ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 مرداد 1394     |     کد : 91722

کری: تسلیم شدن ایران خیال خام است

«جک لیو» وزیر خزانه داری آمریکا گفت: اعمال مجدد تحریم‌ها بر ایران برای اعمال فشار بیشتر اشتباه و به قیمت از دست رفتن ائتلاف با شرکای ماست.

در جلسه توجیهی سنای آمریکا
کری: تسلیم شدن ایران خیال خام است
«جک لیو» وزیر خزانه داری آمریکا گفت: اعمال مجدد تحریم‌ها بر ایران برای اعمال فشار بیشتر اشتباه و به قیمت از دست رفتن ائتلاف با شرکای ماست.

به گزارش ایرنا، لیو روز پنجشنبه در جلسه توجیهی کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا گفت: اگر بخواهیم از توافق فاصله بگیریم تا به ایران فشار بیاوریم اشتباه است .گزینه تشدید تحریم‌ها دیگر معتبر نیست.

وی افزود: تحریم ها برای واداشتن ایران به مذاکره بوده است اما اکنون با این اعمال مجدد تحریم ها علیه این کشور شرکای خود را از دست می دهیم. در ضمن نباید فراموش کرد توافق هسته ای با ایران در صورتی اجرا می شود که آژانس اقدامات ایران را تائید کند.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، «ارنست مونیز» وزیر انرژی و «جک لیو» وزیر خزانه داری آمریکا در این نشست که علنی برگزار شد شرکت کردند تا اعضای کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا را از روند و محتویات مذاکرات هسته ای مطلع کنند.

این وزرای دولت «باراک اوباما» در نشست غیرعلنی با همه اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سناهم روند مذاکرات را تشریح کردند.

دولت آمریکا ۲۹ تیر نتایج مذاکرات هسته ای با ایران را به کنگره ارائه داد و اعضای کنگره ۶۰ روز کاری (۲۶ شهریور) برای بازنگری و رای دادن به توافق وقت دارند.

جان کری: تسلیم ایران رویای خام و فانتزی است

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم در مجلس سنا با بیان این که وقتی ما مذاکره کردیم ، ایران هر چه خواسته، داشته و به آن رسیده بود، گفت که تسلیم ایران رویای خام و فانتزی است.

کری افزود: در صورتی که توافق در کنگره آمریکا رد شود، این کشور در عرصه بین المللی تنها و منزوی خواهد شد.

وی ادامه داد : وقتی به توافق رسیدیم امیدوار بودیم توافق از بین نرود و اگر از بین برود ما تنها می شویم و شرکای خود را از دست می دهیم.

وزیر خارجه امریکا تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم ایران در حال حاضر توانایی تولید سوخت هسته ای را دارد و قابلیت تولید سلاح هسته ای را به دست آورده است و نمی توانیم از طریق تحریم دانش ایران را از بین ببریم. نباید از یاد برد تحریم‌ها جلو توسعه برنامه هسته ایران را نگرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: آنچه شما می خواهید با تحریم بیشتر ایران به دست نمی آید و اقدام نظامی نیز این امر را ممکن نمی کند. تنها گزینه عملی یک اقدام جامع دیپلماتیک است که در وین به آن رسیدیم.

وی گفت که نمی توانیم امریکا و متحدانش را امن تر کنیم غیر از این که مطمئن شویم برنامه هسته ای ایران همیشه مسالمت آمیز خواهد ماند. این توافق برای آمریکا، شرکا و متحدان ما خوب است و شایستگی حمایت شما را دارد.

کری گفت : از آغاز مذاکرات به روشنی گفتیم که در پی توافق خوب هستیم و تضمین های لازم را به ما می دهد. وقتی ما مذاکره کردیم ایران به چرخه هسته ای دست یافته بود.هیچ صحبتی از برچیدن برنامه هسته ای نیست. گزینه دیگر ما برای جلوگیری از دستیابی به بمب چیز دیگری بود و همه می دانید چه بود.

وزیر خارجه امریکا اظهار کرد:گزینه ما در مقابل این توافق این نیست که همه جمع شوند تا ایران را تسلیم کنند. این رویای خام و فانتزی است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین حمله احتمالی اسرائیل به ایران را اقدامی اشتباه خوانده است.

جان کری دیروزدر مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا گفت که اگر اسرائیل بخواهد به طور یکجانبه علیه برنامه هسته‌ای ایران دست به حمله بزند مرتکب اشتباه بزرگی شده است.

از کری سئوال شد که آیا توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ احتمال حمله نظامی یا سایبری اسرائیل علیه ایران را افزایش نداده است؟

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت:«چنین حمله‌ای یک اشتباه بزرگ، اشتباهی با تبعات وخیم برای اسرائیل و منطقه خواهد بود و فکر نمی‌کنم که ضرورتی هم داشته باشد.»

این گزارش می افزاید:جمهوریخواهان تندرو مخالف توافق هسته ای در حضور جان کری ، مونیز و جک لیو ،جلسه توجیهی کمیته روابط خارجی مجلس سنا را فرصتی برای حمله شدید به باراک اوباما تبدیل کردند و سه وزیر خارجه ، انرژی و خزانه داری نیز تمام تلاش خود را برای دفاع از رئیس کاخ سفید به کار بستند.

در این جلسه ابتدا باب کورکر سناتور جنگ طلب و نماینده جمهوریخواه از ایالت تنسی با خشم، طی سخنانی که حکایت از دفاع از لابی صهیونیستی می کرد ، خطاب به وزیر خارجه گفت: در پی توافق هسته ای ایران از انزوا خارج شده و اکنون کنگره در انزوا قرار دارد.

وی گفت: در این روند آنچه شما کردید تبدیل انزوای ایران به انزوای کنگره در جهان بود، با این شعار که این توافق از فقدان توافق بهتر است. نه تنها ایران برنامه هسته ای را ترک نمی کند بلکه برنامه موشک های بالستیک ایران به قوت خود باقی ماند. ضمن اینکه تحریم تسلیحات متعارف ایران در ۵ سال لغو می شود و این باورکردنی نیست.

ارکو روبیو، سناتور تندروی جمهوریخواه و نامزد دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک بار دیگر انتقادهای تندی را علیه توافق جامع اتمی ایران ابراز کرد و گفت :این توافق جهان را به جایی «ناامن تر» از قبل بدل می کند. سناتور دمکرات بن کاردین گفت: می خواهم این را بدانم که آیا توانایی آمریکا در اعمال تحریم بر ایران در زمینه های غیر هسته ای حفظ می شود؟ما به ایران اعتماد نداریم اما باید فارغ از احساسات به این توافق نگاه کنیم و ببینیم که آیا ایران را از رسیدن به بمب اتم دور می کند؟

ارنست مونیز وزیر انرژی نیز باتوجه به مسائل فنی از توافق هسته ای و سیاست باراک اوباما دفاع کرد و گفت : متخصصان بسیاری در رسیدن به توافق به ما کمک کردند و این توافق نتیجه کار آنهاست.

وی ادامه داد: این توافق کاملا خوب و نتیجه بخش است. در حوزه بحث راستی آزمایی طرح های هسته ای، ایران برای تولید مواد هسته ای قابل شکافت زیر نظر خواهد بود.

مونیز بیان کرد: اگر جامعه بین المللی حدس بزند که ایران به سمت فعالیت مخفی می رود می توانیم درخواست کنیم بازرسان به محل بروند. من هم مثل کری می گویم هر وقت بخواهیم نمی توانیم به هرجا خواستیم برویم و زمانبندی در این باره وجود دارد.

مقام آلمانی: هدف سفرم تقدیر از ایران بود

ازسوی دیگر «زیگمار گابریل» قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان گفت: می خواستم سپاس خود را از ایران برای رسیدن به توافق تاریخی هسته ای با گروه ۱+ ۵ با سفر به تهران ابراز کنم.

گابریل در نشستی خبری اظهار داشت: با آنکه اختلاف های سیاسی میان ایران و آلمان در بعضی زمینه ها مانند اسرائیل وجود دارد، اما دو کشور از چندین دهه قبل روابط دوستانه ای داشته اند.

وی تاکید کرد: هدف اولیه از این سفر سه روزه گسترش ارتباطات بوده است و «این امر اقدامی منطقی» است.

صالحی:توافق جداگانه ای برای پارچین وجود ندارد

دراین حال رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که برنامه جداگانه ای برای بازدید از پارچین وجود ندارد، گفت: براساس تفاهم انجام شده در مورد پارچین عمل خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، علی اکبر صالحی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا توافق جداگانه ای در مورد پارچین صورت گرفته است، گفت: خیر، با آژانس بین المللی انرژی اتمی تفاهمی صورت گرفته که در چارچوب این تفاهم که شورای عالی امنیت ملی نیز در جریان است، عمل می شود.

نجفی:توافق ایران و آژانس جزیی از برجام نیست

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: توافق ایران و آژانس جزیی از برجام نیست و محرمانه بودن آن هم در مناسبات آژانس امری عادی است؛ لذا اطلاق «ضمیمه محرمانه برجام» به آن غلط است.

به گزارش مهر، رضا نجفی روز جمعه در توضیحی به خبرنگاران گفت: توافقی که ایران با آژانس برای حل تمام مسایل گذشته در یک بازه زمانی محدود و مشخص تحت عنوان نقشه راه امضا کرده اند به دو ترتیبات جداگانه بین ایران و آژانس اشاره دارد. این دو ترتیبات که حاوی موضوعات فنی هستند کاملا محرمانه تلقی می شوند.

وی افزود: داشتن چنین ترتیباتی محرمانه ای بین یک کشور عضو و آژانس موضوع جدیدی نیست و بسیاری از کشورهای عضو با آژانس چنین ترتیباتی امضا کرده اند؛ همانند ترتیبات فرعی موافقتنامه های پادمان یا رهیافتهای پادمانی برای تاسیسات هسته ای خاص که محرمانه اند و تاکنون آژانس متن آنها را به هیچ کشور عضو دیگری نشان نداده است. مثلا رهیافت پادمانی راکتور آب سنگین اراک یا رهیافت پادمانی تاسیسات نطنز محرمانه است و هیچ کشور عضوی به آن دسترسی ندارد .

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همانطور که مشخص است این ترتیبات فنی بین ایران و آژانس است و جزئی از برجام نیست که بین ایران و ۱+۵ نهایی شده باشد بنابر این اطلاق «ضمیمه محرمانه برجام» به آنها غلط است .

وی گفت: در هیچ کجای برجام هم به این ضمیمه ها اشاره نشده است. در متن برجام و ضمائم آن تنها در چند بند به نقشه راه و برخی از بند های آن اشاره شده است.نجفی تاکید کرد: افشای این ترتیبات محرمانه توسط هر طرفی که صورت گیرد به شدت بر اجرای آن تاثیر منفی خواهد گذاشت ، لذا آژانس باید مراقب باشد که مفاد این ترتیبات مانند سایر ترتیبات محرمانه با کشورهای عضو محرمانه باقی بماند.


نوشته شده در   شنبه 3 مرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode