ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 شهريور 1394     |     کد : 93769

رژیم صهیونیستی بزرگترین مانع تحقق منطقه عاری از سلاح هسته‌ای است

رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار نگرانی از روند کنونی تروریسم تکوین یافته در منطقه نسبت به تهدیدات ناشی از استفاده احتمالی از سلاح‌های کثیف رادیولوژیک هشدار داد.

دکتر صالحی در کنفرانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای:
رژیم صهیونیستی بزرگترین مانع تحقق منطقه عاری از سلاح هسته‌ای است
رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار نگرانی از روند کنونی تروریسم تکوین یافته در منطقه نسبت به تهدیدات ناشی از استفاده احتمالی از سلاح‌های کثیف رادیولوژیک هشدار داد.

به گزارش ایسنا،علی اکبر صالحی در پنجاه و نهمین نشست عادی کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از دیروزدروین آغاز شد، سخنرانی کرد.

متن کامل سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی به شرح زیراست:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب آقای رئیس، هیأت‌های محترم، خانم ها و آقایان

در ابتدا مایلم از این فرصت بهره برده، تصدی ریاست این کنفرانس مهم را به جنابعالی، آقای سفیر فورمیکا، تبریک بگویم. همچنین مراتب خرسندی خویش را از شرکت در پنجاه و نهمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌نمایم. اطمینان دارم که تحت مدیریت ماهرانه و ریاست مدبرانه جنابعالی، قطعاً به نتایج مورد نظرازاین نشست دست خواهیم یافت.

همچنین به نیابت از کشورم، جمهوری اسلامی ایران، به ترکمنستان؛ آنتیگوآ و باربادآ و باربادوس به عنوان اعضای جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوش‌آمد می‌گویم.

آقای رئیس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق اساسنامه آن وظیفه اصلی ارتقاء کاربرد صلح‌آمیزانرژی هسته‌ای در سراسرجهان را به عهده دارد و کنفرانس عمومی کنونی نیز بهترین فرصت برای مشارکت و تبادل آرا می‌باشد. در پرتو فتوای مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم مشروعیت تولید، انباشت و استفاده از سلاح های کشتار دسته جمعی شامل سلاح های هسته‌ای، کشور من پیوسته و به شکلی تغییر ناپذیر مسیر فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای مبتنی بر مشارکت سازنده و احترام متقابل را پی گرفته است.

از همین رو، ایران با هدف اعمال حق خود در امر فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای به مذاکراتی تاریخی پیوست که با انتخاب جناب آقای روحانی به ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۹۲ (ژوئن ۲۰۱۳ میلادی) شکل تحقق به خود گرفت. اکنون من مفتخرم که اعلام نمایم ایران و کشورهای ۱+۵ پس از حدود ۲۳ ماه مذاکرات سخت و فشرده، به توافقی دست یافته اند که در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ میلادی) در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تجسم یافت. پیام این توافق به جهان این است که نه تحریم‌های اعمال شده و نه تهدیدات نظامی هیچ اثری بر اراده ملت ایران نخواهد داشت. این توافق افق فرصت‌هایی جدید را می‌گشاید و گامی به پیش توسط طرف‌های درگیر در این روند برای پایان بخشیدن به یک بحران ساختگی و غیر‌ضروری است که به عمد برای مدتی بیش از یک دهه به درازا کشانده شده بود.علاوه بر آن، امضای یک نقشه راه بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس همکاری و گفتگو در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ نشانه دیگری از عزم راسخ کشور من برای اقدام در زمینه حل و فصل موضوعات حل‌نشده می‌باشد. همان گونه که جمهوری اسلامی ایران با تحقق اقدامات اعتماد ساز داوطلبانه خود و گام های عملی برداشته شده، نشان داده ‌است که به انجام تعهدات خود طبق برجام و نقشه راه متعهد است، در مقابل این انتظار مشابه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۵ داریم تا از طریق جمع بندی منصفانه و عینی روند جاری و برداشتن تحریم‌های ناعادلانه به اقدام متقابل دست بزنند. بدین ترتیب نیت خیر و وفای به عهد آنان بر جامعه بین المللی آشکار می گردد. بی شک، حمایت گسترده همه ملت‌های صلح دوست سراسر جهان این فرایند را تسریع خواهد بخشید.

هیات‌های محترم

بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران به عنوان کشوری شناخته شده است که دارای فن آوری هسته ای صلح آمیز از جمله چرخه کامل سوخت و حق غنی سازی می باشد و درعین حال همه زیرساخت‌های هسته ای موجود خود را حفظ می نماید. مایلم در نشست کنونی کنفرانس عمومی که مقارن با توافق هسته ای ایران نیز می باشد آمادگی خود را برای همکاری گسترده بین المللی با سایر کشورهای عضو در همه زمینه‌های استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای با اولویت قرار دادن ایمنی هسته ای در مقررات موجود آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام نمایم.جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه ریزی انرژی های مختلط و با درنظرگرفتن تقاضاهای ملی و پدیده تغییرات آب و هوایی گام‌های مهمی در زمینه توسعه فن‌آوری هسته ای صلح آمیز برداشته است. در این خصوص راه اندازی همراه با امنیت و ایمنی نیروگاه بوشهر با عنایت به کمک‌های موثری که از همکاری فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت شده، شایان ذکرمی باشد. در حال حاضر با تولید ۱۳ تراوات ساعت برق، گزارش دستاوردهای ایمنی که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ از سوی انجمن جهانی بهره برداران هسته ای (وانو) برای نیروگاه اتمی بوشهر صادر گردید مثبت ارزیابی شده است. ما منتظر ارزیابی تخصصی آژانس از عملکرد ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر قبل از فعالیت‌های گروه عملیاتی بررسی تخصصی (اوسارت) در سال ۲۰۱۶ و پس از آن در سال ۲۰۱۷ هستیم.

هیأت‌های محترم، خانم‌ها و آقایان

همانطور که در بیانیه های گذشته ما نیز ذکر شده است، ایمنی هسته ای و تشعشعات بالاترین اولویت در کشورما می‌باشد. دراین زمینه بر اساس سیاست بلند مدت جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد محیطی دوستانه و صلح آمیز در منطقه، خصوصاً با کشورهای همسایه خلیج فارس، پیشنهاد می‌کنیم که به منظور تقویت اعتماد و شفافیت لازم در میان کشورهای منطقه یک ساز و کار همکاری منطقه ای در زمینه ایمنی هسته‌ای و تشعشعات و آمادگی اضطراری ایجاد گردد.

آقای رئیس

اگر چه مسأله امنیت هسته ای جزو حقوق حاکمیت ملت‌ها است اما کمک‌هایی که آژانس به کشورهای عضو ارائه می‌دهد برای تقویت و ارتقاء رژیم امنیت هسته ای سودمند می باشد. همچنین نقش عمده و محوری آژانس در ایجاد نهادی که در زمینه های مربوطه از کشورهای عضو پشتیبانی نماید دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

از آنجاکه اجرای یک رژیم امنیتی مدبرانه مستلزم مجموعه ای از اسناد راهنماست، از این‌رو قویا توصیه می‌شود که تدوین، جمع آوری و بازنگری چنین اسنادی از طریق مشارکت همه کشورهای عضو در کمیته هدایت امنیت هسته‌ای (ان اس جی سی) صورت گیرد.

کشوراینجانب ضمن محکوم نمودن حملات سایبری علیه تاسیسات هسته ای، بار دیگر نگرانی خود را نسبت به درز احتمالی اطلاعات محرمانه ابراز می نماید.

آقای رئیس

مایلم اضافه نمایم که مفهوم پادمان در سطح کشوری (اس ال سی) همچنان مبهم است و اجرای آن نباید در تناقض با معاهده عدم اشاعه (ان پی تی) باشد و حقوق و تکالیف کشورهای عضو را به شیوه ای پیشداورانه و تبعیض‌آمیز مختل سازد. بازرسی های آژانس می بایست به گونه‌ای اجرا شود که از مداخله در امور نظامی داخلی و امنیت ملی کشورها پرهیز گردد.

جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا در نظر دارد در چارچوب بند ۱۳ برجام، پروتکل الحاقی را در زمان مقتضی به عنوان نشانه ای از حسن نیت و به منظور اعتمادسازی به طور کامل اجرا نماید.

هیات‌های محترم

جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول و مبانی مذهبی خود و به عنوان پشتیبان اصلی تلاش‌های خلع سلاح جهانی منطبق با معاهده عدم اشاعه (ان پی تی)؛ تولید، انباشت و به کارگیری سلاح های هسته ای را به عنوان سلاح‌هایی‌غیرانسانی و غیرمتمدنانه مردود می‌شمارد. همچنین ما به عنوان حامی خلع سلاح هسته ای از کشورهای دارنده سلاح های هسته ای می خواهیم که به تعهدات خود برای انجام تکالیف مندرج در ماده ۶ ان پی تی عمل نمایند. این موضوع در کنفرانس خلع سلاح تهران در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۱۲ میلادی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

این موضوع به راستی ناراحت کننده است که پس از گذشت بیش از نیم قرن همچنان شاهد آن هستیم که کشورهای دارنده سلاح های هسته ای هنوز به تعهدات و تکالیف خود در زمینه خلع سلاح عمل ننموده‌اند.

نمایندگان محترم

ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در منطقه خاورمیانه حائز اهمیت حیاتی است. این ایده در سال ۱۹۷۴ میلادی از سوی ایران مطرح گردید و در قطعنامه سال ۱۹۹۵ میلادی معاهده عدم اشاعه و همچنین برنامه عمل ان پی تی در سال ۲۰۱۰ میلادی مورد تاکید قرار گرفته است. رژیم اسرائیل که به معاهده عدم اشاعه نپیوسته است در واقع بزرگترین مانع در اجرای این برنامه بوده و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه به شمار می رود. ایران همچنین عمیقا نگران روند کنونی تروریسم تکوین یافته در منطقه بوده و نسبت به تهدیدات ناشی از استفاده احتمالی از سلاح‌های کثیف رادیولوژیک هشدار می دهد. در صورت وقوع هرگونه مخاطرات ناشی از این بلیه، کشورهای درگیر در ارائه حمایت مالی و تجهیزاتی از چنین گروه‌هائی می‌بایست مسئول شناخته شده و پاسخگو باشند.

آقای رئیس

با گذشت حدود ۶۰ سال از زمان ایجاد آژانس بین المللی انرژی اتمی، ارتقاء تاثیرگذاری و کارآمدی فرایند تصمیم سازی آژانس با تحقق توازن میان شورای حکام و کنفرانس عمومی و همچنین بازنگری در موضوع عضویت در شورای حکام ضرورتی اساسی است. به منظور پاسخگوئی انتظارات حقوقی و فنی کشورهای عضو، زمان آن فرا رسیده است که آژانس اقدامات سازنده ای در این زمینه اتخاذ نماید.

همان‌گونه که در گذشته نیز اشاره داشته ام فلسفه قدرت منطق و استدلال جایگزین خردمندانه ای برای منطق قدرت که متاسفانه به صورتی مزمن بر عرصه بین الملل سیطره یافته است، می باشد.

برجام نمونه روشنی در این زمینه به شماررفته و امیدوارم درآینده شاهد جهانی سرشار از پیشرفت، صلح و امنیت برای کل بشریت باشیم.

از توجه شما سپاسگزارم.

ایران،چین وآمریکا،بازطراحی رآکتور اراک را بررسی کردند

در نشست سه‌جانبه مقامات انرژی اتمی ایران، چین و آمریکا در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس، درباره موضوعات مرتبط با برجام و همچنین تنظیم اسناد چگونگی اجرای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک گفتگو شد.

به گزارش فارس، مقامات انرژی اتمی ایران، چین و آمریکا در حاشیه اجلاس کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت سه جانبه دیدار و در خصوص موضوع های مرتبط با برجام مذاکره و تبادل نظر کردند.

چگونگی تنظیم اسناد مرتبط با نحوه اجرای بازطراحی راکتور آب سنگین اراک از جمله موضوع های مطروحه در این نشست بود.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برای شرکت در کنفرانس عمومی آژانس در وین به سر می‌برد.

براساس این گزارش، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اخیرا در راس یک هیات عالیرتبه فنی به چین سفرکرد وعلاوه بر مذاکره با مقامات این کشوردرخصوص نقش چین در بازطراحی راکتوراراک، از صنایع اتمی چین از جمله راکتور آب سنگین این کشور بازدید به عمل آورد.

چین در حال حاضر روابط گسترده اقتصادی- سیاسی با جمهوری اسلامی ایران دارد و در کنار روسیه مواضع مناسبتری نسبت به دیگر کشورهای عضو ۱+۵ در مذاکرات با ایران داشته است.

آغاز به کار کنفرانس بین المللی آژانس انرژی اتمی

پنجاه و نهمین کنفرانس بین المللی آژانس انرژی اتمی دیروز با حضور ۱۶۴عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی درمقراین نهاد بین المللی در وین آغاز به کار کرد. صالحی قرار است در این کنفرانس پنج روزه، با وزیران انرژی کشورهای شرکت کننده دیدارو مذاکره کند.

در این کنفراس بین المللی قرار است درباره تقویت فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه علوم و فناوری هسته ای، انتخابات اعضای شورای حکام آژانس، گزارش امنیت هسته ای سال ۲۰۱۵، گزارش همکاری های فنی سال ۲۰۱۴ و دیگر موضوع ها بررسی شود.

تامین نیازهای سوخت غنی شده بانک سوخت قزاقستان

رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این کنفرانس درجمع خبرنگاران ، اظهارداشت: در دیدار با وزیر انرژی قزاقستان درباره کیفیت عملکرد بانک ذخیره سوخت هسته‌ای در این کشور گفتگو کردیم.

صالحی افزود: همان گونه که مردم ایران هم می دانند در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صراحتا بیان شده است که ایران می تواند به عنوان یک عضو فعال تامین کننده نیازهای سوخت غنی شده بانک سوخت قزاقستان عمل کند؛ از این رو در این دیدار ما خواهان کسب اطلاعات بیشتر در باره چگونگی عملکرد خود با این کشور بودیم.

وی ادامه داد: فعالیت های این بانک سوخت برای ذخیره سازی اورانیوم به صورت جدی هنوز آغاز نشده است ولی یک ماه پیش توسط”یوکیا آمانو” مدیر کل آژانس انرژی اتمی، مقر آن در قزاقستان گشایش یافت.

صالحی که در وین به سرمی برد ، با” شکولنیک” وزیر انرژی قزاقستان دیدار و گفتگو کرد و دو طرف با تاکید بر روابط دوستانه و بسیار نزدیک دو کشور، بر گسترش هر چه بیشتر این روابط به ویژه در حوزه انرژی تاکید کردند.


نوشته شده در   سه شنبه 24 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode