ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 اسفند 1396     |     کد : 182849

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی اعلان شد

اختصاص دومین جایزه علامه به آیت‌الله جوادی‌آملی

در دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی ۲۰۳ کتاب، ۲۷۱ مقاله، ۲۵ پایان نامه و ۱۵ طرح پژوهشی - قرآنی توسط هیئت داوران ارزیابی شده است و از مولفان ۶ کتاب، ۳ پایان‌نامه، ۳ مقاله و یک طرح پژوهشی با موضوع قرآن قدردانی شد.

اعتدال: در دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی ۲۰۳ کتاب، ۲۷۱ مقاله، ۲۵ پایان نامه و ۱۵ طرح پژوهشی - قرآنی توسط هیئت داوران ارزیابی شده است و از مولفان ۶ کتاب، ۳ پایان‌نامه، ۳ مقاله و یک طرح پژوهشی با موضوع قرآن قدردانی شد.
 
در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی، دیروز ۱۵ اسفند که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد، دومین جایزه علامه طباطبائی به آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی اختصاص یافت.
این جشنواره با هدف قدردانی از فعالیت‌های قرآنی اعضای هیئت علمی و روحانیون فعال در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
برگزیدگان دومین جشنواره قرآنی شیخ طبرسی در مراسمی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی معرفی و قدردانی شدند.
در این نشست ، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی‌آملی، فرزند آیت‌الله جوادی‌آملی، علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد و حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران حضور داشتند.
* * آیت‌الله العظمی جوادی آملی: احساس مخاطب خدا بودن؛ مهم‌ترین وظیفه
در پیشگاه قرآن است
پیام آیت‌الله جوادی آملی در بخشی از این جشنواره پخش گردید. ایشان در بخشی از این پیام گفت: حق پژوهش تمام مفسران نزد پروردگار محفوظ بوده و مهم‌ترین وظیفه ما در پیشگاه قرآن این است که احساس کنیم خدا با ما سخن می‌گوید، اگر این کار را آغاز کردیم، به قرآن هم عمل می‌کنیم و متکلم را هم با چشم دل می‌بینیم.
 
* * قرآن تنها کتاب
مورد وثوق بین ادیان
ولایتی، رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد سخنران بعدی این جشنواره بود.
وی با تأکید اهمیت قرآن به عنوان تنها کتاب مورد وثوق بین ادیان گفت: اعتبار و وثاقت ادیان دیگر نیز به اعتبار قرآن و پیامبر اکرم(ص) است و تاریخ زندگی سایر پیامبران تاریخ کاملا مشخص نیست و تنها دینی که تاریخ زندگی پیامبرش، با مستندات تاریخ همخوانی دارد، پیامبر اسلام است و چون قرآن گذشتگان را تأیید کرده آن پیامبران و کتاب‌های آنان مورد تأیید قرار گرفته‌اند.
 
* اولین ترجمه قرآن
به زبان فارسی در زمان سامانیان انجام شد
وی تصریح کرد: تا قرن چهارم هیچ ترجمه‌ای از قرآن نبود. در زمان سامانیان از علمای ماورا النهر اجازه تفسیر قرآن به زبان فارسی داده شد.
با این اجازه علما، تفسیر طبری به زبان فارسی نوشته شد و فتوای ترجمه قرآن به زبان فارسی در زمان سامانیان انجام شده و این افتخار ایرانیان است که اولین قومی هستند که قرآن را به فارسی ترجمه کرده‌اند.

* تفسیر کبیر امام فخر رازی طولانی ترین تفسیر
اهل سنت است
ولایتی افزود: تفسیر کبیر امام فخر رازی به عنوان طولانی ترین تفسیر اهل سنت است و او تفسیر کبیر و طولانی‌ترین تفاسیر اهل سنت را در قرن ششم نوشته است.
همچنین در تشیع تفسیر شیخ طوسی در قرن چهار و پنج در عهد آل بویه و در خراسان انجام شد که دو کتاب تهذیب و استبصار از شیخ طوسی جزو چهار کتب اربعه شیعه می باشد که تحت تأثیر آن تفسیر مجمع البیان نوشته شد و در دوره معاصر نیز علامه طباطبائی تفسیر المیزان و مطول ترین تفسیر در تاریخ اسلام را نگاشته است.
 *  کتاب تفسیر تسنیم مرهون نظام جمهوری اسلامی و حوزه و دانشگاه است
در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی‌آملی گفت: کتاب تفسیر تسنیم، برگزیده جایزه علامه طباطبائی مرهون نظام جمهوری اسلامی و حوزه و دانشگاه است. این اثر کتاب برگزیده جهان اسلام بوده و باید بدانیم آینده نظام و ارزش‌ها نیز در گرو تمسک به حبل قرآنی است. مرتضی جوادی آملی با اشاره به اینکه ارتباط قرآنی زمینه ساز تمسک قرآنی است، افزود: برای تمسک، نیاز به ایمان و عمل داریم و تا معرفت به قرآن ایجاد نشود، عمل به قرآن نیز میسر نمی شود.
از ویژگی های این تفسیر استفاده از همه علوم در کنار قرآن است و همین امر باعث شد تا از طرف ایسسکو به عنوان اثر برتر جهان اسلام
شناخته شود.
وی افزود: تمام علوم می‌توانند در خدمت قرآن قرار بگیرند و این از ویژگی‌هائی است که علامه جوادی آملی توانسته در این تفسیر آنها را گرد هم جمع کند.
 


نوشته شده در   چهارشنبه 16 اسفند 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode