ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 9 آبان 1394     |     کد : 95571

واشنگتن: آماده همكاري با دمشق و تهران براي حل بحران سوريه هستيم

سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه آمريکا گفت: براي حل بحران سوريه، آمريکا آماده همکاري با هرکشوري از جمله دولت هاي ايران و سوريه است. «آلن اير» درباره تمايل آمريکا براي گسترش روابط با ايران و يافتن راه حلي براي بحران سوريه و ديگر بخش‌هاي خاورميانه گفت: ايران براي شرکت در نشست وين دعوت شده است تا در بحران سوريه مباحثي داشته باشيم.



سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه آمريکا گفت: براي حل بحران سوريه، آمريکا آماده همکاري با هرکشوري از جمله دولت هاي ايران و سوريه است. «آلن اير» درباره تمايل آمريکا براي گسترش روابط با ايران و يافتن راه حلي براي بحران سوريه و ديگر بخش‌هاي خاورميانه گفت: ايران براي شرکت در نشست وين دعوت شده است تا در بحران سوريه مباحثي داشته باشيم.

قبل از آن هم جان کري وزير خارجه آمريکا گفته بود که براي ما مهم است شرکاي کليدي در اين نشست حضور داشته باشند و ايراني ها مي‌توانند يک شريک کليدي باشند.

يک سخنگوي ديگر وزارت خارجه آمريکا هم اعلام کرد که از ديد واشنگتن و همپيمانانش حضور ايران در کنفرانس وين اهميت دارد.

«جان کربي» گفت: ديدگاه طرف‌هاي گفتگو در مورد بحران سوريه از جمله جان کري اين است که حضور ايران در مذاکرات وين اهميت دارد.

وي افزود، واشنگتن به هيچ‌ وجه موافق فعاليت‌ هاي ايران در سوريه نيست، اما ايالات متحده اکنون به اين نتيجه رسيده که براي ايجاد يک گذار سياسي در سوريه، حضور ايران در مذاکرات لازم است. سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده همچنين به ديدار وزيران خارجه ايران و آمريکا اشاره کرد و گفت که ديدار کوتاهي بين محمد جواد ظريف و جان کري در وين در مورد برنامه جامع اقدام مشترک انجام شد.

اين درحالي است که معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: تغييري در سياست حمايتي جمهوري اسلامي ايران نسبت به سوريه ايجاد نشده است. حسين اميرعبداللهيان گفت: نشست وين فرصتي براي کمک به تقويت مبارزه با تروريسم و روند سياسي در سوريه و تلاش براي درک واقعيات اين کشور و منطقه است. وي افزود: تهران همواره از مبارزه با تروريسم و روند سياسي در سوريه حمايت کرده و همين رويه را کماکان پيگيري خواهد کرد. معاون وزير امور خارجه تصريح کرد: کساني که قصد عبور از آقاي بشار اسد را دارند به خوبي مي‌دانند که در چارچوب روند سياسي، فقط مردم سوريه درباره سرنوشت خود تصميم مي‌گيرند.

در اين حال روزنامه نيويورک‌تايمز در سرمقاله خود، عدم حضور ايران در نشست‌هاي قبلي در مورد سوريه را يکي از دلايل اصلي ناکامي تلاش‌ها براي يافتن راهکاري ديپلماتيک در سوريه برشمرد. نيويورک تايمز نوشت: با حضور ايران، شانس يافتن راهکاري ديپلماتيک براي بحران سوريه بيش از هر زمان ديگر است. در اين يادداشت آمده است: تصميم مشارکت دادن ايران در گفتگوهاي بين‌المللي در مورد آينده سوريه، به اين معني است که حالا تمامي بازيگران خارجي بزرگ براي اولين بار پشت يک ميز مي‌نشينند تا راهکاري سياسي براي جنگي که تاکنون جان بيش از 250 هزار نفر را گرفته و ميليون‌ها نفر را از سوريه فراري داده، بررسي کنند.

17کشور در نشست وين

پس از گذشت پنج سال از بحران و جنگ داخلي در سوريه جامع‌ترين نشست بين المللي براي حل اين بحران بزرگ خاورميانه با حضور 17 کشور ازجمله ايران برگزار شد. در نشست دو روزه وين که از ديروز آغاز به کار کرده وزراي خارجه ايران، آمريکا، فرانسه، روسيه، مصر، اردن، عربستان انگلستان، قطر، ترکيه، امارات متحده عربي، آلمان، عراق، عمان، لبنان، معاون وزير خارجه چين، نماينده اتحاديه اروپا و نماينده سازمان ملل در امور سوريه حضور دارند. پيش از اين نشست، نشست چهارجانبه‌ ديگري ميان وزراي خارجه آمريکا، روسيه ، عربستان و ترکيه در وين براي حل بحران سوريه برگزار شده بود که به نتيجه نرسيد. مهمترين موضوع مورد بحث در مذاکرات مذکور بحث بر سر سرنوشت بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه اعلام شده است. اختلاف گسترده ميان ايران و عربستان درباره چگونگي حل بحران سوريه و اينکه چه مسائلي قابليت طرح در اين مذاکرات را دارد از جمله بزرگترين چالش‌هايي است که مي‌تواند بر روند مذاکرات تاثير چشمگيري بگذارد.در اين حال دبيرکل سازمان ملل متحد خواستار انعطاف پذيري شرکت‌کنندگان در اجلاس بين‌المللي بررسي بحران سوريه در وين شد.بان کي مون ضمن ابراز اميدواري در اين مورد که اين نشست بتواند راهي براي پايان دادن به فاجعه انساني ناشي از جنگ داخلي سوريه بيابد، از تمامي شرکت‌کنندگان خواست از خود انعطاف پذيري لازم را بروز دهند. «استفان دميستورا» فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه هم حضور ايران در نشست وين براي رسيدن به يک راه‌حل را ضروري دانست و افزود، بايد فرصت کنوني براي حل مسأله سوريه مغتنم شمرده شود. اين درحالي است که وزارت خارجه روسيه گفته است نشست وين براي سوريه روندي طولاني و پيچيده خواهد بود. «سرگئي ريابکوف» معاون وزير خارجه روسيه نيز گفت که هيچ‌کس نمي‌تواند از نيروي نظامي در سوريه بدون موافقت حکومت اين کشور استفاده کند. وي گفت کشورش درباره تغيير دولت سوريه مذاکره نمي‌کند و بايد درباره اجراي بهتر توافق ژنو - 1 رايزني شود. «ميخائيل بوگدانوف» يکي ديگر از معاونان وزير امور خارجه روسيه هم اعلام کرد، مسکو خواستار مشارکت «ارتش آزاد» و «کردهاي سوريه» در نشست وين است.

از سويي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در حاشيه نشست وين درباره سوريه از حضور همه طرف‌ها در مذاکرات استقبال کرد. فدريکا موگريني گفت که نشستن همه طرف‌ها بر سر يک ميز در نوع خود گامي بزرگ است. وزير خارجه آلمان نيزگفت که انتظار ندارد مذاکرات درباره سوريه، موفقيتي به دنبال داشته باشد. «فرانک والتر اشتاين‌ماير» گفت: اين مذاکرات در صورتي موفقيت به دنبال خواهد داشت که کشورها با مسائلي مانند حفظ سوريه به عنوان کشوري سکولار و آغاز تشکيل روند دولت انتقالي در اين کشور موافقت کنند. در اين حال «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه گفت که بشار اسد رئيس‌جمهوري سوريه بايد در مرحله انتقالي از قدرت کنار گذاشته شود. اين در حالي است كه«ابراهيم جعفري» از به نتيجه نرسيدن نشست «وين» به علت اختلاف بر سر نقش «بشار اسد» در آينده سوريه خبر داد. لازم به ذكر است نشست ديروز وين پس از هفت ساعت به كار خود پايان داد. خبر ديگر اينکه روسيه با پيش‌نويس قطعنامه سازمان ملل درخصوص استفاده سوريه از بمب‌هاي بشکه‌اي که از سوي فرانسه، انگليس و اسپانيا ارائه شده بود، مخالفت و اعلام کرد اين پيش‌نويس مي‌تواند مذاکرات بين‌المللي درخصوص چگونگي احياي صلح در سوريه را به مخاطره اندازد. در چنين شرايطي عمران الزعبي، وزير اطلاع رساني سوريه گفت: عادل الجبير، وزير خارجه عربستان توموري است که آرزو مي‌کنيم ملت عربستان هر چه سريعتر از اين معضل رهايي يابد و رهبران عربستان در وهله اول با توجه به منافع کشورشان بايد او را ساکت کنند. خبر ديگر اينکه اوباما مجوز اعزام نيروهاي ويژه آمريكا در نقش مشاوره‌اي به سوريه را صادر کرد.


نوشته شده در   شنبه 9 آبان 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode