ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 17 دي 1394     |     کد : 98420

رسيدگي جدي و خارج از نوبت پرونده حمله به اماكن ديپلماتيك عربستان

رئيس‌ جمهوري در نامه‌اي به رئيس قوه قضائيه، خواستار رسيدگي فوري و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگري عربستان سعودي در تهران و مشهد شد‌.

رئيس جمهوري در نامه‌اي به رئيس قوه قضائيه درخواست كرد
رسيدگي جدي و خارج از نوبت پرونده حمله به اماكن ديپلماتيك عربستان

رئيس‌ جمهوري در نامه‌اي به رئيس قوه قضائيه، خواستار رسيدگي فوري و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگري عربستان سعودي در تهران و مشهد شد‌.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري،حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در نامه‌اي به آيت‌الله آملي لاريجاني تأکيد کرد‌: بايد با مجازات عاملان و آمران اين جرم آشکار، براي هميشه جلو اين گونه تعرضات به امنيت کشور و توهين به اقتدار و جايگاه نظام گرفته شود‌.

رئيس‌ جمهوري در جلسه هيأت دولت هم با اشاره به اعدام نابجا و ظالمانه شيخ نمر رهبر شيعيان عربستان، گفت: اين عالم گرانقدر به دلايل واهي و انتقاد از حاکميت دولت عربستان به زندان رفت و به ناروا محکوم و اعدام شد که در عرف قانوني هيچ کشوري، فردي به دليل انتقاد، به صورت فجيع اعدام نمي‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري‌،حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني افزود: جهان اسلام و تمامي آزاديخواهان جهان و همچنين مردم و مسئولان ايران از اين عمل دولت عربستان متأثرشده و آن را محکوم کرده‌ا‌ند.

رئيس‌ جمهوري، ايستادگي و نشان دادن چهره واقعي اسلام و ايران به جهانيان را از اهداف اصلي دولت تدبير و اميد دانست و گفت: دولت يازدهم در اين راه موفقيت‌هاي بسيار زيادي به دست آورده و چهره ايران در افکار عمومي، رسانه‌ها و مسئولان سياسي در جهان ارتقاء پيدا کرده است تا جايي که قطعنامه (wave) در سازمان ملل متحد به اتفاق آراء تائيد و ايران پرچمدار مبارزه با تروريسم و خشونت شد.

رئيس‌ جمهوري بار ديگر حمله به اماکن ديپلماتيک عربستان سعودي در تهران و مشهد را حرکتي غلط و غيرقانوني دانست و از وزارتخانه‌هاي اطلاعات و کشور خواست با مأموراني که احتمالا در بروز اين حادثه قصور و کوتاهي داشته اند، قاطعانه برخورد و گزارش آن را به مردم اعلام کنند.

روحاني ادامه داد: افرادي که از روي ناداني يا وابستگي به اين اماکن حمله کردند، مجرم هستند و از قوه قضائيه تقاضا دارم قاطعانه و خارج از سير طبيعي پرونده‌هاي قضايي اين موضوع را بررسي کند.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: اماکن و ميهمانان ديپلماتيک از لحاظ قانوني و بين‌المللي داراي مصونيت هستند و حمله به اين اماکن در کشور، خلاف شرع و قانون، حمله به آبروي نظام جمهوري اسلامي و مانند حمله به خانه مردم است.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به اين که چنين رفتارهايي هر چند در پي خطاي يک کشور، منطبق بر ميهمان نوازي و فرهنگ اسلامي و ملي ايرانيان نيست، اظهارداشت: حمله کنندگان به اماکن ديپلماتيک از فرهنگ اسلامي، ايراني و قانون دور هستند‌.

روحاني سپس به توافق هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني اشاره کرد و گفت: مذاکرات هسته‌اي با دقت، منطق و استدلال در برابر 6 قدرت جهاني به انجام رسيد و در آن خط قرمزهاي کشور رعايت و در مواردي هم حداکثرهاي مورد نظر نظام جمهوري اسلامي ايران تأييد و تأمين شد.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که جهانيان حل و فصل موفقيت‌آميز مذاکرات هسته اي ايران را دستاوردي بزرگ براي کشورمان قلمداد مي‌کنند،‌ اظهار داشت: رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي، در کنار يک گروه افراطي در آمريکا از همان ابتداي مذاکرات‌، تمامي تلاش و توان خود را به کار بستند تا اين توافق به نتيجه نرسد و بعد از توافق هم در مراحل اجراي حقوقي و قانوني برجام مانع ايجاد کردند و تا امروز به توطئه‌هاي خود ادامه مي‌دهند‌،اما به حول و قوه الهي دولت و ملت ايران به تمامي اهداف و موفقيت‌هاي خود دست خواهند يافت.

روحاني با اشاره به رابطه خوب، تاريخي و دوستانه ميان ملت‌هاي ايران و عربستان، گفت: متأسفانه دولت عربستان سعودي که دولت يک کشور اسلامي است، از مدت‌ها قبل تلاش کرده است تا نزاع شيعه و سني را مطرح و تشديد کند و جلوه ايران‌هراسي را در افکار عمومي جهان به وجود آورد.

رئيس جمهوري با اشاره به حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي از تروريسم منطقه‌اي و همچنين حملات هوايي و موشکي عربستان به مردم مظلوم يمن و مانع‌تراشي‌ها در راه پيروزي‌هاي دولت‌هاي عراق و سوريه در سال‌هاي گذشته، گفت‌: همه اين اقدامات براي ايجاد فاصله بيشتر ميان شيعه و سني و تشنج‌زايي در منطقه است‌.

روحاني تاکيد کرد: هدف عربستان از قطع رابطه ديپلماتيک با ايران و تشويق و فشار بر ديگر کشورها براي قطع رابطه با کشورمان، لطمه زدن به روند صلح، ثبات و امنيت منطقه است.

رئيس جمهوري با تأکيد بر اين که برجام در مقام عمل به پيروزي خواهد رسيد، گفت: اين اقدامات عربستان براي سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلي و شکست‌هاي اخير آنها در منطقه و فشار به ايران است‌.

روحاني تصريح کرد: روند سياست‌هاي منطقه‌اي دولت عربستان سعودي در مسير ظلم، تجاوز، توسعه تروريسم و از ميان بردن ثبات و امنيت در منطقه بوده است‌.

رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: ايران تمامي برنامه‌هاي خود را بدون اعتنا به سنگ‌اندازي‌ها با قاطعيت ادامه خواهد داد و برجام به زودي عملياتي و تحريم‌ها از پيش‌پاي مردم ايران برداشته خواهد شد.

روحاني ادامه داد: انشاء‌الله در سال آينده شرايط اقتصادي تغيير خواهد کرد و شاهد حرکت پرشتاب در رشد و شکوفايي اقتصاد کشور خواهيم بود‌.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به رفت و آمدهاي ديپلماتيک و هيأت‌هاي اقتصادي ديگر کشورها به ايران و همچنين تعدد دعوت‌ها از رئيس‌ جمهوري براي سفر به کشورهاي ديگر، گفت: برنامه‌ها و اهداف ايران با سابقه تمدني و قدرتي بزرگ در منطقه با کارهاي کودکانه تازه‌کارها در يک دولت، تحت تأثير قرار نخواهد گرفت‌.

رئيس‌ جمهوري تأکيد کرد: دولت ايران خواهان برقراري رابطه خوب و سازنده با تمامي کشورهاي جهان به ويژه اسلامي و همسايه است. روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين که از دولت عربستان مي‌خواهيم که خطاها و اشتباه‌هاي گذشته را جبران کند و از اين مسير اشتباه و بي‌نتيجه دست بردارد، اظهار داشت: ثبات، امنيت، مبارزه واقعي با تروريسم‌،دوستي و برادري با تمامي کشورهاي منطقه خواست اصلي ايران است.


نوشته شده در   پنجشنبه 17 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode