ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 مهر 1394     |     کد : 94331

دنیای اسلام در مورد بیش از هزار کشته سؤال دارد

حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، صبح دیروز، در ابتدای درس خارج فقه:

حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، صبح دیروز، در ابتدای درس خارج فقه:
دنیای اسلام در مورد بیش از هزار کشته سؤال دارد
مسئولیّت این حادثه‌ی سنگین و این فاجعه‌ی بزرگ بر دوش حکّام عربستان است

* غم جان‌باختگان حج در دل‌های ما سنگینی می‌کند

* دفن جان‌باختگان فاجعه‌ی منا، با عنوان «جانباختگان» در گلزارهای شهدا

* واکنش وزیر ارشاد به برخی تقاضاها برای تحریم حج

* تعداد واقعی کشته شدگان واقعه منا چند نفر است؟
اعتدال: قبل از پرداختن به بیانات دیروز ولی امر مسلمین و آخرین خبرها پیرامون فاجعه منا، فرمایش امام خمینی(ره) را در مورد آل سعود، یادآوری می‌کنیم، که فرمومدند:
«اگر می‏خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کلیدداران کنونى کعبه لیاقت میزبانى میهمانان خدا را ندارند و جز تأمین آمریکا و اسرائیل کارى از دستشان برنمیاید، بدین خوبى نمی‏توانستیم واگر میخواستیم به دنیا ثابت کنیم که حکومت آل سعود، این وهابی‌هاى پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌‏اند، به این اندازه که کارگزاران ناشى و بی ‏اراده حاکمیت سعودى در این قساوت و بیرحمى عمل کرده‏ اند، موفق نمیشدیم.»
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه در سخنانی با اشاره به فاجعه‌ی بزرگ منا، تأکید کردند: دنیای اسلام سؤالات زیادی در این خصوص دارد و حکام عربستان به جای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار، مسئولیت خود را در این حادثه‌ی سنگین بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند.
* متن بیانات معظم‌له به این شرح است:
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
 بعد از تعطیلی طولانی، امروز مباحثه‌ی خودمان را شروع میکنیم؛ لکن دل‌های ما پر از اندوه و پر از غم است به‌خاطر این حادثه‌ی تلخی که در منا اتّفاق افتاد و به‌معنای واقعی کلمه عید را عزا کرد.
هر سال در موسم حج، مثل این روزهائی که اعمال حج و مناسک حج تمام شده است، کشور در یک شادی عمومی قرار دارد؛ حاجی‌ها برمی‌گردند، خانواده‌ها خوشحالند؛ پدرانشان، فرزندانشان، همسرانشان می‌آیند؛ خانواده‌ها خوشحالی می‌کنند که [حاجیانشان‌] آمدند، حج گزاشتند، موفّق شدند. هر سال این‌جور است؛ اوقات شادی است. امسال این اوقات شادی تبدیل شده به اوقات غم.
در بسیاری از استانهای کشور، عدد کشته‌شدگان و جانباختگان بالا است و جنازه‌ها را باید بیاورند؛ دلها واقعاً در این ایّام داغدار است.
* غم جان‌باختگان حج در دل‌های ما سنگینی می‌کند
خب انسان نمی‌تواند لحظه‌ای خود را از این غم فارغ بداند و دائم در این چندروزه این غم در دل‌های ما و دیگران سنگینی می‌کند.


* دنیای اسلام در مورد بیش از هزار کشته سؤال دارد
آنچه حالا نتیجه باید گرفت، این است که مسئولیّت این حادثه‌ی سنگین و این فاجعه‌ی بزرگ بر دوش حکّام عربستان است؛ باید مسئولیّتشان را قبول کنند نسبت به این قضیّه، اینکه فرافکنی کنند و دائم این [و آن‌] را متّهم کنند و مدام خودشان از خودشان تعریف کنند کارهائی نیست که به جائی برسد؛ این فعّالیّت‌های عقیمی است. بالاخره دنیای اسلام سؤال دارد. بیش از هزار کشته از کشورهای مختلف اسلامی در یک حادثه‌ای، شوخی است؟ از کشور ما هم خدا میداند چند صد کشته! حالا مفقودین هنوز معلوم نیست کجا هستند؛ ممکن است عدّه‌ی بسیاری از اینها [جزو] جان‌باختگان باشند. چند صد کشته در یک حادثه -حادثه‌ی حج- چیز کوچکی است؟ شوخی است؟
* سعودی‌ها باید مسئولیّت خود را بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند
دنیای اسلام باید برای این فکر کند؛ و اوّلین مطلب هم همین است که سعودی‌ها باید بپذیرند مسئولیّت خودشان را، و به لوازم این پذیرشِ مسئولیّت باید عمل بشود. اینکه به جای عذرخواهی از امّت اسلامی و به جای عذرخواهی از خانواده‌ها، شروع کنند مدام همین‌طور حرف زدن به این و آن و متّهم کردن و مانند اینها، راه به جائی نخواهد برد و ملّتها به‌طور جدّی دنبال می‌کنند؛ این قضیّه فراموش نخواهد شد.
امیدواریم ان‌شاءالله خداوند خیرْ مقدّر کند.
* با موافقت امام خامنه‌ای صورت می‌گیرد
دفن جان‌باختگان فاجعه‌ی منا، با عنوان «جانباختگان» در گلزارهای شهدا
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران،حجت الاسلام و المسلمین شهیدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: بنابر درخواست نماینده ولی فقیه در امور حج و رییس سازمان حج و زیارت، نسبت به دفن جانباختگان حادثه تلخ منا با اطلاق عنوان «جانباختگان» ، در گلزار شهدا، بر مبنای موافقتی که مقام معظم رهبری فرمودند، اقدام می شود.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی نماینده‌ی ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای دفن جان‌باختگان فاجعه‌ی منا در گلزارهای شهدا، موافقت کردند.
به گزارش khamenei.ir، حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی نماینده‌ی ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به درخواست‌های نماینده‌ی ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی و همچنین رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص دفن جان‌باختگان فاجعه‌ی منا در گلزارهای شهدا جهت تسکین آلام خانواده‌های داغدار آنان، آمادگی بنیاد شهید را در این خصوص اعلام و از رهبر معظم انقلاب کسب تکلیف کرد.
امام خامنه‌ای در ذیل این نامه مرقوم کردند: «دفن پیکر این عزیزان در گلزارهای شهدا کار شایسته‌ای است.»
* واکنش وزیر ارشاد به برخی تقاضاها برای تحریم حج
تحریم حج، صحبت انحرافی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تحریم حج، صحبت انحرافی است که مطرح می‌شود؛ چراکه حج فریضه واجبی است که خداوند مانند سایر فرایض دیگر بر مسلمانان واجب کرده است.
به گزارش شفقنا به نقل از انتخاب، علی جنتی که قرار بود در رأس هیاتی متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و هلال احمر برای رسیدگی به وضعیت زائران ایرانی و تسریع بخشیدن به امور مربوط به جان‌باختگان و مجروحان به عربستان برود، با ممانعت دولت سعودی مواجه شد و از انجام ماموریت ویژه دولت ایران بازماند.
او درباره این کارشکنی دولت آل سعود و همچنین جریانی که برای تحریم حج واجب در برخی شبکه‌های مجازی شکل گرفته است، توضیح داد: موضوع سفر هیات ایرانی در سومین احضار کاردار عربستان در وزارت خارجه ایران مطرح شد و آن‌ها نیز به ریاض منتقل کردند، ولی عربستان این‌بار نیز مثل باقی موارد که عدم همکاری داشتند، تا کنون پاسخی نداده است.
جنتی سپس درباره تحریم حج واجب که به دنبال فاجعه منا مطرح شده است، تاکید کرد: این صحبت انحرافی است؛ چراکه حج فریضه‌ای واجب به‌شمار می‌آید و هر مسلمانی که استطاعت می‌یابد، به انجام آن موظف است. از سوی دیگر، حرمین شریفین در عربستان واقع شده و دولت این کشور موظف است تسهیلاتی برای مسلمانان فراهم و امنیت آن‌ها را تامین کند.
وی ادامه داد: همواره سعی شده است اختلاف‌های سیاسی با دولت عربستان را از حج جدا بدانیم، چون این یک فریضه دینی است و آن‌ها (عربستان) نیز موظفند شرایطی را فراهم کنند تا مسلمانان جهان این وظیفه دینی را انجام دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ماموریت ویژه‌ای که قرار بود در این سفر انجام دهد، توضیح داد: ما باید تصویر روشنی از آن چه گذشته را به‌دست آوریم و براساس اقدامات صورت‌گرفته، چالش‌ها و مشکلات سازمان حج و هلال احمر را بررسی کنیم و در صورت امکان نیز با مقامات سعودی دیدار داشته باشیم؛ تا شرایط برای بازگشت جان‌باختگان و زائران مصدوم‌شده تسهیل شود.
جنتی گفت: در عربستان محدودیت‌هایی برای زائران ایرانی ایجاد شده که باید تلاش کنیم آن‌را به حداقل برسانیم.
* تعداد واقعی کشته شدگان واقعه منا چند نفر است؟
اینکه تعداد واقعی کشته شدگان واقعه منا چند نفر است را هیچ کس به درستی نمی‌داند.
سعودی ها اصرار دارند که کشته شده ها 717 نفرند ولی منابع غیر سعودی ، این آمار را تا 2000 نفرهم تخمین  زده اند.
تعداد قربانیان، متأسفانه بسیار بیشتر از آمار رسمی سعودی هاست.
مثلاً در همین دو  عکس بالا، بیش از 350 جنازه دیده می‌شود. در عکس‌های دیگر هم تعداد به مراتب بیشتری جنازه بر روی زمین مانده است.
عکس‌ها این صفحه تکراری نیستند و فقط بخشی از اجساد را نشان می‌دهند و این در حالی است که بخشی از اجساد به سردخانه‌ها منتقل شده و یا داخل کامیون‌های یخچال دار قرار داده شده‌اند.



نوشته شده در   دوشنبه 6 مهر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode