ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 فروردين 1397     |     کد : 183180

پرده آخر

بن‌سلمان موجوديت رژيم صهيونيستي را به رسميت شناخت

تنها چهار روز پس از آنکه رژيم صهيونيستي 18 فلسطيني را در نوار غزه به شهادت رساند و 1500 تن را نيز مجروح کرد، «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي موجوديت اين رژيم را به رسميت شناخت.

تنها چهار روز پس از آنکه رژيم صهيونيستي 18 فلسطيني را در نوار غزه به شهادت رساند و 1500 تن را نيز مجروح کرد، «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي موجوديت اين رژيم را به رسميت شناخت.
وليعهد سعودي در مصاحبه با نشريه آتلانتيک، در پاسخ به اين سوال که آيا اعتقاد دارد يهوديان بتوانند کشوري براي خود داشته باشند، گفت: معتقدم که فلسطينيان و اسرائيلي‌ها حق داشتن سرزمين خود را دارند، اما بايد يک توافق صلح داشته باشيم تا ضمن ايجاد براي همگان، روابط با اسرائيل نيز عادي‌سازي شود. وي افزود: ما البته نگراني‌هايي درباره سرنوشت مسجدالاقصي در قدس و همچنين حقوق مردم فلسطين داريم و فقط اينها معضلات ماست و ما هيچ مشکل ديگري با اسرائيلي‌ها نداريم. وي با تاکيد بر اينکه عربستان هيچ مشکلي با يهوديان ندارد، ادامه داد: ما منافع مشترک زيادي با اسرائيل داريم و اگر توافق صلح حاصل شود منافع بسيار بيشتري بين اسرائيل و کشورهاي عربي شوراي همکاري خليج فارس و کشورهايي مانند مصر و اردن به‌وجود خواهد آمد. وي گفت: اسرائيل در مقايسه با وسعتش يک اقتصاد بزرگ و رو به رشد است، البته که ما منافع مشترک زيادي با اسرائيل داريم. وي درباره اينکه آيا به حق ملت فلسطين براي دستيابي بر بخشي از اراضي اشغالي اعتقاد دارد يا نه گفت: به تصور من اين حق اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌هاست که در سرزمين خود زندگي کنند و ما هيچ اعتراضي به موجوديت هيچ ملت ديگري نداريم. وليعهد عربستان گفت: ما مشکلي با يهود نداريم و حضرت محمد(ص) با يک زن يهودي ازدواج کرد. ما يهوديان بسياري در عربستان مي‌يابيم که از آمريکا و اروپا به اين کشور آمده‌اند. وي خاطرنشان کرد، منافع بسياري را عربستان مي‌تواند با اسرائيل داشته باشد به خصوص که اقتصاد اسرائيل در مقايسه با حجم آن بسيار بزرگ است. بن سلمان در ادامه، حماس را در صف کشورهاي تهديدکننده کشورش و منطقه خواند و مدعي شد: ما نمي‌توانيم امنيت ملي عربستان را به خطر بيندازيم، ما در منطقه‌اي هستيم که القاعده، داعش،‌ حزب‌الله لبنان، حماس و ايران هستند! بن سلمان در اظهاراتي کينه‌توزانه ايران و اخوان‌المسلمين را در کنار القاعده و داعش در قالب "مثلث شر" خواند که با مسلمانان با هدف ايجاد امپراتوري اسلامي بازي مي‌کنند. بن سلمان در ادامه مدعي شد: ما در عربستان وهابيت نداريم و آنچه داريم اسلام شامل مسلمان اهل سنت و شيعه است. ما چهار مدرسه فقهي داريم و طرح ما مبتني بر منافع اقتصادي و مردم است نه براساس يک ايدئولوژي خاص. وي درباره روابط کشورش با گروه‌هاي اسلامي نيز گفت: زماني که کمونيسم در عربستان گسترش يافت عربستان با همه به منظور ممانعت از آن وارد همکاري شد. ما با اخوان‌المسلمين کار کرده و آن را حمايت مالي کرديم. عربستان و آمريکا از اخوان در جنگ سرد عليه شوروي سابق استفاده کردند. محمد بن سلمان هرگونه حمايت مالي کشورش از گروه‌هاي تروريستي را تکذيب اما در عين حال اذعان کرد که سعودي‌ها اين گروه‌ها را حمايت مالي کرده‌اند. وي همچنين گفت، کشورش مي‌خواهد بخشي از فرهنگ جهان باشد بدون اين که هويتش را از دست بدهد. وليعهد عربستان در ادامه دولت قطر را به حمايت از سازمان‌هاي افراط گرا متهم کرد و گفت: يکي از دلايلي که ما اکنون با قطر به مشکل برخورده‌ايم اين است که نمي‌خواهيم به آنها اجازه دهيم از نظام مالي ميان کشورهاي ما براي جمع آوري پول عربستاني‌ها و دادن آن به سازمان‌هاي افراط گرا استفاده کنند.
بن سلمان همچنين باراک اوباما، رئيس‌جمهور سابق آمريکا را به خاطر آنچه او "فرصت دادن به باز شدن فضا در ايران از سوي اوباما" خواند، مورد انتقاد قرار داد و گفت: از نظر عربستان توافق هسته‌اي برجام با ايران تنها يک دهم درصد شانس اينکه در ايران تغيير ايجاد کند را داشته است اما از نظر باراک اوباما اين شانس 50 درصد بود اما حتي اگر هم شانس موثر بودن اين توافق 50 درصد بوده باشد باز هم نمي‌توانستيم روي آن ريسک کنيم، چون در مقابل 50 درصد نيز شانس جنگ وجود دارد. ما تنها زماني بايد يک سناريو را اجرا کنيم که هيچ جنگي وجود نداشته باشد. او مدعي شد: بعد از مقابله ما با اقدامات ايران در کشورهاي ديگر از جمله در آفريقا، آسيا، مالزي، سودان، عراق، يمن و لبنان ما معتقديم که مشکلات به داخل ايران کشيده خواهد شد البته نمي‌دانيم که آيا حکومت ايران سقوط خواهد کرد يا خير، چون اين هدف ما نيست اما اگر هم سقوط کند اين مشکل آنها خواهد بود.
او در ادامه در واکنش به انتقادهايي که از کشورش به دليل فجايع انساني رخ داده در يمن مطرح است، مدعي شد: وضعيت در يمن براساس شواهد و قرائن سازمان ملل در سال 2015 (هنگام مداخله عربستان) سقوط نکرد بلکه اين اتفاق در سال 2014 رخ داد و اين يک سال پيش از آغاز کمپين ما است. ما در سال 2015 شاهد يک کودتا عليه يک دولت مشروع و قانوني در يمن بوديم و درمقابل القاعده مي‌خواست از اين موقعيت به نفع خود و براي گسترش افکارش استفاده کند و ما براي خلاص شدن از شر افراط گرايان در سوريه و عراق جنگيديم اما بعد از آن، آنها خواستند که در يمن پناهگاه ايجاد کنند! او همچنين مدعي شد که در عربستان ميان مردان و زنان برابري وجود دارد و همانقدر که او از مردان حمايت مي‌کند از زنان نيز حمايت مي‌کند! بن سلمان در عين حال وجود حکومت سلطنت مطلقه در کشورش را به سود آمريکا دانست و گفت: سلطنت مطلقه ما هيچ تهديدي براي هيچ کشور ديگري نيست و خود آمريکا هم اگر سلطنت مطلقه در جاي ديگر وجود نداشت موجوديت پيدا نمي‌کرد و سلطنت مطلقه دشمن آمريکا نيست بلکه مدتي طولاني است که همپيمان آن است. او ادعا کرد: بافت اجتماعي عربستان خيلي پيچيده است و عملا پادشاه ما قدرت مطلق را ندارد بلکه قدرت او مبتني بر قانون است! بن سلمان همچنين در اين مصاحبه با توجه به جوان بودنش خودش را با نوابغي نظير استيو جابز، موسس شرکت اپل و همچنين بنيانگذاران شبکه‌هاي اجتماعي همچون فيسبوک مقايسه کرد و گفت: من معتقدم که نسل من مي‌تواند تغيير زيادي به وجود بياورد!
همزمان با اين ادعاهاي بن سلمان، «انور عشقي» ژنرال بازنشسته سعودي و مشاور سابق پادشاه عربستان، جنوب يمن و کردهاي ايران، ترکيه وعراق را به اتحاد براي جدايي و تجزيه منطقه تشويق کرد. از طرفي «ملک سلمان» پادشاه عربستان در تماس تلفني با ترامپ، از استقبال گرم او از پسرش در سفر به آمريکا قدرداني کرد.
واکنش‌ها به سخنان بن سلمان
گروه‌هاي فلسطيني به اظهارات وليعهد عربستان در مصاحبه با آتلانتيک واکنش نشان دادند و اعلام کردند که سخنان وي خدمت مجاني به رژيم اشغالگر و تعرض آشکار رياض به آرمان فلسطين بود. جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين اعلام کرد که اظهارات محمد بن سلمان، حامل خطرات بزرگي عليه آرمان فلسطين است. جنبش صابرين فلسطين هم اعلام کرد: اظهارات بن‌سلمان اعترافي واضح از سوي او بود با اين مضمون که سرزمين فلسطين براي اشغالگران است. جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز گفت: اظهارات بن‌سلمان، آشکار کردن روابط مخفيانه‌ با اسرائيل طي سال‌هاي گذشته بود. اين درحالي است که کميته يهوديان آمريکا از اظهارات اخير وليعهد عربستان در مصاحبه با نشريه آتلانتيک مبني بر حمايت وي از وجود کشور صهيونيستي استقبال کرد. در بيانيه اين کميته آمده است: محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي اعلام کرد که اسرائيلي‌ها حق داشتن دولت خود را دارند و اين درحالي است که هيچ رهبر سعودي از زمانيکه دولت يهودي 70 سال پيش تولد يافت به چنين مطلبي اعتراف نکرده بود. در اين حال روزنامه آمريکايي «وال استريت ژورنال» در گزارشي نوشت با توجه به اينکه حاکمان کشورهاي عربي روابط راهبردي خود با رژيم صهيونيستي را در خطر مي‌بينند، فلسطيني‌ها را رها کرده‌اند.
ديگر رويدادها
نماينده دائم پرو در سازمان ملل و رئيس دوره اي شوراي امنيت فاش کرد: شوراي امنيت با درخواست مربوط به انجام تحقيقات مستقل و شفاف درباره خشونت اخير نيروهاي اسرائيلي در مرز غزه موافقت کرد ولي اين شورا نتوانست خشونت اعمال شده از سوي اسرائيل عليه معترضان فلسطيني را محکوم کند و بيانيه شوراي امنيت به خاطر مخالفت آمريکا تصويب نشد. گروه ديدبان حقوق بشر هم اعلام کرد: مقامات ارشد اسرائيلي حامي استفاده از مهمات جنگي عليه معترضان فلسطيني، مسئول کشتار 18 معترض و زخمي شدن صدها تن در اعتراض روز 30 مارس (10 فروردين) در غزه هستند. از سويي اتحاديه عرب ضمن برگزاري نشست فوق‌العاده درباره جنايت‌هاي اخير رژيم صهيونيستي در روز زمين عليه فلسطينيان، از شوراي امنيت خواست در خصوص اين جنايت‌ها کميته تحقيقات تشکيل دهد. در خبري ديگر اعضاي جنبش عدم تعهد در کميسيون خلع سلاح سازمان ملل متحد خواستار پيوستن سريع و بدون قيد و شرط رژيم صهيونيستي به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان پي تي) شدند.

http://www.ettelaat.com


نوشته شده در   چهارشنبه 15 فروردين 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode