ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 20 فروردين 1397     |     کد : 183216

دكتر ظريف در اجلاس مياندوره‌اي وزيران امور خارجه جنبش عدم تعهد خواستار شد

تشکيل کميته بين‌المللي محاکمه عوامل جنايات صهيونيست‌ها

وزیر خارجه کشورمان بر لزوم تشکیل کمیته تحقیق بین المللی برای محاکمه مسببان جنایات صهیونیست‌ها تاکید کرد.

 وزیر خارجه کشورمان بر لزوم تشکیل کمیته تحقیق بین المللی برای محاکمه مسببان جنایات صهیونیست‌ها تاکید کرد.
به گزارش خبرنگاراعزامی‌ روزنامه اطلاعات، محمدجواد ظریف در اجلاس میاندوره ای وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در باکو، با تاکید بر لزوم تشکیل یک کمیته تحقیق بین المللی برای محاکمه مسببان جنایات صهیونیست‌ها، گفت: لازم است جنبش عدم تعهد اقدامی‌جمعی در محکومیت این جنایت انجام دهد.
متن سخنرانی وزیر خارجه کشورمان در اجلاس به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رئیس!
دوستان گرامی!
اعضای جنبش عدم تعهد گردهم آمده‌اند
‌تا نسبت به تحولات اخیری که دنیای ما را تحت تاثیر قرار داده واکنشی جمعی نشان دهند. هدف از گردهمایی ما امروز تبدیل جنبش عدم تعهد به سازمانی موثرتر برای حفاظت از منافع ملت‌هایمان است.
‌اجازه دهید از ملت و دولت جمهوری آذربایجان به دلیل مهمان نوازی گرم و برگزاری عالی این جلسه تشکر نمایم. همچنین مایلم از جمهوری بولیواری ونزویلا به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد قدردانی کنم .
همکاران گرامی
همگی ما اخبار قتل عام عمدی و برنامه ریزی
‌شده تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و غیرمسلح فلسطینی از جمله زنان و کودکان در غزه را با اندوه فراوان دنبال می‌کنیم.
‌اینها آخرین جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها در طول تاریخ سبعیت آنها در ۷۰سال گذشته است که در لوای مصونیتی که عمدتا توسط ایالات متحده و برخی از متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای آن مهیا شده است ، انجام می‌پذیرد.
اقدامات تشویقی اخیر آمریکا به ویژه تصمیم غیرقانونی آن در باره قدس شریف باعث جسارت این رژیم آپارتایدی شده است. لازم است جنبش عدم تعهد اقدامی‌جمعی در این جلسه و در سازمان ملل انجام دهدو این جنایات، سیاست‌ها و اقداماتی که منجر به جسارت صهیونیست‌ها شده را محکوم کند و تشکیل یک کمیته تحقیق بین المللی را برای محاکمه مسببان این جنایات خواستار شود. همچنین لازم است جنبش عدم تعهد خواستار احقاق کامل حقوق فلسطینی‌ها به ویژه در استقرار یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف و پایان دادن فوری به محاصره غزه شود. بازگذاشتن دست اسرائیل در انجام این جنایت‌ها نشان از پیدایش موج جدیدی از یکجانبه گرایی دارد که بار دیگر امنیت جهانی را مورد تهدید جدی قرار داده است. موج قبلی یکجانبه گرایی در اوایل سده بیستم منجر به بی ثباتی منطقه ما در ابعاد فاجعه بار و نهایتا پیدایش افراط گرایی خشونت آمیز و تروریسم و افزایش تنش‌ها و بحران‌ها در غرب آسیا و فراتر از آن شد. حتی امروز منطقه ما به رغم شکست سرزمینی داعش به واسطه مقاومت قهرمانانه مردم عراق و سوریه، هنوز از بقایای گروه‌های تروریستی و جابجایی‌های مشکوک آنها رنج می‌برد .
اقدامات یکجانبه و تحریک آمیز برخی از کشورها که منجر به ادامه افراط گرایی و تروریسم شده، برخلاف تصور باعث وخامت چالش‌های مزمن و آشفتگی‌ها در غرب آسیا و شمال آفریقا شده است، بنابراین اکنون نیازمند یک تغییر پارادایم به سوی همکاری و همگرایی منطقه ای هستیم .
ما نیاز داریم جوار همسایگی خود را از طریق پذیرش پارادایم فراگیر احترام به منافع یکدیگر و رد پارادایم منسوخ شده سلطه جویی و انزوا که فقط به افزایش تنش و رقابت مخرب تسلیحاتی می‌شود تقویت کنیم. ما برای منطقه خودمان پیشنهاد تشکیل مجمع گفتگوی منطقه ای را داده ایم تا نبود دیالوگ در این منطقه را از طریق تعامل و اقدامات اعتماد ساز جبران کنیم.
در حوزه خلع سلاح، بی اعتنایی فزاینده دولت آمریکا به تعهدات بین المللی و برنامه 2 /1 تریلیون دلاری آن کشور برای مدرن سازی و ساخت سلاح‌های هسته ای
‌جدید منجر به مسابقه تسلیحاتی نوینی در حوزه هسته ای خواهد شد. جنبش عدم تعهد ‌باید قاطعانه اولویت‌های خود در حوزه خلع سلاح را از طریق مکانیسم‌های موجود از جمله کنفرانس سطح بالای خلع سلاح هسته ای سازمان ملل پیگیری کند.
آقای رئیس!
‌جنبش عدم تعهد باید به پرچمداری خود در حوزه اشاعه مفاهیم عالیه چون تصمیم گیری چندجانبه و مقاومت در برابر یکجانبه گرایی ادامه دهد. اگر جنبش ما می‌خواهد به هدف نهایی خود که همانا استقرار یک دنیای منصف و عادلانه و حکمرانی دموکراتیک جهانی دست یابد، باید به این مهم توجه کند. سپاسگزارم
سخنرانی در نشست کمیته فلسطین
وزیر خارجه کشورمان همچنین در نشست کمیته فلسطین این جنبش سخنرانی کرد.
متن سخنرانی ظریف در این نشست به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رئیس !
بسیار خرسندم که در این جلسه کمیته وزارتی جنبش عدم تعهد در باره فلسطین شرکت می‌کنم.
جنبش ما از زمان تاسیس به درستی بر موضوع فلسطین تاکید داشته است. فلسطین همیشه مهمترین موضوع دستور کار ما بوده چرا که اساسی ترین حقوق یک ملت که همان حق تعیین سرنوشت است، در معرض خطر قرار گرفته و سیاست‌ها و اعمال مجرمانه رژیم اشغالگر اسرائیل که فلسطینی‌ها را از این حق محروم کرده منشا جنایات گسترده و طولانی علیه مردم فلسطین در هفت دهه گذشته بوده است.
جنبش ما می‌تواند و بایدتوجه خود را به این مساله اساسی جلب کند و اقداماتی جدی برای تحقق حقوق اساسی فلسطینی‌ها انجام دهد. متاسفانه، سیاست‌های کوته بینانه برخی از دولت‌های منطقه ای در دوستی با صهیونیست‌ها که منجر به انزوای آرمان فلسطین شده این رژیم آپارتاید و حامیانش را در اقدامات جنایت آمیز خود جسورتر کرده است. دور جدید سرکوب و قتل عام معترضان مسالمت آمیز فلسطینی از جمله زنان و کودکان در غزه آخرین اقدامات از زنجیره قدیمی‌اقدامات سبعانه رژیم اسرائیل در هفت دهه گذشته است. در این شرایط، هیچ شکی نیست که این حملات و کشتارهای شرورانه از پیش برنامه ریزی شده و عمدی است.
آنهایی که از رژیم اسرائیل حمایت می‌کنند و آن را قادر می‌سازند این نوع جنایت‌ها را مرتکب شود، شریک جرم اسرائیل در ریختن خون فلسطینی‌ها هستند. مصونیتی که این رژیم برای مدت‌های طولانی از آن بهره برده بدون کمکی که اسرائیل از آمریکا و دیگر منابع خصوصی و دولتی در غرب دریافت می‌کند ،امکانپذیر نمی‌بود .
بدون شک اقدامات و سیاست‌های یکجانبه اخیر توسط دولت جدید آمریکا به ویژه اعلام غیرقانونی قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال قریب الوقوع سفارت آمریکا به آن شهر منجر به وخامت اوضاع شده است. این اقدامات که در تناقض با حقوق بین الملل و قطعنامه‌های مجمع عمومی‌و شورای امنیت سازمان ملل است ،
نشان داده که ایالات متحده هیچ گاه در حل این مساله، میانجیگر بی طرفی نبوده است‌.
در زمینه کشتار بی رحمانه اخیر در غزه، جنبش عدم تعهد باید اقدامات مستحکمی‌در سازمان ملل متحد انجام دهد تا شورای امنیت را نسبت به مسئولیت اولیه خود در موضعگیری در این باره آگاه سازد و دور جدید قتل عام توسط اسرائیل را محکوم و اقدامات مناسبی برای پاسداری از مردم فلسطین انجام کند. نیاز است جنبش عدم تعهد در مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد اقدامی‌ جمعی انجام و یک کمیته تحقیق
بین‌المللی تشکیل دهد تا مسببان این جنایت را محاکمه و حقوق مردم فلسطین را به طور کامل به ویژه در تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف و‌ رفع فوری حصر غزه استیفا کند.
آقای رئیس!
در خاتمه، اجازه دهید بار دیگر تاکید کنم که به اجماع جنبش عدم تعهد در بیانیه پایانی این جلسه در همبستگی با مردم فلسطین می‌پیوندیم. البته در باره بخش‌هایی از متن بیانیه ملاحظاتی داریم که حق تحفظ خود در قبال آنها را به ویژه مواردی که ممکن است رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد، اعمال خواهیم کرد.
ظریف همچنین در حاشیه این اجلاس با برخی مقامات خارجی شرکت کننده ، دیدار و گفتگو کرد.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی‌ایران در حاشیه اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو با وزرای خارجه کره شمالی، لیبی، افغانستان، فلسطین، هند، صربستان، ونزوئلا و روسای هیات‌های سوریه و کوبا و همچنین رئیس مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد گفتگو و تبادل نظر کرد.
دیدار و گفتگو با الله‌شکور پاشازاده (رئیس ادارۀ مسلمانان قفقاز) و شیخ الاسلام جمهوری آذربایجان از دیگر برنامه‌های سفر وزیر خارجه کشورمان به جمهوری آذربایجان بود.
روایت ظریف از باج‌خواهی دیگر ترامپ از عربستان
وزیر خارجه در صفحه توییتر خود با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر این که اگر عربستان می‌خواهد نیروهای نظامی‌آمریکا در سوریه بمانند باید هزینه این موضوع را تامین کند در مطلبی نوشت: کماکان، "دوشیدن" بی کم و کاست ادامه دارد. امروز به قطعیت رسید که ترامپ از حامیان مالی داعش ۴میلیارد دلار دیگر می‌خواهد تا نیروهای ناخوانده ایالات متحده را در سوریه نگه دارد؛ در واقع هر کاری می‌کنند تا موفقیت بدست آمده علیه افراط‌گرایان را معکوس کرده و وحدت ملی سوریه را تضعیف نمایند.
سفر ظریف به نخجوان
وزیر خارجه کشورمان همچنین دیروز به جمهوری خودمختار نخجوان سفر کرد.
ظریف در دیدار واصف طالبوف، رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان ضمن تشکر از دعوت و مهمان نوازی گرم و صمیمانه مردم نخجوان، نسبت به پیشرفت چشمگیر جمهوری نخجوان ابراز خرسندی کرد و گفت: ۱۱دیدار دو رئیس جمهوری طی چهارونیم سال گذشته از عمق روابط دو کشور حکایت دارد.
وی با بیان این که امیدواریم هرروز با مدیریت عالی شما مردم نخجوان پیشرفت بیشتری را ببینند، افزود: امروز ایران بهترین روابط را با جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان دارد و از زمان استقلال جمهوری آذربایجان تا امروز هیچگاه روابط ما تا این حد گسترده نبوده است.
واصف طالبوف، رئیس مجلس عالی خودمختار نخجوان هم با اشاره به اهمیت سفر ظریف به نخجوان، گفت: سفر جنابعالی عاملی تأثیرگذار در تسریع اجرای اموری است که در سفرهای گذشته مورد مذاکره قرار گرفته است.همچنین امروز دانشجویان ایرانی در دانشگاه های نخجوان بدون مشکلی به تحصیل مشغولند.
به گفته رئیس مجلس عالی نخجوان، روابط تجاری آزاد، تبادل انرژی، سفرهای زمینی با اتوبوس و قطار نخجوان-مشهد و خیلی امور را می توان نام برد که بدون هیچ مشکلی بین ایران و نخجوان در جریان است. وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدار از جمهوری خودمختار نخجوان، از مرکز درمانی فیزیوتراپی دوزداق که برای درمان بیماران ریوی است دیدن کرد. وی دیشب به تهران بازگشت.


 


نوشته شده در   دوشنبه 20 فروردين 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode