ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 29 اسفند 1402
سه شنبه 29 اسفند 1402
 
 
  جستجو در سایت
 
  معرفي تشکيلات و ساختار دستگاه

سازمان تبليغات اسلامی

جهت مشاهده ساختار سازماني و چارت سازمان اينجا كليك كنيد

با حدوث انقلاب و پايه گذاری حكومت دينی، جمهوری اسلامی ايران شكل گرفت و آنگاه ضرورت ايجاد نهادها و ارگانهای كه بتوانند هر يك بنوعی مروج آرمانهای فرهنگی و دينی و باورهای فكری رهروان امام و پيروان اسلام در جامعه اسلامی باشند بصورت بی‌وقفه مدنظر مقامات ارشد كشور قرار گرفت.

در اين راستا ديری نپاييد كه با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی يكی در پی ديگری شكل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول گشتند.

سازمان تبليغات اسلامی از جمله نهادهايي است كه با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستين و تبلور حيات معنوی و تعيين و ترويج شاخصای اعتقادی، بنياد نهاده شد.

در طی سالهايی كه از فعاليت اين سازمان سپری شده است به اقتضا، نيازمنديهای مطرح در سطح جامعه و به تناسب سياستهای كلی نظام اسلامی فعاليتهای اين سازمان دستخوش تغيير و تحول بوده است.

در گذشته اين سازمان توسط بزرگانی چون: آيت الله احمد جنتی، حجت الاسلام محمود محمدی عراقی، و قبل از آن توسط شورايی متشكل از: شهيد حقانی، شهيد شيرازی، آيت الله جنتی، آيت الله مهدوی كنی، آيت الله امامی كاشانی، اداره شده است.

پيرو تحولاتی كه لازمه وجودی يك نهاد پوياست، و با عنايت خاص مقام معظم رهبری، از سال 1380 هجری شمسی محورهای اساسی آموزش، تحقيق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهره‌گيری از ابزارهای جديد و فن آوری روز در سرلوحه فعاليت اين سازمان قرار گرفت. در همين راستا و با فرمان مقام معظم رهبري، طي حكمي در تاريخ سوم مهرماه سال 1380 حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيدمهدي خاموشي به رياست اين سازمان منصوب گرديد.

نظر به اهميت و حجم برنامه‌هاي مدون و مصوب؛ و جهت اجرا دقيق و سريع اصلاحات مورد نياز تغيير و تحولات متعدد در ساختار سازمان آغاز شده و نيز، اقدام به تاسيس موسسات تخصصي صورت گرفته است.

عمده وظايف سازمان تبليغات اسلامي عبارتند از:

1- سياستگذاري، برنامه‌ريزي، هدايت، سازماندهي، پشتيباني و نظارت بر تبليغات ديني- مردمي.
2- زمينه‌سازي براي يافتن نيروهاي مومن و پيدايش تشكل‌هاي انجمن‌هاي اسلامي و جمعيت‌هاي مشابه و نظارت بر فعاليت آنها.
3- تلاش در جهت احيا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاريخ تشيع از همه راههاي ممكن، با تاكيد بر وحدت تمام مذاهب اسلامي و حراست از آن، با همكاري مراجع و نهادهاي ذيربط.
4- تحقيق و بررسي در خصوص تبليغات سو و تهاجم فرهنگي دشمنان و شناسائي و تحليل ترفندهاي تبليغي عليه انقلاب اسلامي با هماهنگي ساير دستگاه‌هاي ذيربط و ارائه سياست‌هاي لازم در جهت خنثي‌سازي آنها و تنوير افكار عمومي.
5- انجام مطالعات راهبردي و بررسي‌هاي كاربردي در زمينه نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه بويژه جوانان و طراحي برنامه‌ها و شيوه‌هاي تبليغي نوين و اصلاح و احياي روش‌هاي سنتي در تبليغات اسلامي.
6- تدوين و انتشار كتب و نشريات مناسب و ضروري به منظور معرفي فرهنگ و تمدن اسلامي، و تبيين مواضع انقلاب اسلامي و انجام پژوهش‌هاي لازم بويژه در زمينه نظام تربيتي و مباني سياسي، اقتصادي و فرهنگي حكومت اسلامي و حمايت از پژوهشگران متعهد.
7- تلاش جهت هدايت افكار عمومي با استفاده از رسانه‌‌هاي همگاني و فعاليت مستقيم رسانه اي در صورت لزوم.
8- شناسايي و معرفی آثار نمونه فرهنگی و هنری، افراد و شبكه‌هاي تبليغي- مردمي جامعه اسلامي و تهيه و عرضه فرآورده‌ها و آثار نمونه فرهنگی- هنری، در جهت ارائه الگوهاي مناسب هنرمندان متعهد و انقلابي و حمايت از آنان.
9- برنامه‌ريزي، زمينه‌سازي و انجام اقدامات لازم براي هرچه فعال‌تر شدن افراد تاثيرگذار مانند: روحانيون، دانشگاهيان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامي و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ‌هاي بيگانه.
10- برنامه ريزي، نظارت و هماهنگي در برگزاري هرچه بهتر مراسم و شعائر انقلابي و ديني در كشور با مشاركت كليه نهادهاي مردمي و دولتي.
11- همكاري با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي انقلابي به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي در محيط سازمان‌هاي دولتي و نهادهاي انقلابي.
12- تاسيس و اداره موسسات آموزشي و مراكز دانشگاهي در جهت تربيت مبلغان كارآمد و هنرمندان متعهد و مربيان ديني.
13- تاسيس مراكز اطلاع‌رساني تخصصي، تبليغي و ديني.
14- سازماندهي و اعزام مبلغ در سراسر كشور بويژه مناطق محروم با همكاري روحانيت و مردم.
15- هدايت و حمايت انجمن‌هاي اسلامي و تشكل‌هاي اسلامي- مردمي و نظارت بر آنها.
16- برنامه‌ريزي فرهنگي و تبليغي جهت علاقه‌مندان به فرهنگ فارسي در كشور با تاكيد بر خدمات متقابل اسلام و ايران، با همكاري و هماهنگي مراجع ذي‌صلاح.
17- برگزاري كنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و نمايشگاههاي بين‌المللي مردمي در كشور به منظور تعميق و گسترش معارف اسلامي و فراهم كردن زمينه شركت هنرمندان و شبكه هاي تبليغي- مردمي در كنفرانس‌ها، نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي فرهنگي.
18- انجام همكاري هاي فرهنگي- تبليغي با مراكز اسلامي و فرهنگي داخل كشور در راستاي اهداف سازمان و به منظور تامين ارتباط افراد و مراكز اسلامي و فرهنگي- مردمي براي تاليف قلوب آنان با هماهنگي ساير مراجع ذي صلاح.
19- نظارت بر ترجمه متون ديني و تعيين ضوابط و مقررات مربوط به تهيه، ترجمه و انتشار اين متون جهت بهره برداري در كشور.
20- نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم و انجام فعاليت‌هاي قرآني از طريق تربيت مربي، تدوين جزوات آموزشي، و همكاري با وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن كريم.

 

حوزه رياست

دفتر رياست

دريك نماي كلي، دفتر رياست سازمان تبليغات اسلامي متصدي طيف خاصي از وظايف اداري است كه اهم آن را مي‌توان در سه عنوان و به شرح ذيل بيان نمود:

1- برقراري ارتباطات اجتماعي با رياست سازمان
2- برقراري ارتباط رياست با اجزا و دواير سازماني
3- پيگيري و هماهنگي دستور كار سازمان در حوزه رياست

در توضيح برقراري ارتباطات اجتماعي با رياست سازمان بايد گفت لزوم رعايت مسائل و روش‌هاي برخورد با مردم آنچنان كه در حكومتي اسلامي لازم الاجرا مي‌باشد. رسيدگي دلسوزانه و از سر امانت به نامه‌هاي مردمي و درخواست‌هاي ملاقات و موارد مشابه را حائز اهميت ويژه مي‌نمايد.

در اين راستا بسياري از اصلاحاتي كه توسط رياست محترم سازمان تبليغات اسلامي به خود جامه عمل مي‌پوشد؛ پيرو كارهاي كارشناسي انجام شده روي همين نوع از اطلاعات واصله به سازمان مي‌باشد. با در نظر گرفتن اهميت آنچه به اطلاع شما رسيد دفتر رياست و روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي روال‌هاي كاري دقيقي را طراحي و در دستور كار خود قرار داده است تا با رسيدگي دقيق به آنچه مخاطبان اجتماعي مد نظر دارند وظيفه شرعي و قانوني خود را به نحو احسن و اكمل به انجام رساند.

در توضيح دومين بند از وظايف دفتر رياست يعني: برقراري ارتباط رياست با اجزا و دواير سازماني مي‌توان اين گونه توضيح داد كه با توجه به گسترش و تنوع وظايف روزمره معاونت‌ها و دواير سازمان، تعدد موسسات تخصصي وابسته به سازمان و فراواني مسائل و معضلات قابل پيش‌بيني يا غير منتظره‌اي كه در حين انجام طرح‌هاي در دست اجرا حادث مي‌شوند. همچنين جهت پيگيري امور خاص و نيز تداوم نظارت متمركز بر كار مسئولين زيرمجموعه سازمان تبليغات اسلامي لازم است تا مستمراً نشست‌هاي ميان مقام رياست سازمان و مسئولين آن برحسب برنامه‌هاي از پيش اعلام شده يا جلساتي كه با در نظر گرفتن فوريت‌ها تشكيل مي‌شوند برگزار گردد. دفتر رياست سازمان وظيفه دارد تا با تنظيم برنامه ملاقات‌ها و اعلام مستمر آن به مسئولين مورد نظر اين نوع ارتباطات را به بهترين شكل برقرار نمايد.

اما درباره بند سوم، يعني پيگيری و هماهنگي دستور كار سازمان در حوزه رياست، از آنجا كه سازمان تبليغات اسلامي يكي از مهمترين دستگاه‌هاي متولي امور ديني و فرهنگي در كشور می‌باشد و با در نظر گرفتن جنبه وجودي آن كه از نهادهای جمهوري اسلامی محسوب می‌شود. لازم است تا رياست سازمان شخصاً شرح وظايفي را كه به لحاظ اهميت، توسط رهبر معظم انقلاب تبيين و اعلام مي‌گردد به شكل مستمر و در سطوح مختلف دنبال نمايند.

دفتر رياست سازمان تبليغات اسلامي موظف است تا نسبت به برقراري ارتباط با مسئولين و ادارات كشوري بر حسب نياز در هر مورد اقدامات لازم را در دستور كار خود قرار دهد.

 

حراست سازمان

حراست همانند نور چراغي است كه كار هدايت سازمان را در بعد امنيتي برعهده داشته و با حفظ آن از فساد، زمينه پيشبرد اهداف سازمان را فراهم ساخته و با حمايت، هدايت، نظارت قانوني و پرهيز از تشنج، در محيطي آرام بستر فعاليت و نشاط كاري براي كاركنان را فراهم نمايد. اين مهم در نوع خود نياز به ايمان مخلصانه به خدا و صداقت و پاكدامني و تلاش خستگي‌ناپذير دارد. نهاد حراست آنچنان كه از نام آن برمي‌آيد براي حفظ و حراست از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران و جلوگيري از نفوذ بيگانگان در اجزاي اين نظام پديد آمده است.

اگر با ديدي جامع به مقوله حراست بنگريم خواهيم ديد حراستي مطمئن، استوار و مومن ميتواند از نفوذ و تسري عوامل بيگانه و احياناً مزدور داخلي جلوگيري نمايد. حراست‌ها در هر دستگاه بالاخص در نظام ديني و اسلامي به منزله عيون و نگهبان و از بين برندگان موانع جهت پيشرفت و پيشبرد امور بوده و واسطه تاليف قلوب كاركنان و پرسنل دلسوز و تلاشگر و مشاوری در دسترس و امين جهت ارج نهادن بر صداقت و جدانمودن سره از ناسره و پاك نگاهداشتن محيط مي‌باشد. به عبارت ديگر حراست زمينه‌ساز امنيت شغلي كاركنان است، نه سلب كننده آن.

امور مجلس و استانها

اين اداره كل با توجه به اهميت جايگاه دفاتر و مجلس در نظام اداري از يك سو، رابط سازمان با قوه مقننه، و از سوي ديگر با قوه مجريه در استانها و از ديگر سو منتقل‌كننده نظرات و عملكرد استانها به ستاد مركزي سازمان مي‌باشد.

حساسيت اين دو كانون فعاليت يعني مجلس و دفاتراستاني وظايف آن را از حساسيت ويژه‌اي برخوردار نموده است. با اين مقدمه كوتاه، عمده وظايف اداره كل امور مجلس و استان‌ها را ميتوان در سه محور خلاصه نمود:

الف-در ارتباط با مجلس
ب‌- در ارتباط با دفاتر استاني و فعاليت آنه
ج‌- در ارتباط با مديران دفاتر


الف) در ارتباط با مجلس

1- ارتباط مستمر با مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان محترم با هدف اطلاع‌رساني و ارائه گزارش‌هاي مورد نياز كميسيون‌ها و پيگيري طرح‌ها و لوايح مرتبط با سازمان در مجلس و ارائه اخبار كامل مجلس در موضوعات مختلف به رياست و واحدهاي ذي‌ربط سازمان.
2- پيگيري پاسخگويي به سؤالات و استعلامات نمايندگان محترم از سازمان و متقابلاً انتقال نكته نظرات سازمان و مسئولين آن به مجلس شوراي اسلامي.
3- توسعه ارتباط رياست سازمان و عوامل ستادي و مديران دفاتر استاني آن با مجلس و نمايندگان.

ب) در ارتباط با دفاتر استاني و فعاليت آنها

1- ارزيابي نحوه ارتباط دفاتر با دستگاهها ونهادهاي استان و نظارت بر حسن اجراي سياست‌ها و خط مشي ابلاغي سازمان در استان.
2- جمع آوري اطلاعات سياسي، اجتماعي و فرهنگي استانها و نحوه توزيع اعتبارات و امكانات در دفاتر.

ج) در ارتباط با مديران دفاتر

1- نظارت، ارزيابي و جمع‌بندي عملكرد مديريت دفاتر استاني و ارائه پيشنهادات لازم جهت ارتقا، عزل، نصب و يا جابجايي مديران به وسيله رياست سازمان در استان و رسيدگي به امور پرسنلي و تكميل فرم ارزشيابي آنها در مركز.
2- ايجاد تمهيدات لازم جهت ارتباط مديران دفاتر استاني با رياست و معاونين در مركز و متقابلاً در سفر رياست و معاونين به استانها.

 

اداره روابط‌عمومی

حركت روابط عمومي آن چنان كه استنباط ميشود انجام عمل طرح‌ريزي شده‌اي است جهت اتخاذ مطلوب عموم جامعه براي يك سازمان به بيان ديگر: تلاشي است آگاهانه براي برانگيختن يا تحت تاثير قرار دادن مردم از طريق ارتباط مستمر و مناسب تا از اين رهگذر پيرامون سازمان مثبت بيانديشند. به آن احترام بگذارند، حمايتش كنند و در نهايت در مواقع لزوم همراهش باشند.

اين اهداف عالي تنها زماني ميسر مي‌گردد كه كارگزاران روابط عمومي يك سازمان ضمن آشنايي با اصول محكم و علمي اين رشته هنري كه از آن به عنوان هنر هشتم نام برده مي‌شود با بكارگيري ابزار و امكانات بالقوه فرهنگي، هنري نيروي عظيمي را در جهت نيل به اهداف و آرمان‌هاي ثبتي و اساسي آن سازمان بيافرينند تا بتوانند با كمك آن مجموعه افكار عمومي مورد نظر و برنامه‌ريزي شده را متاثر از خود گردانند. جهت اداي بهتر اين مطلب و بيان روشن‌تر كاركردهاي مطلوب اداره روابط عمومي مهمترين موارد مورد نظر را مي‌توان به شرح ذيل توصيف نمود: اطلاع‌رساني، افتتاح و ترغيب، مشاركت، وحدت و انسجام آنچه در حيطه اطلاع‌رساني قابل ذكر است: ارائه خبر، اطلاعات و تحليل‌ها از مجموعه عملكرد سازمان به گروه‌هاي دورني و بيروني آن و از اين گروه‌ها به مديريت سازمان، آنچه در حيطه اقناع و ترغيب قابل ذكر است؛ اينكه بايد از طريق استدلال، بحث و جذابيت‌هاي احساسي مردم را به داشتن باورها و انجام رفتارهاي مورد نظر سازمان رهنمون شد.

در توضيح مشاركت بايد گفت: اين منظور با ترغيب افكارعمومي به ايفاي نقش در تحقق اهداف سازمان حاصل ميشود. و در نهايت بايد به اصل وحدت و انسجام اشاره نمود كه در توضيح آن بايد گفت بهم پيوستن و يكپارچه‌ كردن سازمان باجامعه، به صورتي كه هريك مكمل ديگري باشد هدف از مدنظر قرار دادن اين اصل است. به ديگر سخن يك اداره روابط عمومي موفق و كارآمد عبارت است از مجموعه‌اي كه با هنر، دانش اجتماعي، تجزيه و تحليل روندها و پيش‌بيني پيامدهاي آنها، ارائه مشورت به مديريت سازمان و نهايتاً اجراي برنامه‌هاي طرح ريزي شده و عملي كه هم در خدمت منافع سازمان باشد. و هم در خدمت عموم مخاطبان آن سازمان باشد. اين مجموعه بر آن است تا با پايبندي به اصول علمي و روش‌هاي برگزيده‌اي كه پيش از اين خلاصه‌اي از آن به نظر گرامي شما رسيد.

 

طرح و برنامه

با حدوث انقلاب و پايه‌گذاري حكومت دينی جمهوری اسلامی شكل گرفت و آنگاه ضرورت ايجاد ارگان‌ها و نهادهاي انقلابي كه بتوانند به نوعي مروج آرمان‌هاي فرهنگي و ديني بوده و در نشر و تعميق احكام الهي كوشا باشند و رابطه‌اي ژرف ميان مقيدات ديني و باورهاي فكري رهروان امام و پيروان امام برقرار نمايند بي‌ وقفه محسوس و مورد نظر بود. ديري نپاييد كه با فرمان امام راحل نهادهاي انقلابي هر يك از پي ديگري شكل گرفت و به نوعي فعاليت خود را خالصانه آغاز نمودند كه از آن جمله سازمان تبليغات اسلامي با هدف اعتلاي فرهنگ متعالي اسلام و تبلور حيات معنوي و تبليغ و ترويج شاخص‌‌هاي اعتقادي خصوصاً گسترش انديشه‌هاي ناب امام راحل(ره) متبلور شده و بنياد نهاده شد.

چندي بعد نيروهاي انقلابي با گرايش فرهنگي جذب اين نهاد گرديده و عاشقانه و عارفانه پاي در راه نهادند. و به اشاعه معارف اسلامي و احيا ارزشهاي فرهنگ ديني پرداختند. همگام با آفت شناسي تبليغي و زمينه‌سازي جهت مقابله با آسيب‌هاي فرهنگي، حقيقت گونه راهي جبهه‌هاي دفاع مقدس شدند و از هيچ گونه فعاليت تبليغي، فرهنگي، هنري و حتي اقتصادي و سياسي دريغ نورزيدند و در اين رهگذر شهداي صديق و عاشق را تقديم انقلاب نمودند.

پس از اين دوران پرجنجال و آغاز سازماندهي نوين و ماموريت‌هاي تازه‌اي كه با نيازهاي جامعه همگام بود و در روند توسعه كشور گامي ديگر برداشته مي‌شد. لذا با گسترش فعاليت‌هاي قرآني و اهتمام به برپايي و توسعه برگزاري كنفرانس‌ها و اجلاس‌ها و جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي داخلي و بين‌المللي به مشاركت در امور فرهنگي كشور وسعت بخشيده و آنگاخ با بسط و گسترش عرصه فرهنگ تبليغی به مناطق محروم يافته سعی در رفع نارسائي‌ها و تقويت آرمان‌هاي جمعي نمودند چندي بعد با تغيير مديريت سازمان، بخش بين‌المللي از سازمان تفكيك گرديد و طيف فعاليت‌هاي سازمان متمركز به امور فرهنگي و هنري در بخش داخلي گسترش يافت اما شايد تمامي فعاليت‌هاي آن دوران كه بعضاً ريشه در گذشته داشت و نوعاً با تعالي مجموعه طرح و برنامه، ممارست به بسترسازي و اشاعه برنامه‌هايي متفاوت‌تر و متنوع‌تر همچون طرح اوقات فراغت، روحانيون مستقر و توجه بيشتر به مراسم مذهبي همچون: اعتكاف، غبارروبي مساجد و غيره در گستره مساجد سراسر كشور در حد توان و حتي توسعه و عمران مساجد و فعاليت‌هايي از اين گونه رهوار تازه‌اي را در حيطه حركت معنوی سازمان قرار داد و گرچه محدوديتهاي اعتباري و عدم توان بسط اجرايي مددكار مجموعه نبود. اما تمامي داشته‌هاي كهنه و ابتكارات نو جملگي رو به پويايي داشتند. اما آنچه مي‌بايست در راستاي رسالتي كلان و ساختاري تبليغي رخ بنمايد ميسر نبود و بر اين منوال طرح و برنامه سعي وافري داشت اما حظ قابلي نصيب نمي‌گرديد و همه منوال بر يك ايستاي چند ساله درگذر بود تا با تغيير مديريت جديد و تصميم جدي بر دگرگوني آنچه روال شده بود و مانع هرگونه نوآوري، حركت بديع و همسان‌سازي با شرايط روز مي‌شد، اثرمندي ايجاد شود با تحول مديريتي اخير رويكردي جديد در بهره‌گيري از تكنولوژي‌هاي اطلاع‌رساني نوين روز مبدا حركت واقع گرديد و شايد همانگونه كه علت اصلي تاسيس سازمان تبليغات اسلامي پس از انگيزه نياز موقعيت انقلاب بيش از هرچيز ايجاد دگرگوني در سيستم تبليغ سنتي و ساماندهي مبلغين و ابزار تبليغ در چارچوبي مدون و مبرهن بود يا بر وجهي ديگر، ايجاد يك مجموعه سيستماتيك كه بتواند سواي پژوهش و تحقيق، آرمانها را به نحوي ملموس جهت اداره و مبلغين را با آگاهي و اطلاعات كافي بر حسب اداره‌ها و ستادهاي روز تجهيز نمايد و بدين گونه ابلاغ پيام ديني را سمت و سوئي نوين بخشد. به هر حال آنچه در روند كاري مديريت جديد سازمان قرار گرفت سواي نوآوري و تمسك به تكنيك برتر سعي نمود تا در برنامه‌ريزي و اجرا ضمن حفظ كيفيت در زمينه‌‌هاي مورد وقوف كميت را توسعه بخشيده و گسترش دهد. به اين ترتيب در راستاي اصلاح تشكيلات سازماني و ساختار نيروی انساني باگرايش به سمت كارشناسی‌هاي تخصصي گام بلندي برداشته شد كه در نهايت به تعديل و ريزش نيروها انجاميد. به جهت اطلاع‌رساني شفاف در عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و هنري تدبيری انديشيده شد كه منجر به اهتمام در امر آموزش و پژوهش و توسعه ميادين تحقيق محققين زبده و خبره انجاميد و بدينسان معاونتي منسجم با شاكله‌اي مشخص تشكيل و كليه آموزش‌هاي لازم را پوشش داده و با استفاده از تكنيك آموزشي آكادميك، مدارس معارف اسلامي را در سراسر كشور به جهت تربيت و تعليم نيروهاي انساني متعهد تاسيس نمود تا در تكامل سيستم آموزش فرهنگي و هنري در پوشش تقيدات ديني گامي اثرمند برداشته باشد. با تاسيس موسسه فرهنگي- هنري تبيان و خبرگزاري مهر در كنار تهران‌تايمز ترتيبي اتخاذ گرديد تا به جهت انعكاس اخبار و معرفي مبادي مختلف ديني، طيف وسيعي از ايران و حتي فراتر از مرزهاي كشور اسلاميمان را پوشش داده، به معرفي آثار برجسته و يا اخبار ديني- مذهبي پرداخته پوششي تازه را در دنياي رايانه و ماهواره و ارتباطات بوجود بياورد.

 

 

امور مجامع و موسسات وابسته

موسسه انتشارات اميركبير

انقلاب اسلامي متاثر از ارزش‌هاي الهي و روح حيات بخش اسلام ناب محمدي صلي‌الله عليه و آله، عطيه‌ای آسماني و منتي خداوندي بر ملت بزرگ و فداكار ايران بود. آنچه مسلم و ترديد ناپذير بوده و افكار جهانيان را به خود معطوف داشته اين حقيقت است كه پيدايش انقلاب اسلامي و پويايي و ماندگاري آن ناشي از درك و نگرش عميق فرهنگي معمار بزرگ انقلاب اسلامي: حضرت امام خميني(ره) است كه اهميت علم و نشر را همطراز با خون‌هاي مقدس شهيدان در جبهه جنگ مي‌دانند. قهراً در فضاي منبعث از انقلاب و اسلام توليد و توسعه و نشر فرهنگ مكتوب از جايگاهي والا و فاخر برخوردار خواهد بود.

به تبع آن موسسه انتشارات اميركبير به دليل پيشينه و سابق بسيار درخشان و ظرفيت‌هاي مناسب توليد و نشر نقش مهم و قابل توجهي در چگونگي راهبرد فرهنگي و اقتصادي نشر كتاب در ايران مي‌تواند به عهده داشته باشد. در طول ساليان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به علل عديده تلاش عملي همه‌جانبه‌اي براي گسترش كمي و كيفي موسسه به عمل نيامده است و به تدريج عدم ارتباط مداوم و منسجم با نخبگان و انديشمندان كشور و خلاء ارتباطي با محققان نسل جديد و عدم انتشار آثار فاخر و ماندگار از يك سو و پرهيز ازتجديد چاپ آثار گذشته و تنگناهاي ايجاد شده در سيستم عرضه و توزيع كتاب از طرف ديگر موجب شده است كه عملاً شهرت و اهميت موسسه تنها نزد نسل پا به سن گذاشته پيشين مانده و جامعه جوان امروز اميركبير را به نيازهاي فرهنگي خود به حساب نياورد. اين نقيصه مي‌بايست با واقع‌نگري و به دور از تعصب و يكسو نگري‌هاي بي‌بازده مورد بازنگري قرار گرفته و با اجرا و ارزيابي كارشناسانه و مرحله به مرحله سياست‌هاي كلان ميان مدت و كوتاه مدت مصوب اين دفتر و رفع نواقص احتمالي و تبديل آنها به قوت به تدريج موسسه انتشارات اميركبير بتواند با بهره‌گرفتن از تمام ظرفيت و توان مادي و معنوي خود و ياري طلبيدن از فرزانگان و دانشمندان و علاقه‌مندان به اسلام و ايران به عنوان مهمترين بازوي انتشاراتي نظام اسلامي در خدمت ارزش‌هاي متعالي اسلام، تشيع و فرهنگ ملي كشور باشد.

اهداف

اگرچه اهداف اصولي موسسه به عنوان سازماني وابسته به نظام جمهوري اسلامي اجراي بخشي از رسالت‌هاي فرهنگي و علمي انقلاب و كشور است اما در عين حال مي‌بايست هم به عنوان يك موسسه كارآمد اقتصادي بتواند بدون اتكا به حمايت‌هاي مالي پاسخگوي هزينه‌هاي خود باشد؛ و هم در جهت توسعه و گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي و توليدي خود برنامه‌ريزي كند تا در جهت تحقق اهداف فرهنگي نظام موفق‌تر عمل نمايد. لذا اهداف موسسه به دو بخش فرهنگي و اقتصادي تقسيم مي‌گردد:

الف) اهداف فرهنگي

1- نشر و تريج فرهنگ اسلامي
2- نشر و ترويج علوم مختلف
3- نشر و ترويج ادبيات فارسي
4- نشر كتاب‌هاي كودك و نوجوان
5- جذب نخبگان و شناسايي و حمايت از اهل قلم
6- نشر تواريخ


ب) اهداف اقتصادي

1- ايجاد درآمد معقول اقتصادي و سرمايه‌گذاري
2- تلاش براي جلوگيري از افزايش بي‌رويه قيمت كتاب
3- ارتقاء سطح زندگي پديدآورندگان كتاب


سياست‌هاي اجرايي


الف) سياست‌های فرهنگی

1- چاپ 80 عنوان كتاب جديد بزرگسال
2- جذب نيروهاي كارآمد در بخش‌هاي تخصصي به منظور ارتقاء كيفي و سرعت عمل آماده‌سازي كتب.
3- ايجاد روح همكاري و تعاون با مؤلفين و ساير پديدآورندگان به منظور كسب حداكثر بهره‌وري از توان فرهنگي جامعه در قالب چاپ عناوين هرچه مناسب‌تر.
4- انجام تحقيقات و مطالعات نياز سنجي فرهنگي كشور به منظور تلاش در جهت پركردن خلاءهاي واقعي فرهنگ كشور.
5- برنامه ريزي اصولي براي تبديل اميركبير به موسسه‌اي فراگير و تحقيقاتي، پژوهشي و انتشاراتي
6- تغيير بافت و ساماندهي فرهنگي شركت چاپ و نشر بين‌ الملل و شركت چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي به منظور قرار گرفتن آنان در مسير فعاليت‌هاي ديني و فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي از طريق توليد كتاب‌هاي اساسي و مباني در حوزه دين.
7- ادامه بررسي امكان تجديد چاپ برخی عناوين منتشره اميركبير در بالغ بر 50 سال گذشته، كه اين اقدام مهم از دو سال پيش شروع شده و تا كسب نتيجه نهايي ادامه خواهد يافت.
8- مطالعات براي برخي پروژه‌هاي خاص مانند: ترجمه و چاپ تاريخ تمدن 12 جلدي توين‌بي، تكميل ترجمه تاريخ ايران كمبريج و روزآمد كردن دائره‌ المعارف مصاحب. اين اقدام مستلزم بررسي دقيق و همه‌جانبه‌اي است زيرا با توجه به هزينه و زمان كاربرد از يك سو و اهميت فوق‌العاده هريك از سوي ديگر ضرورتاً بايد با اعمال نظر كافي صورت گيرد.
9- بررسي و ساخت سي‌دي‌هاي توليدي اميركبير و ارائه اولين نمونه آن با عنوان فرهنگ جامع اميركبير با قابليت‌هاي متفاوت.
10- تداوم و توسعه هماهنگي و ايجاد حلقه ارتباطي بين واحد فرهنگي توليد كتاب‌هاي اساسي و مبنايي در حوزه دين.
11- فعال سازي روابط عمومي موسسه در جهت ارتباط و اطلاع رساني و اخذ نظريات نويسندگان مطبوعات، ناشرين و ساير اقشار.

ب)سياست‌های بازرگانی و اقتصادی

1- ساماندهي فروشگاه‌ها و فضاهاي تجاري و انبارهاي موسسه بر اساس تغيير بافت فرهنگي- اجتماعي شهر تهران. زيرا با توجه به گسترش تهران و تغيير و تحول در جغرافياي شهري آن لزوم تجديد نظر در موقعيت اماكن مزبور براي كسب بهترين بهره‌برداري ضروري است.
2- گسترش نمايندگي‌هاي بازرگاني در اقصي نقاط كشور تا مرز حدود 5600 كتابفروشي.
3- تجديد نظر در ساختار شركت نشر دانش‌ امروز به منظور هماهنگ‌سازی آن با تحولات اقتصادي، فرهنگي و جامعه‌شناسي كشور.
موسسه انتشارات اميركبير در راستاي اهداف بلندمدت خود در نظر دارد تا با امتداد اصلاحات ساختاری و مديريتي در طول محور زمان كمي‌ها و كاستي‌هاي موجود را در كليه اجزا كاري خود را شناسايی و به شكل مناسبي نقاط ضعف مورد اشكال را بررسي و مرتفع نمايد و با اجرا برنامه‌هاي گسترده در امور اداري و مالي، امور مربوط به چاپ و چاپخانه، تعيين قيمت‌ها بر اساس اصول بازار، استفاده گسترده از فناوري‌هاي نوين و گسترده‌نمودن سيستم‌هاي مكانيزه اداري و مالي در حد امكان، خود را به روز نموده و تواني مضاعف را جهت اعمال خدمات تخصصي مطابق با مصالح فرهنگي كشور ايجاد نمايد.

سازمان دارالقرآن الكريم

* تاريخچة سازمان دارالقرآن الكريم

«سازمان تبليغات اسلامي» به موازات تأسيس در سال 1360 و در راستاي عمل به وظايف اساسي خود در حوزه نشر فرهنگ قرآني، ابتدا بخش «دارالقرآن‌الکريم» را در مرکز با حضور جمعي از چهره‌هاي برتر قرآني و انقلابي کشور ـ ‌همچون مرحوم استاد علي اربابي، استاد سليمي، استاد خدام حسيني، استاد خواجوي، استاد حاجي شريف، استاد صلح‌جو، استاد حشمتي و... و به تبع آن کانون‌هاي قرآن را در دفاتر استاني خود با هدف نهادينه ‌كردن و گسترش و تعميق فعاليت‌ها و فرهنگ قرآني در سطح جامعه تأسيس نمود كه اين بخش با توجه به گسترش سريع دايره فعاليت ها و افزايش انتظارات جامعه به «اداره کل» و از سال1381 به عنوان يکي از مؤسسات وابسته به سازمان تبليغات اسلامي تحت عنوان «سازمان دارالقرآن‌الکريم» تبديل گرديد. در حال حاضر سازمان دارالقرآن‌الکريم زير نظر هيأت امنائي متشکل از(10) نفر از چهره‌هاي شاخص قرآني كشور به شرح زير فعاليت مي‌نمايد:

1ـ حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر خاموشي 2ـ استاد عباس سليمي 3ـ استاد محمد خواجوي 4ـ استاد سيد محسن خدام حسيني 5ـ استاد احمد حاجي شريف 6ـ استاد سيد محسن موسوي بلده 7ـ استاد دكتر محمد رضا صلح جو  8ـ استاد مهدي قره‌شيخلو  9ـ استاد احمد ابوالقاسمي 10ـ حجت الاسلام و المسلمين استاد حاجي ابوالقاسم 11- استاد مرحوم حاج علي اربابي

سازمان تبليغات اسلامي با بهره‌گيري از سازمان دارالقرآن الكريم ـ به عنوان حوزه تخصصي خود در امور قرآني كشورـ و بيش از 250 دارالقرآن الكريم در مراكز استان‌ها و كانون‌هاي قرآن شهرستاني تابعه (با 450 پست رسمي و مصوب قرآني) و همچنين بيش از 2500 اتحاديه، موسسه قرآني مردمي و خانه قرآن روستايي تحت نظارت، هم اكنون گسترده‌ترين و تخصصي‌ترين شبكه تشكيلات قرآني كشور را دارا بوده و از اين طريق جمع كثيري از آحاد جامعه را تحت پوشش فعاليت‌هاي قرآني در حوزه هاي مختلف آموزشي، پژوهشي، تبليغي ـ ترويجي و نظارتي ـ حمايتي دارد.


* وظايف سازمان دارالقرآن الکريم
سازمان دارالقرآن الكريم به عنوان حوزه تخصصي و برنامه‌ريزي فعاليت‌هاي قرآني سازمان تبليغات اسلامي، داراي دو دسته وظايف و مأموريت‌هاي سازماني و فراسازماني به شرح ذيل مي‌باشد:

الف) وظايف و مأموريت هاي اساسي و سازماني

1 ـ برنامه‌ريزي، نظارت، هدايت و ساماندهي فعاليت‌هاي قرآني سازمان تبليغات اسلامي و دارالقرآن‌الكريم ادارات كل تبليغات اسلامي استانها و كانون‌هاي قرآن شهرستاني وابسته
2 ـ تلاش در جهت توسعه كمي و كيفي«آموزش‌هاي قرآن‌كريم» با نگرش كلان و اصولي‌
3 ـ توسعه كمي و كيفي «تبليغات و انتشارات قرآني» و تلاش در جهت «جذابيت» و «غناي» هرچه بيشتر اين فعاليت‌ها
4 ـ ترغيب و تشويق آحاد مردم نسبت به آشنايي و انس هرچه بيشتر با فرهنگ انسان‌ساز قرآن‌كريم، از طريق برگزاري نمايشگاه‌ها، مراسم، محافل، مسابقات، جشنواره‌ها و همايش‌هاي قرآني.
5 ـ توسعه و تعميق «پژوهش‌هاي قرآني» براساس«نيازسنجي» مخاطبين
6 ـ تصحيح و نظارت بر چاپ و نشر قرآن‌كريم و صدور مجوزهاي قانوني مربوطه (از سال 1362نظارت تاكنون).
7 ـ «همكاري و تشريك مساعي» با مراكز و دستگاههاي مختلف فرهنگي داخل و خارج از كشور در زمينه طراحي و اجراي فعاليت‌هاي مختلف قرآني و ارائه خدمات كارشناسي و مشاوره به اين مراكز.
8 ـ «حمايت و پشتيباني» از حركت‌هاي خودجوش مردمي در زمينه ترويج و نشر فرهنگ قرآن‌كريم و تلاش در جهت «هماهنگي و ساماندهي» اين حركتها و «نظارت» هرچه بهتر نسبت به فعاليت‌هاي قرآني نهادها و تشكل‌هاي مردمي.
9 ـ كارشناسي و صدور مجوز موسسات قرآني مردمي براي ثبت در سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از طريق ادارات كل تبليغات اسلامي استان ها و صدور يا ابطال پروانه‌هاي فعاليت مربوطه
10 ـ «اطلاع‌رساني» مفيد و مؤثر در حوزه فرهنگ قرآني (با بهره‌گيري از فن‌‌آوري نوين).

ب) وظايف و مأموريت هاي فراسازماني و ملي

1- تعيين اين سازمان به عنوان مرجع صدورمجوز خروج قرآن از كشور بنا به مصوبه هيئت محترم دولت
2ـ تعيين اين سازمان به عنوان«دبيرخانة ستاد نهضت قرآن‌آموزي‌کشور» بنا به مصوبه اعضاي ستاد مربوطه.
3- محول شدن«طراحي کليات و آيين نامة اجرايي طرح آموزش قرآن کارکنان دولت و چگونگي اعطاي مدرک به آنان»به اين سازمان از جانب سازمان امور استخدامي كشور.
4- واگذاري مسئوليت«تهيه واجراي طرح جامع قرآني کشور» به اين سازمان طبق قانون برنامه 5 ساله چهارم و ابلاغيه هيئت دولت
5- تعيين اين سازمان به عنوان«دبيرخانة ارزشيابي و اعطاي مدرک تخصصي به حافظان قرآن کريم» بنا به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي .
7- تعيين اين سازمان به عنوان رئيس كميتة قرآن دهة فجر انقلاب اسلامي(از سال 1386) بنا به ابلاغ و تفويض اختيار شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي.

*اهم فعاليت‌هاي سازمان دارالقرآن الکريم

فعاليت‌هاي سازمان دارالقرآن الكريم در چهار بخش اصلي به شرح ذيل مي‌باشد:

الف) فعاليت‌هاي آموزشي
ج) فعاليت‌هاي پژوهشي
ب) فعاليت‌هاي تبليغي ـ ترويجي
د) فعاليت‌هاي حمايتي-نظارتي

الف) فعاليت‌هاي آموزشي:
از اهم اين آموزش‌ها مي توان به موارد زير اشاره نمود:
* آموزش قرائت قرآن در 6 سطح
* آموزش ترجمه و مفاهيم قرآن در 4 سطح
* آموزش حفظ قرآن در 3 سطح
* آموزش تفسير قرآن در قالب طرح هاي متناوب نسيم حيات و بينات (30 دوره)
* تربيت معلم، ممتحن، مدرس و داور قرآن كريم در رشته هاي قرائت، حفظ و مفاهيم قرآن
* آموزش جنبه‌هاي هنري قرآن كريم همچون خطاطي، نقاشي، مقاله نويسي، همخواني، تواشيح و ...
* آموزش قرآن ويژه گروه‌هاي خاص همچون كودكان پيش دبستاني،‌ كاركنان دولت، بانوان و ...
* تربيت مصححين كتابت قرآن كريم براي نظارت بر امر چاپ و نشر قرآن در كشور
سازمان دارالقرآن الكريم با اجراي برنامه‌هاي فوق كه با همكاري دارالقرآن الكريم و كانون‌هاي قرآن ادارات كل تبليغات اسلامي استان‌ها و شهرستان‌هاي تابعه و نيز موسسات قرآني صورت پذيرفته‌، توانسته است بيش از 6.000.000 نفر از آحاد جامعه را تحت پوشش آموزش‌هاي قرآني ـ به ويژه در راستاي اجراي طرح ملي نهضت قرآن آموزي ـ قرار دهد.

ب) فعاليت‌هاي پژوهشي:
از اهم اين فعاليت‌ها مي توان به موارد زير اشاره نمود:

* تهيه و تدوين بيش از 200 طرح تفصيلي ويژه تبيين كليات و آيين نامه هاي اجرايي طرحهاي مختلف قرآني
* تأليف و توليد بيش از 40 اثر قرآني
* تهيه و تدوين طرح جامع نهضت قرآن آموزي كشور
* تهيه و تدوين طرح جامع قرآني كشور
* تهيه و تدوين چرخه و طرح نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم
* تهيه و تدوين طرح شيوه نظارت بر ترجمه هاي قرآن كريم
* تهيه و اجراي طرح جشنواره الگوهاي برتر تدريس قرآن كريم
* تهيه و اجراي طرح جشنواره طرح‌هاي برتر قرآني
* تهيه، تدوين و اجراي دوره آموزش عالي كارداني علمي ـ كاربردي تربيت مربي قرآن
* تهيه، تدوين و اجراي دوره هاي آموزش قرآن ضمن خدمت كاركنان دولت

ج) فعاليت‌هاي تبليغي ـ ترويجي:

سازمان دارالقرآن‌‌الكريم از اين طريق توانسته تاكنون بيش از 4.000.000 نفر را تحت پوشش اين برنامه ها قرار دهد كه از اهم اين فعاليت‌ها مي توان به موارد زير اشاره نمود:

* پايه‌گذاري و اجراي محافل و مجالس «شبي با قرآن» و «انس با قرآن»
* طراحي و اجراي مسابقات مختلف قرائت، حفظ و مفاهيم قرآن همچون مسابقات «همايش ، آموزش، سنجش» ، «مسابقات قرائت و حفظ منتخبين جلسات قرآني كشور»، «مسابقات ترجمه و مفاهيم نورالمبين» ، «مسابقات ترجمه و تفسير نورالهدي»
* اجراي طرح ملي ارزيابي و اعطاء مدرك تخصصي به حفاظ قرآن كريم (از سال 1385 تاكنون)
* اعزام كاروان‌هاي نور به جبهه ها و مناطق محروم كشور
* مشاركت در برنامه‌هاي قرآني صدا و سيما
* حمايت و مشاركت در برنامه هاي تبليغي ـ ترويجي دستگاهها و نهادهاي مختلف
* شركت در نمايشگاههاي بين‌المللي قرآن و كتاب
* راه‌اندازي انتشارات تلاوت و فروشگاه قرآني بصائر و سايت قرآني تلاوت و توليد و انتشار فصلنامه قرآني بصائر و ...
* طراحي و اجراي جشنواره هاي مختلف قرآني براي كودكان، نوجوانان، جوانان و خانواده ها.

د) فعاليت‌هاي حمايتي ـ نظارتي

سازمان دارالقرآن‌‌الكريم باتوجه به شرح وظايف خود به صورت مستقيم و يا با مشاركت ادارات كل تبليغات اسلامي استان‌ها، فعاليت‌هاي متنوعي را در اين حوزه به شرح ذيل به اجرا در است:

* نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم در كشور و صدور مجوزهاي مربوطه (از سال 1362 تاكنون بيش از 10.500 مجوز براي چاپ و نشر قريب به 160.000.000 جلد قرآن صادر شده است).
* ساماندهي و صدور مجوزهاي فعاليت و ثبت موسسات قرآني مردمي (تاكنون بيش از 1.500 موسسه قرآني مردمي، 2038 خانه قرآن روستايي و 31 اتحاديه استاني و يك اتحاديه كشوري موسسات قرآني مردمي با مجوز و تحت حمايت و نظارت اين سازمان مشغول به فعاليت شده‌اند.)
* حمايت نقدي و غير نقدي به ميزان تقريبي بيست ميليارد ريال به موسسات قرآني مردمي، اتحاديه‌ها و خانه‌هاي قرآن روستايي به صورت متمركز ويا از طريق ادارات كل تبليغات اسلامي استان ها.

حوزه هنری

يكي از نام‌هايي كه اكثر قريب به اتفاق ايرانيان با آن آشنايي دارند، نام حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي مي‌باشد. اين موسسه وابسته به سازمان تبليغات اسلامي از عمده‌ترين متوليان فرهنگي- هنري كشور است كه با محوريت عنصر الهي اسلام و حكومت اسلامي دست‌اندركار فعاليت‌هاي گسترده و متنوعي از قبيل: انتشارات چندين عنوان نشريه با زمينه‌هاي فرهنگي و هنري، آموزش رشته‌هاي مختلف هنري، تهيه‌كنندگي و ساخت فيلم‌ها سينمايي، توليد فيلم‌نامه با بهره‌گيري از استعدادهای كشور پشتيباني از گروه‌هاي هنري در زمينه‌هاي گوناگون، حمايت از برگزاري نمايش‌هاي آييني و تعزيه، اقدام به احياي هنرهاي اصيل ايراني- اسلامي و همچنين انجام فعاليت‌ها و ارائه خدمات ديگر در جهت حفظ امتداد و تكيه بر آرمان‌هاي انقلاب اسلامي مي‌باشد.

حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي با ارائه پوشش‌هاي حمايتي در قالب طرح‌ها و پروژه‌هاي فرهنگي و هنري با محوريت دين و ارزش‌هاي مذهبي در تلاش است تا ضمن انجام وظايف اصلي خود طيف وسيعي از اقشار اجتماع اعم از هنرمندان، جوانان، علاقه‌مندان و افراد داراي استعداد را حمايت و پشتيباني نمايد.

اين موسسه با برگزاري جلسات گروهي، با شركت علاقه‌مندان رشته‌هاي مختلف و نيز با برگزاري مسابقات و شب‌هاي شعر، مسابقات طراحي و نقاشي فراخوان براي مقالات ارزشمند در زمينه‌هاي گوناگون تلاش مي‌نمايد تا علاوه بر معرفي مجامع سالم و هدفمند براي حضور فعال هنرمندان و جوانان و ساير علاقه‌مندان تلاش مي‌كند تا گامي موثر در راستاي تامين خدمات اجتماعي و فرهنگي بردارد.

حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي علاوه بر فعاليت‌هايي كه تاكنون عنوان شد سال‌های طولانی است كه با فعاليت‌ مستمر در امر آموزش عالي، آموزش‌هاي آزاد و آموزش‌هاي خاص در قالب دوره‌هاي كوتاه مدت و ميان مدت نيز گام‌هاي موثري را در جهت اعتلاي سطح علمي و ارتقا معلومات هنري در ميان علاقه‌مندان و در نهايت سطح كشور بر دراد.

فعاليت‌ها و خدمات حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي بسيار فراتر از مطالبي است كه در اين رشته جمع‌آوري و مورد اشاره قرار گرفت. اما به دليل محدوديت‌هاي اين رسانه پيشنهاد ميكنيم جهت دريافت اطلاعات كامل و دريافت خبر فعاليت‌ها در دست اجرا به دفاتر حوزه هنری مراجعه نماييد.

 

خبرگزاري مهر

تاسيس خبرگزاري مهر بر اساس عمل به ماده‌اي محجور از اساسنامه سازمان تبليغات اسلامي است كه اين نهاد را به تاسيس مراكز اطلاع‌رساني تخصصي در حوزه تبليغي و ديني موظف نموده است، انجام پذيرفت.

صد البته يكسان تصور نمودن مراكز اطلاع‌رساني با رسانه‌هاي غير فراگير تقريبي منطقي و روز آمد نيست.خبرگزاري مهر دستاورد اعتماد و اعتنا به رويش‌هاي انقلاب است. نتيجه مانور ژنرال مابانه نيست. حاصل تلاش چند سرباز دل سپرده و گمنام رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و اطلاع‌رساني است.

خبرگزاي مهر نمونه‌اي از عملياتي شدن جنبش نرم‌افزاري است. خبرگزاري مهر مي‌خواهد زمينه‌ساز تمركز و وحدت فرهنگي- اطلاع رساني كشور باشد و در اين راه تمام ظرفيت خود را در خدمت تمام دستگاه‌ها و نهادها گذاشته است و تمناي همراهي دارد. خبرگزاري مهر مي‌خواهد تريبوني از نيروهاي فراگير جبهه انقلاب با سليقه‌هاي مختلف باشد و سازگاري را شايسته آنان معرفي كند.

خبرگزاري مهر نه دستاورد هزينه‌اي هنگفت از بيت‌المال بلكه دستاورد انگيزه‌هاي بزرگي است كه در سال عزت و افتخار حسيني نطفه گرفته و در سال خدمت‌رساني جوانه زده است.

گرچه ايمان داريم كه ضمن يتوكل علي الله و هو حسبه. اما براي ادامه راه اميدوار به حمايت دولت خدمتگزار بويژه وزارت ارشاد و مجلس محترم و ساير نهادها و دستگاه‌ها خواهيم ماند.

از ويژگي‌هاي خبرگزاري مهر پرهيز از تصدي‌گري در حوزه توليد خبر و جايگزيني مديريت خبر است تا مجال انعكاس فعاليت‌هاي فرهنگي در پهنه پهناور كشور وسعت تازه‌اي يابد.

اخبار خبرگزاري مهر براي انقلابي كه پيام جهاني دارد به زبان‌هاي زنده دنيا برنامه‌ريزي شده است كه در مرحله اول زبان فارسي و انگليسي و تا پايان سال دو زبان عربي و اردو يا آلماني هم به آن اضافه خواهد شد. ماهيت 70 درصد از اخبار توليدي، فرهنگي و اجتماعي است و در كنار آن به ساير حوزه‌ها هم پرداخته مي‌شود. خبرگزاري مهر در بدو تولد بطور متوسط روزانه 150 خبر منتشر مي‌كند كه بيش از 60 درصد آن توليدي است.

 دست در دست هم نهيم به مهر ميهن خويش را كنيم آباد

 

پژوهشكده باقرالعلوم

در سال 1364 پس از ارزيابي و بررسي امور فرهنگي و پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي مركز، دو مشكل اساسي احساس شد:

-كمبود نيروي فرهنگي و كارآمد متناسب با اهداف و فعاليت‌هاي سازمان تبليغات اسلامي.
2- ناهماهنگي در فعاليت‌هاي فرهنگي و پژوهشي.

اين دو مشكل با رياست محترم وقت سازمان تبليغات اسلامي حضرت آيت‌الله جنتي دامت بركاته مطرح و در نهايت به اين تصميم منجر شد كه پژوهش‌هاي ديني سازمان تبليغات اسلامی به شهر قم منتقل و در پژوهشكده‌اي به نام حضرت باقرالعلوم عليه‌السلام متمركز و پيگيري شود.
 

بر اين اساس پژوهشكده باقرالعلوم عليه‌السلام در سال 1366 و با همكاري عده‌اي از فضلاي حوزه علميه قم، و به مسئوليت حجت الاسلام والمسلمين محمود مهدي پور تاسيس گرديد و فعاليت‌هاي خود را در دو محور آغاز كرد:
1- اطلاع‌رساني در زمينه معارف اسلامي و علوم انساني از طريق تهيه نرم‌افزار كتابشناسي
2- پژوهش، نگارش، ترجمه و تدوين موضوعات پژوهشي در زمينه حديث، تاريخ رجال، تاريخ و000
 

در حال حاضر پس از گذشت قريب به 15 سال از تاسيس اين مركز، با استعانت از خداي بزرگ توانسته است علي‌رغم همه مشكلات و فراز و نشيب‌هاي اداري قدم‌هاي موثري در راه ترويج فرهنگ ناب اسلامي و تشيع در سطح جامعه بردارد.

معرفي اين گونه مراكز و فعاليت‌هاي آنان خود گامي است در جهت اطلاع رساني فرهنگي و پژوهشي و هم قدرداني و ارج نهادن نسبت به خدمات صادقانه كساني كه با احساس مسئوليت و با كمترين ادعا و چشمداشت به تلاش مشغولند.

عزيزان علاقه‌مند مي‌‌توانند توسط شماره تلفن 7740369 يا صندوق پستي 135/37185 با پژوهشكده باقرالعلوم عليه‌السلام ارتباط برقرار نمايند.

تبيان

موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان، به منظور ترويج فرهنگ اسلامي با استفاده از فناوري اطلاعات و نيز تامين نيازهاي مختلف اطلاعاتي مخاطبان بويژه نسل جوان ايجاد شده است. بخش‌هاي مهم سايت تبيان عبارتند از:

1- مسابقات(روزانه، هفتگي، و ويژه علمي و فرهنگي با ارائه جوايز ارزنده)
2- پاسخگويي اختصاصي به سؤالات و شبهات نسل جوان و بازديدكنندگان از سايت
3- بانك جامعي از پرسش و پاسخ با حدود 2200 سؤال و جواب طبقه‌بندي شده با امكان جستجوي موضوعي
4- آموزش دروس مقاطع مختلف تحصيلي همراه با صداي مربيان آموزشي و ارائه مشاوره‌هاي آموزشي با امكانات ارتباطات دو جانبه
5- بانك اطلاعات جامع علوم و معارف اسلامي شامل: قرآن، اهل‌بيت، حديث، احكام، دعا، زيارت و000 با امكانات صوتي و تصويري.
6- آموزش دروس متداول و فشرده حوزه‌هاي علميه با ارائه بيش از 1800 ساعت صداي دورس، به همراه كتابخانه جامعي از كتب فرهنگي و اسلامي، شامل متن كامل و فهرست
7- با ارائه متون ادبي و معرفي فعاليت‌هاي هنري گوناگون
8- بخش ورزشي، شامل اخبار ورزشي، مصاحبه با ورزشكاران و ارائه اطلاعات مختلف و متنوع ورزشي
9- بخش اجتماعي، حاوي مقالات و تحقيقات گوناگون اجتماعي، مشاوره خانواده، مشاوره تغذيه، بهداشت و 000
10- فروش و عرضه محصولات فرهنگی موسسه تبيان و موسسات فرهنگی ديگر

سايت تبيان به زبان‌هاي فارسي و انگليسي در دسترس مي‌باشد و بزودي به زبان عربي هم قابل استفاده خواهد بود اين سايت در حال حاضر حدود 15000 عضو دارد واعضا سايت مي‌توانند روزانه 2 ساعت از اينترنت رايگان استفاده نمايند.

براي استفاده از اينترنت رايگان سايت تبيان طبق اين توضيحات عمل نماييد.
شناسه كاربردي: Tebyannet
رمز عبور: Tebyannet
شماره تلفن: 9718733
 

تهران تايمز

اگر گذرتان به خيابان استاد نجات اللهي بيفتد سر كوچه بيمه، تابلويي را زير شاخه‌هاي درخت ياس خانه‌اي قديمي خواهد يافت كه شما را بسوي اولين و پرتيراژترين روزنامه انگليسي زبان كشور رهنمون مي‌شود:

شايد افراد بسياري در جامعه باشند كه از انتشار روزنامه‌اي با اين نام تحت سياست‌هاي كلي سازمان تبليغات اسلامي بي‌خبر باشند و اين فرصت مغتنمي است تا درباره آن اطلاعاتي كسب كنند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و در راستاي صدور انقلاب به آن سوي مرزها به رسانه‌اي فرامرزي نياز بود تا بتوانند اين امر مهم را برعهده گيرد. اين نياز به خوبي توسط شهيد آيت الله سيدمحمد بهشتي احساس شد و تصميم بر اين قرار گرفت تا روزنامه انگليسي زبان تهران تايمز همزمان با انقلاب متولد شود. سياست كلي روزنامه در همان بدو تولد با رهنمود ارزشمند شهيد بهشتي شكل گرفت كه فرمودند: تهران تايمز روزنامه دولت نيست بلكه بايد فرياد رساي انقلاب و بلندگوي مظلومان و مستضعفان گيتي باشد.

اين بيان شيوا بر ديوار حياط تهران تايمز نقش بست تا به عنوان سرلوحه كار هرگز از يادها محو نشود. حالا پس از گذشت سال‌ها تهران تايمز به درخت تناوري بدل شده كه ثمره آن كسب مخاطبين و خوانندگاني در بيش از 82 كشور جهان است.

كاركنان زحمت‌كش اين نشريه در بخش‌هاي مختلف هر روز از اقصي نقاط كلان شهر تهران گرد هم مي‌آيند تا فردا نتيجه كارشان در 16 صفحه بر پيشخوان كيوسك روزنامه فروشي‌ها قرار گيرد.

اخبار داخلي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي، خارجي، ورزشي و يادداشت‌ها، مطالب زيرا شامل مي‌شوند كه روزنامه تهران تايمز بدان‌ها مي‌پردازد.

تهران تايمز بنا به رسالتي كه بر عهده گرفته نسبت به انعكاس مطالب فرهنگي و مذهبي اهتمامي خاص مي‌ورزند.

صفحه فرهنگ و هنر روزنامه دراعياد اسلامي و مناسبت‌هاي مذهبي به مطالب مربوط به آن عيد يا مناسبت‌ خاص اختصاص مي‌يابد. مسئولين روزنامه به منظور تنوع بخشيدن به مطالب آن پرداختن به موضوعاتي از قبيل جاذبه‌هاي ايران، زنان، كودكان و اينترنت را نيز فراموش نكرده‌اند و علاقه‌مندان اخبار و مطالب هريك از موضوعات ياد شده را به صورت هفتگي در صفحه‌اي خاص مطالعه مي‌كنند.

تهران تايمز در زمينه جذب مخاطب از هيچ كوشش مشروعي فروگذار نبوده است به نحوي كه در سال 1378 نيز برخي از صفحات خود را بصورت رنگي منتشر كرد.

امروز تهران تايمز بصورت منبعي مطمئن در آمده كه نمايندگي‌هاي كشورهاي خارجي در تهران براي آگاهي صحيح از سيستم‌هاي حاكم بر كشور بدان مراجعه مي‌كنند و بالاخره از آنجائي كه دانشجويان زبان انگليسي براي يادگاري صحيح زبان به اين روزنامه مراجعه مي‌كنند جنبه آموزش را نيز بايد به كاربردهاي جنبي تهران تايمز افزود.

 

 

معاونت اموراداری و مالی

معاونت اداري و مالي عهده‌دار امور روزمره و حساسي است كه موقعيت خاصي به آن بخشيده است. اين معاونت متولي حمايت و پشتيباني از عملكرد كليه اجزا سازمان بوده و در نقش هسته حمايتي در سازمان عمل مي‌نمايد. معاونت اداري و مالي داراي چهار زيرمجموعه است كه هريك با شرح وظايفي معين به انجام امور محوله اشتغال دارند. معاونت اداري و مالي دركنار وظايف اصلي خود با در نظر گرفتن موقعيت حساس سازمان تبليغات اسلامي در جنبه‌هاي فرهنگي هم دست به عمل زده و با برگزاري مسابقات و پرداختن به امور رفاهي خانواده‌هاي پرسنل سازمان، اكرام ارباب رجوع را در دستوركار روزانه خود قرار داده و در اجراي صحيح اين طرح تلاش وافر دارد. در ادامه معرفي معاونت اداري و مالي شما را به مطالعه و آشنايي دقيق‌تر با آنچه كه در قالب شرح وظايف اين معاونت آمده است دعوت مي‌نماييم.

شرح وظايف معاونت اداری و مالی:

1- برنامه‌ريزي به منظور جلب و نگهداشت و اصلاح ساختار نيروي سازمان
2- برنامه ريزي، بهسازي و افزايش توانمندي نيروي انساني از قبيل: آموزش حين خدمت، برنامه‌هاي پرورشي، انگيزشي و مهارتي.
3- اجرای مقررات و دستورالعمل‌های مصوب در زمينه استخدامي و ابلاغ آن به واحدهاي مختلف و نظارت بر حسن اجراي آن.
4- اجراي برنامه‌هاي تحول نظام اداري كشور در چارچوب وظائف مصوب.
5- مكانيزاسيون سيستم‌هاي مورد نياز سازمان با بهره‌ گيري از فناوري نوين و روش‌هاي كارآمد.
6- وصول درآمدها و اعتبارات و انجام هزينه در مبادي مربوط و نظارت بر حسن اجراي مقررات و قوانين موضوعه
7- برقراري ارتباط و هماهنگي با مراجع قانوني كشور و پاسخگويي به نهادهاي نظارتي و حسابرسي
8- برنامه ريزي و تامين نيازمندي‌هاي تداركاتي، خدماتي و پشتيباني از برنامه‌هاي سازمان
9- انجام اقدامات لازم براي استيفاي حقوق سازمان از طريق مراجع ذي‌ربط
10- نظارت بر قراردادهاي تعهدآور با اشخاص حقيقي و حقوقي.
11- جمع آوري و حفظ و نگهداري و استفاده مناسب از اموال و دارائي‌هاي سازمان.
12- برنامه‌ريزي در جهت احداث، حفظ و نگهداري و بهره‌برداري از ابنيه و تاسيسات سازمان و نظارت بر حسن اجراي آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي ابلاغي.
13- برنامه‌ريزي، ساماندهي و بهينه‌سازي املاك سازمان.


معاونت اداري و مالي داراي چهار زيرمجموعه بنامهاي:

گروه املاك و عمران
اداره كل امور مالي
اداره كل امور اداري
مديريت امور حقوقي


ميباشد كه هريك از اين زير مجموعه‌ها آن گونه كه از نامشان بر مي‌آيد مسئول رسيدگي به بخشي از شرح وظايف كلي معاونت اداري و مالي مي‌باشد.


 

[بازگشت بالای صفحه]

 

 

معاونت پژوهشی و آموزشی

در رويكرد جديد سازمان تبليغات اسلامي توجه خاصي نسبت به امر پژوهش و آموزش لحاظ گرديده و در اين راستا معاونت پژوهشی و آموزشی جهت هماهنگي بيشتر و سرعت‌گيري روند خدمات رساني به مردم، به يك معاونت جديد تحت نام معاونت پژوهشی و آموزشی تبديل گرديد.

اولويت‌ها و اهداف اين معاونت بشرح ذيل می‌باشد:

1- دفتر تهيه و تأليف متون و نشريات، با سه زيرگروه تهيه و تاليف متون، تهيه و تاليف نشريات و خدمات پژوهشي.
2- دفتر برنامه ريزی و توسعه آموزش عالی دينی. مهمترين وظيفه اين دفتر نظارت و ارزيابي عملكرد آموزشي مراكز آموزش عالي وابسته به سازمان همچون موسسه آموزش عالي سوره با واحدهاي كثير آن در شهرهاي مختلف كشور و مراكز علمي- كاربردي است.
3- دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزش‌هاي تخصصي- فرهنگي و آموزش‌هاي تخصصي تبليغ. مهمترين وظيفه اين دفتر توسعه و تقويت دوره‌هاي آموزشي- تخصصي كادر فرهنگي و تبليغي مورد نياز كشور بر اساس نيازسنجي و اولويت‌هاي تعيين شده است.
4- دفتر برنامه‌ريزي پژوهش‌هاي كاربردي با سه زيرگروه: پژوهشهاي فرهنگي و ديني- پژوهشهاي اجتماعي و پژوهشهاي بنيادين.
 

مهمترين وظيفه اين دفتر برنامه‌ريزي و انجام مطالعات راهبردي و پژوهش‌هاي كاربردي در زمينه مسائل و نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه اسلامي بويژه جوانان به منظور گسترش و تعميق معارف اسلامي و فرهنگ ديني است. يكي ديگر از رويكردهاي جديد و موثر سازمان تبليغات اسلامي، كاهش تصدي‌گري در زمينه پژوهش‌هاي مورد نياز سازمان است. به اين اعتبار سفارش انجام اين گونه تحقيقات به موسسات پژوهشي معتبر و پژوهشگران حاذق داده مي‌شود و سازمان به نظارت و ارزيابي آنها پرداخته و از حاصل آماده شده كار استفاده مينمايد.

5- گروه برنامه‌ريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي. مهمترين وظيفه اين گروه برنامه‌ريزي جهت ادامه تحصيل دانش‌آموزان علاقه‌مند به آموزش در زمينه علوم و معارف اسلامي است.

معاونت پژوهشي و آموزشي با استفاده از بازوهاي فكري و اجرايي فوق علاوه بر فعاليتهاي فوق به انجام وظايف ذيل مشغول است:

1- برنامه‌ريزي و انجام مطالعات راهبردي و پژوهش‌هاي كاربردي در زمينه مسائل و نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه اسلامي بويژه جوانان به منظور گسترش فرهنگ ديني و معارف اسلامي.
2- حمايت و پشتيباني علمي و تحقيقاتي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي سازمان
3- تهيه راهكارهاي مناسب جهت پاسخگويي به نيازها و حل معضلات فرهنگي متناسب با ماموريت‌هاي سازمان.
4- شناسايي و تحليل ترفندهاي فرهنگي و تبليغي عليه اسلام و انقلاب اسلامي و ارائه راهكارهاي مقابله با آن متناسب با مأموريت‌هاي سازمان.
5- تهيه و تامين محتوي فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي سازمان.
6- انجام همايش و مطالعات موردي در زمينه شناخت جوانان، دانشجويان، بانوان، فرهنگيان و 000 به منظور كسب اطلاع از آخرين وضعيت فكري جامعه
7- برقراري ارتباط و تعامل با انديشمندان حوزه‌هاي علميه، مراكز آموزشي و پژوهشي و اطلاع رساني جهت بهره‌گيري از امكانات و توانمندي‌هاي موجود.
8- جمع آوري اطلاعات، بررسي و ارزيابي تاثير محصولات فرهنگي عرضه شده در جامعه.
9- برگزاري مجموعه همايش‌هاي علمي- پژوهشي در جهت توسعه و تعميق فرهنگ ديني.
10- تاليف، ترجمه، توليد و انتشار كتب، متون و نشريات مناسب و مورد نياز به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي متناسب با ماموريت‌ هاي سازمان.
11- رصد شبهات، پرسش‌هاي اعتقادي و فرهنگي جامعه و پاسخگويي به آن.
12- ايجاد كتابخانه تخصصي، آرشيو مجلات و تامين بانك اطلاعات پژوهشهاي فرهنگي- ديني جهت بهره‌گيري پژوهشگران در حوزه‌هاي مرتبط با ماموريت‌هاي سازمان و تجهيز كتابخانه‌هاي موجود به كتب و ساير محصولات فرهنگي و ديني.
13- انتشار خبرنامه يا گزارش نامه‌هاي فرهنگي- ديني براي اطلاع مديران و مسئولان سازمان و ساير مراكز ذي ربط
14- سازماندهي پژوهشهاي فرهنگي- ديني و حمايت از پژوهشگران و مولفين اين حوزه.
15- انجام توان سنجي از سطح جامعه و مخاطبين سازمان در خصوص كيفيت و اثربخشي برنامه‌هاي اجرا شده سازمان.
16- برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي آموزشي- تخصصي به منظور ارتقا توانمندي عناصر فرهنگي تاثيرگذار در توسعه فرهنگي- ديني جامعه.
17- برنامه‌ريزي به منظور بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي نظام آموزش رسمي كشور، در جهت تامين نيروي انساني متخصص در زمينه مديريت و كارشناسي حوزه فرهنگي- تبليغي.
18- برنامه‌ريزي به منظور ايجاد و توسعه موسسات آموزش عالي مورد نياز سازمان.
19- بررسي و پيشنهاد برنامه درسي رشته‌هاي موجود در موسسات آموزش عالي وابسته به سازمان و نظارت بر عملكرد آنها.
20- برنامه ريزي، توسعه، هدايت و نظارت بر مدارس علوم و معارف اسلامي در سطح كشور.

به اين ترتيب گروهي از متخصصان و فارغ‌التحصيلان ممتاز حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌هاي كشور در تركيب اين معاونت گرد هم آمده‌اند تا امر خطير و پر اهميت پژوهش و آموزش را در كشور تا آنجا كه به ماموريت‌ها و وظايف سازمان تبليغات اسلامي مرتبط است فرماندهي و به بهترين نحو ممكن به انجام رسانند.

[بازگشت بالای صفحه]

 

 

معاونت امور فرهنگي و تبليغ

با رويكرد جديد سازمان تبليغات اسلامي در عرصه‌‌هاي فرهنگي و تبليغي كه از اواسط سال 1380 آغاز گرديد و بازنگري در سياستهاي سازماني و اهداف كلان فرهنگي و تبليغ ديني محورهاي اساسي آموزش، تحقيق و پژوهش و نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي و انس با قرآن كريم و بهره‌گيري از ابزارهاي جديد و فن‌آوري روز در سرلوحه برنامه‌هاي سازمان قرار گرفت. در اين راستا با اصلاح هدف‌گذاري‌هاي اجرائي و عملياتي در برنامه‌ها تبليغ اسلام ناب محمدي(ص) تقويت روح عبوديت الهي و ترويج اخلاق حسنه و رساندن پيام انقلاب اسلامي كه ثمره خون هزاران شهيد گلگون كفن و يادگار امام راحل مي‌باشد.

كليه برنامه‌ها و تلاش‌ها در جهت نشر فرهنگ اسلامي و انقلابي در كشور تنظيم و طرح‌ريزي گرديد. با توجه به محورهاي اساسي برنامه‌هاي سازمان اهم اهداف و فعاليت‌هاي اين معاونت عبارت است از توسعه فعاليت‌هاي قرآني توجه به مساجد و مراكز مذهبي، تقويت اطلاع‌رساني ديني- آموزش، پژوهش و انتشارات، اصلاحات لازم در نيروي انساني، تقويت پشتيباني و اعزام مبلغ به اقصي نقاط كشور و ساماندهي فعاليت‌هاي تشكل‌هاي ديني و توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي- مردمي.

معاونت امور فرهنگي و تبليغ در حال حاضر اداره دفتر 28 استان، 149 دفتر شهرستان، 150 نمايندگي در ادارات و سازمان‌هاي دولتي و همچنين 120 كانون فرهنگي و تبليغي در اقصي نقاط كشور را برعهده دارد.

علاوه بر آنچه كه گفته شد: اين معاونت بطور فعال موسسات وابسته به سازمان را تحت پوشش قرار داده است همچنين اين معاونت بيش از 2500 روستا را با اعزام حدود 850 روحاني مستقر تحت پوشش قرار داده است از ديگر فعاليت‌هاي اين معاونت مي‌توان به اعزام بيش از 53283 نفر مبلغ مذهبي در مناسبت‌هاي خاص حمايت از حدود 1000 مسجد در سراسر كشور مبارزه با تفرقه بين فرق اسلامي، پوشش حدود 1661 انجمن اسلامي، پوشش حدود 2600 هيئت مذهبي، حمايت از حدود 1400 كانون فرهنگي- مردمي و اجراي بيش از 38 طرح مستقل، جديد و موثر جهت اصلاح و احيا شعائر ديني در سطح كشور اشاره نمود. اين معاونت مشتمل بر شش زير مجموعه است كه هريك بطور تخصصي متولي بخشي از وظايف آن مي‌باشد.