ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 7 بهمن 1394     |     کد : 99037

تأکید ولی امر بر احساس مسئولیت همگانی برای ترویج نماز

حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز...


حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز، با تأکید بر ضرورت احساس مسئولیت همگانی درخصوص «ترویج نماز»، همگان، به‌ویژه مسئولان دستگاه‌ها و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی را به درک عظمت این مسئله و برداشتن گام‌های عملی در این راه فراخواندند.
بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز دیروز 6 بهمن از ساعت 8 صبح با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و تعدادی از وزرای دولت و همچنین با حضور پرشور اقشار مختلف مردم، فرهیختگان و 800 نفر میهمان از سراسر کشور در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.
نوبت صبح این اجلاس با سخنرانی و خیرمقدم حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین، همتی، استاندار قزوین، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی، سخنرانی کردند.
این اجلاس با پیام ولی امر مسلمین آغاز شد.
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که دیروز (سه‌شنبه) در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز از سوی آیت‌الله عابدینی نماینده‌ی ولی فقیه و امام جمعه‌ی قزوین قرائت شد.
* متن پیام ولی امر به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
خداوند علیم و قدیر را سپاسگزارم که تلاش شما دست‌اندرکاران محترم این اجلاس مهم و بیش از همه عالم بزرگوار و مجاهد جناب حجةالاسلام آقای قرائتی در بخش‌های اساسی و مؤثری به بار نشسته و کارهای مفیدی در ترویج فریضه‌ی بزرگ و بی‌بدیل نماز انجام گرفته است.
با این همه، ظرفیت و میدان کار و نیز نیاز و عطش جامعه‌ی اسلامی برای رسیدن به نقطه مطلوب، بسیار بیش از واقعیت‌های کنونی دراین‌باره است. در پیام سال گذشته گوشه‌ئی از این فضای خالی و تلاش‌پذیر، نشان داده شده است.
سخن امروز من تأکید بر احساس مسئولیت همگانی است.
توقع و انتظار این‌جانب آن است که همه به‌ویژه مسئولان دستگاه‌ها و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی، عظمت این مسأله را به‌درستی دریابند و گام در راه عمل نهند.
همه بدانند که یکی از مؤثرترین راهها برای کاستن آسیب‌های اجتماعی، ترویج نماز است. به این‌که حتی یک نفر از جوانان و نوجوانان کشور، در نماز سهل‌انگاری نکند همت گمارید. این یکی از بهترین راهها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ما است.
به این‌که همگان فرا بگیرند و عادت کنند که نماز را با خشوع و حضور قلب به‌جاآورند، همت گمارید.
اینها همه کارهای ممکنی است که با عزم راسخ و کار مداوم شما دست‌اندرکاران، محقّق خواهد شد، ان‌شاءالله.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیدعلی خامنه‌ای / ۶ بهمن ماه ۱۳۹۴
* نرم‌افزار «آقا از نماز می‌گوید» تولید می‌شود
رئیس مرکز تخصصی نماز گفت: در راستای تبیین مطالبات و رهنمودهای رهبر انقلاب در خصوص نماز، نرم‌افزار اندرویدی «آقا از نماز می‌گوید» به زودی تولید می‌شود.
حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اعلام این خبر گفت: از آنجایی که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت احساس مسئولیت همگانی در خصوص «ترویج نماز» به ویژه مسئولان دستگاه‌ها تأکید کردند و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی را به درک عظمت نماز و برداشتن گام‌های عملی در این راه توصیه کردند، به همین منظور و پاسخ به مطالبه رهبر انقلاب، این نرم افزار تولید می‌شود.
وی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به اجلاس بیست و چهارم نماز مبنی بر اینکه «در پیام سال گذشته گوشه‌ای از این فضای خالی و تلاش پذیر نشان داده شده است»، افزود: در راستای تبیین مطالبات و رهنمودهای ایشان نرم‌افزار «آقا از نماز می‌گوید» تا آخر هفته جاری در سایت مرکز تخصصی نماز «قنوت» بارگزاری می‌شود.
کفیل بیان داشت: این نرم‌افزار شامل پیام‌ها و نکاتی از رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مطالبات از مدیران، معرفی نماز،‌ حضور قلب و غیره است که به صورت رایگان و اندروید در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.



* یکصد ایده و تجربه موفق در دعوت به نماز در دسترس عموم قرار گرفت
یکصد ایده و تجربه موفق در دعوت به نماز با عنوان «گنجینه ایده ها و تجربیات» به مناسبت بیست‌و چهارمین اجلاس
سراسری نماز در دسترس عموم
 قرار گرفت.
در حاشیه برگزاری بیست‌ و چهارمین اجلاس سراسری نماز بانک ایده با یکصد ایده و تجربه موفق در دعوت به نماز از سوی مرکز تخصصی نماز در دسترس عموم قرار گفت، پیش از این سامانه دریافت ایده و تجربیات موفق نماز در محورهای خانواده، مدرسه،‌ محله، مسجد و کشور از سوی مرکز تخصصی نماز راه‌اندازی شده بود.
سامانه دریافت ایده و تجربیات موفق نماز که با همکاری ستاد اقامه نماز و دبیرخانه دائمی «فام» در راستای اتاق فکر مسجد شکل گرفته دارای کارگروه‌هایی نظیر امور فرهنگی، هنری و ورزشی، تعاون و امور اجتماعی، عمرانی- خدماتی اتاق فکر مسجد و غیره است.
در یکی از ایده‌ها با عنوان «چگونه توانستم طریقه صحیح خواندن نماز را در دانش آموزان پایه پنجم بهبود بخشم» آمده است: پس از تدریس در کلاس متوجه شدم که دانش آموزان در قرائت نماز مشکل دارند از این رو بر خود واجب دانستم که این مشکل را برطرف کنم، پس به عنوان مجری طرح آموزش عملی نماز تمهیداتی را در نظر گرفتم، از جمله: تشکیل جلسه‌ دیدار با اولیاء، شرکت در نماز جماعت آموزشگاه با دانش‌آموزان، استفاده از ستاره‌های نماز برای تشویق بیشتر دانش آموزان، تهیه تراکت‌های اذکار نماز و نصب آن در معرض دید دانش آموزان، استفاده از پازل و بازی اذکار نماز، برگزاری میزگردهای وضو و .... که تمامی این فعالیت‌ها باعث شد که دانش آموزان کلاس پنجم نماز یاد بگیرند و نسبت به نماز و نمازجماعت علاقه‌مند شوند.
همچنین در ایده‌ای دیگر با عنوان «تجربه‌ای جالب در مورد خواندن نماز» بیان  شده است:‌ امیرحسین را دیدم که سرش به طرف من است و تمام کارهای مرا تقلید می‌کند. رکوع ،سجده و ... را انجام می‌دهد، بعد از نماز گفتم آفرین پسرم چه شده! دستی به سرش کشیدم، او به من فهماند که دو سه تا از بچه‌های بزرگتر با هم قرار گذاشته بودند که او را بزنند، ولی نامشان را نگفت، اما او ناخودآگاه به معلمش در نمازخانه پناه آورده بود، فردای آن روز دیدم امیرحسین باز هم به نمازخانه پناه آورد، گفتم پسرم از این به بعد با من وضو بگیر و در نماز خانه نماز بخوان، او قبول کرد، وقتی وارد نمازخانه شدیم، بچه‌هایی که امیرحسین را تهدید کرده بودند، دویدند به نماز خانه آمدند، اما با دیدن من و بچه‌های دیگر هیچ عملی انجام ندادند.
علاقه‌مندان برای خواندن «ایده‌ها و تجربه‌های موفق در دعوت به نماز» در بانک ایده نماز می‌‌توانند از طریق آدرس اینترنتی «http://qunoot.net/App/knows.idea.list.php» اقدام کنند.
 نزدیک به 2 هزار و 600 اثر در فراخوان گردآوری ایده‌ها و تجربیات موفق در نماز به دبیرخانه  ارسال شد که از میان 200 ایده نماز تحت عنوان ایده‌ها و تجربیات نماز به صورت کتاب منتشر خواهد شد،‌ در همین راستا در بیست‌ و چهارمین اجلاس سراسری نماز از برگزیدگان بخش ایده‌ها و تجربیات موفق در نماز تقدیر و تجلیل می‌شود که اسامی آن‌ها بدین شرح است:
* برگزیدگان ویژه
اصغر قربانی
امیر سرکندی    
 * برگزیدگان
احسان پور قناد
خدابخش کریمیان
مومن قزوینی
امنه مشاء زمینی
رقیه امامقلی
* شایسته تقدیر
سیدجلال سادات‌زاده
بایرام ابراهیم‌زاده
جعفر عشریه
اسماعیل اکبری
رسول رنجبر
عفت پرآور
افسانه حشمتی
  *  تجلیل از فعالان عرصه نماز
در بیست و چهارمین اجلاس نماز
در این اجلاس نماز از فعالان عرصه نماز و صاحبان ایده های برتر در این حوزه تقدیر به عمل آمد.
در این اجلاس از سید پرویز فتاح رئیس کمیته اماد امام خمینی (ره)، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی، جواد ناصریان رئیس ستاد اقامه نماز وزارت کشور و مهدی راسخ رئیس شورای اقامه نماز وزارت ارتباطات و اطلاعات تقدیر شد.
در این اجلاس از رسول زرگر استاندار اصفهان به عنوان به عنوان استاندار نمونه در حوزه نماز، حجت الاسلام نکونام نماینده ولی فقیه در شهرکرد به عنوان برگزار کننده بهترین اجلاس نماز، آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس به عنوان نویسنده برتر در امر نماز و ترغیب مردم به ساخت مسجد، حجت الاسلام موسوی جزایری امام جمعه اهواز و حجت الاسلام سید مهدی قریشی امام جمعه ارومیه تجلیل به عمل آمد.
همچنین در این اجلاس از سیروس مقدم و محسن تنابنده به عنوان هنرمند نمونه در حوزه نماز، جابر صادق زاده ورزشکار فعال حوزه نماز، اصغر قربانی از بیمارستان نمونه بهارلو، حمید خورشیدی پژوهشگر برتر از مسجد ولایت قزوین، آمنه مشایخی از تهران به عنوان ارائه دهنده ایده برتر تقدیر به عمل آمد.
حجت الاسلام ابوالقاسم آلوستانی امام جماعت مسجد نگین شهر،
حجت الاسلام حسینی امام جماعت مسجد قمربنی هاشم از تهران، اکبرزاده از سازمان مردم نهاد فعال در عرصه نماز از مازندران، عبدالله عبدالهی خیر
مسجد ساز، محمدرضا جهان مدیرکل آموزش و پرورش سمنان، سوسن کوهی نژاد مدیر فعال مدرسه در عرصه نماز از تهران و احمد علیزاده مدیر فعال مدرسه از قم از دیگر فعالان عرصه نماز بودند که در این همایش مورد تجلیل قرار گرفتند.
*  نخستین درسنامه الکترونیکی نماز رونمائی شد
در راستای مطالبه مقام معظم رهبری در ترویج همگانی نماز، اولین درسنامه الکترونیکی نماز رونمائی شد.
در حاشیه بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز، از سوی واحد پژوهش و مطالعات راهبردی مرکز تخصصی نماز اولین درسنامه تخصص نماز رونمایی شد، این نرم افزار کتابخانه‌ای شامل کتاب‌های خانه بهشتی، آداب، اسرار، آثار نماز و نماز در ادیان و نماز در فرق است.
کتاب الکترونیکی «درسنامه نماز» به مناسبت پیام مقام معظم رهبری به
اجلاس نماز به صورت رایگان در سایت مرکز تخصصی نماز برای دانلود قرار گرفته است.
از نکات دیگر این نرم افزار جستجو در هر بخش، جستجو در کل کتاب، تغییر اندازه متن کتاب، امکان برگزیده کردن مطالب، یادداشت‌برداری و غیره اشاره کرد.
علاقه‌مندان برای دریافت این کتاب الکترونیکی می‌توانند از طریق آدرس اینترنتی
 « http://qunoot.net/File/attachfile-1453719012clonkuc758z6.rar» اقدام کنند.
* ساخت 2 هزار مسجد
در روستاهای کشور
مجید شایسته، رئیس مجمع خیران مسجد ساز کشور در این اجلاس، با اشاره به اینکه طبق بررسی سال گذشته، شهرداری تهران 400 مسجد کم دارد، اظهار کرد: تاکنون 200 باب مسجد، توسط مجمع خیران با همکاری شهرداری افتتاح‌شده و 200 باب نیز تملک زمین صورت گرفته و اقداماتی نیز در دست اقدام است.رئیس مجمع خیران مسجد ساز کشور افزود: در استان‌ها کمبود مسجد زیاد است که باید به‌صورت جدی، توسط نماینده ولی‌فقیه هر استان پیگیری شود تا بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.
وی با اشاره به اینکه در این میان، با پیگیری‌های انجام‌شده نماینده ولی‌فقیه هرمزگان، تاکنون 300 مسجد در نقاط محروم این استان تأسیس کرده است، بیان کرد: نماینده ولی‌فقیه گیلان نیز متعهد شده است هزار و یک باب مسجد تأسیس کند که تاکنون 300 باب آن مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.
شایسته اظهار کرد: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص ساخت مسجد در آسایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، پارک‌ها و مراکز گردشگری و پایانه‌های حمل‌ونقل، باید دغدغه رهبر را جدی گرفته و باکار جمعی تلاش کنیم که کمبود مسجد در کشور به حداقل برسد.
این مسئول ادامه داد: مجمع خیرین مسجد ساز به دنبال جمع‌آوری پول نیست بلکه خیران علاقه‌مند را به شهرها و نقاط دورافتاده معرفی کرده و زمینه
تأسیس مسجد در آن نقاط را فراهم می‌کند.
رئیس مجمع خیران مسجد ساز کشور عنوان کرد: مساجد پایگاه‌هایی هستند که فعالیت‌های اجتماعی گسترده‌ای در آن صورت می‌گیرد و خیران باید توجه داشته باشند تا زمانی که مسجد وجود دارد برای آن‌ها باقیات‌الصالحات می‌ماند.
وی در خاتمه با اشاره به اینکه برگزاری این‌گونه اجلاس‌ها درزمینه تقویت فرهنگ نماز تأثیر به سزایی خواهد داشت، افزود: امام خمینی(ره) تأکید داشتند که
اصل انقلاب ما برای اداره مسجد بود اما ما امروز از مسجد فاصله گرفته‌ایم و دوری جوانان از مسجد خطرات جدی را به دنبال دارد.


نوشته شده در   چهارشنبه 7 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode