ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 مرداد 1394     |     کد : 91989

ظریف: اکنون نوبت رسیدگی به خطر تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه خواستار آن شد که در پرتو توافق هسته‌ای با ایران، به موضوع تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی پرداخته شود.

وزیر امور خارجه خواستار آن شد که در پرتو توافق هسته‌ای با ایران، به موضوع تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی پرداخته شود.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، در یادداشتی که دیروز در روزنامه انگلیسی گاردین منتشر شد، نوشت: ما و کشورهای طرف مذاکره در قالب موسوم به ۱+۵، سرانجام به هدف مشترک تبدیل برنامه هسته‌ای ایران از یک بحران غیرضروری به زمینه همکاری درباره عدم اشاعه هسته‌ای و فراتر از آن دست یافتیم. توافق هسته‌ای که در ماه جاری در وین حاصل شد، غایت کار نیست اما یک بنیاد محکم است که باید ساختمان بر روی آن قرار گیرد. برنامه جامع اقدام مشترک، وضع ایران را به عنوان منطقه‌ای عاری از سلاح اتمی تثبیت می‌کند. اکنون وقت آن است که این منطقه به تمام خاورمیانه تسری یابد.

وزیر امور خارجه افزود: تلاش ایران برای ممنوعیت تسلیحات کشتار جمعی در مناطق مجاور این کشور، تلاشی پیوسته بوده است. این واقعیت که صدام حسین به صورت سیستماتیک دست به استفاده از این تسلیحات [در جریان جنگ تحمیلی] زد و هرگز با اقدام متقابل مواجه نشد، شاهدی است که عمق تعهد کشور من به این آرمان شریف را نشان می‌دهد. در شرایطی که ایران در مسیر این تلاش از حمایت برخی دوستان عرب خود برخوردار شده است، اسرائیل، خانه تنها برنامه هسته‌ای نظامی در خاورمیانه، از آن کناره‌گیری کرده است. در سایه توافق تاریخی [برجام]، ما باید به این چالش بپردازیم.ظریف ادامه داد: یکی از شوخی‌های تاریخ آن است که کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای نظیر ایران برای عدم اشاعه هسته‌ای بسیار بیش از کشورهای هسته‌ای که تلاش‌هایشان بر روی کاغذ است، تلاش کرده‌اند. ایران و سایر کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای به‌شکل خالصانه در مسیر تثبیت رژیم عدم اشاعه گام برداشته‌اند. در همین شرایط، کشورهای صاحب این سلاح‌های مخرب حتی به‌سختی در باره این موضوع حرف زده‌اند؛ آن هم در شرایطی که کاملا از وظایف خود پیرامون خلع سلاح در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و سایر قوانین بین‌المللی سرباز زده‌اند.رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: این جدا از کشورهایی است که عضو ان‌پی‌تی هم نیستند، یا اسرائیل که یک زرادخانه هسته‌ای اعلام نشده به‌همراه بی‌اعتنایی آشکار به عدم اشاعه دارد و در عین حال علیه توافق هسته‌ای ایران کمپینی نامعقول و هشداردهنده را در دستور کار دارد.

ظریف خاطرنشان کرد: امروز، در پرتو توافق وین، زمان مناسبی است که کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای این فاصله را با قبول اقدامات مربوط به خلع سلاح و تقویت رژیم عدم اشاعه از میان بردارند.

وزیر خارجه اضافه کرد: زمان آن رسیده است که کشورهای صاحب تسلیحات مزبور با یک واقعیت مهم مواجه شوند و آن اینکه ما در یک محیط امنیتی جهانی‌شده زندگی می‌کنیم. تقارن دوره جنگ سرد بین کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و کشورهای فاقد آن دیگر قابل تحمل نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در ادامه نوشت: برای مدت مدید، تصور شده است که مفهوم بی‌خردانه «تضمین تخریب دوجانبه» [یک مفهوم رئالیستی در دانش روابط بین‌الملل] منجر به ثبات و عدم اشاعه می‌شود. هیچ چیز بیش از این نمی‌تواند از واقعیت دور باشد. شایع شدن این دکترین بازدارندگی در روابط بین‌الملل نیروی پیش‌برنده اصلی برای تلاش برخی کشورها برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و برای سایرین باهدف گسترش و تشدید زرادخانه‌های هسته‌ای بوده است. همه این موارد نقض آشکار اهداف مربوط به خلع سلاح طراحی شده از سوی جامعه بین‌المللی است.وی همچنین با اشاره به ضروری بودن تغییر در این پارادایم امنیتی خطرناک و اشتباه و حرکت به سوی ساز و کاری بهتر، امن‌تر و عادلانه‌تر، تصریح کرد: من باور دارم که توافق هسته‌ای بین کشور – کشوری که فاقد تسلیحات هسته‌ای است – و گروه ۱+۵ که تقریبا تمام کلاهک‌های هسته‌ای روی زمین را در اختیار دارد، از نظر سمبلیک برای تغییر در این پارادایم و آغاز دوران رژیم جدید عدم اشاعه کافی است.وزیر امور خارجه در ادامه افزود: یک گام در این مسیر صحیح می‌تواند آغاز گفتگو برای یک پیمان نابودی سلاح باشد که با یک مکانیسم قوی پایش و راستی‌آزمایی مورد حمایت قرار گیرد.

به‌نوشته ظریف، این امر بدوا می‌تواند شامل خارج کردن زرادخانه‌های هسته‌ای از حالت آماده باش (برداشتن کلاهک‌ها از روی پرتاب‌کننده‌ها با هدف کاهش ریسک استفاده) و سپس ایجاد خلع سلاح پیش‌رونده توسط تمام کشورهای صاحب سلاح‌های کشتار جمعی باشد. این امر هدفی قابل دستیابی برای آغاز این پروژه جهانی با تلاشی قوی، سراسری و خالصانه برای به وجود آوردن خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی است، اگر کشورهای ذیربط به این فرضیه برسند که این امر نه‌تنها آرمانی شریف بلکه ضرورتی راهبردی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: چنین پیمان جدیدی می‌تواند ان‌پی‌تی را برای دارندگان سلاح هسته‌ای احیا و تکمیل کند. این پیمان می‌تواند وظایف مرتبط با خلع سلاح را برای کشورهای هسته‌ای خارج از ان‌پی‌تی به صورت سیاسی، بر اساس رژیم بین‌المللی عدم اشاعه، به‌صورت قانونی و بر اساس روال‌های پیش‌دستانه قوانین عادی بین‌المللی در راستای خلع سلاح، مشخص کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران با ظرفیت‌های ملی خود و به‌عنوان رئیس فعلی جنبش عدم تعهد، آماده است با جامعه بین‌المللی در چارچوب حصول این اهداف همکاری کند و به خوبی می‌داند که در این مسیر، احتمالا با موانع بسیاری از جانب شکاکان به صلح و دیپلماسی مواجه خواهد شد. با این حال، ما باید در مسیر اقناع‌سازی و پافشاری تلاش کنیم، همان‌طور که در وین تلاش کردیم.

اوباما موافقان توافق هسته ای را به تلاش بیشتر برای تصویب آن در کنگره فراخواند

رئیس جمهوری آمریکا از گروه های موافق توافق هسته‌ای با ایران خواست که برای مقابله با لابی مخالف این توافق، کاری کنند که صدایشان در کنگره شنیده شود.

،به گزارش خبرگزاری رویترز، ‘باراک اوباما’ در تماس تلفنی با گروه های موافق توافق هسته ای به لابی گسترده مخالفان توافق با اعضا و مقامات کنگره اشاره کرد و از تبلیغات تلویزیونی ۲۰ میلیون دلاری گروه های مخالف چون کمیته موسوم به ‘آیپک’ برای تحت فشار قرار دادن اعضای کنگره خبر داد.

براساس این گزارش، اوباما همچنین موافقان توافق را به تشدید تلاش هایشان برای تصویب آن در کنگره فراخواند. رئیس جمهوری آمریکا که اجرایی شدن توافق هسته ای میراث ریاست جمهوری اش را رقم خواهد زد، خاطرنشان کرد که هیچگاه تا این اندازه نسبت به یک تصمیم سیاسی اطمینان نداشته است.

کنگره آمریکا برای رد یا تائید توافق هسته ای گروه موسوم به ۱+۵با ایران، تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد. اوباما اعلام کرده است هر گونه مصوبه کنگره را که موجب تضعیف توافق شود، وتو می کند.

جان کری :توافق ایران وآژانس محرمانه است

جان کری هم درموردابهامات به وجود آمده درمورد توافق میان آژانس وایران گفت:برخی مقامات آمریکایی درموردکلیات توافق توجیه شده اند وکنگره هم توجیه خواهد شد. وی درنشست کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا گفت : متن توافق آژانس با کشورها محرمانه است واین اطلاعات در دسترس سایر کشورها قرار نخواهد گرفت. وی ادامه داد : این رویه استانداردی درآژانس است، ۱۸۹ کشور NPTرا امضا کرده اند ، البته تعداد زیادی توافقنامه امضا شده ندارند ولی این اطلاعات در دسترس کسی قرار نخواهد گرفت.

مک کین: تهران به قدرت بلامنازع تبدیل می شود

جان مک کین سناتور افراطی جمهوریخواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا در نشست ویژه این کمیته در ارتباط با توافق ایران، با انتقاد از عدم دسترسی آمریکا به توافقات ایران و آژانس، برداشتن تحریم های تسلیحاتی را عقب نشینی در آخرین لحظه مذاکرات و تواقفنامه به دست آمده را باعث تبدیل ایران به قدرت بلامنازع در خاورمیانه خواند.

وی با اعتراف به شکست آمریکا در مواجهه با نفوذ ایران در منطقه، اظهارنظر کرد: با بررسی عواقب ثانویه این توافقنامه که پیش از این بد خوانده می شد، می توان به این نتیجه رسید که توافقنامه خیلی بدتر است. توافقنامه به دست آمده میان ایران و ۱+۵ بدون در نظر گرفتن نقش کنگره آمریکا بسته شده است.

وی اذعان داشت؛ توافقنامه ایران و ۱+ ۵ در افکار عمومی به عنوان ابزار نظارتی بر فعالیت های هسته ای ایران بیان شده؛ این درحالی است که دولت و کنگره آمریکا از محتوای توافقات انجام شده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بی اطلاع بوده و خواهند ماند.

مک کین گفت: طبق اظهارات مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد نظامی احتمالی ایران و چگونگی حل آن و نتایج بازرسی ها، آمریکا نقشی در توافقات ایران و آژانس ندارد. وی با بیان این که «حتی حق خواندن اسناد کلیدی مربوطه را نخواهیم داشت؛ بنابر این ندانسته های ما همچنان ندانسته باقی خواهد ماند» افزود: اما این را می دانیم که هیچ آمریکایی حق ورود به خاک ایران برای نظارت را نخواهد داشت.

مک کین در ادامه اذعان داشت: این توافقنامه نه فقط جلو توانمندی های هسته ای ایران را نخواهد گرفت، بلکه آن را در تبدیل به قدرت بلامنازع خاورمیانه کمک خواهد کرد.

صالحی:برجام معاهده نیست که در مجلس به تصویب برسد

رئیس سازمان انرژی اتمی درواکنش به درخواست تصویب برجام درمجلس به عنوان یک موافقتنامه بین المللی،گفت: این متن هنوز موافقتنامه، کنوانسیون یا معاهده بین المللی تلقی نمی شود وبرنامه جامع اقدام مشترک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی ،علی اکبر صالحی با اشاره به ارائه متن دوم ترجمه برجام به مجلس و انتقاد برخی از نمایندگان مجلس نسبت به ترجمه نخست این متن، گفت: در این رابطه متن برجام به چند بخش تقسیم شدو هر یک از دستگاه‌های متولی وظیفه ترجمه آن را برعهده گرفتند. به طور مثال سازمان انرژی اتمی بخش های فنی و وزارت بخش های حقوقی مربوطه به برجام را ترجمه کرد.وی با اعلام اینکه متولی مسائل مربوط به برجام و حتی ترجمه آن وزارت امور خارجه است، افزود: کارشناسان سازمان انرژی اتمی در چند وقت اخیر تلاش بسیاری کردند که در بخش فنی ترجمه فارسی عین متن برجام باشد، حال اگر وزارت خارجه اعلام کرده که متن انگلیسی برجام مبنا و اصل است، باید به این موضوع توجه کرد و آن را مد نظر قرار داد .

رئیس سازمان انرژی اتمی، در واکنش به درخواست نمایندگان مجلس مبنی بر تصویب متن برجام در پارلمان به عنوان یک موافقتنامه بین المللی، گفت: این متن هنوز موافقتنامه، کنوانسیون یا معاهده بین‌المللی تلقی نمی شود، از این رو این متن را برنامه جامع اقدام مشترک نامگذاری کرده اند، حال در هر صورت وزارت خارجه متولی این حوزه است و باید در این رابطه تصمیم گیری کند

مصوبه جدید اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اولین اقدامات قانونی برای اجرای برجام را در شورای وزیران مورد تصویب قرار داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری کویت اتحادیه اروپا در بیانیه خود با اشاره به تصویب قطعنامه ۲۲۳۱در سازمان ملل درباره برجام، به محدودیت ها و اقدامات اصلاحی زیر اشاره کرد؛

- انتقال تجهیزات مشخص مرتبط با هسته‌ای به خارج از ایران، تعدیل و تغییر ۲ آبشار در فردو و مدرن سازی رآکتور اراک.

- انتقالات و فعالیت های مورد نیاز برای اجرای تعهدات مشخص مرتبط هسته‌ای به ویژه در برجام یا مورد نیاز برای آماده‌سازی اجرا.

براساس این گزارش، اقدامات قانونی پذیرفته شده توسط شورای وزیران اتحادیه اروپا در روز اول اوت در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا قابل دسترس خواهد بود.

ایران و گروه ۱+۵ روز ۱۴ جولای -۲۳تیر-به توافقی با عنوان برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) دست یافتند.

در روز ۲۰ جولای هم شورای امنیت سازمان ملل این توافق را به صورت قطعنامه تصویب کرد.


نوشته شده در   شنبه 10 مرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode