ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 4 مهر 1394     |     کد : 94287

فیضیه به خشم آمد

در پی حادثه اسفناک روز پنجشنبه در منی و قربانی شدن جمعیت کثیری از حجاج بیت الله الحرام، روز شنبه دروس مراجع عظام تقلید و نیز مدارس حوزه علمیه قم در اعتراض به این فاجعه تعطیل بود و پیش از ظهر دیروز نیز طلاب ایرانی و غیرایرانی حوزه علمیه قم با شعار«لعن الله آل سعود» در مدرسه فیضیه گردهم آمدند.

از حاکمیت ارتجاع بر حرمین و جان‌باختن جمع کثیری از حجاج در مکه و منا
فیضیه به خشم آمد

در پی حادثه اسفناک روز پنجشنبه در منی و قربانی شدن جمعیت کثیری از حجاج بیت الله الحرام، روز شنبه دروس مراجع عظام تقلید و نیز مدارس حوزه علمیه قم در اعتراض به این فاجعه تعطیل بود و پیش از ظهر دیروز نیز طلاب ایرانی و غیرایرانی حوزه علمیه قم با شعار«لعن الله آل سعود» در مدرسه فیضیه گردهم آمدند.
* احتمال افزایش جان باختگان ایرانی به ۲۰۰ نفر
اخبار ضد و نقیض از افزایش جان باختگان ایرانی به ۲۰۰ نفر حکایت دارد.
بعد از ظهر دیروز سایت تابناک در خبری آورد: خبار رسیده از عربستان حاکی از آن است که آمار جان باختگان ایرانی حادثه منا به دویست تن رسیده است و کماکان تلاش برای اطلاع از وضعیت حجاج مفقود ادامه دارد.
این در حالی است که اخبار تائید نشده حکایت از عبور شمار جان باختگانی ایرانی از مرز دویست تن دارد و احتمالا تا ساعاتی دیگر، مسئولان کشورمان درباره آن توضیحات کافی را ارائه خواهند نمود.
تا لحظه تنظیم خبر، منابع رسمی این خبر را تأیید نکرده‌اند.
* مرگ نفر اول مسابقات بین المللی قرآن مالزی تأیید شد
دو نفر از کشته شدگان که دیروز رسما اعلام شد محسن حاجی حسنی کارگر  نفر اول مسابقات بین المللی قرآن مالزی و امین باوی از اعضای گروه تواشیح باقرالعلوم هستند.
فیلم آخرین اجرای ضبط شده حسنی کارگر، پیش از عزیمت وی و همراهانش به منا  و در کنار خانه خدا در فضای مجازی موجود است.
همچنین آمار زخمی شدگان و مفقودشدگان ایرانی این حادثه منتشر شد. نکته قابل توجه اینکه نام غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان که اخبار ضد و نقیض فراوانی درباره کشته شدن، زخمی شدن و مفقود شدن او در ساعات گذشته از سوی رسانه‌های لبنانی و همچنین در فضای مجازی منتشر شده بود به صورت رسمی از سوی سازمان حج و زیارت در لیست مفقودین قرار گرفت.
* فیضیه به خشم آمد
در پی حادثه اسفناک روز پنجشنبه در منی و قربانی شدن جمعیت کثیری از حجاج بیت الله الحرام، روز شنبه دروس مراجع عظام تقلید و نیز مدارس حوزه علمیه قم در اعتراض به این فاجعه تعطیل بود و پیش از ظهر دیروز طلاب ایرانی و غیرایرانی حوزه علمیه قم با شعار«لعن الله آل سعود» در مدرسه فیضیه گردهم آمدند.
در این تجمع که با حضور گسترده طلاب خارجی و ایرانی حوزه علمیه قم برگزار شد در ابتدای جلسه مجری برنامه به قرائت متنی از طرف آن جمع پرداخت؛ در بخشی از این متن آمده است:
مکه، ای قبله گاه مسلمین جهان؛ اکنون که یزیدیان بر تو می‌تازند و قلب تورا نشانه می‌گیرند وای بر مسلمین اگر از جای برنخیزند و بگذارند سران آل سعود همچنان سر مست در قصور خود زندگی کنند.
در ادامه مراسم پس از قرائت پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت واقعه منی، طلاب حوزه علمیه قم با شعارهائی همچون «امروز فیضیه خشمگین است»، «لعن الله آل سعود»، «آل سعود حیا کن حرمین را رها کن»، «آل سعود آل ابوسفیان است» و «مرگ بر آمریکا و اسرائیل» اعتراض خود را به این واقعه اسفناک نشان دادند.
* حجت الاسلام و المسلمین سعیدی امام جمعه قم
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی امام جمعه قم به عنوان سخنران این مراسم ضمن محکومیت این جنایت غیرانسانی بیان کرد: مهاجرانی که برای رضای خدا و عمل به تکلیف الهی و حفظ دین با مشقت فراوان ترک دیار خویش کردند و جز خدای خویش محبوبی نداشتند و خوشا بحال کسانی که در این هنگام مرگ به سراغ آنها بیایید که اجری عظیم در انتظار آنهاست.
امام جمعه قم افزود: و امروز که این مهاجران بعد از بجاآوردن تعدادی از ارکان حج واجب می‌رفتند تا با انجام قربانی به احرام خود پایان دهند مرگ به سراغ آنها آمد و این اجر بزرگی برای این شهیدان است اما از سوی دیگر این فاجعه انسانی بدلیل بی کفایتی مقامات سعودی رخ داده است و قطعا آنها باید پاسخگوی آن باشند.
او با اشاره بر اینکه آل سعود ثابت کرد که توان پذیرائی از مهمانان خانه خدا را ندارد، اضافه کرد: اگر هم اکنون جلوی این بی کفایتی‌ها گرفته نشود احتمال وقوع این حوادث در آینده نیز مجددا وجود دارد.
سعیدی ادامه داد: اکنون وقت آن رسیده است که تمام مسلمین جهان به سعودی‌ها اعلام کنند که اماکن مذهبی خانه پدری شما نیست و طبق بیانات قرآن کریم همه مسلمانان باید بر اداره آن نظارت داشته باشند.
او افزود: ما خواستار آن هستیم تا در دادگاهی صالح تکلیف این وقایع اخیر و مراسم حج و اداره اماکن مذهبی در عربستان با نظارت سازمان کنفرانس اسلامی مشخص شود.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پایان خطاب به رییس جمهوری اسلامی ایران گفت:شما به عنوان نماینده این مردم اکنون که در سازمان ملل حضور دارید با سران کشورهای اسلامی گردهم آیید و با همفکری یکدیگر تصمیمی قاطع برای آل سعود بگیرید.
این مراسم که با حضور آیات مقتدایی، خاتمی، سعیدی و جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد با قرائت بیانیه‌هائی از سوی شورای عالی حوزه‌های علمیه و تیپ امام صادق(ع) پایان یافت.
* کارشکنی‌های حاکمان وهابی برای پی‌گیری‌ وضعیت حجاج آسیب دیده
* عربستان اجازه سفر به وزیر بهداشت ایران نداد
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت عربستان اجازه سفر به دکتر سیدحسن‌هاشمی وزیر بهداشت را برای بررسی وضعیت مجروحان حادثه منا و عیادت از آنها نداد و شرایط لازم را برای اعزام نیرو از ایران برای رسیدگی به مصدومان فراهم نکرد.
ایرج حریرچی به ایرنا گفت: وزارت بهداشت به محض اعلام حادثه منا در روز پنجشنبه، آمادگی خود را برای اعزام نیرو، اعم از پزشک، پرستار و پیراپزشک اعلام کرد، اما دولت عربستان شرایط لازم را برای اعزام نیرو از جمله حضور وزیر بهداشت فراهم نکرد.
وی ادامه داد: علاوه بر آن در روز پنجشنبه به دولت عربستان اعلام کردیم که به هیات ایرانی اجازه دسترسی به مجروحان ایرانی را که در بیمارستانهای عربستان هستند، بدهند که باز هم طرف عربستانی از کانالهای دیپلماتیک اعلام کرد که این شرایط فراهم نیست.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: اکنون تیم پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با کار طاقت فرسا مشغول رسیدگی به مجروحان ایرانی در مراکز درمانی ایران در عربستان است و بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده ایم حال اکثر مصدومان ایرانی در بیمارستانها که حدود 91 نفر هستند، خوب است.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مشکل و نگرانی اصلی، وضعیت زائران ایرانی مفقود شده است که تعداد آنها زیاد است، عده زیادی از این افراد مجروحانی هستند که در بیمارستانهای شهرهای دیگر از جمله طائف بستری هستند اما هیچ اطلاعی از وضعیت آنها نداریم.
حریرچی گفت: بیمارستان‌های کشور برای پذیرش مجروحانی که نیاز به خدمات درمانی داشته باشند، آماده هستند اما به نظر می رسد اقدامات اورژانسی برای مجروحان در عربستان انجام شده و اکثر مجروحانی که طی روزهای آینده به کشور بازمی گردند، نیازی به انتقال به بیمارستان ندارند.
دکتر حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص  فراهم شدن امکان سفر وزیر بهداشت به عربستان نیز  گفت: از طرف وزارت خارجه  درخواستی به طرف سعودی مبنی بر سفر وزیر بهداشت و هیئت همراه  باهدف عیادت از مجروحان و اقدامات مدیریتی لازم با توجه به شرایط سخت،  ارسال شد و  در همین راستا نیز برای فراهم شدن امکان این سفر تقاضای ویزا شد که متاسفانه طرف سعودی با توجه به شرایط نابسامان بوجود آمده، اقدامات دیپلماتیک در خصوص صدور روادید راصورت نداد و در نتیجه امکان سفر فراهم نشد اگرچه با مصوبه دولت مقرر شد هیئتی به سرپرستی وزیر ارشاد به عربستان سفر کند.
دکتر حریرچی تاکید کرد: اولویت حضور شخص وزیر بهداشت در عربستان برای سرکشی به وضعیت مجروحان در ۲۴ ساعت اولیه این حادثه ضروری بود و در حال حاضر مجروحان در بیمارستان‌های سعودی و هلال احمر در حال مداوا هستند و مسئله وضعیت مفقودین ایرانی در جریان این حادثه تلخ مشکل اساسی است.

* عربستان به وزیر ارشاد ایران ویزا نداد
حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که مقام‌های عربستان با بهانه‌جوئی از دادن ویزا به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که قصد عزیمت به عربستان داشت ، خودداری کردند.
به گزارش العالم،حسین امیرعبداللهیان در گفت و گو با شبکه یک سیما گفت که بهانه عربستانی‌ها برای ندادن ویزا به علی جنتی تعطیلات عید قربان اعلام شده است.
وی افزود: آقای جنتی وزیر ارشاد ،
معاون کنسولی وزیرامورخارجه و هیئت همراه از ساعت ۱۵ دیروز آماده پرواز به سمت جده هستند؛ اما تا این لحظه سعودی‌ها با توجیه تعطیلی روز شنبه و ایام عید در این کشور برای صدور روادید اقدامی نکرده‌اند.
پیش از ظهر دیروز اعلام شد که هیئتی از مدیران ارشد وزارت امور خارجه ایران و هلال احمر عصر روز شنبه برای بررسی فاجعه منا عازم عربستان سعودی می‌شود.
به گفته حسن قشقاوی معاون کنسولی
وزارت امور خارجه این هیئت شامل مدیران کل منطقه‌ای و کنسولی وزارت امور خارجه، دبیرکل جمعیت هلال احمر و اصحاب رسانه خواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه مأموریت این هیئت را در درجه نخست تعیین تکلیف هرچه سریعتر وضعیت مفقودان عنوان کرد و گفت: پیگیری انتقال پیکر جان باختگان به میهن و رسیدگی به علل وقوع این حادثه از دیگر اهداف این هیئت در سفر به عربستان خواهد بود.
وی گفت که هیئت‌هائی در وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و هیئت دولت این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنند.
معاون وزیر امور خارجه افزود سفر این هیئت به محض دریافت ویزا انجام خواهد شد.
آمار کشته شدگان فاجعه روز پنجشنبه هفته گذشته در منا هزار و۳۰۰ تا ۲ هزار نفر اعلام شده است.
* پی‌گیری‌های بهداشتی و درمانی حجاج آسیب دیده
* سخنگوی وزارت بهداشت:
حال عمومی مجروحان حادثه منا رضایت بخش است
سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه حال عمومی مجروحان حادثه منا رضایت بخش است، از ضرورت انجام اقدامات کنترلی و پیشگیری از شیوع  ویروس کروتا با بازگشت حجاج به کشور خبر داد.
دکتر حریرچی در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای حجاج حادثه دیده در منا گفت: وزارت بهداشت به محض اطلاع از حادثه منا در روز پنجشنبه، آمادگی خود را برای
اعزام نیرو، اعم از پزشک، پرستار و پیراپزشک و
تأمین تجهیزات مورد نیاز برای درمان مجروحان ایرانی و دیگر کشورهای این حادثه اعلام کرد.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در خصوص احتمال ابتلای حجاح به کرونا ویروس نیز گفت: پس از بازگشت زائران اقدامات کنترلی کافی در صورت ابتلای احتمالی آنان به این ویروس صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: در خصوص بیماران بستری در شهرهای عربستان نیز به دلیل احتمال آلودگی به کرونا ویرویس پیش‌بینی‌هائی صورت گرفته و در حال هماهنگی برای بازگشت زائران و اقدامات کنترلی در خصوص سلامت آنها هستیم.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: اکنون تیم پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با کار طاقت‌فرسا مشغول رسیدگی به مجروحان ایرانی در مراکز درمانی ایران در عربستان است و براساس اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم حال اکثر مصدومان ایرانی در بیمارستان‌ها که
حدود ۹۱ نفر هستند، خوب است.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مشکل و نگرانی اصلی، وضعیت زائران ایرانی مفقود شده است که تعداد آنها زیاد است، عده زیادی از این افراد مجروحانی هستند که در بیمارستان‌های شهرهای دیگر از جمله طائف بستری هستند اما هیچ اطلاعی از وضعیت آنها نداریم.
حریرچی گفت: تمامی بیمارستان‌های کشور برای پذیرش مجروحانی که نیاز به خدمات درمانی داشته باشند، آماده باش کامل هستند اما به نظر می‌رسد اقدامات اورژانسی برای مجروحان در عربستان انجام شده و اکثر مجروحانی که طی روزهای آینده به کشور بازمی‌گردند، نیازی به انتقال به بیمارستان ندارند.
* احتمال انتقال کرونا به ایران
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از احتمال انتقال بیماری کرونا به کشور در پی حادثه منا و بستری جمعی از مجروحان ایرانی در بیمارستان‌های سعودی خبر داد.
دکتر سیدحسن‌هاشمی با اشاره به شیوع بیماری وبا در کشور عراق اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری وبا در کشور عراق ستادی در کشور تشکیل شده بود که حادثه غمبار منا باعث شد این ستاد علاوه بر دو وظیفه مهمی که باید در وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا و وبا تعقیب می‌کرد، در مورد بحث انتقال مجروحین، کمک به بیمارستان‌های منا،‌
مکه مکرمه و مدینه نیز فعالیت کنند. این
امور جزو وظائف این ستاد به شمار می‌رود.
 وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه تاکنون ابتلا به ویروس کرونا در کشور ایران مشاهده نشده است، افزود: این بیماری در عربستان وجود دارد و احتمال انتقال آن به کشور وجود دارد. به همین دلیل در هر پرواز
یک نفر از همکاران ما امکانات لازم را ارائه و آموزش‌های لازم را انجام می‌دهد. برای مثال اگر فردی مشاهده شود که تب یا بیماری تنفسی دارد حتما از سایرین جدا شده و مورد ارزیابی‌های لازم قرار می‌گیرد.
وی با تأکید بر اینکه انتقال هرچه سریعتر جانباختگان و مجروحین در دستور کار قرار دارد، افزود: این ستاد هر روز جلساتی را برگزار می‌کند و وظائف خود را انجام می‌دهد. علاوه بر این دانشگاه‌های علوم پزشکی که در نقاط مرزی با کشور عراق قرار دارند در مورد فلج اطفال و وبا در حالت آماده باش هستند.
هاشمی ادامه داد: در مبادی ورودی مقداری سختگیری وجود دارد که از حجاج بابت این موضوع عذرخواهی می‌کنیم، اما این امر برای سلامتی حجاج و اطرافیان‌شان ضروری است.
* حجاج در فرودگاه غربالگری می‌شوند
وزیر بهداشت با تأکید بر این که موردی از بیماری کرونا ویروس در ایران نداشتیم گفت: به شدت برای پیشگیری از این بیماری مراقبت می‌کنیم ودر تمامی پروازهای بازگشت حجاج به کشور تیم‌های بهداشتی حضور دارند و در فرودگاه نیز برای شناسائی بیماران احتمالی غربالگری صورت می‌گیرد.
دکتر سید حسن‌هاشمی در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی در دانشگاه تهران و در جمع خبرنگاران گفت: ویروس کرونا، پیش از مراسم حج در عربستان وجود داشت و در حال حاضر با توجه به این که  تعدادی از مجروحان در بیمارستان‌های این کشور بستری شده‌اند، خطر ورود این ویروس به کشور افزایش می‌یابد.
دکتر‌هاشمی با بیان این که ویروس کرونا که در برخی از بیمارستانهای عربستان وجود دارد؛ارتباطی با حادثه ناگوار منا ندارد افزود: با توجه به شرائط حاضر، و به دلیل حفظ سلامتی حجاج و اطرافیان آنها سختگیری‌های لازم در مبادی ورودی حجاج به کشور به خصوص  برای حجاجی که در بیمارستان‌های عربستان بستری بوده‌اند افزایش می‌یابد که از این بابت از حجاج عزیز عذرخواهی می‌کنیم.
دکتر‌هاشمی افزود: وزارت بهداشت بلافاصله بعد از وقوع حادثه غم‌انگیز منا ستادی را تشکیل داد تا اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور و همچنین کمک به انتقال مجروحان و تخلیه هر چه سریع تر اجساد انجام دهد.
وزیر بهداشت با بیان این که تیم‌های بهداشتی ما  در ۲۰۰ پروازی که حجاج را به کشور باز می گرداند، حضور دارند؛ گفت: مأموران بهداشتی ما آموزش و تذکرات لازم را به حجاج ارائه می‌کنند و اگر فردی تب داشت و یا مشکوک به بیماری تنفسی بود از بقیه حجاج جدا می‌شود.
وزیر بهداشت همچنین در خصوص نحوه غربالگری حجاج توضیح داد: اگر حجاج تب داشته باشند برای مدتی قرنطینه می‌شوند؛ از دستگاه تب‌سنج در فرودگاه‌ها استفاده
نمی‌کنیم زیرا از نظر علمی مورد سؤال است و در چند کشوری که استفاده شده مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: روشی که وزارت بهداشت در فرودگاه‌ها استفاده می‌کند بر مبنای خود اظهاری حجاج است که البته این روش هم دقیق نیست اما مجبوریم به مردم اعتماد کنیم و معتقدیم خود مردم بهتر از همه می‌توانند از خودشان مراقبت کنند.
وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در پایان‌گفت: از همه حجاج می‌خواهیم که به خصوص تا دو هفته اول بعد از بازگشت به کشور اگر تب، سرفه یا هر گونه ناراحتی داشتند؛ حتماً به پزشک مراجعه کنند.
*موردی از کرونا ویروس
در بین حجاج ایرانی گزارش نشده
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تا کنون موردی از ابتلا به کرونا ویروس در بین حجاج ایرانی مشاهده نشده است، در عین حال گفت: این نگرانی هست که مجروحان بستری در بیمارستان‌های عربستان سعودی به کرونا ویروس مبتلا شوند که در این خصوص اقدامات پیشگیرانه و درمانی را پیش بینی کرده ایم.
* پی‌گیری‌های حقوقی
* جزئیات پرداخت غرامت فوت و هزینه‌های درمانی حادثه دیدگان حج
مدیر بیمه‌های اشخاص بیمه ایران گفت: این شرکت غرامت فوت و هزینه‌های درمانی حادثه دیدگان حج امسال را جبران می‌کند.
به گزارش ایسنا، بهروز ناظمی ضمن ابراز تأسف و همدردی با بازماندگان حوادث اخیر به خصوص فاجعه تلخ و ناگوار منا، درباره میزان مبالغ پرداختی به بازماندگان فوت شدگان و غرامت هزینه‌های پزشکی مصدومان، افزود: غرامت فوت جان باختگان در مجموع ۵۵ میلیون تومان است که به محض تکمیل پرونده فوت شدگان در وجه بازماندگان پرداخت خواهد شد.
وی ادامه داد: البته با توافقی که با مسئولان سازمان حج و زیارت به عمل آمده است قسمتی از این غرامت به منظور برگزاری مراسم تشییع، تدفین و یادبود از طریق سازمان حج و زیارت دراختیار بازماندگان قرار خواهد گرفت تا با مشکل روبه رو نشوند.
مدیر بیمه‌های اشخاص بیمه ایران در خصوص میزان پرداخت غرامت درمانی حادثه دیدگان نیز تصریح کرد: طبق توافق هزینه‌های درمانی تا سقف
۱۵ میلیون تومان از طریق این مجموعه قابل پرداخت است و این مهم اجرائی شده است.
ناظمی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا غرامت انتقال اجساد به کشور نیز تحت پوشش خدمات بیمه‌ای بیمه ایران است نیز گفت: غرامت انتقال اجساد نیز برعهده بیمه ایران است و هزینه‌ای متوجه خانواده‌های داغدار نخواهد بود و ما آن را در اختیارذینفعان قرار خواهیم داد.
متأسفانه در حوادث سریالی حج سال جاری ۱۳۳ نفر از زائران ایرانی تا به دیروز(شنبه) جان خود را از دست داده و تعداد مجروحان به ۹۹ نفر رسیده و آمار مفقودین نیز تاکنون ۳۵۴ نفر است.
کارشناسان بیمه ایران در مکه درحال پی گیری تازه ترین وضعیت جان باختگان و مصدومان هستند.
همچنین تشکیل کمیته‌های تخصصی به منظور رسیدگی به پرونده جان باختگان این حادثه دردستور کار کارکنان این مجموعه درسراسر کشور قرارگرفته است.
نائب رئیس مجمع مشورتی مردم اندونزی روز شنبه پیشنهاد کرد کشورهای
عضو سازمان همکاری اسلامی در مورد کشته شدن
صدها نفر براثر فاجعه منا در عربستان تحقیق کنند.
*۵۰  زائر ایرانی پیدا شدند
رئیس سازمان حج و زیارت از پیدا شدن ۵۰ زائر مفقود شده دیگر خبر داد و گفت: تعداد مفقودشدگان اکنون به ۳۳۳ نفر رسیده است.
سعید اوحدی اعلام کرد: این تعداد زائر مفقودشده که اکنون پیدا شدند، جزو افرادی بودند که یا در بیمارستان‌های سعودی بستری شده بودند و یا مرخص شده و به کاروان‌های خود ملحق شده بودند.
سعید اوحدی با بیان اینکه شناسائی مجروحان، جان‌باختگان و مفقودشدگان کماکان ادامه دارد و امیدواریم تا بعدازظهر دیروز (شنبه، 4 مهر) به آمار جامع‌تری دست پیدا کنیم، اظهار کرد: تا این لحظه تعداد جان‌باختگان ایرانی در فاجعه منا به ۱۳۶ نفر و مفقودان به ۳۳۳ نفر رسیده است.
اوحدی همچنین درباره اینکه برخی استان‌ها اعلام می‌کنند، بیشترین کشته‌های فاجعه مکه را داشته‌اند، گفت: این موضوع صحت ندارد، چرا که هنوز آمار به تفکیک استان‌ها مشخص نشده است.
او همچنین درباره زمان قطعی انتقال اجساد به کشور توضیح داد: تلاش می‌کنیم تشریفات قانونی را برای تحویل و انتقال اجساد انجام دهیم و در اولین فرصت ممکن و با نخستین پرواز به کشور بازگردانیم.
سعید اوحدی گفت: شناسائی مجروحان و کشته‌شدگان حادثه منا عصردیروز به پایان می‌رسد و آمار دقیق این افراد اعلام خواهد شد.
رئیس حج و زیارت گفت: وضعیت منا صبح دیروز کاملاً مدیریت شده و منظم بود و بسیاری از زائران ایرانی سومین رمی خود را انجام دادند.
*دادستان کل کشور: خواهان پیگیری محاکمه آل‌سعود از طریق مجامع بین‌المللی هستیم
دادستان کل کشور ضمن محکومیت حادثه منا گفت: محاکمه آل‌سعود را به خاطر جنایت نسبت به حجاج بیت‌الله الحرام، از مجامع و دادگاه‌های بین‌المللی خواهیم خواست.
 حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی ضمن محکومیت حادثه منا اظهار کرد: این حادثه که مسلمانان خانه خدا را اینگونه مورد آسیب قرار داد بسیار تأسف‌بار و تأسف برانگیز است و از این اقدام می‌توان به بی‌تدبیری و بی‌کفایتی یاد کرد؛ البته تنها عنوان بی‌کفایتی کافی نیست، بلکه این واقعه یک جنایت است.
وی افزود: بستن راه بر زائران خانه خدا که در یک نقطه مشخص می‌خواهند مراسم
رمی جمرات را انجام دهند، در طریقی که بیش از هزار سال است مشخص بوده و زائران بعد از منا مناسک جمره را انجام می‌دهند، با علم و عمد بوده و وقوع این حادثه قابل پیش‌بینی و پیشگیری بوده است.
دادستان کل کشور گفت: محاکمه
آل‌سعود را به خاطر جنایت نسبت به
حجاج بیت‌الله الحرام، از مجامع و
دادگاه‌های بین‌المللی خواهیم خواست.
* مجوز ورود نیروهای ایرانی به سردخانه‌ها برای شناسائی اجساد
 رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت از ورود تیم‌های جست‌وجو به سردخانه‌ها برای شناسائی کشته شده‌ها خبر داد و گفت: دولت عربستان از صبح دیروز اجازه ورود مأموران را به سردخانه‌ها صادر کرده است.
وی در ادامه با بیان این مطلب که دولت عربستان از صبح اجازه ورود مأموران را به سردخانه‌ها صادر کرده است، افزود: تیم جست‌وجو از صبح در تلاش هستند که با ورود به سردخانه‌ها مفقودان را شناسائی کنند.
*یکی از مفقودین فاجعه منا به کاروان خود بازگشت
غلامحسین پورسنائی یکی از مفقودین حادثه جمرات، شب گذشته به کاروان خود بازگشت.
روابط عمومی سازمان حج و زیارت اعلام کرد: آقای غلامحسین پورسنائی از کاروان ١٧٢۴٨ تهران که تا روز جمعه در لیست مفقودین حادثه بودند جمعه شب به کاروان خود بازگشتند.
یادآور می‌شود نام  ایشان به اشتباه غلامحسین پورنسائی اعلام شده بود.
*تأکید امیرعبداللهیان بر تداوم جدی پیگیری وضعیت مفقودان فاجعه منا
معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران بر تداوم جدی پیگیری وضعیت مفقودان تأکید کرد و گفت: لیست مفقودان ایرانی به مقامات عربستانی ارائه شده و آنها نیز وعده همکاری برای شناسائی‌آن‌ها داده‌اند.
حسین امیرعبداللهیان با اشاره به احضار مجدد کاردار عربستان به وزارت امور‌خارجه در روز جمعه افزود: همکاران ما در بخش کنسولی، کاردار سفارت عربستان را احضار کردند و هدف اصلی این بود که در تعیین وضعیت مفقودان و انتقال پیکر جان باختگان و مجروحان این حادثه به کشور تسریع شود.
وی با بیان اینکه این مقام سعودی در مورد علل و عوامل برخی از ناهماهنگی‌ها و
بی‌تدبیری‌ها از سوی عربستان اطلاع کافی نداشت، ادامه داد: دیداری بین سرپرست حجاج ایرانی با نماینده ولیعهد عربستان در روز جمعه انجام شد و در پی این دیدار لیستی از مفقودان زایران ایرانی از طریق بعثه و سازمان حج و زیارت در اختیار مقامات سعودی قرار داده شد تا آنها در شناسائی این مفقودان همکاری کنند.
معاون وزیر امور خارجه به سوء مدیریت کارگزاران سعودی حج در این ماجرا هم اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسه روز جمعه هیئت دولت، اقدامات بخش‌های دولتی، دستگاه دیپلماسی کشور و سایر دستگاه‌ها در ارتباط با حوادث منا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شد با استفاده از تمام ظرفیت‌ها پیگیری سیاسی و کنسولی این موضوع ادامه پیدا کند.
امیرعبداللهیان در گفت و گوی ویژه خبری با بیان این که وزیر امور خارجه در جریان سفر به نیویورک رایزنی‌های فشرده‌ای را با همتایان خود در کشورهای مرتبط با این موضوع انجام داده اند، افزود: دکتر ظریف با مقامات سازمان ملل و کنفرانس اسلامی
گفت وگوی فشرده ای داشته‌اند و همه تلاش‌ها همه کشورهائی که در این موضوع خسارت دیده‌اند، اقدامات مشترکی برای حقیقت‌یابی در این راستا انجام دهند.
وی با بیان این که با گفت وگوهائی که با وزارت امور خارجه عربستان هم داشته‌ایم، گفت: ان‌شاءالله حداکثر تا عصر شنبه هیئت ایرانی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این منطقه اعزام شوند و امیدواریم مقامات ذیربط عربستانی حداکثر همکاری را در این ارتباط داشته باشند.
* پیشنهاد اندونزی برای تحقیق از فاجعه منا توسط سازمان همکاری اسلامی
نائب رئیس مجمع مشورتی مردم اندونزی روز شنبه پیشنهاد کرد کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مورد کشته شدن صدها نفر بر اثر فاجعه منا در عربستان تحقیق کنند.
به گفته وی، انتظار می رود کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای بررسی و کشف علت این فاجعه ورود کنند، به گونه‌ای که چنین حوادثی در فصل حج سال آینده اتفاق نیفتد.
 



نوشته شده در   شنبه 4 مهر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode