ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 مرداد 1394     |     کد : 92329

سبک زندگی بزرگترین مفسر قرآن تشریح شد

توسط دختر علامه طباطبائی در 2 دیدار جداگانه با زنان طلبه پاکستانی و عربستانی...

توسط دختر علامه طباطبائی در 2 دیدار جداگانه با زنان طلبه پاکستانی و عربستانی،
سبک زندگی بزرگترین مفسر قرآن تشریح شد

دختر علامه طباطبائی گفت: علامه طباطبائی بسیار فرد فروتنی بود و هیچگاه فرزندان وی را عصبانی ندیدند و از سوی دیگر برنامه بسیار منظمی داشت و روی اصول و برنامه زندگی می‌کرد.
وقتی سرم درد می‌کرد، مادرم ما را به پدرم ارجاع می‌داد و ایشان با آب وضوی دست خود بر روی پیشانی‌ام «بسم‌الله الرحمن الرحیم» را می‌نوشت و در کمترین زمان سر دردم خوب می‌شد.
نجمه طباطبایی، دختر مفسر والامقام قرآن کریم، علامه طباطبائی و همسر شهید قدوسی در دیدار جداگانه با جمعی از «بانوان طلبه پاکستانی» و « طلاب خواهر شیعه عربستانی» که در دالقرآن علامه طباطبائی در قم صورت گرفت، سخنان مهمی را از سبک زندگی علامه، صاحب تفسیر عظیم المیزان بیان کرد.
* دیدار با زنان
طلبه پاکستانی
تا به حال ندیده‌ام کسی ویژگی‌های پدرم را داشته باشد
نجمه طباطبایی، در دیدار با جمعی از بانوان طلبه پاکستانی در بیت علامه، با اشاره به اینکه زندگی علامه طباطبائی بسیار عجیب بوده است، اظهار کرد: من تا به حال ندیده‌ام کسی ویژگی‌های پدرم را داشته باشد، همیشه سعی می‌کرد، فعالیت‌هایش پنهانی باشد.
* علامه هیچگاه بیکار نمی‌نشست
وی افزود: علامه طباطبائی همیشه کاغذ و قلم در دست داشت و هیچگاه بیکار نمی‌نشست و همیشه بر این باور بود که هیچ فعالیتی را برای جامعه انجام نداده‌ است.
* مگر من چه کسی هستم که شاگرد داشته باشم
دختر علامه طباطبائی با اشاره به اینکه علامه طباطبائی شاگردان بسیاری داشت، گفت: وی همه شاگردانش را دوست داشت و هر گاه که ما می‌گفتیم شاگردانت به دیدارت آمده‌اند، می‌گفت مگر من چه کسی هستم که شاگرد داشته باشم.
* هیچگاه فرزندان علامه او را عصبانی ندیدند
طباطبائی تصریح کرد: علامه طباطبائی بسیار فرد فروتنی بود و هیچگاه فرزندانش وی را عصبانی ندیدند و از سوی دیگر برنامه بسیار منظمی داشت و روی اصول و برنامه زندگی می‌کرد.
* با همسرش بسیار مهربان بود
وی با اشاره به اینکه علامه طباطبائی با همسرش بسیار مهربان بود، گفت: سخنان علامه طباطبائی با همسرش همیشه یکی بود و در یک مسیر حرکت می‌کرد تا فرزندانش بدانند در زندگی زناشوئی «من» وجود ندارد و باید زن و شوهر فرمانبردار یکدیگر باشند.
* علامه هیچگاه به کسی دستور نمی‌داد
دختر علامه طباطبائی خاطر نشان کرد: علامه طباطبائی انسان خیری بود و تلاش می‌کرد تا به طلاب کمک کند و از سوی دیگر هیچگاه به کسی دستور نمی‌داد.
* برای افراد مسن احترام ویژه‌ای قائل می‌شد
طباطبائی، با اشاره به اینکه علامه طباطبائی برای افراد مسن احترام ویژه‌ای قائل می‌شد، گفت: همیشه توصیه می‌کرد، احترام بزرگتر از خودمان را حفظ کنیم.
* اعضای خانواده را
به خواندن قرآن کریم
تشویق می‌کرد
وی بیان کرد: علامه طباطبائی همیشه یک ساعت از شب را به حضور در کنار خانواده اختصاص می‌داد و اعضای خانواده را به خواندن قرآن کریم تشویق می‌کرد.
* برای صحبت با اعضای خانواده زمان صرف می‌کرد
دختر علامه طباطبائی با اشاره به اینکه علامه طباطبائی همیشه برای صحبت با اعضای خانواده زمان صرف می‌کرد، گفت: بیشترین زمان را به دخترانش اختصاص می‌داد و اگر کسی با وی کار داشت، برایش زمانی را تعیین می‌کرد.
* توصیه همشگی
علامه طباطبائی
طباطبائی تاکید کرد: علامه طباطبائی همیشه توصیه می‌کرد که مردم باید خدا را ناظر بر اعمالش بدانند و در مسیر رضایت پروردگار گام بردارند.
وی یادآور شد: روحانیون قدیمی از جمله علامه طباطبائی مشغله کاری بیشتری نسبت به طلاب امروزی داشتند، هیچگاه به عنوان تفریح با خانواده بیرون نمی‌رفتند.
* در جمع طلاب خواهر شیعه عربستانی
سرکار خانم «نجمه سادات طباطبایی» دختر علامه طباطبایی(ره)، در نشستی با طلاب خواهر شیعه عربستانی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)، ضمن خیرمقدم به مهمانان گفت: امیدواریم این دیدارها ادامه یافته و نفس علامه در این بیت بتواند مثمر ثمر باشد.
* اندیشه علامه درباره حجاب فرزندان
همسر شهید قدوسی درباره اندیشه علامه درباره حجاب گفت: خانواده‌مان هرگز ما را به داشتن حجاب مجبور نکردند و از روی رفتار پدر و مادرم آموختیم که باید پوشش مناسبی داشته باشیم و به نامحرم نگاه نکنیم.
وی از شیوه تربیتی فعلی فرزندان گلایه کرد و گفت: شیوه‌های نادرست تربیتی والدین و رفتارهای اشتباه آنها عامل اصلی انحراف جوانان است.
خانم طباطبائی خاطرنشان ساخت: پدر و مادر با نادرست بودن رفتار خود، پایه‌ی اشتباهات آینده‌ی فرزندان را پی‌ریزی می‌کنند.
همسر شهید قدوسی دوری از ریا و دروغ را کلید حل مشکلات زندگی عنوان کرد و گفت: اگر تمام اعمالتان تنها برای خدا باشد، مطمئنا حضرت حق به آن برکت می‌دهد و وقتی تصمیم بگیرید در این مسیر حرکت کنید حتماً به موفقیت دست پیدا می‌کنید.
* تسکین درد
با آب وضوی علامه
وی به خاطره‌ای از عنایات علامه طباطبائی اشاره کرد و بیان داشت: وقتی سرم درد می‌کرد، مادرم ما را به پدرم ارجاع می‌داد و ایشان با آب وضوی دست خود بر روی پیشانی‌ام «بسم‌الله الرحمن الرحیم» را می‌نوشت و در کمترین زمان سر دردم خوب می‌شد.
* یادی از همسر علامه
* مادرم هرگز نگذاشت
پدرم از شرایط سخت زندگی چیزی بداند
وی با اشاره به مهاجرت علامه طباطبایی(ره) از تبریز به قم اظهار داشت: من شش‌ساله بودم که به قم آمدیم و مادرم با تلاش فراوان زندگی مرفه تبریز را کنار گذاشت و به زندگی ساده‌ در قم رضایت داد و هرگز نگذاشت پدرم از شرایط سخت زندگی چیزی بداند.
دختر علامه طباطبائی افزود: در اتاقی که کرایه کرده بودیم در طرفی، پدرم برای طلاب تدریس می‌کرد و ما در پشت پرده زندگی می‌کردیم؛ ولی با تمام این مشکلات، زندگی بسیار شادی داشتیم و تمامی این‌ها مرهون فداکاری مادرم بود.
* پدرم هرگز برای توسعه جدی زندگی تلاش نکردند
طباطبائی با تأکید بر اینکه روند زندگی علامه بر ساده زیستی بود گفت: پدرم هرگز برای توسعه جدی زندگی تلاش نکردند و تمام‌وقت خود را صرف تحصیل و تدریس می‌کردند.
* مادرم مشکلات را از پدرم پنهان می‌کرد
همسر شهید قدوسی تصریح کرد: مادرم مشکلات را از پدرم پنهان می‌کرد و معتقد بود حتی یک ساعت اشتغال ذهن پدرم به مسائل زندگی، برای مادر گناه محسوب خواهد شد و تمامی مشکلات زندگی را از پدر پنهان می‌کردند تا ایشان با خیال آسوده به تحصیل و تدریس بپردازند.
* شهید قدوسی نخستین کسی بود که مکتب توحید را راه‌اندازی کرد
همسر شهید قدوسی به شخصیت همسر خود نیز اشاره کرد و گفت: ایشان نخستین کسی بود که مکتب توحید را علی‌رغم مخالفت بسیاری از بزرگان حوزه راه‌اندازی کرد و معتقد بود زنان برای رشد بهتر آینده‌ی جامعه باید به مسائل دینی خصوصاً نهج‌البلاغه اشراف داشته باشند.


نوشته شده در   دوشنبه 19 مرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode