ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 مهر 1394     |     کد : 94653

رئیس جمهوری: از خون عزیزانمان نمی‌گذریم لازم باشد با زبان اقتدار سخن می‌گوییم

رئیس جمهوری با تأکید بر پیگیری‌های مجدانه دولت ایران برای شناسایی عوامل یا مقصران فاجعه منا، گفت: جمهوری اسلامی‌ایران به هیچ وجه از خون عزیزان خود نخواهد گذشت.

استقبال از پیکرهای مطهر جانباختگان فاجعه منا با حضور سران قوا برگزار شد
رئیس جمهوری: از خون عزیزانمان نمی‌گذریم لازم باشد با زبان اقتدار سخن می‌گوییم

رئیس جمهوری با تأکید بر پیگیری‌های مجدانه دولت ایران برای شناسایی عوامل یا مقصران فاجعه منا، گفت: جمهوری اسلامی‌ایران به هیچ وجه از خون عزیزان خود نخواهد گذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری‌،حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح دیروز در مراسم استقبال از پیکرهای مطهر جانباختگان فاجعه منا در حج امسال، با تقدیر از پیگیری تمامی‌مقامات و مسئولان کشور و تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه، گفت: نخستین گام که قرار بود توسط دولت به انجام برسد، به منصه ظهور رسیدو شماری از اجساد پاک قربانیان به کشور بازگردانده شد‌. رئیس جمهوری، دومین اقدام دولت در زمینه حادثه منا را شناسایی سایر پیکرهای مطهر برشمرد که به سرعت در حال پیگیری است و افزود: باید روشن شود که چه کسانی در این حادثه مقصر بودند و اگر ثابت شود شماری از مأموران سعودی در رخداد این حادثه نقش داشتند، به هیچ عنوان از خون عزیزانمان نخواهیم گذشت.

روحانی تأکید کرد: زبان دولت و ملت ایران تا به‌اینجا زبان عواطف،‌ برادری و ادب بوده و در زمان لازم از زبان دیپلماسی استفاده شده است و اگر زمانی نیاز باشد، ملت ایران از زبان اقتدار خود هم استفاده خواهد کرد.

رئیس جمهوری این حادثه را آزمونی بزرگ برای دولت جمهوری اسلامی‌‌، ملت ایران و خانواده جانباختگان این حادثه و آزمونی برای دولت عربستان سعودی، سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای اسلامی‌برشمرد و تصریح کرد: باید واقعیت و حقیقت این مسأله به طور کامل از طریق کمیته حقیقت‌یاب روشن شود و همه کشورهای اسلامی‌باید نسبت به امنیت کامل مراسم حج در سال‌های آینده مطمئن شوند.

روحانی با بیان این که در این حادثه ملت ایران با صبر، یکپارچگی و اتحاد خود موفق بود و مقامات و مسئولان کشور سرافراز بودند، از مسئولان پیگیر در این حادثه از جمله وزرای بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی، امور خارجه و کشور که تلاش‌های گسترده و پیگیری برای بازگرداندن اجساد قربانیان انجام دادند، تشکر کرد و گفت: به نمایندگی از ملت ایران از روسای قوای مقننه و قضائیه و به ویژه رهبر معظم انقلاب که با درایت و بیان مقتدرانه خود در این فاجعه راهگشایی کردند، تشکر می‌کنم و امیدواریم در آینده هم شاهد وحدت و یکپارچگی باشیم. رئیس جمهوری با بیان این که دولت همچنان پیگیر این حادثه خواهد بود و حقیقت را به ملت اعلام خواهد کرد، ادامه داد: در این حادثه کسانی که به عنوان میهمان خانه خدا بودند مظلومانه و با لب عطشان جان به جان آفرین تسلیم کردند و ما به ملت ایران و سایر ملل مسلمان تسلیت گفته و برای مجروحان این حادثه شفا مسألت می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم به خانواده‌های جانباختگان صبر و اجر عنایت کند.

براساس این گزارش،درمراسم ورود نخستین گروه ازپیکرهای پاک جانباختگان فاجعه مناکه حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله صادق آملی لاریجانی و دکتر علی لاریجانی روسای قوه قضائیه ومقننه‌، اعضای هیات دولت، شماری از نمایندگان مجلس‌، جمعی از مسئولان و مقامات کشوری و لشکری، اصحاب رسانه و خانواده برخی از جانباختگان حضور داشتند، پس از قرائت قرآن و نواخته شدن مارش عزا و تشییع پیکرهای پاک حجاج ایرانی بر دوش یگان تشریفات نیروهای مسلح از روی فرش قرمز پوشیده از گل و استقرار ابدان مطهر در مقابل جایگاه، رئیس جمهوری و سران قوای مقننه و قضائیه با قرائت فاتحه یاد و خاطره آنان را گرامی داشتند و غفران و رحمت واسعه الهی را برایشان از خداوند مسالت کردند.

دعوت هیات دولت از مردم

هیات دولت هم در بیانیه‌ای از مردم دعوت کرد در مراسم تشییع و یادبود جان باختگان فاجعه منا که امروز به طور همزمان در تهران و تمامی‌استان‌های کشور برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

متن بیانیه هیات دولت، به‌این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حج امسال با نام مظلومانی قرین شد که در حرم امن الهی جان به جان آفرین تسلیم کرده و اندوهی جانکاه را برای بازماندگان و عموم ملت ایران موجب شدند.

هیات دولت جمهوری اسلامی‌ایران، این مصیبت بزرگ را به ولی عصر امام زمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، بازماندگان و عموم ملت مسلمان ایران تسلیت می‌گوید و همگان را به شرکت در مراسم یادبود و بزرگداشت این عزیران که در تهران و تمامی‌استان‌ها و به صورت همزمان برگزار می‌شود، دعوت می‌کند.

این مراسم در تهران در حسینیه امام خمینى (ره) با حضور مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، هیات وزیران، مقامات لشکری و کشوری و مردم متدین تهران امروز از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

پیکر جانباختگان منا امروز تشییع می‌شود

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای، از ملت داغدار‌، عزادار‌، مردم شهید پرور و سلحشور ایران اسلامی دعوت کرد با حضور حماسی و پر شور خود، پیکرهای مطهر جانباختگان فاجعه منا را تشییع کنند. بنا به این گزارش مراسم تشییع امروز از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه از دانشگاه تهران آغاز می‌شود.

نوبخت:پیگیری حقوقی می‌کنیم

سخنگوی دولت گفت: امیدواریم بتوانیم به نحو شایسته و استفاده از همه ابزارهای رسمی‌و غیررسمی، فاجعه منا را پیگیری حقوقی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت‌، دکترمحمد باقر نوبخت دیروز در حاشیه آیین استقبال رسمی‌از پیکرهای مطهر جانباختگان فاجعه منا در جمع خبرنگاران، افزود: ما این کار را پس از این که پیکر تمامی‌جانباختگان به کشور منتقل شد، حجاج عزیز به میهن بازگشتند و همچنین پایان مناسک حج انجام خواهیم داد. وی اظهار داشت: دولت ایران از همه ابزارها از طریق رسمی‌و دیپلماتیک و روش‌های غیر رسمی‌و کشورهای دیگر برای تسهیل در رسیدگی به موضوع حجاج ایرانی جان باخته در فاجعه منا استفاده خواهد کرد. نوبخت با تاکید بر این که تاکنون توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دست اندرکاران مربوطه برای انتقال پیکرهای حجاج اقدامات خوبی صورت گرفته است، تاکید کرد: مسائل حقوقی قربانیان این فاجعه را هم دنبال خواهیم کرد.

وی با اعلام تالم و تاثر دولت ایران از فاجعه منا‌، خاطر‌نشان کرد: استقبال با شکوهی که با حضور سران سه قوه و مقامات بلند پایه کشورمان انجام شد، نشانگر احترام وافر ملت بزرگ ایران به‌این قربانیان است.

وزیر اطلاعات: حادثه منا به جنایت تبدیل شد

وزیر اطلاعات هم با اشاره به بررسی کارشناسانه حادثه منا در کشور، گفت: عربستان با روش نابخردانه و غیرعادلانه‌ای که در پیش گرفت، صورت حادثه را به جنایت تغییر داد.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی در حاشیه مراسم استقبال از جانباختگان حادثه منا در جمع خبرنگاران، با اشاره به انتقال پیکر جانباختگان حادثه منا به داخل کشور، گفت: همچنین رسیدگی به مصدومان و انتقالشان به کشورمان و سپس اقدامات حقوقی در دستور کار قرار دارد. وی افزود: تعهدی که دولت در برابر ملت بزرگوار ایران دارد، ایجاب می‌کند که با برنامه‌ریزی و اقدامات حساب‌شده، گام‌های متقنی بردارد تا از حقوق آنان دفاع کند.

وزیر اطلاعات افزود: عربستان اگر در همان لحظه نخست احساس همدردی می‌کرد و روش اخلاقی و انسانی پیش می‌گرفت، قطعاً بر روی نگاه دیگر ملت‌ها می‌توانست تاثیرگذار باشد، اما متاسفانه عربستان به جای برخورد انسانی و عاطفی، روش نابخردانه و غیرعاقلانه‌ای در پیش گرفت که صورت این فاجعه را به جنایت تغییر داد.

علوی به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: این بیانات موجب تحول خوبی شد و اکنون شاهد انتقال پیکر جانباختگان این حادثه به کشورمان هستیم.

وی همچنین در پاسخ به‌این سئوال که آیا بررسی‌های اطلاعاتی وزارت اطلاعات به موضوع خاصی پی برده است، گفت: این موضوع در حال بررسی است و تا قبل از این که بررسی کارشناسانه به نتیجه مشخصی نرسد، همان‌ گونه که در سخن حکیمانه مقام معظم رهبری هم ذکر شده است، نباید قضاوت شتابزده‌ای داشته باشیم و هر زمان که به نتیجه رسیدیم، این نتایج را به اطلاع مردم شهیدپرور ایران خواهیم رساند.

انتقال اجساد تمامی جانباختگان منا تا پایان هفته

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با تشریح اقدامات انجام شده برای پیگیری وضع مصدومان و انتقال پیکر جانباختگان فاجعه منا، تاکید کرد: اجساد تمامی جانباختگان ایرانی تا پایان هفته به کشور منتقل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در جمع خبرنگاران حاضر در فرودگاه امام خمینی(ره) افزود: متاسفانه برخی اجساد هویت شخصی‌شان دقیقا مشخص نیست که باید آزمایشات تشخیص هویت برای آنها در داخل کشور انجام شود. وزیر بهداشت با بیان اینکه امشب –دیشب-هم ابدان مطهر بیش از ۱۵۰ جانباخته دیگر فاجعه منا به کشور منتقل خواهد شد، افزود: تا پایان هفته جاری تمام اجساد به کشور منتقل خواهد شد. در این زمینه به دنبال مذاکراتی که در عربستان داشته‌ایم توافق شد که تسریع در امور صورت گیرد و بخشی از کار از جمله تشخیص هویت جانباختگانی که هویتشان مشخص نیست، به ایران محول شود. همچنین در مذاکرات بر پرهیز دفن اجساد حجاج ایرانی در عربستان تاکید شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در عین حال باید منتظر ماند تا مشخص شود از مجموعه مفقودین چه تعدادی از اجساد مطهر به کشور تحویل داده می‌شود‌، بر این اساس بخش سخت کار هنوز وجود دارد. تیم‌های ایران در عربستان مستقرند و موضوع را پیگیرند. بنده نیز در تماس مستقیم با وزیر بهداشت عربستان هستم. سفیر، کاردار و اعضای سفارت ایران و همچنین بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مباحث مربوطه را پیگیرند تا به این ترتیب وضع آخرین نفری که از ایران به سمت عربستان حرکت کرده است برای کشور مشخص شود. وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالی درباره تغییر رفتار سعودی‌ها با ایران، گفت: از لحظه سفر و بروز این فاجعه تا امروز که از عربستان خارج شدیم تفاوت زیادی بود. البته سعودی‌ها نیز آمادگی چنین فاجعه‌ای را نداشتند و آن را پیش‌بینی نکرده بودند و به یکباره با فاجعه بزرگی روبرو شدند که باعث بی آبرویی دولت عربستان شد. مقداری زمان کشید تا خود را پیدا کنند و با کشورها همراهی داشته باشند.

به گفته دکتر هاشمی، در مجموع تغییر رفتار سعودی‌ها در پیگیری مباحث مربوط به زائران ایرانی کاملا مشهود بود و بسیاری از پزشکانشان در این مسیر ، ایران را همراهی می‌کردند. اگر تسریع در امور طی دو سه روز گذشته تغییر کرد، به دلیل تغییر نگاه سعودی‌ها بود.

وزیر بهداشت مجددا تاکید کرد: آن دسته از اجسادی که هویتشان تشخیص داده نشده نیازمند تستDNA و آزمایشات پیچیده در ایران هستند. البته عربستان نیز برای تمام جانباختگان نمونه برداری می‌کند تا اگر کسی از کشورهای دیگر دفن شد و بعدا لازم بود هویتش مشخص شود، مستندات لازم را داشته باشد و بتواند پاسخگو باشد.

وی در این باره ادامه داد:‌ اما در مورد ایران مستثنی شدند و قرار شد تمام کار مربوط به تشخیص هویت اجساد جانباختگان در داخل ایران صورت گیرد. ما نیز پیشنهاد کردیم که اگر تردیدی در این زمینه دارند خودشان بیایند و نظارت کنند. در مجموع کار در همین مسیر دنبال می‌شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالی درباره علت بروز فاجعه منا به دنبال بررسی‌هایی که در عربستان داشت، گفت: لازم است بگذاریم اول سعودی‌ها در این زمینه اظهارنظر کنند .البته گمانه زنی اشکال ندارد و طبیعی است که در ایران نیز دولت، بعثه و سازمان حج و زیارت قطعا اظهارنظر خواهند کرد اما مسلم آن است که درس‌های زیادی از این حادثه باید آموخت؛ درس‌هایی که قطعا به درد ما خواهد خورد.

ابلاغ وظایف ستاد ویژه رسیدگی به حادثه منا

با تصمیم هیات وزیران، ستاد ویژه رسیدگی به حادثه منا به ریاست وزیر کشور تشکیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، این ستاد، با عضویت وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، اطلاعات، امورخارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی‌ایران و رؤسای سازمان‌های هواپیمایی کشوری و حج و زیارت تشکیل شد.

انتقال پیکر جان باختگان به کشور و برنامه ریزی استقبال رسمی‌از آنها و رسیدگی به وضع مجروحان و انتقال آنها به کشور از جمله وظایف اصلی این ستاد بوده که در حال انجام است.

متن مصوبه هیات وزیران، به شرح زیر است:

۱- برای رسیدگی و پیگیری وضع آسیب دیدگان حادثه منا در عربستان و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، ستادی به ریاست وزیر کشور و با عضویت وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، اطلاعات، امورخارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی‌ایران و رؤسای سازمان‌های هواپیمایی کشوری و حج و زیارت با وظایف زیر تشکیل می‌شود‌:

الف- مدیریت تمامی‌امور مربوط به حادثه در داخل کشور.

ب – انتقال پیکر جان باختگان به کشور و برنامه ریزی استقبال رسمی‌از آنها.

ج – رسیدگی به وضع مجروحان و انتقال آنها به کشور.

د – مدیریت چگونگی اطلاع رسانی و ساماندهی فضای رسانه‌ای.

هـ – انتقال پیکر جان باختگان به استان‌ها و برگزاری مراسم تشییع٫

۲ – سایر ستادهای تشکیل شده در این زمینه باید تحت نظر ستاد مذکور فعالیت کنند.

۳ – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌به عنوان نماینده دولت برای بررسی و هماهنگی امور مربوط در کشور عربستان حضور یابد.

۴ – وزارت امور خارجه با هماهنگی و همکاری سایر کشورهای اسلامی‌به ویژه کشورهای آسیب دیده ازاین حادثه درباره بررسی دلایل وقوع حادثه و همچنین پیشگیری از وقوع حوادث مشابه اقدام مقتضی را انجام دهد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، این مصوبه را در تاریخ ۵ر۷ر۱۳۹۴ برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور‌، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌، راه و شهرسازی‌، اطلاعات‌، امورخارجه‌، فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور‌، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی‌ایران‌، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حج و زیارت ابلاغ کرد.

به دنبال اثبات قصور دولت عربستان در حادثه منا هستیم

معاون حقوقی رئیس جموری گفت : به دنبال اثبات تقصیر دولت عربستان در عدم پیشگیری از وقوع حادثه منا هستیم ‌،چرا که در رعایت استانداردهای امداد و نجات پس از وقوع حادثه هم کوتاهی کرده است. به گزارش خبرنگار ما، الهام امین زاده دیروزدر نشست خبری دومین همایش ملی و حقوق انرژی در باره فاجعه منا با بیان این که از یک روز بعد از حادثه پیگیری‌های معاونت حقوقی در مورد ابعاد حادثه منا با برگزاری چندین جلسه آغاز شد افزود: پرداخت خسارت به بازماندگان و قربانیان هم در جلسات مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است که آیا خسارت فقط شامل دیه باشد یا خسارات معنوی هم در نظر گرفته شود.

معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم مجازات عاملان حادثه منا، گفت: دولت عربستان باید از ملت‌ها و دولت‌ها عذرخواهی کند و متعهدشود که در سال‌های آینده چنین حوادثی در مراسم حج تکرار نخواهد شد.

امین‌زاده با بیان این که مدل‌های مختلف تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری حادثه منا در حال بررسی است، اظهار داشت: عربستان اعلام کرده است کمیته حقیقت‌یابی تشکیل شده است ولی باید نماینده ایران هم در این کمیته حضور داشته باشد . البته قرار است هیأت حقیقت‌یابی برای پیگیری حادثه منا متشکل از نمایندگان کشورهای قربانی شکل گیرد. وی شناسایی مفقودین حادثه منا را اقدامی عملیاتی دانست و افزود: شناسایی مفقودین یک کار حقوقی نیست و سازمان حج و زیارت متولی آن است. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اشاره به کشف دو پرونده زمینخواری به ارزش ۱۰ و ۱۲ میلیارد تومان گفت : سودجویان دست‌درازی‌هایی در مورد برخی از زمین‌ها که مساحت ملکشان در اسناد مشخص نشده است‌، انجام داده بودند و زمین‌های مجاور را داخل ملک حساب کرده و سند صادر کرده‌اند.

امین زاده با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از عرصه کشور را آبادی یعنی شهر، شهرک و روستا تشکیل می دهد‌، گفت: ۸۵ درصد کشور ایران منابع طبیعی است و قابلیت تغییر کاربری ندارند. فقط در صورتی قابل واگذاری هستند که در چارچوب طرح‌های عمومی عمرانی برای توسعه شهری با رعایت سیاست‌های آمایشی از آنها استفاده شود. وی زمینخواری را نتیجه اجرای ناقص و ناصحیح امر ممیزی املاک از منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: مردم در خرید املاک باید مراقب باشند که اراضی جزو منابع طبیعی نباشد. در قانون مصوب سال ۱۳۹۳ هم‌، همه مالکین اعم از خصوصی و دولتی موظف شدند سند یک برگی با قید دقیق مساحت ملک داشته باشند تا در آن سند به طور دقیق متراژ میلیمتری مشخص شود.

معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید بر این که پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی در حال تدوین است، گفت: پیشنهادی به رئیس جمهوری داده‌ایم تا در کنار سند مبنایی و مرکزی حقوق شهروندی، سند حقوق شهروندی حاشیه‌ای در حوزه‌های دانش‌آموزان، بیماران، مسافران، کسبه و اصناف و… هم تهیه و تدوین شود. امین‌زاده با تاکید بر اهمیت آگاهی مردم از قوانین کشور، بیان کرد: اگر مردم از تمام قوانینی که در کشور وجود دارد مطلع باشند می‌توانیم امیدوار باشیم که پنهان کاری‌ها و رانت‌خواری‌ها کمتر اتفاق بیفتد. در این راستا معاونت حقوقی رئیس جمهوری رایانامه حقوقی را راه‌اندازی کرده است تا شهروندان بتوانند از فردا (امروز) با ارسال ایمیل خود به آدرس WWW.DOTIC.irروزانه جدیدترین قوانین حقوقی را دریافت کنند. وی به مصوبات تک برگی دولت سابق اشاره کرد و گفت: بررسی در این موضوع را به محض اطلاع آغاز کردیم و پیگیر جلوگیری از اجرای این مصوبات و اعمال اقدامات حقوقی در مورد امضاکنندگان این مصوبات هستیم. معاون حقوقی رئیس جمهوری در ادامه از برگزاری دومین همایش ملی حقوق انرژی در روزهای۲۰ و ۲۱ مهرماه با همکاری وزارت نفت، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و بخش خصوصی خبر داد. امین زاده با تأکید بر اینکه شرکت‌ها و دستگاه‌های مرتبط با نفت و گاز باید از مقررات حقوقی عقد قراردادهای نفت و گازی و نحوه حل اختلافات مربوط به این حوزه در بخش‌های داخلی و بین‌المللی آگاه شوند، تصریح کرد: هدف کاربردی ما در این همایش بررسی مشکلات حقوقی سازندگان و پیمانکارانی است که در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کنند. وی در پایان از تغییر قانون برگزاری مناقصات خبر داد و افزود: در مورد حل اختلاف بخش خصوصی و دولتی و یکسان کردن قراردادهای بین کارفرمایان و پیمانکاران هم بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد.


نوشته شده در   يکشنبه 12 مهر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode