ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 آذر 1394     |     کد : 96837

آرايش جنگي روسيه براي آغاز بزرگترين عمليات نظامي عليه داعش

خبرگزاری ایتارتاس روسیه اعلام کرد که مسکو به زودی عملیات نظامی گسترده‌ای را با عنوان...


آرايش جنگي روسيه براي آغاز بزرگترين عمليات نظامي عليه داعش


 خبرگزاری ایتارتاس روسیه اعلام کرد که مسکو به زودی عملیات نظامی گسترده‌ای را با عنوان "نابودی فراگیر" علیه داعش در سوریه با مشارکت 69 جنگنده سوخو و بمب افکن‌های «توپولف160» و زیردریایی‌ها و ناوهای خود در دریای مدیترانه آغاز خواهد کرد و در همین راستا از بغداد خواسته است فعالیت فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه در شمال این کشور را برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه متوقف کند. در این حال یک منبع آگاه عراقی گفت: تمامی پروازهای فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه به حال تعلیق درآمده اند. گفتنی است ارتش روسیه غالبا حملات موشکی کروز خود علیه داعش در سوریه را از دریای خزر انجام می‌دهد که این امر مستلزم آن است که موشک‌های شلیک شده از حریم هوایی ایران و شمال عراق عبور کنند تا به سوریه برسند.

از طرفی منابع رسانه‌ای از تشدید عملیات نظامی جنگنده های روسی علیه تکفیریها در مرزهای مشترک ترکیه و سوریه خبر می دهند. رسانه‌های عربی اعلام کردند که جنگنده‌های روسی مناطق جدیدی را در مرزهای ترکیه و سوریه هدف قرار دادند. جنگنده‌های روسی پس از بمباران گذرگاه‌های مرزی سوریه با ترکیه در لاذقیه، ادلب و حلب، این بار اقدام به بمباران منطقه مرزی «الدانا» کردند. مناطق «الطامنه» و «عیدون» واقع در حومه استان های حما و ادلب نیز هدف سنگین ترین حملات هوایی جنگنده های روسی قرار گرفتند.

در چنین شرایطی یک رسانه روسی از توقف حملات جنگنده‌های آمریکایی به سوریه بعد از استقرار سامانه موشکی

اس - ۴۰۰ روسیه در این کشور خبر داد. به گزارش راشاتودی، بعد از آنکه روزنامه حریت از توقف حملات جنگنده های ترکیه به سوریه خبر داد، مقامات روس حاضر در سوریه نیز از توقف حملات آمریکا به سوریه بعد از استقرار سامانه موشکی اس - ۴۰۰ در این کشور خبر می دهند. پنتاگون هم توقف عملیات آمریکا در سوریه را تایید کرد. روسیه بعد از سرنگون شدن جنگنده این کشور از سوی ترکیه، اقدام به استقرار سامانه موشکی اس -۴۰۰ در پایگاه «حمیمیم» سوریه کرد و گویا همین امر موجب توقف حملات ترکیه و آمریکا به سوریه بویژه مناطق اطراف این پایگاه شده است.

از سویی در حالی که ولادیمیر پوتین حضور سربازان روسی در جنگ سوریه را انکار می‌کند، بر اساس تحقیقات اشپیگل، روسیه در حمایت از بشار اسد، از نیروی زمینی و توپخانه استفاده می‌کند. به ادعای "اشپیگل آنلاین" برخلاف ادعای پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر عدم دخالت نیروی زمینی ارتش این کشور در جنگ داخلی سوریه اکنون مشخص شده است که روسیه با نیروی زمینی و توپخانه به بقای حکومت بشار اسد کمک می‌کند. اشپیگل آنلاین در ادامه ادعای خود درباره جزئیات چگونگی دخالت سربازان روس در سوریه می‌نویسد، دست کم دو سرباز روس در ماموریت سوریه کشته شده‌اند. این دو سرباز به یگان ویژه ۲۲ اداره اطلاعات ارتش تعلق داشتند که در شهر روستوف واقع در کناره‌های رود دن مستقر است.

ادامه واکنش مسکو

«الکساندر ژاسپکین» سفیر روسیه در لبنان با اشاره به اقدام اخیر ترکیه در سرنگونی جنگنده روسی، تصریح کرد که مسکو این اقدام را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. وی با بیان اینکه اقدام اخیر ترکیه بدون پاسخ نخواهد ماند، تصریح کرد: ترکیه با این اقدام روابط میان آنکارا و مسکو را به بن بست کشاند. ژاسپکین درباره چگونگی واکنش روسیه به اقدام ترکیه، اظهار داشت: بدون شک این پاسخ، حساب شده و در چارچوب قوانین بین المللی خواهد بود. رئیس دومای روسیه هم گفت، پس از سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه، مسکو حق دارد واکنش نظامی در رابطه با این مساله داشته باشد. سرگئی ناریشکین گفت:‌ این قتل عمد سربازان ما بود و عاملانش باید مجازات شوند، ما عاملان این حادثه را می شناسیم و روسیه حق واکنش نظامی را دارد.

از سویی پوتین دیدار با اردوغان را به عذرخواهی آنکارا مشروط کرد. مشاور رئیس‌جمهوری روسیه در امور روابط خارجی گفت که کرملین درخواست اردوغان برای دیدار با پوتین را دریافت کرده اما هنوز تصمیم نگرفته که آیا برگزاری چنین دیداری ممکن است یا خیر. یوری اوشاکوف در پاسخ به این پرسش که چرا پوتین به دو تماس تلفنی رجب طیب اردوغان پاسخ نداده است، گفت: پوتین پاسخ نمی‌دهد چرا که طرف ترکیه‌ای حتی آماده یک عذرخواهی ساده بابت سرنگون کردن جنگنده روسیه نیست. در این حال مسکو درخواست فرانسه برای شرکت در «ائتلاف بزرگ ضد داعش» را رد کرد. سخنگوی کرملین دلیل امتناع رئیس‌جمهوری روسیه برای رد درخواست همتای ترکیه‌ای خود را عذرخواهی نکردن اردوغان اعلام داشت و درخواست فرانسه برای تشکیل آنچه پاریس به آن «ائتلاف بزرگ ضد داعش» می‌گوید را رد کرد.

رئیس حزب لیبرال دموکرات روسیه هم در واکنش به اقدام اخیر ترکیه، از پوتین خواست با استفاده از بمب اتمی، ترکیه را با خاک یکسان کند. «ولادیمیر ژیرینوفسکی» تصمیم آنکارا برای هدف قرار دادن و سرنگونی جنگنده روسی را حتی اگر به حریم این کشور وارد شده باشد، اقدامی احمقانه توصیف کرد و تأکید کرد: ترکیه دشمن شماره یک روسیه است. وی افزود: این اتفاقی که برای جنگنده روسی افتاد را باید به عنوان حمله نظامی علیه روسیه در نظر گرفت چرا که این هواپیما متعلق به روسیه بود و خلبانی که قربانی شد نیز خلبان روسی بود و به طور حتم این اقدام ترکیه شدیدترین عواقب را برای این کشور به دنبال خواهد داشت.

از طرفی تظاهر‌کنندگان روسی در اعتراض به اقدام ترکیه در سرنگون کردن یک فروند جنگنده سوخو - ۲۴ این کشور با سر دادن شعار «مرگ بر داعش» حمایت آنکارا از این گروه تروریستی را به باد انتقاد گرفتند. تظاهر‌کنندگان عروسک‌های ساخته شده به شکل «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه را به آتش کشیدند و هنگام سوزاندن این عروسک‌ها شعار «مرگ بر داعش» سر دادند. این درحالی است که رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به غیر عمدی بودن حمله به جنگنده روس و ساقط کردن آن و ابراز تأسف در قبال این رخداد، تأکید کرد که ای کاش این جنگنده سرنگون نمی‌شد. اردوغان همچنین تصریح کرد: اگر یک یا دو بار اجازه دهیم که حریم هوایی ما نقض شود آن را چندین بار نقض خواهند کرد و ما این مسئله را نخواهیم پذیرفت و در قبال آن سکوت نخواهیم کرد.

وی گفت: نشست آب و هوایی که در روزهای آتی در پاریس برگزار خواهد شد فرصت بسیار مهمی برای ما و روسیه است تا روابط به حالت عادی بازگردد. وزارت خارجه ترکیه هم به اتباع این کشور هشدار داد از سفرهای غیرضروری به روسیه پرهیز کنند. در این حال نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت:‌ سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه، روند صلح در سوریه را به مخاطره می اندازد. استفان دی‌میستورا گفت:‌ درباره مذاکرات روند صلح در سوریه یا آتش بس در این کشور باید بگویم که سرنگون شدن جنگنده روسی توسط ترکیه نه تنها به این روند کمکی نمی کند بلکه باعث پیچیده تر شدن شرایط می شود.

تاکید بر نقش ایران و عربستان

یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان این که تا زمانی که گفتگوی فشرده‌ای میان واشنگتن و مسکو وجود دارد، امیدی نیز برای آغاز روند سیاسی در سوریه هست، گفت که حضور ایران و عربستان در مذاکرات سوریه بسیار مهم است. وی افزود: بر این باورم که روزنه امیدی برای آغاز روند سیاسی در سوریه در حال حاضر وجود دارد. این جنگی است که به نظر من بر همه ما تاثیر می‌گذارد و من معتقدم درکی از این واقعیت در حال حاضر وجود دارد. ما در حال حاضر برنامه‌های بسیار عملی داریم و امیدوارم با کمک عربستان بتوانیم نمایندگان مخالفان سوری برای مذاکرات صلح را تعیین کنیم.

در خبری دیگر روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد که آمریکا به ترکیه فشار آورده تا با استقرار نظامیانش در مرز این کشور با سوریه، مانع از رفت‌ و آمد داعش به سمت اروپا شود. از سویی «پیتر وهنر» تحلیلگر جمهوریخواه که سابقه عضویت و خدمت در سه دولت جمهوریخواه آمریکا را دارد، در مطلبی بر تزویر و ریاکاری باراک اوباما در سوریه تاکید کرد. وی در صفحه نظرات نیویورک تایمز در مطلبی با عنوان «تزویر رئیس‌جمهوری درباره سوریه» به عملکرد اوباما در قبال سوریه و همچنین پاسخ‌های او به انتقادات جمهوریخواهان تاخت. وهنر با بیان اینکه جنگ داخلی سوریه یکی از فاجعه‌‌بارترین بحران‌های پناهندگان را از زمان جنگ جهانی دوم ایجاد کرده افزود: آنچه حمله اوباما به جمهوریخواهان را به طرز خاص بیدادگرانه و شرم‌آور کرده، تزویر او است. منظور من ناکامی رئیس‌جمهوری در اقدام معنادار برای حل فاجعه انسانی کنونی سوریه است.

در تحولی دیگرهمزمان با درخواست رئیس‌جمهوری فرانسه از قانونگذاران انگلیس برای حمایت از مداخله نظامی کشورش در سوریه، هزاران تن از مردم انگلیس راهپیمایی اعتراضی در لندن با هدف مخالفت با این برنامه‌ها برگزار کردند. گروه "ائتلاف توقف جنگ" که راهپیمایی‌ها علیه مداخله انگلیس در عراق را رهبری کرده، راهپیمایی بزرگی را به منظور اعتراض به این اقدام در لندن سازماندهی کرد و هزاران تن در این راهپیمایی در خیابان "داونینگ استریت" واقع در وست مینیستر لندن، محل کابینه انگلیس شرکت کردند.


نوشته شده در   يکشنبه 8 آذر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode