ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 آذر 1394     |     کد : 97694

مسائل مهم بين‌المللي با منطق و مذاكره قابل حل و فصل است

مسائل مهم بين‌المللي با منطق و مذاكره قابل حل و فصل است...

دكتر روحاني در ديدار رئيس مجلس سناي فرانسه:
مسائل مهم بين‌المللي با منطق و مذاكره قابل حل و فصل است


رئيس‌ جمهوري با تاکيد بر ضرورت بهره گيري از توانمندي‌ها و امکانات گسترده تهران– پاريس براي توسعه همکاري‌هاي مشترک، گفت: ايران و فرانسه در بسياري از عرصه‌ها داراي اهداف مشترکي هستند و اين اراده سياسي در دو طرف وجود دارد که از فرصت‌هاي موجود به نفع دو ملت استفاده کنيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در ديدار «ژرار لارشه» رئيس مجلس سناي فرانسه،اظهار داشت: ايران و فرانسه بايد از فضاي پساتحريم و پسابرجام براي گسترش روابط و همکاري‌ها در تمامي عرصه‌هاي مورد علاقه، بيش از پيش استفاده کنند‌.

رئيس‌ جمهوري، همکاري ايران و فرانسه در روند مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 و دستيابي به توافق را آغاز خوبي براي ايجاد تحرک در روابط تهران – پاريس برشمرد و خاطرنشان کرد: سفر مقامات و هيأت‌هاي بلندپايه اقتصادي و سياسي فرانسه به ايران پس از توافق هسته‌اي نشان داد که دستيابي به توافق، سرآغازي براي ايجاد تحرک و توسعه همکاري‌ها و روابط ميان دو کشور است.

روحاني، فرانسه را کشوري مهم در اروپا و دانست و با اشاره به روابط نزديک و سنتي دو کشور، اظهارداشت: حضور امام خميني(ره) در نوفل لوشاتو، نام فرانسه را در اذهان مردم ايران به يادماندني کرده است و ملت ايران، فرانسه را کشوري داراي مردماني بافرهنگ مي‌شناسد.

رئيس‌ جمهوري همچنين با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات و همکاري‌هاي نزديک مجالس دو کشور، اين روابط را موجب تقويت پايه‌هاي مناسبات تهران – پاريس در ديگر بخش‌ها دانست و گفت: ايران و فرانسه سال‌ها در بخش‌هاي مختلف همکاري و مشارکت‌ خوبي با يکديگر داشته‌اند و امروز در فرصت پساتحريم، شرايط بسيار مناسب است تا از فضاهاي اقتصادي به وجود آمده به خوبي استفاده کنيم.

روحاني با تأکيد بر اين که ايران در صورت پايبندي طرف مقابل به تعهداتش ، به تمامي تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پايبند است و به آن عمل خواهد کرد، گفت: برجام ثابت کرد مسائل مهم بين‌المللي با منطق و مذاکره قابل حل و فصل است و اين مي‌تواند به عنوان الگويي براي حل و فصل ساير مسائل بين‌المللي از طريق گفتگو باشد‌.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با تسليت حادثه اخير تروريستي در فرانسه به دولت و ملت اين کشور و با اشاره به اين که اين حادثه و ساير حوادث تروريستي اخير نشان داد تروريسم تهديد و خطري بزرگ براي همه کشورها و ملت‌ها ست، گفت: ايران اميدوار است عاملان اين جنايات‌ هر چه زودتر به دست عدالت سپرده شوند.

رئيس جمهوري ،حضور گروه‌هاي تروريستي و ايجاد ناامني و رعب توسط آنها را يکي از مشکلات امروز منطقه و جهان دانست و با اشاره به لزوم رايزني بيشتر ايران و فرانسه در حل مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي، افزود: امروز گروه‌هاي تروريستي نظير القاعده و داعش سوداي تسلط بر منطقه را دارند و مي‌خواهند اين منطقه را به جولانگاه خود تبديل کنند که اين خطري براي جهان است و همه بايد براي کاهش قدرت اين گروه‌هاي تروريستي تلاش و مشارکت کنند.

روحاني از نفت و مواد مخدر به عنوان دو منبع اصلي درآمد گروه‌هاي تروريستي ياد کرد و با تأکيد بر اين که همه بايد دست به دست هم دهند و توان مالي اين گروه‌هاي تروريستي را محدود و در نهايت آن را از ميان ببرند، گفت: متأسفانه امروز برخي کشورها با ارائه امکانات و سلاح از گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌کنند که البته شناسايي حاميان گروه‌هاي تروريستي کار دشواري نيست‌.

رئيس جمهوري با بيان اين که اگر همه در برابر گروه‌هاي تروريستي متحد شوند پيروزي و موفقيت قطعي است، افزود: نبايد اجازه دهيم برخي کشورها براي رسيدن به اهداف خود از ابزار گروه‌هاي تروريستي استفاده کنند‌.

روحاني با اشاره به بحران سوريه و ضرورت مبارزه با تروريسم به عنوان اولويت اصلي در اين کشور با محوريت مردم، ارتش و دولت مرکزي، گفت: اگر ساختار سياسي در سوريه نياز به اصلاح داشته باشد، اين فقط از طريق برگزاري انتخاباتي آزاد و اراده مردم سوريه بايد انجام شود‌.

رئيس جمهوري با بيان اين که تا زماني که تروريست‌ها در سوريه حضور دارند و شرايط براي بازگشت آوارگان به اين کشور فراهم نشده است نمي‌توان از دمکراسي سخن گفت، اظهار داشت: براي حل بحران سوريه نياز به برنامه‌ريزي دقيق و رعايت اولويت‌ها ست که ايران و فرانسه مي‌توانند در اين چارچوب همکاري و مشارکت خوبي با يکديگر داشته باشند.

روحاني، مهرباني، دوستي و عدالت را نخستين پيام اديان الهي برشمرد و گفت: نبايد اجازه دهيم که اقدامات تروريستي به نام اديان انجام شود و بايد تروريست‌ها و اقدام‌هاي تروريستي آنان را از اديان آسماني جدا بدانيم و اجازه ندهيم تروريست‌ها از نام دين براي دستيابي به اهداف خود سوء استفاده کنند.

رئيس جمهوري اظهار اميدواري کرد ايران به عنوان کشوري با ثبات در منطقه و فرانسه به عنوان کشوري قدرتمند در اروپا و جهان بتوانند همکاري‌ها و اقدامات خوبي در زمينه حل و فصل مسائل و مناقشه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي با هم داشته باشند‌.

رئيس جمهوري همچنين با اشاره به برگزاري اجلاس تغييرات آب و هوايي و مبارزه با آلودگي‌هاي زيست محيطي در پاريس، اظهارداشت: مسأله محيط زيست براي نسل امروز و آيندگان، موضوعي بسيار حائز اهميت است و ايران به عنوان کشوري که بزرگترين منابع انرژي پاک را در اختيار دارد، آمادگي است، براي کاهش آلودگي‌ها و حفاظت از محيط زيست با ديگر کشورها همکاري کند و از فناوري کشورهاي پيشرفته در حوزه صنعتي استفاده کند.

رئيس مجلس سناي فرانسه هم با ابراز خرسندي از ديدار با رئيس جمهوري و تقدير از پيام همدردي وي و ملت ايران با مردم فرانسه در زمينه حوادث تروريستي اخير اين کشور، گفت: دولت و مجلس فرانسه اهميت زيادي براي سفر رئيس جمهوري ايران به پاريس قائل هستند و اميدواريم اين سفر در آينده اي نزديک انجام گيرد.

«ژرار لارشه»توسعه روابط اقتصادي تهران – پاريس را ضروري خواند و گفت: دستاوردها و گزارش‌هاي سفر فعالان اقتصادي فرانسه به ايران نشان مي‌دهد زمينه‌هاي گسترده و خوبي براي همکاري نمايندگان اقتصادي دو کشور با يکديگر وجود دارد که بايد به خوبي از آنها استفاده کنيم و اميدوارم در سفر رئيس‌ جمهوري و مقامات ايران به پاريس، توافقات خوبي ميان دو کشور در زمينه توسعه همکاري‌ها و مناسبات امضاء شود.

وي همچنين با تجليل از تاريخ و تمدن ديرينه ايران ، به توافق هسته اي تهران و 1+5 اشاره کرد و گفت: اعتماد در انجام توافق بايد دو طرفه باشد تا بتوانيم به اهداف برنامه اقدام مشترک دست پيدا کنيم‌.

ديدار وزيرامور خارجه بلغارستان

رئيس‌ جمهوري عصر ديروز در ديدار "دانيل ميتف" وزير امور خارجه بلغارستان هم با اشاره به روابط تاريخي و سنتي دو دولت و ملت ايران و بلغارستان، تصريح کرد: ايران و بلغارستان از جايگاه جغرافيايي استراتژيکي برخور دارند که با استفاده از اين ظرفيت مي‌توانند تحرک خوبي در توسعه روابط دوجانبه به نفع دو ملت و دو منطقه ايجاد کنند.

روحاني اظهارداشت: شرايط براي توسعه بيشتر روابط ايران با اتحاديه اروپا و به ويژه بلغارستان کاملا فراهم شده است.

رئيس‌ جمهوري تصريح کرد: تهران در شرايط فعلي مصمم است روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي خود را با کشورهاي عضو اتحاديه اروپا گسترش دهد.

رئيس‌ جمهوري همچنين با اشاره به حساسيت تحولات منطقه به ويژه سوريه، اظهار داشت: وضع کنوني منطقه نگران کننده است و همه کشورها بايد به عنوان يک وظيفه، براي مبارزه با تروريسم وايجاد صلح و ثبات در منطقه تلاش کنند. دکتر روحاني تصريح کرد: بايد در زمينه مسايل مهم منطقه‌اي که به منافع همه کشورها مربوط مي‌شود، همفکري و رايزني‌ها هر چه بيشتر تقويت شود. رئيس‌ جمهوري اضافه کرد: در شرايط فعلي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به ويژه آن‌ها که مرزهايشان به سوريه نزديكتراست، وظيفه انساني سختي بر دوش دارند.

وزير امور خارجه بلغارستان هم دراين ديدار با ابلاغ سلام رئيس‌ جمهوري و نخست‌وزير کشورش به دکتر روحاني، اظهار داشت: امروز ايران نه تنها نقش مهمي در منطقه، ‌بلکه در جهان دارد و صوفيه مصمم است در تمامي زمينه‌ها روابط خود را با تهران توسعه دهد.

وزيرامور خارجه بلغارستان همچنين با اشاره به نقش سازنده ايران در تحولات منطقه‌اي به موضوع سوريه و لزوم مبارزه با تروريسم، اظهارداشت: بلغارستان از حضورايران در مذاکرات وين حمايت کرده است و آن‌را مثبت و بسيار سازنده ارزيابي مي‌کند و معتقديم همگان بايد براي رفع مشکل سوريه کمک کنند.


نوشته شده در   دوشنبه 30 آذر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode