1-
سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 هجري شمسي.
با
اتکال به قدرت لايزال الهي و در پرتو ايمان و عزم ملي و کوشش برنامه ريزي شده و
مدبرانه ي جمعي و در مسير تحقق آرمانها و اصول قانون اساسي، در چشم انداز بيست
ساله:
جامعه
ي ايراني در افق اين چشم انداز چنين ويژگي هايي خواهد داشت:
-
توسعه يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي خود و متکي بر اصول
اخلاقي و ارزشهاي اسلامي، ملي و انقلابي با تاکيد بر: مردم سالاري ديني، عدالت
اجتماعي، آزادي هاي مشروع ، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهره مند از امنيت اجتماعي
و قضايي.
-
برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متکي بر سهم برتر منابع
انساني و سرمايه ي اجتماعي در توليد ملي.
-
امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعي مبتني بر بازدارندگي همه جانبه و پيوستگي مردم
و حکومت.
-
برخوردار از سلامت، رفاه، امنيت غذايي، تامين اجتماعي، فرصتهاي برابر، توزيع مناسب
درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد و تبعيض و بهره مند از محيط زيست
مطلوب.
-
فعال، مسئوليت پذير، ايثار گر، مؤمن، رضايتمند، برخوردار از وجدان کاري، انضباط،
روحيه ي تعاون و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شکوفايي ايران
و مفتخر به ايراني بودن.
-
دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه ي آسياي جنوب غربي (
شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه و کشورهاي همسايه) با تاکيد بر جنبش نرم
افزاري و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاء نسبي سطح درآمد سرانه و
رسيدن به اشتغال کامل.
-
الهام بخش، فعال و موثر در جهان اسلام با تحکيم الگوي مردم سالاري ديني، توسعه ي
کارآمد، جامعه ي اخلاقي، نوانديشي و پويايي فکري و اجتماعي، تاثيرگذار بر همگرايي
اسلامي و منطقه اي براساس تعاليم اسلامي و انديشه هاي امام خميني ( ره)
ملاحظه:
در تهيه، تدوين و تصويب برنامه هاي توسعه و بودجه هاي ساليانه؛ اين نکته مورد توجه
قرار گيردکه: شاخصهاي کمي کلان آنها از قبيل: نرخ سرمايه گذاري، درآمد سرانه،
توليد ناخالص ملي، نوع اشتعال و تورم، کاهش فاصله ي درآمد ميان دهک هاي بالا و
پايين جامعه، رشد فرهنگ آموزش و پژوهش و توانايي هاي دفاعي و امنيتي، بايد متناسب
با سياستهاي توسعه و اهداف و الزامات چشم انداز، تنظيم و تبيين گردد و اين سياستها
و هدفها به صورت کامل مراعات شود.
2-
اصول سياست فرهنگي کشور مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي ( موارد مرتبط با فعاليتهاي
سازمان تبليغات اسلامي)
1. تمرکز در سياستگذاري، عدم تمرکز در امور
اجرائي و هماهنگي تشکيلات و فعاليتهاي فرهنگي – هنري ( بند 12 اولويتها و سياستهاي
کلي).
2. تقويت ظرفيتهاي پژوهشي و نظام آماري و
اطلاعاتي براي برنامه ريزي و ارزشيابي فعاليتهاي فرهنگي، ( بند 13 اولويتها و
سياستهاي کلي)
3. گسترش روحيه ي نقد و انتقاد پذيري و حمايت
از حقوق فردي و اجتماعي براي دعوت به خير و همگاني شدن امر به معروف و نهي از منکر
بر مبناي حکمت، موعظه ي حسنه، شرح صدر و جدال به آنچه احسن است. ( بند 23 اصول
سياست فرهنگي)
4. ارزش دادن به کار و اهميت بخشيدن به تلاش و
کوشش در جهت استقلال و خوداتکائي در عين التزام به کفاف، قناعت و مبارزه با روحيه
ي اتراف، اسراف و تبذير. ( بند 14 اصول سياست فرهنگي)
5. تعيين جايگاه مناسب براي بخش فرهنگ در نظام
بودجه ريزي کشور و تخصيص اعتبارات به نحوي که ثبات مالي لازم براي برنامه ريزي
درازمدت فراهم شود و فعاليتها و برنامه هاي فرهنگي تابع تغييرات بودجه ي جاري کشور
نباشد( بند 31 اولويتها و سياستهاي کلي).
6. مقابله با خرافات و موهومات، جمود و تحجر
فکري، مقدس مآبي و ظاهرگرايي و مقابله با افراط در تجدد طلبي و خودباختگي در برابر
بيگانگان تحت شعار واقع گرايي (بند12 اصول سياست فرهنگي).
7. ايجاد و تقويت مجتمع هاي پژوهشي و تحقيقات
کاربردي در زمينه ها و بخش هاي مختلف فرهنگي ( بند 31 اولويتها و سياستهاي کلي)
8. حمايت از فعاليتهاي فرهنگي و هنري مراکز
مذهبي و تبليغي در جهت سياست فرهنگي کشور و افزايش ميزان بهره گيري مناسب از
ظرفيتها و امکانات موجود آنها، ( بند 35 اولويتها و سياستهاي کلي).
9. اهتمام بيشتر به «کشف استعداد ها و
خلاقيتهاي فرهنگي و هنري» و آموزش و تربيت نيروي انساني. (بند 3 اولويتها و
سياستهاي کلي).
10. آموزش مستمر نيروي انساني و مديران شاغل در
بخش فرهنگ. ( بند 17 اولويتها و سياستهاي کلي).
11. توجه به بازسازي، نوسازي، تجهيز و توسعه ي
ظرفيتهاي تأسيسات و مراکز فرهنگي و هنري موجود و استفاده از تکنولوژي جديد و
ارتباط جمعي و بهره برداري حداکثر از آن، ( بند 11 اولويتها و سياستهاي کلي)
12. افزايش امکانات فرهنگي و هنري مناسب در
مساجد، حسينيه ها، تکايا، انجمن ها، دفاتر و مراکز فعاليتهاي مذهبي و تبليغي به
معناي اخص. ( بند 34 اولويتها و سياستهاي کلي)
13. کمک به توسعه ي ارتباطات سازنده ميان
هنرمندان و نويسندگان و محققان داخلي و خارجي. ( بند 25 اولويتها و سياستهاي کلي)
14. گسترش زمينه ي مشارکت و مباشرت مردم در
امور فرهنگي، هنري، علمي و اجتماعي و همچنين حمايت از فعاليتها و اقدامات غير
دولتي به منظور همگاني شدن فرهنگ و توسعه ي امور فرهنگي با نظارت دولت. ( بند 19
اصول سياست فرهنگي)
15. اولويت دادن به « کودکان، نوجوانان و
جوانان» در داخل کشور. ( بند 1 اولويتها و سياستهاي کلي)
16. تقويت تفکر و تعقل و قدرت نقادي و انتخاب
در عرصه ي تلاقي و تعارض افکار. ( بند 11 اصول سياست فرهنگي)
17. بسط زمينه هاي لازم براي شکوفايي استعداد
ها و خلاقيتها و حمايت از ابتکارات و ابداعات، ( بند8 اصول سياست فرهنگي)
توسعه
و اعتلاي تبليغات فرهنگي و هنري به نحو مناسب به منظور ترويج و تحکيم فضائل
اخلاقي، ( بند 24 اصول سياست فرهنگي)
3-
سياست هاي کلي برنامه ي چهارم توسعه در امور فرهنگي، علمي و فناوري
1. اعتلاء و عمق و گسترش دادن معرفت و بصيرت
ديني بر پايه ي قرآن و مکتب اهل بيت ( عليهم السلام)
-
استوار کردن ارزشهاي انقلاب اسلامي در انديشه و عمل.
-
تقويت فضايل اخلاقي و ايمان؛ روحيه ي ايثار و اميد به آينده.
-
برنامه ريزي براي بهبود رفتارهاي فردي و اجتماعي.
2. زنده و نمايان نگاهداشتن انديشه ي ديني و
سياسي حضرت امام خميني ( رحمت اله عليه) و برجسته کردن نقش آن به عنوان يک معيار
اساسي در تمام سياستگذاريها و برنامه ريزيها.
3. تقويت وجدان کاري و انضباط اجتماعي و روحيه
ي کار و ابتکار، کار آفريني، درستکاري و قناعت و اهتمام به ارتقاء کيفيت توليد.
-
فرهنگ سازي براي استفاده از توليدات داخلي، افزايش توليدو صادرات کالا و خدمات.
4. ايجاد انگيزه و عزم ملي براي دستيابي به
اهداف مورد نظر در افق چشم انداز.
5. تقويت وحدت و هويت ملي مبتني بر اسلام و
انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي و آگاهي کافي درباره ي تاريخ ايران، فرهنگ،
تمدن و هنر ايراني- اسلامي و اهتمام جدي به زبان فارسي.
6. تعميق روحيه ي دشمن شناسي و شناخت ترفند ها
و توطئه هاي دشمنان عليه انقلاب اسلامي و منافع ملي، ترويج روحيه ي ظلم ستيزي و
مخالفت با سلطه گري استکبار جهاني.
7. سالم سازي فضاي فرهنگي، رشد آگاهيها و
فضايل اخلاقي و اهتمام به امر به معروف و نهي از منکر
-
اطلاع رساني مناسب براي تحقق ويژگيهاي مورد نظر در افق چشم انداز.
8. مقابله با تهاجم فرهنگي
-
گسترش فعاليت رسانه هاي ملي در جهت تبيين اهداف و دستاوردهاي ايران اسلامي براي
جهانيان
9. سازماندهي و بسيج امکانات و ظرفيتهاي کشور
در جهت افزايش سهم کشور در توليدات علمي جهان.
-
تقويت نهضت نرم افزاري و ترويج پژوهش.
-
کسب فناوري، بويژه فناوريهاي نو شامل ريز فناوري و فناوريهاي زيستي، اطلاعات و
ارتباطات، زيست محيطي، هوا فضا و هسته اي.
10. اصلاح نظام آموزش کشور، شامل: آموزش و
پرورش، آموزش فني و حرفه اي، آموزش عالي، و کارآمد کردن آن براي تامين منابع
انساني مورد نياز در جهت تحقق اهداف چشم انداز.
11. تلاش در جهت تبيين استحکام مباني مردم
سالاري ديني و نهادينه کردن آزاديهاي مشروع از طريق آموزش، آگاهي بخشي و قانونمند
کردن آن
4-
قانون برنامه ي چهارم توسعه ي کشور
سازمان
تبليغات اسلامي به عنوان يکي از متوليان بخش فرهنگي ديني در جامعه و با توجه به
احساس وظيفه و مسئوليت خطيري که بر عهده دارد، علاوه بر اهتمام به مواد مصرح قانون
برنامه ي چهارم توسعه، به ويژه ماده ي 106 که به آن اشاره مي شود، به ساير مواد
قانوني نيز توجه لازم را معطوف داشته و از آنها بهره گيري مي نمايد.
ماده
ي 106
دولت
مکلف است به منظور تعميق ارزشها، باورها، فرهنگ معنويت و نيز حفظ هويت اسلامي –
ايراني، اعتلاي فرهنگ ي ديني و توسعه ي قرآني، اقدامهاي ذيل را انجام دهد:
الف-
بسط آگاهي و فضايل اخلاقي، در ميان اقشار مختلف مردم و زمينه سازي اقدامهاي لازم،
براي ايجاد فضاي فرهنگي سالم و شرايط مناسب براي احياي فريضه ي امر به معروف و نهي
از منکر و اهتمام به آن.
ب-
گسترش فعاليتهاي رسانه اي ملي و ارتباط جمعي در جهت مقابله با تهاجم فرهنگي، سالم
سازي فضاي عمومي، اطلاع رساني صحيح و تحقق سياستهاي کلي برنامه ي چهارم، با فراهم
آوردن زمينه هاي مناسب انتشار گزارش هاي عملکرد دستگاه ها و افزايش امکان دسترسي
جامعه به آموزشهاي عمومي، فني – حرفه اي، ترويجي و آموزش هاي عالي از شبکه هاي صدا
و سيماي جمهوري اسلامي ايران.
ج-
حمايت از پژوهشهاي راهبردي و بنيادي در زمينه ي اعتلاي معرفت ديني و توسعه ي
فعاليتهاي قرآني.
د-
تهيه ي طرح جامع ترويج و توسعه فرهنگ نماز.
ه
– تهيه طرح جامع گسترش فضاهاي مذهبي و مساجد، توسط سازمانهاي تبليغات اسلامي و
اوقاف و امور خيريه با همکاري سازمان ميراث فرهنگي تا پايان سال اول برنامه ي
چهارم.
و-
تداوم نهضت قرآن آموزي
ز-
تقويت سهم کتابخواني در حوزه دين در کشور، خصوصاً مناطق محروم و طراحي کتابخانه ي
حوزه ي دين در مساجد و ساير اماکن مذهبي.
ح-
تهيه ي طرح جامع با رويکرد گسترش فرهنگ وقف و امور خيريه.
ط-
به کارگيري شيوه ها، راهکارها و ابزارهاي نوين در عرصه تبليغات ديني.
ي-
حمايت از برنامه ريزي، نياز سنجي و ارائه آموزشهاي ضروري به مبلغين ديني در جهت
بهبود کيفيت تبليغات ديني.
ک-
استمرار اجراي طرح ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
ل-
ساماندهي تبليغات رسانه اي، بهبود محتواي کتب درسي، استقرار محيط و ساختارهاي
حقوقي در جهت حفظ و ارتقاي هويت اسلامي- ايراني و تقويت نهاد خانواده بر اساس
تعاليم ميراث معنوي جامعه ي ايراني.
م-
تدوين و اجري برنامه هاي آموزشي، تبليغي و ترويجي در کليه ي سطوح اجتماعي براي
آموزش، گسترش و تعميق فرهنگ کار و نظم اجتماعي، شناخت ارزش زمان و رعايت آن در
انجام کليه ي فعاليتها.
ن-
تهيه طرح جامع مطالعه و اجراي همگرايي مذاهب، حداکثر تا پايان سال اول برنامه ي
چهار، براي تقويت همگرايي بيشتر ميان فرقه ها ومذاهب مختلف اسلامي در کشور.
س-
توسعه ي مشارکتهاي مردمي در عرصه فرهنگ ديني، برنامه ريز ي و اقدامهاي لازم براي
حمايت از هيئتهاي مذهبي و تشکلهاي ديني با رويکرد بهبود کيفيت فعاليتها و پرهيز از
خرافات و انحرافات.
ع-
حوزه هاي علميه از تمامي تسهيلات و معافيتهايي که براي مراکز آموزشي و پژوهشي
تعيين گرديده يا مي گردد؛ برخوردار خواهند بود.
ف-
به منظور ارتقاي پژوهش در خصوص بنيادهاي نظري- ديني نظام و پاسخگويي به مسائل مستحدثه
در جمهوري اسلامي ايران، دفتر تبليغات اسلامي حوزه ي علميه ي قم موظف است در
برنامه ي چهارم توسعه، ساماندهي مناسب را با استفاده از امکانات و ظرفيتهاي علمي
حوزه ي دين پژوهشي به انجام رساند.
5-
تکاليف مصرح در سند تلفيقي اسناد بخشي و فرابخشي برنامه ي چهار توسعه ي کشور
سازمان
تبليغات اسلامي با عنايت به ضرورت اجراي دقيق و کامل برنامه ي چهارم توسعه ي کشور
به عنوان نخستين گام برنامه ريزي در جهت چشم انداز 20 ساله ي نظام با جديت مجموعه
ي اقدامات اساسي لازم براي تحقق اهداف پيش بيني شده در اسناد ملي توسعه ي بخشي و اسناد
ملي توسعه ي ويژه « فرابخشي» ( موضوع مصوبه ي 29098/ت 248ه مورخ 11/5/1384 هيأت
محترم وزيران) که ذيلاً به آنها اشاره مي شود، را پيگيري مي نمايد.
6
- سياست ها و اقدامات اجرايي بخشي
الف-
فرهنگ و هنر
توسعه،
اعتلا و گسترش معرفت و فعاليتهاي ديني و قرآني
-
تهيه و اجراي طرح جامع مطالعاتي و آئين نامه ي اجرايي احياء آداب و سنن اسلامي (
دفتر تبليغات اسلامي قم)
-
- انجام طرح مطالعات و تحقيقات راهبردي و تعيين راهکارهاي لازم جهت ايجاد شرايط
مناسب براي احياء و گسترش فرضيه ي امر به معروف و نهي از منکر( ستاد امر به معروف
و نهي از منکر)
-
تهيه و اجراي طرح جامع تقسيم کار ملي در حوزه ي خدمات ديني به منظور ساماندهي حوزه
ي تبليغات ديني، اجتناب از موازي کاري و تداخل وظايف و بهبود کيفيت برنامه هاي
تبليغي ديني ( سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور)
-
تهيه و اجراي طرح جامع بازسازي مناطق مهم جنگي و اعزام کاروان هاي راهيان نور و
گردشگران خارجي براي بازديد از مناطق عملياتي دفاع مقدس و احداث موزه ي بزرگ دفاع
مقدس و تنديس ها، يادمان ها و بناهاي يادبود دفاع مقدس ( بنياد حفظ آثار و ارزش
هاي دفاع مقدس)
-
اختصاص اراضي مناسب براي احداث مسجد در کليه ي شهرک هاي جديد الاحداث ( وزارت مسکن
و شهرسازي و وزارت کشور«شهرداري» )
-
احداث مسجد يا نمازخانه در پايانه هاي مسافربري و جايگاه ها سوخت رساني بين شهري و
همچنين نگهداري، تجهيز و تآمين نيروي انساني ( وزارت راه و ترابري و وزارت نفت)
-
تهيه طرح فعاليت هاي آموزشي؛ فرهنگي و هنري مشترک با مسجد و مدرسه ( سازمان
تبليغات اسلامي)
-
تهيه و اجراي اصلاح ساختاري و تشکيلات دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي با اولويت کوچک
نمودن ساختار تشکيلاتي به منظور ارتقاي توانايي و بهره گيري از ظرفيت هاي موجود (
سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور)
-
بهبود محتواي کتب درسي مدارس و مراکز آموزش عالي با رويکرد ديني و قرآني ( وزارت
علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت آموزش و پرورش)
-
تهيه ي مدل و ارائه ي الگوهاي ديني در فعاليت هاي فرهنگي و هنري ( دبيرخانه ي
شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي)
-
تهيه واجراي طرح جامع و آئين نامه ي اجرايي ساماندهي فعاليت هاي رسانه اي با هدف
مقابله با تهاجم فرهنگي، سالم سازي فضاي عمومي، اطلاع رساني صحيح و تحقق سياست هاي
برنامه ي چهارم توسعه ( وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان صدا و سيما)
-
تهيه و اجراي آئين نامه ي اجرايي بند «ب» ماده 106 قانون برنامه ي چهارم توسعه با
رويکرد تهيه و انتشار گزارش عملکرد سالانه ي کليه دستگاه هاي مشمول قانون برنامه (
سازمان صدا و سيما)
-
تهيه و اجراي طرح جامع و آئين نامه ي اجرايي افزايش امکان دستيابي آحاد جامعه به
آموزش هاي ديني و تبليغي ديني ( سازمان تبليغات اسلامي)
-
تهيه و اجراي آئين نامه ساماندهي، هدايت و حمايت از پژوهش هاي کاربردي در زمينه ي
اعتلاي معرفت ديني و گسترش و تعميق معارف قرآني ( وزارت علوم، تحقيقات و فناوري)
-
تهيه و اجراي طرح جامع پژوهشي و آئين نامه ي اجرايي ترويج وتوسعه ي فرهنگي نماز (
ستاد اقامه ي نماز)
-
تهيه و اجراي طرح جامع گسترش فضاهاي مذهبي و مساجد شامل نحوه عمران و تجهيز اماکن
عمومي ديني، شيوه هاي مديريت و بهره برداري و روش هاي انجام فعاليت هاي فرهنگي (
سازمان تبليغات اسلامي)
-
حمايت هاي لازم براي تداوم طرح نهضت قرآن آموزي ( سازمان مديريت و برنامه ريزي
کشور)
-
تهيه و اجراي طرح جامع قرآني کشور ( سازمان تبليغات اسلامي)
-
تهيه و اجراي طرح جامع و آئين نامه ي اجرايي ساماندهي امور اعزام مبلغين ديني و
استقرار روحانيون در مناطق محروم با رويکرد بهبود کيفيت تبليغات ديني ( سازمان
تبليغات اسلامي)
-
تهيه و اجراي طرح ترويج فرهنگ و قف امور خيريه و تهيه ي آئين نامه ها، مقررات و
لوايح مورد نياز بهبود وضع درآمدي موقوفات، اصلاح روش ها و شيوه هاي فعاليت و نحوه
ي عمران، بهسازي و توسعه توانمندي هاي فرهنگي اماکن متبرکه ( وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامي)
-
تهيه و اجراي استراتژي کلان تبليغات دين با تاکيد بر به کارگيري ابزارهاي نوين در
عرصه ي اطلاع رساني به ويژه در زمينه هاي گسترش شبکه ي اينترانت در مساجد و در
مراکز فرهنگي – مذهبي، توسعه ي مراکز خدمات رايانه اي در استان ها و تقويت محتواي
پايگاه هاي اطلاع رساني ( شوراي عالي اطلاع رساني)
-
تهيه و اجراي طرح تقويت پايگاه هاي تخصصي، توسعه ي آموزش هاي مجازي و تاسيس
کتابخانه ي ديجيتال در حوزه علوم و معارف اسلامي ( شوراي عالي اطلاع رساني)
-
تهيه و اجراي طرح جامع و آئين نامه ي اجرايي ساماندهي، حمايت مادي و معنوي و انبوه
سازي محصولات و نرم افزارهاي چند رسانه اي و کتب و نشريات در حوزه ي ديني و علوم و
معارف اسلامي ( وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)
-
تهيه و اجراي طرح و آئين نامه ي نحوه ي تقويت سهم کتابخواني در حوزه ي دين به خصوص
در مناطق محروم و توسعه ي کتابخانه هاي مساجد و ساير اماکن مذهبي « با رعايت اوليت
هاي مذکور در بند (ز) ماده 106 قانون برنامه ي چهارم توسعه » ( سازمان تبليغات
اسلامي)
-
تهيه ي طرح جامع مطالعه، شناسايي، اصلاح و تنظيم قوانين و مقررات در جهت رفع
انحصار از فعاليت هاي فرهنگي و هنري ( وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان مديريت
و برنامه ريزي کشور)
-
ايجاد باشگاه هاي هنري نمايشي جوانان در شهرهاي بالاي صد هزار نفر جمعيت با رويکرد
واگذاري فعاليت هاي اجرايي دولتي و کاهش تصدي دولت ( وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)
7-
شاخص هاي کليدي سند توسعه ي بخش فرهنگ
نظر
به ضرورت عمل براساس شاخص هاي پيش بيني شده در سند توسعه ي بخش فرهنگ در برنامه ي
چهارم توسعه ي کشور سازمان تبليغات اسلامي تحقق آن دسته از شاخص هاي ذيل، که
مستقيماً ناظر به مأموريت هاي اساسي خود مي باشد، را در دستور کار قرار داده و در
اجراي موارد ديگر با ساير دستگاه هاي ذيربط تعامل و مشارکت اعمال مي نمايد.
شاخص
هاي کليدي سند توسعه بخشي و فرابخشي ( سازمان تبليغات اسلامي)
رديف
|
عنوان شاخص
|
واحد متعارف
|
سال پايه
|
سالهاي برنامه ي چهارم
|
نرخ رشد
متوسط سالانه
( درصد)
|
1384
|
1385
|
1386
|
1387
|
1388
|
|
1
|
تعداد قرآن منتشر شده
|
جلد
|
80000
|
|
|
|
|
|
|
2
|
تعداد مبلغين در کل کشور
|
نفر
|
25000
|
|
|
|
|
|
|
3
|
تعداد نمايشگاه هاي رسمي عرضه ي محصولات
ديني
|
نمايشگاه
|
500
|
|
|
|
|
|
|
4
|
تعداد روحانيون مستقر در کل کشور
|
نفر
|
900
|
|
|
|
|
|
|
5
|
تعداد دهستانهاي داراي خانه ي عالم
|
دهستان
|
900
|
|
|
|
|
|
|
6
|
تعداد بانوان مبلغه
|
نفر
|
700
|
|
|
|
|
|
|
7
|
تعداد مربي و مدرس و مفسر قرآن کريم
|
نفر
|
8000
|
|
|
|
|
|
|
8
|
درصد مساجد داراي امام جماعت
|
درصد
|
0.44
|
|
|
|
|
|
|
9
|
تعداد تشکل هاي فرهنگي- ديني ثبت شده
|
تشکل
|
32000
|
|
|
|
|
|
|
10
|
تعداد خبرگزاري هاي ديني و مذهبي
|
هزار خبر
|
100
|
|
|
|
|
|
|
11
|
تعداد سايت هاي ارائه کننده آموزشهاي ديني
|
سايت
|
100
|
|
|
|
|
|
|
12
|
حجم اطلاعات ديني در فضاي وب
|
گيگابايت
|
80
|
|
|
|
|
|
|
13
|
تعداد پايان نامه هاي ديني حمايت شده
|
عنوان
|
1200
|
|
|
|
|
|
|
14
|
تعداد گفتمان ديني
|
مورد
|
1000
|
|
|
|
|
|
|
15
|
تعداد مراسم ديني
|
مراسم
|
4000
|
|
|
|
|
|
|
16
|
تعداد کانونها و مجتمع هاي فرهنگي – هنري
مساجد
|
کانو/مجتمع
|
3500
|
|
|
|
|
|
|
17
|
تعداد کتابخانه هاي حوزه ي دين
|
باب
|
1000
|
|
|
|
|
|
|
18
|
تعداد مدارس علوم و معارف اسلامي
|
درصد
|
50
|
|
|
|
|
|
|
19
|
تعداد مساجد به ازاي هر هزار نفر
|
مترمربع
|
0.9
|
|
|
|
|
|
|
20
|
نسبت فضاي شهري مساجد به ازاي جمعيت شهري
|
مترمربع
|
0.27
|
|
|
|
|
|
|
21
|
نسبت فضاي روستايي مساجد به ازاي جمعيت
روستايي
|
مترمربع
|
1.1
|
|
|
|
|
|
|
22
|
تعداد مساجد کشور
|
باب
|
66000
|
|
|
|
|
|
|
23
|
تعداد کانونهاي قرآني کشور
|
باب
|
900
|
|
|
|
|
|
|
24
|
تعداد آموزشهاي تخصصي و کاربردي اقشار
تاثير گذار ديني( مبلغين، مداحان، ائمه جماعات و ...)
|
دوره
|
150
|
|
|
|
|
|
|
25
|
سهم بخش فرهنگي از توليد ناخالص ملي
|
درصد
|
|
|
|
|
|
|
|
26
|
تعداد فروشگاههاي عرضه محصولات و کالاهاي
فرهنگي ديني
|
باب
|
|
|
|
|
|
|
|
27
|
تعداد کانونهاي تشکيل شده جهت تشکلها و
مداحان
|
کانون
|
50
|
|
|
|
|
|
|
28
|
تعداد طلاب حوزه هاي علميه
|
نفر
|
35000
|
|
|
|
|
|
|
29
|
تعداد انجمن هاي اسلامي ( اصناف، ادارات،
کارگران، محلات)
|
|
1500
|
|
|
|
|
|
|