ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 18 بهمن 1394     |     کد : 99478

بايد «برجام2» را براي توسعه كشور آغاز كنيم

رئيس جمهوري در مراسم بهره‌برداري از پروژه‌هاي عمراني و صنعتي استان خراسان رضوي:

رئيس جمهوري در مراسم بهره‌برداري از پروژه‌هاي عمراني و صنعتي استان خراسان رضوي:
بايد «برجام2» را براي توسعه كشور آغاز كنيم
فضاي كشور براي حركتي سريع به سمت توسعه و اشتغالزايي جوانان آماده شده است


رئیس جمهوری در آیین آغاز عملیات اجرایی برقی‌شدن راه آهن تهران- مشهد، هماهنگی قوا و نهادها را برای سرعت بخشیدن به روند توسعه ایران ضروری دانست و تاکید کرد: باید "برجام 2 " را برای توسعه کشورآغاز کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری‌،حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی در این آیین که همزمان با آن بهره برداری از چندین پروژه‌ ریلی، عمرانی، صنعتی و بهداشتی دراستان خراسان رضوی هم آغاز شد، ابراز امیدواری کرد: تا اربعین آینده، مشهد و کربلا از طریق راه آهن به یکدیگرمتصل شوند.

روحانی، توسعه ریلی را یکی از اهداف مهم دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: توسعه خطوط ریلی، محیط زیست سالم، آرامش روحی و روانی، نقل و انتقال ارزان، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و لذت سفر با مسیر و زمان کوتاه برای مردم عزیز ایران به ارمغان خواهد آورد.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به آغاز عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان و همچنین قطار سریع‌السیر مشهد – تهران، تأکید کرد: باید تمامی‌قطارهای کشور را به بنادر اصلی و مرزهای کشور برای افزایش ارتباطات با همسایگان متصل کنیم.

روحانی ادامه داد: خط راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران در آینده به جمهوری آذربایجان و عراق متصل خواهد شد و با اتصال راه‌آهن کشور به بصره درعراق‌، امیدوارم مردم و زائران حرم اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین سال آینده با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب شوند.

رئیس‌ جمهوری همچنین پروژه اتصال راه‌آهن مشهد به تهران با قطار سریع‌السیر را به لحاظ این که پایتخت معنوی به پایتخت سیاسی کشور متصل می‌شود‌، حائز اهمیت دانست وبا اشاره به اجرای رسمی‌برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)‌،گفت: امروز کشورهای مختلف، بخش خصوصی و ایرانیان خارج از کشور متقاضی فعالیت در ایران هستند و کشور در مسیر آبادانی بیشتر قرار گرفته‌است.

رئیس‌ دولت تدبیر و امید با بیان این که فضای کشور برای حرکتی سریع به سمت توسعه و اشتغالزایی جوانان آماده شده است، گفت: شرط آن وحدت، همدلی، همزبانی، جهاد، فداکاری، حضوردرصحنه و اتحاد تمامی‌قوا خواهد بود.

روحانی با اشاره به تلاش‌های گسترده‌ دولت برای توسعه ناوگان هوایی و سفرهای بهتر و مطمئن‌تر زیارتی و ضروری، اظهارداشت: قرارداد خرید هواپیماهای جدید مسافربری، تحولی بزرگ در ناوگان هوایی کشور خواهد بود و دولت در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای هم اقدامات مناسبی اتخاذ خواهد کرد.

رئیس‌ جمهوری با تأکید بر این که باید با نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور سال‌های تحریم را جبران کنیم، از وزارت راه و شهرسازی و تمامی‌دست‌اندرکاران پروژه برقی‌سازی راه‌آهن مشهد – تهران قدردانی کرد.

آغاز عملیات اجرایی برقي كردن قطار مشهد- تهران، بهره برداري فاز٣ خط یک قطار شهری و اتصال آن به فرودگاه‌هاشمي‌نژاد مشهد از برنامه‌هاي رئيس‌جمهوري دراين سفر يك روزه بود.

بر اساس این گزارش‌،تکمیل خط یک قطار شهری مشهد با بهره برداری از فاز 3 این خط، در بهبود سيستم حمل و نقل عمو‌مي‌و کاهش آلودگی هوا به عنوان یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید و در چارچوب اقتصاد مقاومتی تاثیر عمده ای برجا می‌گذارد.

پروژه توسعه خط یک قطار شهري مشهد به طول 5/4 كيلومتر و با دو ايستگاه بوستان ريحانه و فرودگاه شهيد‌هاشمي‌نژاد با اعتباري بیش از ٢٣٠ ميليارد تومان ساخته شده است.

در طرح راه‌آهن برقي تهران - مشهد كه در مدت زمان ٤٢ ماه و با اعتباري حدود دو ميليارد دلار ساخته مي‌شود، جابه جايي مسافران و زائران بارگاه ملكوتي امام هشتم شيعيان با قطارهاي سريع مسافري و با سير زماني شش ساعت انجام خواهد شد. همچنين قطارهاي باري به ظرفيت حمل ١٠ ميليون تن بار در سال در اين محور ارتقا خواهد يافت.

افزايش ظرفيت شبكه، افزايش ظرفيت ايستگاه‌هاي اصلي، افزايش سرعت متوسط قطارها، امكان افزايش تعداد مسافربرواگن، كاهش تأخيرها و كاهش وابستگي به موتورهاي ديزلي سنگين، از مهمترين مزاياي طرح برقي‌سازي اين خط ريلي است.

در طرح توسعه ايستگاه راه‌آهن مشهد و در مرحله نخست افزايش ظرفيت راه‌آهن تهران- مشهد هم سيستم تراك بندي و هوشمندسازي ترافيك قطار و توسعه و افزايش ظرفيت ايستگاه راه آهن مشهد در نظر گرفته شده است.

همچنین با حضور رئیس جمهوری و از طریق ویدئوکنفرانس‌،شش پروژه صنعتی با مجموع سرمایه‌گذاری 3110 میلیار ریال بهره‌برداری شد.

این پروژه‌ها شامل کارخانه رنگین در طوس تولید‌کننده مواد پلاستیکی در مشهد با سرمایه 130 میلیارد ریال، کارخانه اسیدسیتریک در جوین با 1500 میلیارد ریال سرمایه گذاری، کارخانه کنسانتره فولاد در خواف با 300 میلیارد ریال سرمایه گذاری، کارخانه سیمرغ دارو عطار در نیشابور با سرمایه گذاری 100 میلیار ریال، کارخانه لوازم خانگی کلور در نیشابور با 240 میلیارد ریال و کارخانه نیسان شرق تولیدکننده نوشابه با سرمایه گذاری 840 میلیارد ریال هستند.

بهره‌برداری از بیمارستان‌های حشمتیه و پردیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با 800 میلیارد ریال هزینه، کنارگذر شهرستان چناران با 400 میلیارد ریال هزینه، 5000 واحد مسکن مهر شهرجدید گلبهار با هزینه 760 میلیارد ریال، 115 کیلومتر بهسازی و آسفالت راه، 81 کیلومتر راه روستایی، پنج مجتمع خدماتی بین راهی و 4500 متر ساختمان عمومی‌بین راهی در خراسان رضوی از دیگر پروژه‌های افتتاح شده در سفر روحانی به مشهد بود.

رئیس‌ جمهوری در ابتدای سخنانش با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر به ملت و مردم خراسان رضوی به ویژه شهر مقدس مشهد، گفت: مشهد یکی از مراکز اصلی حرکت و توفان انقلاب اسلامی‌درسال‌هاي 56 و 57 بود و مقام معظم رهبری، آیت الله واعظ طبسی و شهید‌هاشمی‌نژاد از ارکان آغاز و هدایت انقلاب در مشهد بودند.

روحاني ادامه داد:بانوان مشهد هم در نهضت اسلامی‌حضوری فعال و پررنگ داشتند‌.

رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: ‌مردم ایران کماکان بعد از 37 سال، مسیر انقلاب و راه امام(ره) را به خوبی حفظ کرده‌اند و با بیعت با خلف صالح بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی، همان راه را ادامه می‌دهند.

روحانی با اشاره به تقارن دهه فجر و پیروزی‌های ملت غیورایران در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی و فرجام برجام یک‌، تاکید کرد: باید "برجام 2 " را برای توسعه کشور آغاز کنیم. رئیس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: باید از امروز به دنبال این باشیم که از فرصت برجام برای توسعه کشور استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان این که مجلس خبرگان رهبری مهمترین نهاد حکومتی بوده و مجلس شورای اسلامی‌هم از لحاظ قانونگذاری و ایفای نقش در توسعه، اخلاق، مادیات و معنویت کشور حائز اهمیت است، اظهار داشت: هر چه نمایندگان عالم‌تر، با تجربه‌تر و کاردان‌تر، در کنار دولت و قوه قضائیه و تحت رهبری‌های مقام معظم رهبری باشند، به نفع ملت ایران خواهد بود.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به استعدادهای فراوان داخلی برای توسعه و پیشرفت کشور،گفت: هر چه هماهنگی میان دستگاه‌ها و نیروهای مسلح افزایش یابد‌، سرعت رسیدن به اهداف هم بیشتر خواهد شد.

رئيس جمهوري صبح دیروزدرهنگام ورود به فرودگاه بين‌المللي شهید‌هاشمي‌نژاد مشهد ازسوي استاندارخراسان، نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد و جمعي از مقامات ارشد محلي مورد استقبال قرارگرفت.

دكترروحانی را دراين سفر، وزیر راه و شهرسازی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رئیس دفتر،مشاورفرهنگي و دستيارويژه رئيس‌جمهوري همراهي ‌مي‌کردند.

رئیس جمهوری پس از افتتاح پروژه‌ها با تشرف به بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع)‌،به سفر یکروزه خود در مشهد مقدس پایان داد.

افزايش 3برابري ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی

در ادامه این مراسم‌، وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم حمل و نقل ریلی کشور اکنون ۶درصد است که در دولت یازدهم به ۲۰درصد و سه برابر میزان فعلی خواهد رسید.

به گزارش مهر، عباس آخوندی با اشاره به برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی در توسعه صنعت ریلی کشور، اظهارداشت: خطر آلودگی هوا در کلانشهرها مردم را تحت الشعاع قرار می‌دهد که همین امر دلیل خوبی بر توسعه صنعت ریلی در کشور است‌.

وی با بیان این که افزایش سرعت و ارتقای فناوری راه‌های موجود با قطار سریع السیر تهران- اصفهان آغاز شد، گفت: گام دوم این هدف در مسیر مشهد- تهران با افزایش سرعت به ۲۰۰کیلومتر و عبور از سوخت دیزلی به انرژی برقی است.

توسعه حمل و نقل حومه‌ای

آخوندی همچنين با تاکید بر لزوم راه اندازی حمل‌و‌نقل ریلی حومه ای، افزود: روزانه ۴۵۰هزار نفر با وسایل نقلیه وارد تهران و ازآن خارج می‌شوند همچنین در مشهد روزانه 100هزار نفر وارد و خارج می‌شوند و این مساله علاوه بر افزایش مصرف سوخت، در افزایش میزان آلودگی هوا هم تاثیر بسیاری دارد.

وی ادامه داد: راه اندازی حمل و نقل حومه ای مستقل از حمل و نقل درون شهری می‌تواند تا حد بسیار زیادی در کاهش مصرف سوخت و میزان آلاینده‌های محیط زیستی موثر باشد‌.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت ۱۹قطار حومه ای در تهران‌،اعلام کرد: طرح قطار حومه ای از چناران، گلبهار، فریمان، سبزوار و تربت حیدریه به مشهد در دست اقدام است.

آخوندی با بیان این که اکنون حمل و نقل در شهرها براساس حمل و نقل در خیابان‌ها در نظر گرفته می‌شود، گفت: در شهرسازی جدید که شهرسازی ریلی و حمل و نقل سبز نام دارد، علاوه بر حمل و نقل ریلی زیرزمینی، حمل و نقل ریلی روی زمین که همان ترامواست، از اهمیت فوق العاده ای برخودار است‌.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۶۰۰میلیارد تومانی در حوزه راه آهن در خراسان رضوی و هزینه ۳۰۰میلیارد تومانی در ایستگاه راه آهن مشهد گفت: علاوه بر ایستگاه اصلی راه آهن مشهد، ایستگاه دیگری در غرب مشهد راه‌اندازی می‌شود که گلبهار و چناران را به مشهد متصل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برقی کردن قطار تهران - مشهد با هزینه 6000 میلیارد تومان توسط شرکت مپنا از شرکت‌های تولید کننده نیروگاه‌ها و لوکوموتیوهای برقی صورت گرفته است.

وی با اشاره به جا به جایی سالانه ۱۳میلیون مسافر از تهران به مشهد‌،تصریح کرد: با برقی کردن قطار تهران- مشهد جابه جایی مسافران به ۱۵میلیون مسافر و حمل ۱۰تن بار در سال می‌رسد.

آخوندی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از ۱۱هزار کیلومتر خط آهن، برنامه ریزی برای ايجاد 5000 کیلومتر خط آهن جديد و آماده ریل گذاری بودن 1900 کیلومتر خط آهن‌،حجم گسترده ای ازراه اندازي خطوط ریلی را در سال آینده شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی هم با اشاره به این که آمار تلفات سالانه جاده ای مسیر مشهد- تهران 2۵۰۰کشته است، گفت: برقی کردن قطار مشهد-تهران سالانه جان ۱۸۰۰نفر را حفظ می‌کند.

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی‌ایران‌،صرفه جویی 1۸۰۰میلیارد تومانی، کاهش میزان دی اکسیدکربن وافزایش بهره وری ناوگان حمل و نقل ریلی را از جمله مزیت‌های اجرای این پروژه برشمرد.

وی با اشاره به این که ۶۱درصد این پروژه در داخل کشورانجام شده است، خاطرنشان کرد: هزینه قرارداد اجرای پروژه سیستم تراک بندی و هوشمندسازی ترافیک قطار 5/11میلیارد دلار است که به بخش‌های زیرساختی، برقی کردن پروژه و لوکوموتیوها مربوط است‌.

پورسیدآقایی با بیان این که پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد از سال ۵۶مطرح بوده است، افزود: مطالعات این پروژه از سال ۸۴آغاز و در سال ۹۳تمامی‌مجوزهای قانونی قراردادهای آن در دولت صادر شد و امروز هم شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم‌.

وی با اشاره به این که پروژه تراک بندی در مسیرهای تهران- قم، تهران- کرج و بافق- بندرعباس هم آغاز شده است، تصریح کرد: تمامی‌شبکه‌های ریلی تا پایان سال ۹۵به سیستم تراک بندی و هوشمندسازی ترافیک قطار متصل ‌مي‌شوند و از این لحاظ خطوط ریلی ایران جزو پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا قرار خواهد گرفت‌.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی‌ایران با اشاره به توسعه ایستگاه راه آهن مشهد از پنج سکو به هشت سکو گفت: با افزایش سکوهای ورودی ایستگاه راه‌آهن مشهد و افزایش ۱۶خط به این ایستگاه در آینده‌،مشکل تاخیر در ورود قطارها به مشهد برطرف خواهد شد.


نوشته شده در   يکشنبه 18 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode