ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 اسفند 1396     |     کد : 182947

رأي اعتماد مجدد مجلس به 2 وزير اقتصادي دولت

مجلس ديروز دردونوبت صبح وعصر به منظور استیضاح علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي تشكيل جلسه داد و در نهایت نمایندگان به ادامه کار هر دو وزير رای اعتماد دادند.

مجلس ديروز دردونوبت صبح وعصر به منظور استیضاح علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي تشكيل جلسه داد و در نهایت نمایندگان به ادامه کار هر دو وزير رای اعتماد دادند.
همزمان با آغاز جلسه علنی صبح مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوري، سیف رئیس کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوري در جلسه حاضر شدند. همچنين آقايان حسين مقصودي، محمدرضا پورابراهيمي، حسين بيگي، شهاب نادري، محمد قسيم عثماني، محمدحسين فرهنگي، غلامرضا تاجگردون، محمود نگهبان سلامي و فريدون حسنوند به عنوان موافقان استيضاح و جهانبخش محبي نيا و مصطفي كواكبيان به عنوان مخالفان طرح استيضاح در مجلس سخنراني كردند.
سخنان وزیر تعاون
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان استیضاحش در مجلس با اشاره به رای اعتماد مجلس به او در دولت دوازدهم اظهار داشت: هفت ماه پیش یعنی در 29 مرداد برنامه‌ام را به مجلس ارائه دادم که 101 نماینده به آن رای مثبت دادند. انتظارم این بود که استیضاح‌کنندگان شفاف و صریح و با عدد و رقم و نه کلیات می‌گفتند که من و همکارانم در کدام قسمت از برنامه‌هایمان کوتاه آمدیم و اجرا نکرده‌ایم. قطعا نمی‌توان با استفاده از عبارات کلی شاخص‌ها را اندازه‌گیری کرد و به بیان نارسایی‌ها پرداخت.
وزیر تعاون تصريح كرد: در این جلسه عمده مباحث مطرح شده از سوی استیضاح‌کنندگان حول شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه بود. متاسفم که کارکردهای اجتماعی وزارتخانه به عرصه‌ای مثل شستا و برخی مجموعه‌های اقتصادی آن تقلیل پیدا کرده است.
وی ادامه داد: بگذارید نه به عنوان یک وزیر که یک کنشگر در کنار شما بگویم که امروز مسائل بنیادین در عرصه سیاست خارجی و خشکسالی داریم که آسیب‌های اجتماعی، عدالت، فقر و معیشت مردم در کنار آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این مسائل با اجماع توسط همه مسئولان به ویژه با مجلس حل شدنی خواهد بود.
پاشيدن پول مشكل فقر را حل نمي كند
وی با بیان این که درباره فقر مطلق و ایجاد اشتغال برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم که کار را به خوبی جلو ببرد، افزود: سیاست‌های فقرزدایی را پیش بردیم .البته بدانید که از بين بردن فقر 20 سال برنامه می‌خواهد و پاشیدن پول نمی‌تواند همچون اشتغال مشکل فقر را حل کند.
ربیعی تاكيد كرد: با رئیس‌جمهوري برای اصلاح ساختار صندوق‌ها تفاهم کردیم و برای این موضوع هم برنامه‌ریزی صورت گرفت.
به گفته وی، شفاف‌سازی از اقدامات وزارت تعاون برای کارآمدی شرکت‌ها ست، اما قبل از بررسی این موضوع توجه کنید که این شرکت‌ها، صندوق‌ها و سازمان‌ها را در چه شرایطی به من تحویل دادید. در یک بررسی کوتاه می‌بینید که از پرونده‌های اختلاس هیچ کدام مربوط به وزارتخانه من نبوده است و ادعا نمی‌کنم که سوپر مدیر هستم چون به کار فردی معتقد نیستیم.
وی خاطرنشان کرد: از آقای لاریجانی در مجلس قبل درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره وضع صندوق‌ها را مطرح کردم و آنجا شرایط را تشریح کرده و اخطارهای لازم را دادم، اما اکنون خودم به دلیل صندوق‌ها استیضاح می‌شوم ، همان کسی که آژیر داد که این شرایط برای صندوق‌ها به وجود می‌آید.
ربیعی در ادامه با بیان این که 90 درصد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در سامانه قابل دسترسی است، گفت: 10 درصد بقیه هم به سمت شرایط رو به رشد حرکت می‌کند.
به گفته وی، یکی از برنامه‌های این وزارتخانه تا شهریور 97، خروج بنگاه‌های کم بازده است چون معتقدم باید از بنگاهداری بیرون آید. اصلا مجلس باید به من پاداش دهد که برنامه‌ریزی برای خارج کردن صندوق‌ها از بنگاهداری دارم.ربیعی با تاکید بر این که هر یک از کارگران را چون کارفرمای خود می‌داند، اظهار داشت: کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که فروش شرکت شستا و سود خالص آن افزايش يافته است.
ربیعی ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به
34 شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود باید کارگران را اخراج می‌کردم، اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.وزیر تعاون در جمع‌بندی بخش اول صحبت‌هایش گفت: این وزارتخانه به دنبال کاهش و نسبی شدن فقر، ایجاد عدالت و افزایش مهارت و توانمندسازی و بهبود شرایط است که فکر می‌کنم با توجه به شرایط توانسته حرکت موفقی داشته باشد.
اختصاص 20 هزار میلیارد تومان
برای اشتغال و رفاه
وزیر تعاون پس از سخنان مخالفان استیضاحش بار دیگر در دفاع از خود گفت: برای اشتغال و رفاه ۲۰هزار میلیارد تومان تسهیلات با بهره پایین در نظر گرفته ایم و برای جلوگیری از تبدیل سرنوشت این طرح به طرح بنگاه‌های زودبازده این مبلغ با برنامه و تدریجا تزریق می‌شود.
ربیعی با دفاع از آمار منتشر شده توسط وزارت تعاون اظهار داشت: از آمارهایی که در حوزه اشتغال منتشر شده است، دفاع می‌کنم اما نگران کیفیت اشتغال تولید شده هستم. در دوران رکود ایجاد اشتغال ناپایدار اقدامی‌متناسب با شرایط روز اقتصاد است که موجب افتخار ما ست، اما انباشت بیکاران کشور عامل حرکت وزارتخانه به سمت حمایت از مشاغل ناپایدار است که ریشه این بیکاری در دو سه دهه گذشته است.
به گفته ربیعی، علت نرسیدن سهم بخش تعاون به ۲۵درصد به دلیل تحلیل رفتن اقتصاد کلان کشور بوده است.وی افزود: شرکت آسمان را با ۱۲۵۰میلیارد تومان بدهی سر رسید شده تحویل گرفتیم که ۹۰۰میلیارد تومان بدهی این شرکت را تسویه کرده‌ایم.
وزیر تعاون از جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای واگذاری بخش‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت تعاون در حوزه حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی خبر داد و اظهار داشت: در بازار سرمایه بین‌الملل در پی افرادی هستم که بتوانم مجموعه‌های بزرگ اقتصادی تحت پوشش وزارتخانه را به آنها واگذار کنم و پای وزارتخانه را از اداره آنها بیرون بکشم.
ربیعی با بیان این که سند اشتغال کشور را برای اولین بار تهیه کردیم، گفت: شیب اشتغال پایدار در برنامه‌های شش گانه‌ای که در وزارت تعاون در حال دنبال شدن است، مدیریت می‌کنیم.
به گفته ربیعی، اگر برنامه‌ تثبیت اشتغال این وزارتخانه به اجرا در نمی‌آمد، ۳۰۰هزار نفر بیکار
می‌شدند.وی با رد شایعات مطرح شده در باره توقف بیمه روستاییان و عشایر گفت: اجرای این قانون به خواست من متوقف نشده است، بلکه باید اعتبارات لازم این طرح را فراهم می‌کردیم.
وی از راه‌اندازی پایگاه رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ۲۳میلیون نفر را زیر پوشش قرار می‌دهد، خبر داد و افزود: این پایگاه به زودی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوري و رئیس مجلس افتتاح خواهد شد.
وزیر تعاون از بهبود روابط کارگر و کارفرما در دوره تصدی‌اش در وزارت تعاون سخن گفت و از اجرا شدن سبد حمایتی برای ۲۰۰هزار زن باردار دارای سوءتغذیه به ویژه در روستاها خبر داد.
ربیعی از افزایش ۵۰درصدی حقوق بازنشستگان در دوره سه ساله و به صورت پلکانی خبر داد و گفت:با حمایت دولت ،فاصله تورم و قدرت خرید کارگران و بازنشستگان که ۶۷درصد بود را کاهش دادیم.
وی از سرمایه‌گذاری وزارت تعاون در پالایشگاه‌های کشور دفاع کرد و افزود: در پالایشگاه‌هایی که به وزارتخانه واگذار شده نسبت به قبل از واگذاری سود بیشتری تولید شده است.
وزیر تعاون درباره ابهامات مطرح شده در باره بانک رفاه کارگران، گفت:‌ می‌گویند که چرا تامین اجتماعی از بانک پول قرض می‌گیرد. ما سالی ۲۰هزار میلیارد تومان باید به تامین اجتماعی بدهیم که چاره‌ای جز این نداریم. اگر دولت در بودجه این اعتبارات را اختصاص نداد، شما اختصاص می‌دادید.
عذرخواهي مي كنم
ربیعی افزود: این که یکی از دلایل استیضاح را سقوط هواپیمای آسمان بیان می‌کنند در شرایطی است که سه هفته قبل برخی از دوستان به من پیامک می‌دادند که می‌خواهند من را استیضاح کنند. پس استیضاح ربطی به شرکت هواپیمایی آسمان ندارد، ولی به هر حال من به دلیل تمامی‌اتفاقات از سانچی تا کارگران و‌ معدنکاران يورت و همه اتفاقات مربوط به بنگاه‌ها و معادنی که به من تحمیل کردند، عذرخواهی می‌کنم.
ربیعی درباره طرح ابهاماتی در باره بیمه شدن مسافران هواپیمایی آسمان، ‌گفت: هواپیمایی آسمان بیمه ملت دارد. در پرداخت پولش تاخیر شده بود که با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم.
ربیعی در پایان گفت:‌ در فقر بزرگ شده‌ام و در کارخانه‌ها کارگری کردم. اولین اعتصاب کارگران در کارخانه‌ها را قبل از انقلاب سامان دادم. امروز در حوزه اجتماعی دانش دارم،‌ کارگران را چون کارفرمایان خود می‌دانم. از آنچه در زندگی در پای آن ایستاده‌ام عدول نکردم و هرگز این دروغ بزرگ را نگفتم که در فلان ستاد انتخاباتی بودم و بعد بروم در جای دیگری بگویم که عنوان دیگر داشتم.
پس ازاین سخنان نمایندگان مجلس با ۱۲۶رای موافق ، ۱۲۴رای مخالف ، ۲رای ممتنع و يك رای باطله از مجموع ۲۵۳رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالفت کردند.
عباس آخوندی وزیر ماند
نمایندگان مجلس با ۹۲رای موافق ،۱۵۲مخالف و ۲رای ممتنع از مجموع ۲۴۶رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.
در این جلسه علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز ، نادر قاضی‌پور و احد آزادیخواه نمایندگان مردم ملایر ، احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس ، محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان و داریوش اسماعیلی به عنوان موافقان استیضاح به ایراد سخن پرداختند و بعد از آن وزیر از خود دفاع کرد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این جلسه به دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح پرداخت و گفت: به عنوان بالاترین مسئول این وزارتخانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش‌آمده است، از آنها پوزش می‌خواهم.
وی افزود: حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است . من نمی‌خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده است، اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده است یا خیر، پوزش می‌خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست‌.
آخوندی تاکید کرد:‌ استیضاح براساس سقوط هواپیما در منطقه دنا است و من وظیفه دارم خدمت خانواده جانباختگان تسلیت بگویم و از مردم عزیز از همه کاستی و کمبودها پوزش بخواهم.
وی با اشاره به هزینه کرد ۳۰میلیارد تومان در فرودگاه یاسوج افزود: ما علاقه‌مند بودیم در دهه فجر برای افتتاح این فرودگاه به یاسوج برویم که شوربختانه این افتاق افتاد.آنچه بهبود شرایط را موجب می‌شود این است که نگاه فرآیندی به سوانح و حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل دقیق در اختیار مردم قرار دهیم . به هر حال حمل و نقل یک سیستم پیچیده و باز است و میلیونها نفر در آن ایفای نقش می‌کنند. بنابراین وقتی ما از یک سانحه صحبت می‌کنیم نه از یک عامل ،لذا از مجموعه عوامل صحبت می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارش اخیر برف در پایتخت که موجب بسته شدن راه‌ها شد گفت: ما در دمای منهای سه درجه در منطقه کرج ۳۳سانتیمتر برف داشیم. سئوال این است که آیا می‌شد جاده‌ها و فرودگاه‌ها را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار کشورهای مخلتف را ملاحظه کردید. ۲۵حادثه در این دو ماه در کشور‌های دیگر رخ داده است و آمریکا، اروپا، ژاپن، چین و کشورهای پیشرفته با برف و سرمایی بسیاری کمتر از این دچار مشکلات حمل و نقل شدند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیات از عملکردش به بررسی تجهیزات در اختیار این وزارتخانه پرداخت و گفت: طول راه‌های منتهی به تهران ۹۰۰کیلومتر است که حداقل تعداد نیروی مورد نیاز برای راهداری در مواقع حساس مثل شرایط برفی ۵۰۰نفر است که احتیاج به ۲۰۰دستگاه برف‌روب و نمک‌پاش هم وجود دارد اما کل دستگاه نمک‌پاش ما در تهران ۴۲دستگاه آن هم با عمر ۲۵ساله است. آیا تصور می‌کنید با این مقدار تجهیزات می‌توان عملکرد 100درصدی داشت؟
آخوندی با بیان این که میزان راه‌های کشور به ۲۱۷هزار کیلومتر رسیده است، افزود: برای نگه داشتن راه‌های کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود ۱۰هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به ۲۰۰۰میلیارد تومان می‌رسد.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاداتی درباره نحوه عملکرد این وزارتخانه هنگام بارش برف در تهران، گفت: وقتی که برف بارید، بنده با پلیس تماس گرفتم تا بزرگراه تهران ـ کرج را ببندند که پلیس در پاسخ گفت ۱۶راه ورودی به این بزرگراه وجود دارد، اصلا آیا کسی می‌تواند این راه را ببندد؟ ما در نهایت ساعت ۱۲شب اتوبان تهران ـ قم را بستیم که سبب ایجاد شش کیلومتر صف اضافی شد. بزرگراه تهران ـ ساوه را هم بستیم که ۵.۵کیلومتر به صف تهران و ۲.۵کیلومتر به صف ترافیکی قم ایجاد کرد. در همان شرایط ۸۰هزار دستگاه خودرو می‌خواستند از تهران خارج شوند. قطعا وقتی شرایط اضطراری رخ می‌دهد همه توان‌ اجرایی معطوف برای حل مشکل می‌شود همچنان در کشورهای دیگری همچون انگلیس، ژاپن و چین هم اتفاق می‌افتد.
وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: طبق قانون باید دلیل حادثه را ستاد رسیدگی به سانحه اعلام کند بنابراین هر چه بگویم خلاف قانون است. باید منتظر اظهارنظر قطعی این ستاد باشیم. در عین حال هم بدانید که این ستاد کوچک‌ترین اطلاعاتی را از مردم پنهان نمی‌کند و همه جزئیات را می‌گوید چون برای داشتن ایمنی باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا هر کسی بتواند در ادامه راه وظایفش را به بهترین شکل انجام دهد.
آخوندی با تاکید بر این که باید مقصران حادثه پاسخگوی قصورشان باشند، افزود: سازمان هواپیمایی کشور هیچ نفعی ندارد که بخواهد انحرافی را در گزارش منتشر کند. این سازمان کنترل‌کننده مقررات و به عبارتی پلیس صنعت هواپیمایی است پس به این پلیس اعتماد کنید چون هدفش ایمنی هوانوردی است.
وزیر راه و شهرسازی درباره این که چرا پس از حادثه،استعفا نکرده است، گفت: اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثه‌ای وزرای مربوطه استعفا دهند دلیلی وجود ندارد. باید بررسی کنیم که یک وزیر چه زمانی بعد از وقوع حادثه استعفا می‌کند. پاسخ این است که دلیل استعفای یک وزیر در کشوری پیشرفته برای همبستگی اجتماعی و برداشتن موانع جهت رسیدگی به حوادث است. اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کناره‌گیری می‌کردم.همچنین این حادثه در حوزه وزارتخانه ما نبوده است که بنده بخواهم استعفا کنم.
وزیر راه و شهرسازی درباره این که ایران چقدر در برابر حوادث تاب‌آور است،‌ گفت: همه حمل و نقل تهران وابسته به حمل و نقل جاده‌ای است مثلا وقتی ما می‌خواهیم به فرودگاه امام برویم اما جاده بسته باشد امکان دسترسی نیست. در شهر تهران روزانه ۵۵۰هزار خودرو وارد یا خارج می‌شود و وقتی یک برف اتفاق می‌افتد گرفتاری سختی را شاهد هستیم. لذا تنها راه‌حل تهران، حمل و نقل حومه‌ای است. ما باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به سوی راه‌آهن سوق دهیم و تا وقتی که ترددها متکی به جاده است همین مسائل را داریم.
آخوندی با بیان این که اگر بخواهیم حمل و نقل را در برابر حوادث تاب‌آور کنیم، باید به سمت شهرسازی ریل‌پایه برویم، افزود: شرایط اقتصادی کشور، وضع سختی است و نیاز به اندیشه مشترک دولت و مجلس وجود دارد.من واقعا نگران وضع اقتصاد ایران هستم، ما نیازمند فداکاری و تلاش بیشتر هستیم.
وی گفت: اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰هزار میلیارد تومان است و قدرت ارائه تسهیلات توسط بانک ها به شرکت‌ها کاهش یافته است. آیا می‌توان با این میزان قدرت وام‌دهی کار بزرگی انجام داد؟ طبیعتا ما در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم. بودجه‌ کشور هم در وضع موجود تقریبا 100 درصد بودجه جاری است حالا شما از من انتظار دارید با این وضع بودجه کار بزرگی کنم، آیا این امکان‌پذیر است؟
وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیاتش در جلسه استیضاح با رد اتهامات مالی و دارایی‌اش که توسط برخی از نمایندگان در این جلسه مطرح شد، گفت: از بنده یک تصویر ثروتمند ساختند. مجبورم موجودی خودم و دخترم در ابتدای دوره وزارتم در دولت دوازدهم را اعلام کنم. در شایعاتی که بر علیه بنده ساخته شده است، اعلام کردند هفت هزار میلیارد تومان ثروت دارم در حالی که طبق مشروح اموالی که در ابتدای دوره وزارتم به رئیس قوه قضائیه اعلام کردم، کل موجودی حسابم ۴.۵میلیون تومان و کل موجودی دخترم ۶۳۸هزار تومان بود. این چه حرف‌هایی است که بر علیه بنده زده می‌شود؟ طی این مدت از بس به بنده فشار آوردند مجبور شدم امروز حقیقت را بگویم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی ، دلالان در بخش‌های مختلف اصلی‌ترین حامیان استیضاح وی هستند.
در ادامه جلسه سید احسن علوی نماینده مردم سنندج،الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در جایگاه مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی به سخنرانی پرداختند.


نوشته شده در   چهارشنبه 23 اسفند 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode