ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 شهريور 1394     |     کد : 93722

واکنش‌ها و بازتاب‌های حادثه مکه

درحالیکه براساس آمار منابع عربستانی، تعداد تلفات حادثه سقوط بالابر در مکه به 170 تا 180 کشته رسیده است و از این تعداد 5 نفر ایرانی هستند، این حادثه بازتاب‌های مختلفی را درپی داشته است که برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.


درحالیکه براساس آمار منابع عربستانی، تعداد تلفات حادثه سقوط بالابر در مکه به 170 تا 180 کشته رسیده است و از این تعداد 5 نفر ایرانی هستند، این حادثه بازتاب‌های مختلفی را درپی داشته است که برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.
* همدردی امام خامنه‌ای
با حادثه دیدگان مکه
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر امام خامنه‌ای از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی در تماس تلفنی با حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده‌ی ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی، در جریان آخرین وضعیت آسیب‌دیدگان حادثه‌ی مکه قرار گرفت و درگذشت تعدادی از زائران ایرانی در این حادثه را تسلیت گفت.
در این تماس تلفنی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری جویای حال زائران ایرانی و آخرین وضعیت مداوای آسیب‌دیدگان شد که حجت‌الاسلام قاضی عسکر با بیان گزارشی از حادثه و آمار جان‌باختگان و مجروحان آن، در خصوص مراحل درمانی آسیب‌دیدگان توضیح داد.
رئیس دفتر امام خامنه‌ای همچنین از طرف مقام معظم رهبری درگذشت تعدادی از هم‌وطنان در این حادثه را تسلیت گفت و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت کرد.
* واکنش حضرت آیت الله سبحانی به حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام
حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی نسبت به کم توجهی عده ای به حفظ جان میهمانان بیت الله الحرام انتقاد کرد.
این مرجع تقلید پیش از ظهر دیروز در انتهای درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، نسبت به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و کشته و زخمی شدن جمعی از زائران واکنش نشان داد.
او حادثه مسجد الحرام را یک مصیبت عنوان کرد و گفت: ما نسبت به این جریان در سوگ نشسته‌ایم.
این مرجع تقلید اظهار کرد: جمع زیادی که میهمانان خدا هستند در اثر بی ‌اعتباری و بی‌ علاقگی افراد به حفظ جان حجاج، جانشان را از دست داده‌اند.
* آیت الله مکارم خواستار تخریب برج‌های اطرف مسجدالحرام شد
آل سعود حرمین شریفین را متعلق به خود می‌دانند و از همین رو اجازه هر کاری را به خود می‌دهد در حالی که باید این برج‌ها خراب شود
حضرت آیت‌الله مکارم‌ شیرازی، از مراجع تقلید تصریح کرد: آل‌سعود قدرت اداره مسجدالحرام را ندارد، در ایامی که میلیون‌ها زائر در این مسجد حضور دارند، چرا باید جرثقیل در آنجا باشد؟ این کار آنان عقلانی نیست.
به گزارش فارس، آیت‌الله ناصر‌ مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه (س)، با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام،گفت: در این حادثه برخی حجاج به شهادت رسیدند که بسیار ناراحت‌ کننده‌ است.
مکارم شیرازی تصریح کرد: آل‌سعود قدرت اداره مسجد الحرام را ندارد، در ایامی که میلیون‌ها زائر در مسجدالحرام حضور دارند چرا باید جرثقیل در آنجا باشد، این کار آنان عقلانی نیست.
این مرجع تقلید با اشاره به این که وقوع این حادثه نشان‌ دهنده بی‌تدبیری مدیران حرمین شریفین است، گفت: وقوع چنین حادثه‌ای در مسجدالحرام سبب به شهادت رسیدن این خیل حاجیان شد.
حضرت آیت‌الله مکارم‌ شیرازی تصریح کرد: همیشه حوادث طبیعی رخ می‌دهد، اما باید این حوادث را مدیریت کرد تا این اتفاقات رخ ندهد، حکام عربستان معتقدند که طوفان سبب این حادثه شده است، در حالی که در هر نقطه‌ای از جهان که بنای مذهبی یا غیر مذهبی ساخته می‌شود ،باید آن را مدیریت کرد در حالی که حکام عربستان توانایی مدیریت این حرم الهی را ندارند.
وی با اشاره به این که در هیچ کجای دنیا در کنار بناهای بزرگ و مهم اجازه برج‌سازی داده نمی‌شود، گفت: چرا باید حکام عربستان اجازه دهند در کنار مسجد الحرام برج‌های 50 طبقه‌ ساخته شود، این برج‌ها اکنون اطراف مسجدالحرام را گرفته است و مسجد الحرام را به نوعی مورد تاثیر قرار داده است.
استاد حوزه‌ علمیه قم خاطرنشان کرد: آل سعود حرمین شریفین را متعلق به خود می‌دانند و از همین رو اجازه هر کاری را به خود می‌دهد در حالی که باید این برج‌ها خراب شود.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه همه جهان با بزرگی و عظمت مسجدالحرام آشنا هستند، گفت: باید با بزرگان و علمای اسلام مشورت شود، آنان باید حکام عربستان را مورد اندرز قرار دهند تا روش صحیح اداره مسجد الحرام را یاد بگیرند، این روش اداره مسجد الحرام درست نیست.
* واکنش آیت الله‌هادوی تهرانی به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام
آیت الله‌هادوی تهرانی عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در واکنش به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام بیانیه ای صادر کرد.
متن کامل بیانیه آیت الله‌هادوی به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«و إذ جعلنا البیت مثابه للناس و أمناً …» (بقره ۱۲۵)
خانه امن الهی در سایه مدیریت سوء سردمداران سعودی برای میهمانان الهی ناامن شد و صدها کشته و مجروح حاصل این بی خردی بود.
در شهری که محل طوفان‌های موسمی و رگبارهای سیل آسا بویژه در این ماه‌های سال است، در فصلی که میلیون‌ها زایر در حرمین شریفین هستند، جرثقیل‌های غول آسا بر خانه امن الهی سایه افکنده اند و مدیران این موسم، بی اعتنا به امنیت جانی زایران هیچ گونه تدابیر خاصی برای خطرات احتمالی نیندیشیده اند!
براستی این چه خدمت به حجاج است که منافع اقتصادی شرکت‌های عمدتاً وابسته به خاندان حاکم را بر مصالح عمومی زایران بیت الله الحرام ترجیح می دهند و این سرزمین که به دلیل تنگ نظری‌ها و کوته فکری‌های یک فرقه خاص، امنیت عقیدتی مسلمانان را سالهاست، پاس نمی دارد، امنیت جانی آنها نیز به خطر می اندازد؟ و هر آن احتمال دارد این حادثه تکرار شود و صدها نفر دیگر را به کام مرگ بفرستد!
چرا علمای جهان اسلام برای تامین امنیت جانی، حیثیتی و عقیدتی زایران حرمین شریفین را اقدام نمی کنند و چاره ای در خور نمی اندیشند؟
آیا چند دلاری که از سرمایه‌های هنگفت ملی عربستان به جیب برخی از این افراد سرازیر می شود، آنها را از انجام وظیفه الهی شان بازداشته است!؟
چرا چهره‌های مستقل، آزاداندیش و دلسوز حرکتی شایسته برای اداره ی حریمین شریفین به گونه ای در خور شان جهان اسلام و این دو مرکز اصلی آن، انجام نمی دهند؟
اینجانب ضمن تسلیت این مصیبت جانکاه به حضور اقدس امام زمان ــ عجل الله فرجه الشریف ــ و مراجع و علمای جهان اسلام، در این ایام مبارک دست نیاز به درگاه آن بی نیاز دراز می کنم تا شاید چاره ای برای وحدت جهان اسلام و همکاری عالمان وارسته مسلمان در اداره امورمسلمانان ــ بویژه حریمین شریفین ــ پیش پای ما بندگان بی خبر از حقیقت و گرفتار در ظلمات توهم قرار دهد و شر عوامل تفرقه و تکفیر را از سر جهان اسلام کوتاه کند و امنیت همه جانبه را به حریمین شریفین بازگرداند.
* رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ساخت آسمانخراش‌های مکه را با قصد توهین به خانه خدا دانست
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساختمان‌سازی‌های اطراف خانه خدا به قصد تحقیر نشانه وحدت مسلمانان است، گفت: این ساختمان‌سازی‌ها و آسمانخراش‌ها توهین به خانه خداوند است و هدف آنان تحقیر کعبه است.
در ابتدای یکصد و هشتاد و دومین جلسه شورا به ذکر وقایع تاریخی هفته پرداخت و اظهار داشت: شنبه 21 شهریور روز تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان در سال 58 بود.
وی ادامه داد: امروز 22 شهریور نیز روز بزرگداشت سینما است و ما این روز را به همه‌ی سینما گران تبریک می‌گوییم و امیدواریم با ساخت فیلم‌هایی همچون محمد (ص) قلب‌ها را تسخیر کنند.
چمران افزود : امروز همچنین سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام محمد جواد تقی (ع) است که این روز را به عاشقان و شیعیان تسلیت عرض می‌کنیم.
وی اظهار داشت: امروز همچنین سالروز شهادت شیخ محمد خیابانی از مبارزین دوران مشروطیت نیز است
چمران گفت: 22 شهریور همچنین سالروز وفات شیخ رجب علی خیاط است که چندی پیش میدانی به نام وی نام گذاری شد.
وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای نگهبان اشاره کرد و این سخنان را حکیمانه و پند آموز دانست.
رییس شورای اسلامی شهر تهران سپس به حوادث اتفاق افتاده در مکه مکرمه اشاره کرد و اظهار داشت: حادثه فاجعه بار مکه مکرمه همه ما را متاثر کرده است. همواره ساخت این آسمانخراش‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه در پشت خانه کعبه مورد اعتراض بوده که البته با توجه به علائمی که در این ساختمان سازی‌ها انجام می‌شود نشان می‌دهد که وابسته به صهیونیست است.
وی ادامه داد: یک تفکر مبین این است که این آسمانخراش‌ها با قصد توهین به خانه خدا ساخته شده و با هدف تحقیر خانه خداست چرا که عکس‌هایی که از نمای بالا و پایین خانه کعبه گرفته شده‌اند همه بر عظمت این سازه‌ها دلالت دارد در حالی که این امر توهین آشکار به خانه خداوند است.
چمران افزود: در این حادثه همچنین مدیریت ضعیف سعودی‌ها در امداد رسانی به مجروحان و حادثه دیدگان مشهود بود به ویژه در زمان رسیدن نیروهای امدادی که تاخیر آنان موجب مرگ چندین تن از مجروحان شد.
وی در پایان برای تیم ملی کشتی ایران آرزوی موفقیت کرد و گفت : امیدواریم در المپیک پیش رو کشتی گیران ما بهتر بدرخشند.
* اظهارات و واکنش‌های وهابیان
* اظهارات سخیف مبلغ وهابی درباره حادثه مکه مکرمه
اظهارات سخیف یک مبلّغ وهابی سعودی در وبلاگش درباره قربانیان سقوط جرثقیل در مکه مکرمه که باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر از حجاج شده، موجی از خشم در میان کاربران اینترنتی به راه انداخته است.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری الوطن مصر، عادل الکلبانی در وبلاگش نوشته بود: «باید علت سجده نکردن بقیه جرثقیل‌ها را بررسی کرد شاید لیبرال بودند.»
معترضان در اینترنت نوشتند کلبانی به خصوص در ارتباط با این مصیبت بزرگ ، حرفهای بی ربط و بی جایی زده است.
از طرف دیگر واکنش مضاوی الرشید فعال عربستانی ضد نظام آل سعود در اینترنت به شدت بازتاب داشته است.
مضاوی الرشید نوشت اگر به آل سعود خیری برسد می گویند از طرف پادشاه است که خودش را ولی امر مسلمانان معرفی می‌کند و اگر مصیبتی وارد شود می‌گویند از طرف خداست این چنین است دین سعودی‌‌ها.
* این هم نمونه‌ای
از پُر روئی امیر مکه
امیر منطقه مکه مکرمه در اظهاراتی عجیب مدعی شد که هیچ کس مانند آل سعود توانایی اداره و برگزاری مراسم حج را ندارد.
به گزارش خبرگزاری رسا، «خالد الفیصل» امیر منطقه مکه مکرمه در اظهاراتی تلویزیونی گفت: در دنیا هیچ کسی وجود ندارد که در تجربه برگزاری مراسم حج، از ما برتری داشته باشد.
این اظهارات خالد الفیصل پس از فاجعه مرگبار سقوط یک جرثقیل غولپ یکر در مکه مکرمه مطرح می شود. در این حادثه 107 نفر از حجاج کشته و 238 نفر دیگر مجروح شدند. پیش از این نیز چندین حادثه مرگبار در موسم حج در مکه مکرمه روی داده است، که در برخی از این حوادث صدها نفر از حجاج جان خود را از دست داده‌اند.
«سلمان عبدالعزیز» شنبه شب و یک روز پس از فاجعه مرگبار در مکه مکرمه، از محل حادثه بازدید کرد.
در این حادثه مرگبار، 107 نفر از حجاج کشته و 238 تن دیگر مجروح شدند.
سلمان به خبرنگار تلویزیون رسمی عربستان گفت: امروز برای بازدید از محل حادثه و اطلاع از دلیل آن و نحوه بازسازی به اینجا آمدم.
پادشاه عربستان در ادامه به جای تسلیت گفتن به خانواده کشته شدگان، اظهار داشت: به شهدا تسلیت می گویم، و مغفرت و رحمت الهی را برای آنان خواستاریم.
پادشاه عربستان پیشتر نیز خطاب به مردم عربستان آنان را «ملت دوست و برادر عربستان»  خوانده بود.
وی همچنین هنگام دیدار با شاهزادگان و وزرایی که به تازگی پست گرفته بودند، دو بار کلمه «استرخاء» (رفاه) را به اشتباه «استخراء» (گند زدن) بیان کرده و گفته بود: «خدا را شکر که کشور در وضعیت رفاه و گند زدن به سر می برد».
* بررسی علت حادثه
* عدم رعایت
استاندارهای لازم
یک پایگاه خبری سعودی بعد از گذشت دو روز از حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه علت واقعی این حادثه را نه طوفان بلکه عدم رعایت استاندارهای لازم در محکم کردن پایه‌های اصلی آن دانست.
به گزارش پایگاه خبری المواطن، این پایگاه خبری سعودی در خصوص حادثه سقوط جرثقیل در حرم مکی شریف را آن گونه که مقامات و مسئولان سعودی مدعی بودند طوفان ندانسته است.
این پایگاه سعودی در این باره اعلام کرد: علت اصلی سقوط جرثقیل در مکه مکرمه بر روی حجاج بیت الله الحرام که در روز جمعه گذشته روی داده وزش طوفان نبوده و ادعای مقامات و مسئولان سعودی در این باره دروغ و نادرست است.
این پایگاه خبری سعودی با بررسی تصاویر جدید به دست آمده از جرثقیل واژگون شده اعلام کرد: پایه‌های اصلی این جرثقیل به صورت محکم به زمین سفت نشده بودند و در پایه‌های این جرثقیل از بتون براساس معیارهای استاندارد جهانی استفاده نشده است و حتی در اطراف این جرثقیل از موانع لازم که باعث می شود کسی در اطراف منطقه استقرار آن تردد نداشته باشد استفاده نشده است، از این رو عاملان نصب این جرثقیل براساس کاتالوگ‌های تعیین شده برای نصب این جرثقیل استفاده نکرده اند و موارد هشدار را جدی تلقی نکرده اند و قطعات این جرثقیل فقط بر روی هم سوار شده بود.
براساس اطلاعاتی که این پایگاه خبری آن را براساس فیلم به دست آمده از این حادثه پخش کرده مشخص شده است جرثقیل مذکور بعد از سقوط هیچ کدام از پایه‌های آن به زمین ثابت و محکم نشده بود و استانداردهای بین المللی برای استفاده از جرثقیل مد نظر نبوده است، از این رو حتی بخش‌هایی که ممکن است تاب برداشته باشند یا متمایل شده باشند مورد بازبینی قرار نگرفته بودند.
براساس اصول استانداردهای بین المللی برای استفاده از جرثقیل‌ها باید پایه این دستگاه‌ها با استفاده از بتون آرمه به زمین سفت شوند و دیگر بخش‌های آن نیز همانگونه که در کاتالوگ‌ها آمده باید بر روی هم سوار شوند و تمام پیچ و مهره‌های این جرثقیل براساس سفارش شرکت سازنده بهم سفت شوند، همچنین در کاتالوگ استفاده از این جرثقیل نحوه ایمن سازی اطراف آن هم آموزش داده شده است که متأسفانه مسئولان ذیربط به این بخش از ایمن سازی هم توجهی نکرده بودند.
* یک مهندس یمنی
عامل سقوط جرثقیل را مهندسان می‌داند
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری الاتحاد پرس یمن ، مهندس محمد عبد الاله عواس از مهندسان یمنی گفت مهندسان طرح توسعه پس از پایان کار جرثقیل وزنه‌های بتنی بر روی جرثقیل را از آن جدا کردند
که به سقوط جرثقیل به روی مردم منجر شد و به قتل عامی بزرگ انجامید.
عواس گفت مهندسان به گمان اینکه این وزنه‌هابرای مقاومت در برابر گشتاور ناشی از بارهای جرثقیل به کار می رود ، وزنه‌ها را از جرثقیل جدا کردند و همین کار آنان باعث سقوط جرثقیل شد.
عواس گفت در هر صورت وجود این وزنه‌ها بر روی جرثقیل برای مقاومت در برابر گشتاور ناشی از باد که بر محور عمودی جرثقیل وارد می شود کار اشتباهی است خواه جرثقیل فعال باشد یا نباشد.
عواس افزود برخی می گویند جرثقیل به علت وزنه های روی آن سقوط کرده است که اگر چنین باشد علتش نقص فنی در طراحی جرثقیل است و آن هم یک فاجعه واقعی است و نشانگر بی خیالی طرف طراح و نادیده گرفتن مقاومت تأثیرات آیرودینامیکی در برابر بادهاست. سازمان اداره هواشناسی عربستان اعلام کرد سرعت باد هنگام وقوع این اتفاق 80 کیلومتر در ساعت بوده است.

* یک مهندس یمنی نیز عامل سقوط جرثقیل را مهندسان می‌داند
مهندسان شاغل در طرح توسعه مکه مکرمه عامل حادثه سقوط جرثقیل بودند که به کشته و زخمی شدن صدها نفر منجر شد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری الاتحاد پرس یمن ، مهندس محمد عبد الاله عواس از مهندسان یمنی گفت مهندسان طرح توسعه پس از پایان کار جرثقیل وزنه‌های بتنی بر روی جرثقیل را از آن جدا کردند
که به سقوط جرثقیل به روی مردم منجر شد و به قتل عامی بزرگ انجامید.
عواس گفت مهندسان به گمان اینکه این وزنه‌هابرای مقاومت در برابر گشتاور ناشی از بارهای جرثقیل به کار می رود ، وزنه‌ها را از جرثقیل جدا کردند و همین کار آنان باعث سقوط جرثقیل شد.
عواس گفت در هر صورت وجود این وزنه‌ها بر روی جرثقیل برای مقاومت در برابر گشتاور ناشی از باد که بر محور عمودی جرثقیل وارد می شود کار اشتباهی است خواه جرثقیل فعال باشد یا نباشد.
عواس افزود برخی می گویند جرثقیل به علت وزنه‌های روی آن سقوط کرده است که اگر چنین باشد علتش نقص فنی در طراحی جرثقیل است و آن هم یک فاجعه واقعی است و نشانگر بی خیالی طرف طراح و نادیده گرفتن مقاومت تأثیرات آیرودینامیکی در برابر بادهاست. سازمان اداره هواشناسی عربستان اعلام کرد سرعت باد هنگام وقوع این اتفاق 80 کیلومتر در ساعت بوده است.
* یکی از مهندسان پیمانکار توسعه مسجدالحرام، سقوط جرثقیل را به گردن خدا انداخت
پس از حادثه دلخراش کشته شدن 107 زائر در مسجدالحرام، مقامات آل‌سعود و مسئولان آن به جای تلاش برای معرفی عاملان سهل‌انگاری در وقوع این فاجعه، اکنون علت وقوع این حادثه را به «خواست الهی» نسبت داده‌اند و از پذیرش مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند.
پس از حادثه دلخراش سقوط یک جرثقیل در مسجدالحرام در روز جمعه، یکی از مهندسان شرکت پیمان‌کار طرح توسعه مسجدالحرام در اظهاراتی مضحک مدعی شد، سقوط این جرثقیل نه تنها بر اثر مشکل فنی نبوده، بلکه خواست خداوند بوده است!
این مهندس ادامه داد:‌ جرثقیل مذکور مانند سایر جرثقیل‌ها از حدود سه یا چهار سال قبل بدون هیچ مشکلی کار می‌کرد و من قاطعانه می‌گویم هیچ مشکل فنی وجود نداشته است.
به گزارش روزنامه النهار لبنان، وی ادامه داد: می‌توانم بگویم آنچه رخ داده خارج از قدرت بشر بوده و بر اساس دانش‌ام می‌گویم هیچ اشتباه انسانی در این پروژه وجود نداشت.
این عضو شرکت پیمانی تاکید کرد، این جرثقیل که در طرح توسعه منطقه طواف بسیار حائز اهمیت بود، به شکل تخصصی و به شیوه‌ای که تاثیری در حرکت و فعالیت‌های حجاج نداشته باشد تثبیت شده بود. اجرای پروژه در این منطقه از صحن با توجه به حضور تعداد بالایی از حجاج، بسیار دشوار بود.
وی درباره نحوه سقوط جرثقیل نیز گفت: قلاب جرثقیل که صدها تن را در ارتفاع نگه داشته بود، کم کم کج شد و با خود جرثقیل را جابجا کرد و بر روی مسجد افتاد.
به گفته شاهدان عینی، این حادثه در حالی رخ داد که ماشین این جرثقیل با وزش باد شدید در منطقه شروع به لرزش کرد.
پس از وقوع این حادثه، ترمیم بخش‌های آسیب دیده مسجد از روز شنبه آغاز شد. در حالیکه هنوز جرثقیلِ سقوط کرده از محوطه مسجدالحرام خارج نشده، تعمیرکاران، مرمت سطوح اطراف منطقه حادثه را آغاز کرده‌اند.
مقامات امنیتی عربستان نیز اجازه نمی‌دهند حجاج برای ادای نماز به طبقه‌های دوم و سوم مسجد وارد شوند.
جرثقیلی که سقوط کرده، یکی از 10 جرثقیل بزرگ موجود در مسجد است که در طرح توسعه حرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
دولت عربستان پروژه توسعه مسجدالحرام را برای افزایش مساحت آن تا 400 هزار متر مربع آغاز کرد تا ظرفیت آن را تا 2.2 میلیون نفر در آنِ واحد افزایش دهد.
ساخت و سازهای مسجدالحرام اگرچه برای توسعه فضای مورد استفاده زائران بوده، اما نقشه‌های طرح توسعه مکه نشان می‌دهد عربستان به این بهانه و با ساخت هتل‌ها و پاساژها در 50 متری مسجدالحرام که بیشتر اهدافی غیر زیارتی دارند، منفعت خواهی‌هایی کرده است، مخصوصا آن که زمین‌های اطراف حرم و اجازه ساخت در آنها، همه در اختیار شاهزادگان سعودی است.
* مقام‌های سعودی در پی شانه خالی کردن
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی عنوان کرد: که مقام‌های سعودی طی دو روز گذشته در پی این بودند که از زیر بار انتقادات در مورد سقوط جرثقیل در کعبه شانه خالی کنند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: روز شنبه گذشته تندباد و طوفان از سوی رئیس اداره دفاع مدنی عربستان به عنوان عامل سقوط جرثقیل در مسجد الحرام نام گرفت.
این خبرگزاری می افزاید: با گذشت دو روز از سانحه مسجد الحرام، مقامات عربستانی فشارها را بر روی خود بیشتر احساس می کنند و به نوعی در پی آن هستند تا از زیر انتقادات شانه خالی کنند.
سلیمان بن عدالله عمرو در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: گزارش‌ها مبنی بر این که صاعقه جرثقیل را بر روی جمعیت زائر انداخت، کذب است.
وی مدعی شد: حادثه مسجد الحرام در نتیجه طوفان وتندبادهای غیرعادی بود که کنده شدن درختان اطراف نیز دلیلی بر این ادعای ماست.
روزنامه وال استریت ژورنال اخیراً نوشت: سانحه تلخ سقوط جرثقیل در نزدیکی کعبه منجر به افزایش فشارها بر روی مقامات عربستانی شده است، آن هم در برهه ای از زمان که با چالش‌های اقتصادی و امنیتی مواجه هستند. این کشور غنی از نفت با افت شدید قیمت نفت خام خود مواجه شده که از ماه مارس (اسفند و فروردین) سال 2009 میلادی تاکنون به کمترین قیمت خود رسیده است.
* واکنش یک منتقد توسعه بناهای جدید در اطراف صحن خانه خدا در مکه
عرفان العلوی، از بنیانگذاران بنیاد تحقیقات میراث اسلامی، قتل عام صحن خانه خدا را به انفجار یک بمب تشبیه کرد و مقصران اصلی را مقامات عربستانی نامید که با قرارگیری جرثقیل‌های متعدد مشرف به مسجد، از آن غافل بودند.
وی گفت: آن‌ها به میراث اهمیت نمی دهند، سلامتی و ایمنی زائران برایشان مهم نیست.
العلوی یک منتقد صریح توسعه بناهای جدید در اطراف صحن خانه خدا در مکه است و آن را از بین رفتن میراث پیامبر خدا خوانده است.



نوشته شده در   يکشنبه 22 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode