ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 شهريور 1394     |     کد : 93096

وقتی از قانون حرف می‌زنیم برخی می‌گویند حاشیه‌سازی نکنید!

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ، نیمه نخست راه دولت تدبیر و امید را « ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف جامعه» بیان کرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را کرد تا در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم بگذارد.

رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی:
وقتی از قانون حرف می‌زنیم برخی می‌گویند حاشیه‌سازی نکنید!

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ، نیمه نخست راه دولت تدبیر و امید را « ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف جامعه» بیان کرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را کرد تا در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم بگذارد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه و در ششمین روز از هفته دولت به پرسش های خبرنگاران داخلی و بین المللی پاسخ گفت.

روحانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، افزود: یاد آن عزیزان گرامی باد. امیدوارم ما بتوانیم راه آن ها را که راه اخلاق، مردمی و اعتدال بود، پاس بداریم و ادامه دهیم.

وی ادامه داد: دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده است. دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسئولیت را به این دولت سپردند می گذرد. اگر بخواهم این نیمه راه را با یک جمله تبیین کنم، این نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف این جامعه بود.

رئیس جمهوری اضافه کرد: ما ازدولتی که با التهاب، دولتی که با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، سیاست خارجی و مسائل اقتصادی روبرو بود به سمت یک دولت مستقر، با ثبات و دولتی که همه تلاش خود را به کار برد که در قدم اول در سیاست داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهمی بگذارد، حرکت کردیم.

روحانی افزود: تولید نفت ما از ۲٫۷ به ۲٫۹ میلیون بشکه افزایش یافته است. در زمینه معادن رشد قابل ملاحظه ای داشتیم. حدود ۸۰درصد از پهنه‌های معدنی آزاد شده و از شرکت های مختلف برای اکتشاف و سرمایه گذاری دعوت شده است.

رئیس جمهوری اظهار داشت: در زمینه معضل آب که کشور با خشکسالی مستمر در سال های گذشته مواجه بوده و امسال هم با این خشکسالی روبرو بود، برنامه داریم اما منابع آب کم است. سرمایه گذاری خوبی در زمینه تحصیل منابع آب انجام داده ایم و حتما این سرمایه گذاری که دراین دو سال برنامه ریزی شده و انجام گرفته در دولت های قبل نبوده است. حدود ۱۰ میلیارد دلار برای آب در نظر گرفته ایم.

روحانی با بیان این که در زمینه آبیاری مدرن قدم های خوبی برداشته شده، گفت: فقط در منطقه خوزستان و ایلام در سال گذشته ۴۴ هزار هکتار را تحت پوشش برنامه ریزی کشاورزی مدرن قرار دادیم و امسال ۸۲ هزار هکتار را در این منطقه انجام خواهیم داد.

رییس جمهوری در بخش دیگری از این نشست به موضوع سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در زمینه سیاست خارجی هم به یک آرامش، ثبات و تعامل مثبت با جهان وهم بازسازی چهره ایران در افکار عمومی دنیا رسیدیم. امروز نگاه به ایران نگاه دیگری است، در این ماه های اخیر نام ایران بیش از همیشه در رسانه‌ها مطرح بوده است . در سال های گذشته کمتر شاهد بودید به صورت مثبت نام ایران مطرح شده باشد.

وی ادامه داد: این مقطع، جزو مقاطع استثنایی است که نام ایران به عنوان یک کشور صلح طلب و تعامل گرا در سراسر دنیا و افکار عمومی حهان مطرح می شودو تقریبا ایران هراسی شرایط وخیمی را می گذراند و انشاء الله در شرایط مرگ همیشگی قرار گیرد.

روحانی اظهار داشت: در همه زمینه ها و سیاست خارجی آنچه باعث موفقیت بوده ، این بود که تصمیمی عجولانه و یکشبه نگرفتیم و از صاحبنظران و خرد جمعی استفاده کردیم.

رئیس جمهوری همچنین به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: در اجرای قانون اساسی به وظایف خود عمل خواهیم کرد؛ چه، کسانی خوشحال شوند، چه خوشحال نشوند؛ اجرای قانون وظیفه همه ماست.

روحانی درباره فعالیت های اقتصادی گفت: اولین قدم، واگذاری صحیح به بخش غیر دولتی بوده که دولت در این امر موفق عمل کرده است.

وی افزود: دولت تلاش می کند فعالیت های اقتصادی شفاف شود تا از فساد جلوگیری کنیم. دولت الکترونیک یکی از راه های جلوگیری از فساد است.

رئیس جمهوری ادامه داد: قانون را برای همه به طور یکسان اجرا کنیم، هرجا می گوییم قانون باید اجرا شود، بعضی ها خیلی ناراحت می شوند، بعضی‌ها دعوت به قانون را حاشیه سازی می نامند، اگر قانون حاشیه است، رانت و بی‌عدالتی، متن می شود.

روحانی اضافه کرد: برای پیشرفت مملکت باید همه قانون را اجرا کنیم و در برابر قانون خاشع شویم.

روحانی یادآور شد: دولت یازدهم تلاش کرد روابط جناح ها، احزاب، گروه ها، اقوام، مذاهب را در این کشور یک روابط آشتی جویانه، مسالمت آمیز و برادرانه باشد . دولت تلاش کرد اگر شکاف اجتماعی وجود دارد، این شکاف حتی الامکان ترمیم شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: دولت در زمینه فرهنگی تلاش کرد تا فضا را برای خلاقیت ها، احیای اخلاق، هنر، فرهنگ مناسب تر کند و کاری که در این دو سال انجام دادیم این بود که فضای آرامتری را برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، دانشگاه ها، مدارس و مراکز علمی و تحقیقاتی ایجاد و روابط آنها را با جهان و دانشگاه های جهان بهتر و صمیمی تر کنیم تا بهتر بتوانند در مسیر علم و دانش حرکت کنند.

روحانی افزود: دولت تلاش کرده است تا مسیر تعالی علم، فرهنگ وهنر را هموار کند.

وی ادامه داد: همچنین در بخش اقتصادی تلاش کردیم که نخست آرامش به بازار بخشیم و نوسانات شدید و تند را در بازار شاهد نباشیم و در بازار کالا و بازار ارز تلاش ما براین بود که از نوسان های شدید جلوگیری کنیم و تورم را مهار کنیم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: تورمی که با یک سرعت فزاینده برای جامعه نگران کننده بود، توانستیم مهاری بر این اسب سرکش بزنیم و تورم ما آرام، کاهنده و مستمر باشد، چون می توان این تورم را برای دو تا سه ماه کاهش داد اما کاهندگی مستمر اساسی بوده که ما از ابتدا دنبال کردیم و امروز به آن دست یافته ایم.

روحانی اظهار امیدواری کرد که تا پایان کار دولت یازدهم که وعده ما به مردم بوده است، تورم را یک رقمی کنیم و بتوانیم به تورم یک رقمی دست پیدا کنیم.

رئیس جمهوری افزود: درسال ۹۳ از رکود خارج شدیم و رشد مثبت اقتصادی مثبت ۳ داشتیم و امیدواریم این رشد مثبت را ادامه دهیم، گرچه سال سخت اقتصادی داریم و البته بسیاری از کشورهای با شرایط سخت اقتصادی مواجه هستند.

روحانی تصریح کرد: برخی از کشورهایی که صادر کننده نفت بودند، به دلیل کاهش قیمت نفت به تورم سه رقمی دست پیدا کردند و برخی دیگر از کشورها پول ملی آنها کاهش بسیار زیادی پیدا کرده است و البته ما هم با مشکلات فراوانی مواجه بودیم و هستیم.

رئیس دولت یازدهم همچنین اظهار داشت: اما در عین حال مسیر اقتصادی ما مسیر قابل قبولی بوده و ما در بخش های مختلف دارای رشد مثبت بسیار خوبی بودیم. در بخش صنعت، معدن، کشاورزی تحولات بسیار خوبی در بخش اقتصادی داشته ایم و در زمینه انرژی، تولید گاز ما حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده و تولید نفت ما از ۲٫۷ به ۲٫۹ میلیون بشکه در روز رسیده ایم.

روحانی ادامه داد: در سال گذشته و در بخش پتروشیمی صادرات رشد بالای ۹٫۶ درصد داشته این و ۴۴٫۵ میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی ما بوده است.

رئیس شورای عالی اقتصاد افزود: در بخش معادن نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته ایم و پهنه های معدنی حدود ۸۰ درصد آزاد شده و از شرکت های مختلف برای حضور و اکتشاف و سرمایه گذاری دعوت شده است و ما یک تحول بسیار مثبتی را در آینده در این زمینه خواهیم داشت و امروز هم روند ما روند مثبتی است.

پاسخ به پرسش ها

رئیس جمهوری در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر این که اقتصاد کشور با مسائل عدیده‌ای همچون رانت، انحصار و فساد سازمان یافته مواجه بوده و آن منجر به تشدید شکاف طبقاتی و در نتیجه باعث ثروت‌های بادآورده برای یک عده اقلیت و از سوی دیگر افزایش فقر در جامعه شده است، راهکار دولت در این زمینه چیست و موانع اصلی بر سر راه فعالیت‌های دولت کدامند؟ اظهار داشت:ابتدا به روزنامه اطلاعات تبریک می گویم ، برای این که توانسته ۹۰ سال به صورت مستمر درکار رسانه‌ای خود کار حرفه ای انجام دهد.

روحانی افزود برای کارکنان این روزنامه و موسسه و همچنین برای دوست بسیار عزیز خود جناب آقای دعایی که زحمات زیادی می کشند، آرزوی موفقیت می کنم.

‌ وی در پاسخ به سئوال یادشده، تأکید کرد : اقتصاد ما از گذشته با مشکلات فراوان رانتی بودن،‌ انحصاری بودن ونفتی بودن روبرو بوده است و در بعضی از زمینه ها هم با حضور پررنگ دستگاه هایی که کار اقتصادی کردن چندان در شانشان نیست و همچنین عدم اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ توسط دولت مواجه بوده است.

وی ادامه داد: در رابطه با سیاست های کلی اصل ۴۴ قرار بود این سیاست‌ها به شکلی اجرا شود که بخشی از اقتصاد کشور غیر دولتی شود، نه اینکه فقط اسم‌ها را عوض کنیم و اقتصاد همچنان حکومتی و دولتی باقی بماند. دولت یازدهم کوشیده است تا واگذاری ها به شکل صد در صد به بخش غیردولتی انجام گیرد و این گام نخست ما در حل مشکلات اقتصادی بوده است.

وی گام دیگر دولت را در حل مشکلات اقتصادی ،ایجاد جریان آزاد اطلاعات درباره فعالیت های اقتصادی و استفاده از امکانات دولت الکترونیک دانست و گفت: لازم است که اطلاعات فعالیت های اقتصادی به طور کامل روی سایت ها قرار گیرد و همه مردم از آن آگاه باشند که خود این کار یکی از راه های مبارزه با فساد خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه صحبت کردن از قانون و قانونمداری برای برخی تلخ به نظر می رسد ، اظهارداشت: نمی دانم چرا وقتی از قانون صحبت می کنیم برخی ناراحت می شوند و به مذاقشان خوش نمی آید که از قانونگرایی صحبت شود؟قانون را باید برای همه یکسان اجرا کرد اما این گروه وقتی از قانون صحبت می‌شود می گویند حاشیه سازی نکنید. با این حساب وقتی صحبت از قانونگرایی حاشیه سازی باشد حتما باید متن را انحصار و رانت خواری در نظر گرفت.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که تنها راه پیشرفت کشور و حل مشکل اجرای قانون است افزود:‌دولت در رفع تمامی انحصارها و فسادها موفق نبوده اما گام های بسیاری در این راه برداشته است و برخواهد داشت و لازم است رسانه ها هم نقش مهم خود را در مبارزه با فساد ایفا کنند. رسانه هایی که آزاد باشند و از امنیت واحدی در مقایسه با یکدیگر برخوردار باشد نه اینکه برخی از نشریات هر چه بخواهند بگویند و تهمت و افترا بزنند و مشکلی هم برایشان پیش نیاید اما رسانه ای دیگر با کوچکترین خطایی توسط تمام دستگاه ها و نهادها مورد پیگرد قرار گیرد.

وی هدف اصلی دولت را ایجاد عدالت اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: در زمینه اقتصادی هدف اصلی دولت ایجاد عدالت اجتماعی است و طی این دوسال کوشیده ایم در بخش سلامت شرایطی را به وجود آوریم که وقتی مردم به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند با مشکلات کمتری روبرو شوند و در بخش تغذیه نیز به حل و رفع مشکلات توجه زیادی داشتیم.

رئیس جمهوری همچنین هدف دیگر دولت را در کنار ایجاد عدالت اجتماعی جلوگیری از فسادها و انحصارها بیان کرد و گفت: ما در بخش اقتصاد به اجرای برنامه ها توجه می کنیم و چندان به حضور اشخاص در راس دستگاه ها متکی نیستیم هر چند که تیم و ستادهای اقتصادی ما مشخص است ولی دولت بیشتر به برنامه محور بودن توجه دارد تا شخص محوری.

روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه خبر در باره راهکارهای دولت برای پیشگیری از بدل شدن ایران به بازار مصرف کالاهای خارجی گفت:‌ ما در گذشته در آمد ارزی خوبی در اختیار داشتیم و بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار از این راه به دست آورده ایم، اما حاصلش تعطیلی دو هزار بنگاه صنعتی و بیکاری ۵۰۰ هزار نفر در بخش صنعت شد . ما طی سالهای گذشته تقریبا اشتغال خالص نداشتیم و ایران به بازاری برای مهندسین و کارگران خارجی بدل شده بود به شکلی که آن‌ها تولید می کردند و ما با پول نفت کالاهایشان را خریداری کرده و در بازار عرضه می کردیم.

وی با بیان اینکه ممکن است در شرایط فعلی نیز این مشکل گریبانگیر دولت شود ، اظهارنظر کرد: از همه رسانه ها ، دانشگاهیان و نخبگان و صاحبنظران کشور می خواهم که به شکل صریح و جدی به نقد ونظارت دولت مشغول شوند که ما نیز دچار چنین مشکلاتی نشویم و خود من نیز در جلسات ستاد اقتصادی دولت بارها گفته ام که در شرایط پساتحریم برای حضور سرمایه های خارجی در کشور شرایطی داریم که آن‌ها گمان نکنند ایران یک بازار هشتاد میلیون نفری است.

رئیس جمهوری ادامه داد:‌ من در دیدارهایم با مسئولان کشورهای خارجی بارها به صراحت گفته ام که سیاست ایران این است که سرمایه و تکنولوژی وارد ایران شود و در مشارکت با سرمایه داران ایرانی قرار گیرد و بخشی از بازار ایران، منطقه و جهان در اختیار هر دوی ما قرار گیرد تا هم جوانانمان صاحب شغل شوند و هم ما فقط یک کشور مصرف کننده نباشیم.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره مهاجرت جوانان و اینکه عده‌ای تردید دارند به ایران باز گردند، تاکید کرد: تکیه‌گاه اصلی ما نسل جوان و به ویژه نسل تحصیلکرده ماست. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جاذبه داشته باشد توسعه نیروی انسانی است.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: وقتی نسل جوان می‌بیند یک معضل مهم در دولت با منطق و مذاکره حل شده، حس می‌کند در ایران اگر حضور داشته باشد زمینه فعالیتش بیش از سابق خواهد بود. ما در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های خوبی انجام داده‌ایم و باید به شما بگویم هر ماه تعدادی از متخصصین جوان ما از خارج از کشور باز می‌گردند و به نوعی مهاجرت مغزها معکوس شده است.

ارائه برجام به مجلس به نفع طرف مقابل است

روحانی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه کیهان درباره انتظار قانونی برای بررسی برجام به عنوان یک لایحه و ارائه آن به مجلس، اظهار نظرکرد: طبق قانون اساسی اصل ۷۷ و ۱۲۵ که اصل ۷۷ را تبیین می‌کند می‌گوید که وقتی یک توافقنامه یا معاهده را رئیس‌جمهوری یا نماینده‌اش امضا می‌کند برای تصویب به مجلس می‌فرستند اما ما که چیزی را امضا نکردیم. آنچه امروز مطرح است مساله‌ای است که ایران قبلا آن را پذیرفته بود. بحث بر سر درست اجرا کردن ان‌پی‌تی و پادمان است که آیا ما درست اجرا کرده‌ایم یا نه؟ تمام مذاکرات نیز سر این بود و ایران تلاش می‌کرد این اتهام ناروا از بین برود و آنها بدانند که فعالیت ایران صلح‌آمیز است.

وی ادامه داد: امروز یک معاهده جدید وجود ندارد و در برجام هم گفته شده ایران به صورت داوطلبانه این کار را انجام می‌دهد. ضمن اینکه هیچ یک از کشورهای ۱+۵ برجام را پارلمان خود نبرده‌اند که ما ببریم. اگر برجام را به مجلس ببریم الزامی برای دولت می‌شود، یعنی کار را به نفع طرف مقابل انجام دهیم. البته ممکن است برخی‌ها نظرشان این باشد که باید به مجلس برود اما در آن صورت چیزی را که تا به حال رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه امضا نکرده‌اند باید امضا کنند یعنی الزاماتی را بر خودمان وارد کنیم که هیچ کشوری نکرده است.

رئیس‌جمهوری همچنین بیان کرد: چرا می‌خواهیم از لحاظ حقوقی فشاری وارد کنیم که نیازی به آن نداریم. ما شبیه این توافق را در ژنو هم داشتیم لیکن زمان آن کوتاه مدت بود ولی آن زمان به مجلس نرفت تا تصویب شود.

قبلا هم تفاهم‌هایی مثل پاریس و سعدآباد به مجلس نرفت و هیچ کس هم نگفت چرا .البته ممکن است بحث‌هایی مطرح باشد که نهادهایی برجام را بررسی کنند. از روز اول پرونده هسته‌ای تحت نظر شورای عالی امنیت ملی بوده و در زمینه برجام نیز بررسی‌های فراوانی در این شورا صورت گرفته و تقریبا مراحل نهایی را طی می‌کند. چیزی که طبق اصل ۱۷۶ قانون تحت نظر شوراست و سیرش را طی می‌کند همان اصل حاکمی است که به عنوان رعایت قانون گفتید.

خبرنگار روزنامه مردمسالاری با اشاره به شعارهای انتخاباتی روحانی و زنده شدن امید بعضی از مردم برای رفع حصر محصورین از روحانی پرسید که آیا واقعا این کار در توان دولت است و دولت در این زمینه برنامه‌ای دارد یا خیر؟ که رئیس‌جمهوری در پاسخ گفت: تلاش دولت از ابتدا بر این بوده که در داخل جامعه همه احساس آرامش بیشتری کنند. اگر موضوعی در گذشته بوده و می‌توانیم طبق قانون به آن پایان دهیم باید به آن پایان دهیم. ادامه مشکل در جامعه صرفنظر از اینکه حق با هر کسی بوده درست نیست و اینکه یک موضوع به یک مساله‌ دائم تبدیل شود ،کسی از آن سودی نمی‌برد.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم قانون اجرا شود اما اینکه یک مساله را تبدیل به یک شعار دائم و مداوم کنیم به کجا می‌رسیم و نتیجه چه خواهد شد. اقتدار یک نظام و دولت این است که مسائل خود را سریعتر نهایی کند مثل مساله هسته‌ای. اگر بتوانیم هر چه سریعتر در چارچوب منافع ملی مسائل را نهایی کنیم به نفع ماست.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر هیات دولت فرمودند خوب شد این مساله هسته‌ای تمام شد.روحانی با بیان اینکه اگر بتوانیم هر پرونده داخلی یا خارجی را در چارچوب مسائل ملی حل کنیم به نفع همه است، افزود: من در این زمینه در انتخابات هم به صراحت گفتم و صریح‌ترین بحث را در دانشگاه داشتم. آنجا گفتم برخی از مسائل کار دولت نیست و دولت به تنهایی نمی‌تواند آنها را انجام دهد اما می‌تواند مقدمات و شرایط امر را فراهم کند.

از گذشته درس بگیریم

وی اضافه کرد: من تلاش خود را برای حل و فصل معضلات سیاسی و اجتماعی انجام دادم و در زمانش می‌توان راجع به آن توضیح بیشتری داد. واجب هم نیست که آدم همه چیز را اعلام کند و به نوعی پیش از موعد اعلام کردن یک مساله‌، مثل چیدن میوه نارس است.

باید تلاش کنیم به وحدت و همدلی برسیم. البته از گذشته نیز درس بگیریم و نگذاریم انحراف تکرار شود اما باید حوصله به خرج دهیم تا در زمان مناسب به نتیجه برسیم.

همکاری چین و ایران

روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگار شینهوا چین درباره روابط ایران و چین با بیان اینکه روابط دو کشور رو به پیشرفت است و طرح های بسیار زیادی پیش روی ماست وچینی ها می توانند در آن مشارکت داشته باشند، از جمله در توافق هسته‌ای و اجرای برجام ادامه داد: قرار است که راکتور آب سنگین اراک توسط چینی ها و یکی از کشورهای ۱+۵ که احتمالا آمریکا خواهد بود در کنار فعالیت کشور خودمان، از نظر تکنولوژی پیشرفته تر شود.

رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به سئوال ایسنا مبنی بر اینکه بعد از توافق وین، عده ای از منتقدین با اشاره به بخشهایی از قطعنامه شورای امنیت مدعی توقف بازدارندگی دفاعی و از جمله فعالیت های موشکی ایران شدند گفت:‌ یکی از نکاتی که بعد از توافق در مورد آن بحث و سوال بود و شاید همچنان در گوشه و کنار صحبت از آن باشد ، این است که آیا برجام و توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵ موجب کاهش قدرت دفاعی ایران می‌شود یا تقویت آن ؟ من در اینجا یک نکته را اشاره می کنم که شاید به این سئوال خیلی کامل مربوط نباشد. ما به دنبال بازدارندگی در قدرت ملی خودمان در برابر انواع تهدید ها هستیم که یکی از انواع این بازدارندگی ها در مسائل دفاعی است . این بازدارندگی در مسائل حقوقی ، سیاست خارجی و دفاعی نیز وجود دارد. من در یکی از سخنرانی های اخیرم توضیح دادم که اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما کاری بکنیم که ایران غیرقابل تحریم باشد و این خود یعنی بازدارندگی.

رئیس دولت تدبیر و امید به دفاع از عملکرد دولت اش در زمینه دفاعی پرداخت و افزود:‌ ما در این دوسال پیشرفتمان در زمینه تکنولوژی مربوط به بخش دفاعی بیشتر بوده است و بنیه دفاعی ما قویتر شده است .

وی با بیان اینکه انبارهای ما از تجهیزات و سلاح های راهبردی بیشتر شده است ، ادامه داد: در برجام چیزی در مورد فعالیت موشکی و دفاعی ایران نیامده و در قطعنامه ۲۲۳۱ به این موضوع اشاره شده است ،ازجمله این که ایران در طراحی موشک هایی که قابلیت پرداخت کلاهک هسته‌ای دارد محدودیت دارد در حالی که ما هیچ وقت به دنبال طراحی این نوع موشک ها نبوده ونیستیم، چون به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

روحانی با بیان اینکه ایران قبلا نیز اعلام کرده که خود را ملزم به اجرای قطعنامه نمی داند و نقض قطعنامه به معنای نقض برجام نیست تاکید کرد: ما نسبت به افزایش بنیه دفاعی و قدرت دفاعیمان هیچ گونه محدودیتی را نپذیرفته و نمی پذیریم چنانکه شما اخیرا دیدید که فاتح ۳۱۳ رونمایی شد تا دنیا بداند ما مسیرمان را در این زمینه ادامه می دهیم.

از شکایت علیه دولت ابایی نداریم

خبرنگاری از رئیس جمهوری در مورد مزایای توافق وین بر روابط ایران با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عربی پرسید که در پاسخ گفت که من فکر می کنم که یکی از آثار این توافق ایجاد اعتماد بیشتر در بین رهبرانی که احتمالا پیش ازاین نسبت به اهداف هسته‌ای ایران تردید داشتند بود و در کل باید گفت این توافق هسته‌ای در افزایش اعتماد موثر بوده است.

وی با بیان این که من در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید اعلام کردم که ما می توانیم روابط بهتر و صمیمانه تری با عربستان داشته باشیم و در این ارتباط علاقه‌مند هستیم ، افزود: مشکلات پیش آمده در منطقه از جمله بحران یمن این فضا را از بین برد و من امیدوارم که رهبران منطقه در چارچوب مصالح ملی و منافع منطقه عمل کنند. از جنگ دست بردارند و بدانند که با دخالت خارجی در امور دیگر کشورها نمی توانند به اهداف خود برسند.

خبرنگار روزنامه شهروند به شکایت های اخیر مقامات دولت قبل علیه مسئولان فعلی اشاره کرد و گفت که عدم موضعگیری اعضای دولت در مورد این شکایت ها و تبلیغات یک نوع هاله ابهامی را ایجاد کرده است که رئیس جمهوری در پاسخ تصریح کرد:‌امیدوارم که با توضیحاتی که ارائه می‌شود این هاله ابهام حل و فصل شود. از نظر حقوقی هر کسی آزاد است که شکایت خودرا مطرح کند و ما نیز هیچ ابایی نداریم که فردی از یک مقام دولتی شکایت کندوشاید ازیک دید گاه این به نفع دولت باشد؛ چرا که فرصتی پیش می آورد که مواردی را تبیین کنیم البته اگر دائم بیاییم توضیح بدهیم که قبلا چه شده و چطور بوده و خلاف قانون چطور بوده ،‌ عملکرد دولت تبدیل می‌شود به مواردی که در دولت گذشته صورت گرفته است و این نه خواست مردم است و نه دولت فرصت چنین کاری را دارد .البته به مناسبت هایی هر وقت فرصتی پیش آمده اشاره ای به این موارد کرده ایم . خدمت مقام معظم رهبری گفتم که این دولت از وقتی که کارش را شروع کرد با سه چاله بزرگ روبرو بوده که این چاله ها هنوز پر نشده است.

روحانی بدهی های کلان دولت قبل ، نادرست اجرا شدن قانون هدفمند شدن یارانه ها و اجرای مسکن مهر بدون حساب و کتاب را این سه چاله مهم بیان کرد و افزود: برای اجرای مسکن مهر پایه پولی کشور را تقریبا دو برابر رشد دادند و این موضوع اثر شدیدی بر تورم ایجاد کرد. از سوی دیگر این منازل بعضا در جاهایی ساخته شده که امکانات لازم زیرساختی ندارد، ولی ما ناچار هستیم که آن ها را تکمیل کنیم و چاره ای جز این نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که با آن روبرو هستیم را گاه به مناسبت هایی بیان می کنیم خطاب به این خبرنگار گفت: نمی توانیم مانع کسی برای شکایت کردن شویم و مرجع رسیدگی به این شکایات قوه قضائیه است.خبرنگار سیاست روز در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی خطاب به روحانی گفت: بعد از توافق هسته‌ای شما گفتید سایه جنگ از سر ملت ایران برداشته شده، ولی اکنون می بینید که رژیم صهیونیستی و آمریکا بعضا ایران را تهدید از جمله تهدید به حمله نظامی می‌کند، نظر شما در این ارتباط چیست؟

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال این خبرنگار تاکید کرد: اینکه کشوری در شرایطی قرار بگیرد که تهدید در مورد آن به صورت کامل منتفی شود ، غیر ممکن است .

اگر تهدید نبود چه نیازی به وجود و فعالیت وزارت دفاع،‌ نیروهای مسلح و بحث بازدارندگی بود؟ تهدیدات احتمالی همیشه هست و ما باید خودمان را برای مواجهه و مقابله کردن با این تهدیدات احتمالی همواره آماده نگهداریم. البته سایه جنگ با بحث تهدید متفاوت است . سایه جنگ مانند ابر سیاهی است که بالای سر شما قرار می گیرد و شما آن را حس می کنید، ولی تهدید یک ابر دور دستی است که ممکن است به سمت شما بیاید.

وی به اهمیت قدرت بازدارندگی در برابر تهدیدات احتمالی اشاره کرد و افزود:این قدرت بازدارندگی باعث می‌شود که تهدیدات منتفی و یا دور شود.

اتهام زنی به دولت

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره برنامه دولت برای جلوگیری از سوء استفاده آمریکایی‌ها از فضای بعد از برجام و تلاش برای نفوذ در ایران اظهارنظر کرد: اصل مساله که ما باید حواسمان را برای نفوذ قدرت‌های بزرگ و به ویژه آمریکا جمع کنیم کاملا درست است. مساله‌ای که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند یک رهنمود ملی است که همه ما باید به آن توجه کنیم. ما باید شرایطی را در خودمان ایجاد کنیم که جلو نفوذها و رخنه‌ها را بگیریم.

هر قدر قدرت اقتصادی و تکنولوژی ما افزایش یابد و وحدت و انسجام ملی بیشتری داشته باشیم و روابط دولت و ملت بالا برود احتمال نفوذ دشمن کم می‌شود.

وی افزود: اگر خدای ناکرده سرمایه اجتماعی از بین برود نه تنها رخنه بلکه اتوبان برای ورود دشمن باز می‌شود. یا مثلا در اقتصاد اگر فقط نفت بفروشیم و کالا وارد کنیم، راه دشمن باز می‌شود. هر قدر توسعه ملی بیشتر و تعامل ما با دنیا و همسایگان بیشتر شود رخنه سیاسی، فرهنگی و امنیتی کمتر می‌شود.

روحانی ادامه داد: ممکن است بعد از برجام و پساتحریم بعضی‌ها بگویند که شرایط باز می‌شود و ما وارد ایران می‌شویم و بیشتر می‌توانیم اثر بگذاریم اما ما باید کاری کنیم که نفوذ فکری، فرهنگی، اقتصادی و علمی ایران در منطقه و جهان بیشتر شود که البته این به معنی دخالت نیست. هر چه ملت آگاه‌تر باشد و روابط بین مردم صمیمی‌تر باشد می‌توان در برابر رخنه دشمن ایستادگی کرد و البته همه باید به نکته‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند توجه کنیم.

جلوگیری از رخنه دشمن نه تنها دستور کار دولت بوده بلکه از ابتدا برنامه ما بر همین مبنا استوار شده و اینکه به دنبال بازسازی اقتصادی، افزایش اخلاق و انسجام و سرمایه اجتماعی بوده‌ایم بر همین مبناست.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به ایرنا که درباره توسعه احزاب پرسیده بود، گفت: ما در کشوری هستیم که مبنای حکومت بر مبنای آراست و رای پایه اصلی برای مشروعیت حقوقی به حساب می‌آید. وقتی آرای مردم اساس و پایه مدیریت کشور است راه رقابت سالم در انتخابات، احزاب و تشکل‌ها خواهند بود و حتی انجمن‌های علمی و صنفی تاثیرگذارند.

برنامه دولت از ابتدا این بود و از اول هم فراجناحی عمل کرد و اتهام به این دولت که متعلق به جناح خاصی است سخت خواهد بود. ما به هر دو جناح به معنای عام و به همه احزاب قانونی کشور احترام می‌گذاریم. در این دولت افرادی دور یک میز می‌نشینند که به هر دو جناح تمایل دارند.

وی در ادامه پرسش خبرنگار خبرگزاری اقتصادی موج را که درباره توانمندسازی بخش خصوصی در استقبال از شرکت‌های خارجی بود این گونه پاسخ داد: یکی از برنامه‌هایی که دولت از آغاز داشت واگذاری امور مردم به مردم و بخش خصوصی بود. در بخش فرهنگی نیز چنین برنامه‌ای داریم چون هر چه بتوانیم این واگذاری را گسترش دهیم به نفع ماست بخصوص در اقتصاد ، جایی است که بهترین‌ها خصوصی‌ترین‌ها هستند و هر چه فضا به سمت عمومی پیش برود سخت می‌شود .

وی اضافه کرد: امیدواریم تلاش‌ها در بخش‌های مختلف برای جوانان قابل قبول باشد. البته در فضای پساتحریم فضای بهتری به وجود می‌آید و به ویژه اگر مساله اشتغال حل شود معضل ازدواج هم حل خواهد شد و با حل آن معضل اعتیاد نیز حل می‌شود .

روحانی در پایان با تشکر از رسانه‌ها، گفت: رسانه‌ها بار سنگین ارتباط بین دولت و مردم و مردم و دولت را بر دوش دارند. تلاش ما برای ایجاد فضای مناسب برای رسانه‌هاست و امیدوارم رسانه‌ها بتوانند در فضای مناسبی به حرکت خود ادامه دهند.


نوشته شده در   يکشنبه 8 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode