ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 مهر 1394     |     کد : 94427

۴۱۷۳ مسلمان، قربانی بی‌کفایتی وهابیت

علیرغم آمارهای اولیه اعلام شده توسط پرسنل میدانی از جان باختن ۷۶۹ تن خبر داده بودند، معاون وزیر بهداشت عربستان از افزایش تعداد قربانیان فاجعه منا به ۴۱۷۳ نفر خبر داد.

معاون وزیر بهداشت عربستان آخرین آمار تلفات را اعلان کرد:
۴۱۷۳ مسلمان، قربانی بی‌کفایتی وهابیت

علیرغم آمارهای اولیه اعلام شده توسط پرسنل میدانی از جان باختن ۷۶۹ تن خبر داده بودند، معاون وزیر بهداشت عربستان از افزایش تعداد قربانیان فاجعه منا به ۴۱۷۳ نفر خبر داد.
«حمد بن محمد الضویلع» صبح دیروز از دریافت عکس ۴۱۷۳ تن از زائرانی  خبر داد که روز پنجشنبه گذشته در فاجعه منا، جان خود را از دست دادند.
اتاق عملیات وزارت بهداشت سعودی، علت این فاجعه را گرمای شدید هوا و دچار شدن حجاج به حالت خفگی به سبب هل دادنِ یکدیگر اعلام کرد!
بر پایه این گزارش، آمارهای اولیه اعلام شده توسط پرسنل میدانی از جان باختن ۷۶۹ تن خبر داده بودند، اما به استناد پیکرهایی که تا شب گذشته به وزارت بهداشت عربستان تحویل داده شده، شمار جان‌باختگان به ۴۱۷۳ رسیده است.
* بخاطر وقوع ۳ فاجعه بزرگ در حج امسال
* ائتلاف بین‌المللی مبارزه با فرار از مجازات، عربستان را مسئول فجایع حج دانست
سازمان ائتلاف بین‌المللی مبارزه با فرار از مجازات وابسته به سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که عربستان مسئول قانونی کشته و زخمی شدن زائران حج امسال است.
سازمان ائتلاف بین‌المللی مبارزه با فرار از مجازات، یک سازمان حقوقی چند ملیتی است که توسط تعدادی از قضات اروپائی و عربی تأسیس شده و عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است.
ریاست این سازمان حقوقی برعهده «می صبحی الخنساء» حقوقدان ارشد لبنانی و نویسنده چندین کتاب حقوقی از جمله کتابی درباره حق بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن خود است.
پایگاه خبری العهد به نقل از این نهاد بین‌المللی گزارش داد: وقوع ۳ فاجعه بزرگ در حج امسال حاکی از سهل انگاری و بی‌توجهی عربستان نسبت به حفظ جان حجاج است و به رغم مبالغ و هزینه‌های سنگینی که به حجاج تحمیل می‌شود، این فجایع نشان از صلاحیت نداشتن عربستان در میزبانی از آنها دارد.
بر اساس این گزارش حقوق بین‌الملل، مسئولیت تأمین امنیت و حفظ جان افرادی را که وارد کشوری می‌شوند، بر عهده کشور میزبان می‌داند؛ که این اصل درباره عربستان نیز صادق است.
این نهاد بین‌المللی افزود: عربستان باید سرنوشت افراد مفقود شده در حادثه منا را مشخص کند؛ چرا که همه این افراد در مکان مشخصی که از ۴ کیلومتر فراتر نمی رود و نیروهای پلیس عربستان در آن حضور داشته‌اند، مفقود شده‌اند. در نتیجه غیر منطقی است که گفته شود آنها مفقود شده‌اند.
سازمان ائتلاف بین‌المللی مبارزه با فرار از مجازات تصریح کرد: عربستان علاوه بر مسئولیت قانونی در این خصوص، مسئولیت اخلاقی نیز دارد.
این در حالی است که بسیاری از شخصیت‌های برجسته جهان و نهادهای بین‌المللی نیز مسئولیت فاجعه منا را متوجه دولت عربستان و سوء مدیریت کشور میزبان حجاج دانسته و خواستار بررسی و تحقیق دقیق در این باره شدند.
فاجعه منا پنجشنبه هفته گذشته همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زایران برای رمی جمرات به دلیل سومدیریت و بی کفایتی دست اندرکاران امور حج عربستان رخ داد.
در این فاجعه دلخراش در مجموع بیش از ۴ هزار زایر جان خود را از دست دادند و به تایید منابع خبری تعداد زیادی نیز مجروح شده اند.
پیشتر نیز سقوط یک بالابر در ۲۰ شهریور در مسجدالحرام منجر به کشته شدن ۱۰۷ زائر و مجروح شدن ۲۳۸ تن دیگر شد.
دو هفته گذشته نیز آتش نشانی و نیروهای امداد و نجات عربستان یکهزار نفر از حجاج را بدلیل آتش سوزی در یکی از هتل‌های شهر مکه، از آن هتل بیرون آوردند.
* اظهارات عجیب و غریب یک شازده عربستانی علیه ایران
علیرغم جان باختن 4173 در فاجعه منا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه در مصاحبه با تلویزیون العربیه در سخنانی اختلاف افکنانه، ایران را متهم کرد که شریک کودتای حوثی ها در یمن و مسبب اصلی ویرانی ها و بدبختی های سوریه است.
الجبیر این سخنان را در پاسخ به اظهارات حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل مبنی بر تلاش ایران برای ثبات در سوریه، مطرح کرده است.
وزیر خارجه عربستان مدعی شد که ایران کمک های تسلیحاتی و اعزام مشاوران و کارشناسان نظامی به یمن داشته و موجب شورش حوثی ها علیه دولت و ادامه جنگ در یمن شده است
الجبیر که ظاهرا از سخنان رییس جمهور ایران عصبانی است مدعی شد: ایران باید آخرین کشوری باشد که از ثبات برای سوریه سخن بگوید و عامل اصلی ویرانی و بدبختی در سوریه ایران است .
وی به ایران اتهام زد که به جنگ و آشوب در منطقه دامن زده است.
وزیر خارجه سعودی درباره اشاره رییس جمهور ایران به حادثه منا راه فرافکنی را در پیش گرفت و گفت: تهران مانند همیشه می خواهد از یک فاجعه غم انگیز انسانی که برای زائران در مکه اتفاق افتاد بهره برداری سیاسی بکند.
الجبیر با بیان اینکه «مقامات ایران خوب می دانند که پادشاهی سعودی بهترین خدمت ها را برای زائران خانه خدا ارائه می دهد» در سخنانی غیرمسوولانه گفت: ایرانی ها باید آخرین کسانی باشند که از مدیریت مراسم حج انتقاد کنند.
وی مدعی شد ایرانیها بارها تلاش کردند که مراسم را بهم بزنند و از آن  بهربرداری سیاسی کنند و معروفترین اقدامات آنها در این زمینه در دهه هشتاد بود.
الجبیر همچنین گفت: تحقیق و بررسی برای شناخت عوامل این حادثه ادامه دارد و در آینده مشخص خواهد شد دقیقا چه اتفاقی افتاده است.
* اعتراض سفیر سعودی به منتقدان بی کفایتی عربستان در مراسم حج
به گزارش دیلی استار، علی عواض عسیری ، سفیر عربستان سعودی در لبنان در اظهاراتی بدون اشاره به تلفات فراوان فاجعه مرگبار امسال در مناسک حج در نتیجه بی کفایتی‌های دولت عربستان مدعی شد: منتقدان ریاض در یک هفته‌ای که از حادثه منا می‌گذرد سعی می‌کنند با بهره برداری از این اتفاق، چهره پادشاهی عربستان را مخدوش کنند، بهتر این بود که منتقدان منتظر نتیجه تحقیقات می‌ماندند.
 


نوشته شده در   سه شنبه 7 مهر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode