ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 اسفند 1396     |     کد : 182957

امضاء قرارداد توسعه2 ميدان نفتي ميان ايران و روسيه

قرارداد توسعه میادین نفتي «آبان» و «پایدار غرب» میان شرکت ملی نفت ایران با «زاروبژنفت» روسیه و شرکت دانا انرژی با حضور وزیر نفت كشورمان امضاء شد.

قرارداد توسعه میادین نفتي «آبان» و «پایدار غرب» میان شرکت ملی نفت ایران با «زاروبژنفت» روسیه و شرکت دانا انرژی با حضور وزیر نفت كشورمان امضاء شد.
به گزارش شانا، تفاهمنامه مطالعاتی میدان های مشترک «پایدارغرب» و «آبان» ۲۲ تیر سال ۱۳۹۵ میان شرکت ملی نفت ایران و زاروبژنفت روسیه با هدف اجرای طرح بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری از این دو میدان منعقد شده بود.
هدف قرارداد امضا شده دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸ هزار بشکه در روز و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷ میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده است.
در عین حال این قرارداد برای مدت حداکثر ۱۰ سال دیگر و با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود و سهم مشارکت شرکت روسی در این قرارداد ۸۰ درصد و سهم شریک ایرانی ۲۰ درصد
است.
مهندس "بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت در مراسم امضای این قرارداد گفت: با اجرای قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب با «زاروبژنفت» روسیه 67 میلیون بشکه به تولید کشور افزوده می شود که با احتساب بهای کنونی نفت، معادل 4 میلیارد دلار ارزش دارد.
وی با اشاره به اینکه این نخستین بار است که قرارداد توسعه یک میدان نفتی ایران با شرکتی روسی امضا می شود، ادامه داد: پیش از این فقط از خرید خدمات شرکت های نفتی روسی استفاده می شد اما این قرارداد برای توسعه یک میدان نفتی است. همچنین برای نخستین بار یک شرکت 100 درصد خصوصی به عنوان شرکت اکتشاف و تولید ایرانی در قرارداد توسعه میدان مشارکت می کند.
وی با بیان اینکه این قرارداد برای دو میدان مشترک در منطقه ایلام امضا می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر این دو میدان در حال تولید هستند و با این قرارداد طرحی ایجاد می‌شود که افزایش تولید (IOR) داشته باشیم.
وزیر نفت ادامه داد: در حال حاضر ما در این میادین ۳۸ میلیون بشکه در روز تولید داریم و با اجرایی شدن پروژه افزایش برداشت که طی ده سال انجام می‌شود، ۶۷ میلیون بشکه به رقم تولید اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه این اولین قرارداد برای اجرای طرح و تولید نفت در قالب IPCاست و امیدوارم آخرین نباشند،گفت: علاوه بر زاروپژنفت با دیگر شرکت‌های روسی از جمله گازپروم ، تات نفت، لوک اویل هم مذاکراتی داشته‌ایم .همچنین یکی از اولین‌های این قرارداد این است که یک شرکت E&P(ای اند پی) ایرانی در آن حضور دارد.
وزیر نفت با بیان اینکه قرارداد توسعه این دو میدان دومین قرارداد در قالب IPC پس از برجام است، تاکید کرد: در این پروژه، بازیافت مهم است و در طول اجرای آن در مدت ۱۰ سال می‌توانیم به راه حل‌های جدید برای افزایش بازیافت دست یافته و آنها را اجرایی کنیم.
وی همچنین از حمایت‌های مجلس و کمیسیون انرژی برای اجرایی شدن این قرارداد قدردانی کرد و افزود: در این قرارداد، ساخت داخل پررنگ دیده شده و حضور شرکت‌های ایرانی علاوه بر حضور ۲۰درصدی شرکت ای اند پی قابل توجه است.
مهندس غلامرضا منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت هم در این مراسم با بیان اینکه برای توسعه فرزاد Bدر حال مذاکره با هندی ها هستیم، گفت: توسعه ۲۲ میدان در دستور کار است.
وی با تاکید بر اینکه مقوله انتقال فناوری به داخل و استفاده از توان داخلی کشور در این قرارداد بیش از گذشته مدنظر قرار دارد، گفت: پمپ های ESPاز جمله تجهیزاتی است که قرار است طی این قرارداد در داخل ساخته شود که در پی آن شاهد فعالیت دامنه تولیدی و تعمیراتی آن هستیم.
معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت های روس با این قرارداد با کانسپت آی پی سی کاملا آشنا شده اند؛همچنین تفاهمنامه مطالعه ۲۰ میدان با شرکت های روس منعقد شده است و در میدان منصور قرارداد در مراحل نهایی است و میادین سپهر و جفیر هم قراردادهایشان بزودی امضا می شود. علاوه بر این۳۰ قرارداد EPC در حال تنظیم است. مدیر عامل شرکت زاروبژنفت هم در حاشیه امضای این قرارداد به خبرنگاران گفت: قرارداد با زاروبژنفت ربطی به تهاتر نفت ایران دربرابر کالای روسیه ندارد. کل نفت متعلق به ایران است و شرکت روسی در قبال خدمات، پول دریافت می کند.
برای افزایش تولید از پمپ های الکتریکی و حفر چاه‌های جدید استفاده می کنیم.


نوشته شده در   پنجشنبه 24 اسفند 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode