ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 شهريور 1394     |     کد : 92855

درخواست لندن برای توسعه همکاری نفتی، بانکی و بیمه‌ای با تهران

مذاکرات ایران برای توسعه همکاری های نفتی با انگلستان و کره جنوبی آغاز شد.

در دیدار وزیر خارجه انگلیس با وزیر نفت و رئیس‌کل بانک مرکزی ایران مطرح شد
درخواست لندن برای توسعه همکاری نفتی، بانکی و بیمه‌ای با تهران
مذاکرات ایران برای توسعه همکاری های نفتی با انگلستان و کره جنوبی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دیروز در تهران با فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس دیدار و گفتگو کرد.

وی در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران از ابراز علاقه شرکت نفتی شل برای حضور در ایران خبر داد و گفت: شرکت بی پی از مشتریان خوب نفت خام ایران پیش از اعمال تحریم ها بود.

زنگنه تصریح کرد: با وجود فراز و نشیب و تلخی و شیرینی هایی که در روابط دو کشور وجود داشت اعتقادمان این است که باید دوران جدیدی از روابط بر پایه احترام متقابل و روابط برد – برد بین شرکت های دو طرف شکل بگیرد.

وزیر نفت با بیان این که در این دیدار هم همانند دیدارهای گذشته عنوان شد که ایران امروز با ۱۴ سال گذشته تفاوت های زیادی دارد، تصریح کرد: انگلیسی‌ها برای موفقیت درایران علاوه بر سرمایه گذاری باید برای تولید مشترک در ایران هم تلاش کنند و فقط بازار ایران را برای فروش کالا نبینند، بلکه بازار منطقه را از طریق ایران پوشش دهند.

وزیر نفت درباره بدهی ۳ر۲میلیارد دلاری شل به ایران با اشاره به این که در این دیدار درباره این موضوع صحبت شد، تصریح کرد: انگلیسی ها اعلام کردند بلافاصله بعد از لغو تحریم ها این مبلغ را پرداخت خواهند کرد.

وی همچنین درباره این که برخی از کشورهای عضو اوپک خواستار برگزاری نشست اضطراری هستند، آیا برگزاری این نشست می تواند تاثیر گذار باشد، گفت: اگر این جلسه برگزار شود، تاثیر گذار خواهد بود؛ نشست اضطراری باید با اجماع اعضای اوپک برگزار شود و در صورت اجماع برای این نشست، یعنی این که تمام اعضا تصمیم دارند که به نتیجه ای برسند.

وزیر نفت با تاکید بر این که اگر نشست اضطراری برگزار شود، ما مخالفتی با آن نداریم، تصریح کرد: بعید می دانم بعضی از کشورها که در پس ذهنشان اهداف سیاسی را برای کاهش قیمت ها دارند به سادگی با این کار موافقت کنند.

وی همچنین از تمدید زمان استفاده از بنزین ۷۰۰ تومانی باقیمانده در کارت های هوشمند سوخت تا پایان آبان خبر داد و افزود: اگرچه تاکنون حجم زیادی از بنزین ۷۰۰ تومانی مصرف شده است، اما توصیه می کنیم مردم در مصرف آن عجله نکنند. زیرا تا پایان آبان برای استفاده از آن فرصت خواهند داشت.

زنگنه همچنین پس از دیدار با ایل هویو وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کره جنوبی موافقت خود را برای افزایش خرید نفت از ایران اعلام کرده است، تصریح کرد: بخش های مختلف خصوصی و دولتی ایران و کره جنوبی می توانند در زمینه های مختلف مثل برداشت نفت خام، سرمایه گذاری در بخش

ال ان جی و سرمایه گذاری در فعالیت های پتروشیمی همکاری گسترده‌ای داشته باشند. رئیس کل بانک مرکزی هم دیروز پس از دیدار با وزیر خارجه انگلستان از فعال شدن دو بانک ایرانی به زودی در کشور انگلستان خبر داد.

دکتر ولی الله سیف افزود: ایران چهار بانک در کشور انگلستان دارد که دو بانک به زودی می توانند در این کشور فعال شوند.

یکی از این بانک ها، بانک ملی لندن و دیگری بانک پرشین اینترنشنال بانک که این بانک، بانک بین‌المللی ایران در انگلیس است.

وی درخصوص موارد مورد بررسی در این دیدار گفت: در این ملاقات که با حضور وزیر خارجه، معاون خزانه داری و همچنین مدیرعامل موسسه بانکی انگلستان برگزار شد در خصوص روابط فیمابین، سوابق گذشته همکاری های بانکی و همچنین ظرفیت های موجود مذاکراتی صورت گرفت.

وی از تمایل طرف انگلیسی برای حضور مجدد بانک های این کشور در ایران خبر داد و گفت: در همین راستان قوانین و مقررات موجود برای طرف انگلیسی تشریح شد. ضمن آنکه در گذشته بانک‌هایی از ایران در این کشور فعال بودند، اما فعالیتشان کاهش یافته و محدودیت های زیادی داشتند که با توجه به برنامه برجام دوباره امکان فعالیت خواهند داشت.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این مذاکره رفع موانعی که در انگلیس عمدتا مربوط به محدودیت‌های بانکی، بیمه ای و حمل و نقل است، مورد تاکید قرار گرفت و تاکید شد که عزم جدی برای رفع این موانع وجود دارد.وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به استقبال مناسبی که از سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، این رغبت در سرمایه‌گذاران انگلیسی هم ایجاد شود و با توجه به جهت گیری‌هایی که در مذاکرات وجود داشته، قرار شد هیات بانکی بین دو کشور مبادله شود تا زمینه همکاری های بانکی فراهم شود زیرا پیش نیاز حجم افزایش مبادلات بانکی است.

وی ادامه داد: دو بانک ایرانی آمادگی فعالیت سریع را در انگلستان دارند و دیگر بانک ها متعاقبا در انگلستان فعال خواهند شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک های انگلیسی به میزان کافی تمایل برای فعالیت و حضور در ایران دارند، تصریح کرد: در کنار این مطلب واقعیت این است که بانک‌های ایرانی باید مجهز به استانداردهای روز شوند و این اقدام از ماه های گذشته آغاز شده و با جهت گیری هایی که بانک مرکزی انجام داده و با ارائه توصیه و دستورالعمل‌های ارائه شده، بانک ها اقدامات لازم را آغاز کرده اند و آمادگی لازم را به تدریج به دست خواهند آورد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مسلم است تطبیق با استانداردهای روز نیاز به زمان بیشتری دارد و این اقدامات اولویت اول برای رفع موانع است. به عنوان مثال موانعی درخصوص ضدپولشویی وجود دارد که خوشبختانه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و با ابلاغ آن و عملیاتی شدن موانع از بین خواهد رفت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از اظهار علاقه‌مندی طرف انگلیسی برای حضور در بورس تهران خبر داد و گفت: طرف انگلیسی نسبت به همکاری بورس لندن و بورس تهران اظهار علاقه کرده و قرار است این مساله به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منعکس شود تا این ارتباط بین دو بازار برقرار شود.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هم به خبرنگاران گفت: بانک‌ها و موسسات مالی انگلستان تمایل زیادی برای همکاری با ایران بعد از اجرای توافق دارند.

وی اظهار داشت: به دلایل مختلف مایلیم بدانیم چالش‌های ایران بعد از رفع تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌ها چه خواهد بود و ایران چه اقداماتی در سطح اقتصاد کلان انجام خواهد داد.

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینکه چالش‌ها و دشواری‌هایی روبه‌روی بانک‌ها در حوزه فاینانس و سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید به آن توجه کرد، افزود: بانک‌ها و موسسات مالی انگلستان تمایل زیادی برای همکاری با ایران بعد از رفع تحریم‌ها دارند.

البته من هم با جنابعالی (رئیس کل بانک مرکزی ایران) در خصوص ضرورت همکاری دو کشور موافقم، ولی در گام اول باید صحبت‌ بین دولت‌ها برای رفع موانع بروکراتیک و رگولاتوری صورت گیرد. در گام دوم ، دولت انگلیس قصد دارد سرمایه‌گذاری لازم را در سفارت این کشور برای ترتیب امور در روابط تجاری انجام دهد.وی با تاکید بر اینکه دولت انگلستان کاملا متعهد است که رفع تحریم‌ها انجام شود، افزود: با همتایان‌مان در اتحادیه اروپا و آمریکا و همچنین اوپک در حال مذاکره هستیم تا با رفع تحریم‌ها بانک‌ها کار خودشان را شروع کنند.


نوشته شده در   دوشنبه 2 شهريور 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode