ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 24 تير 1394     |     کد : 91406

مقاومت ملت بزرگ ایران، دشمنان حقوق بشر را تسلیم کرد

با به زانو درآمدن استکبار در مقابل توانمدی‌های دانشمندان جوان کشورمان ...

با به زانو درآمدن استکبار در مقابل توانمدی‌های دانشمندان جوان کشورمان
مقاومت ملت بزرگ ایران، دشمنان حقوق بشر را تسلیم کرد

بالاخره مذاکرات سخت و نفس‌گیر هسته‌ای 13 ساله در دور آخر خود پس از 18 روز که طولانی‌ترین مذاکرات بین‌المللی در طول تاریخ به شمار می‌رود پایان یافت.
دور پایانی مذاکرات هسته‌ای که از ششم تیرماه آغاز و با تمدید دو نوبت پس از ضرب‌الاجل 10 تیر سرانجام روز سه‌شنبه پس از 18 روز بحث و گفت‌وگوی فشرده و جدی با دستیابی به متن توافق جامع هسته‌ای پایان یافت.
متنی که مشتمل بر 100 صفحه و 5 ضمیمه است.
* آمانو: توافق جداگانه‌ای درخصوص پارچین انجام می‌شود
یوکیا آمانو از توافق بر سر یک نقشه راه برای حل ابعاد احتمالی نظامی با علی‌اکبر صالحی در کوبورگ خبر داد.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ گفت: این نقشه راه روندی را شروع می‌کند که تا انتهای سال ٢٠١٥ است. جلسه‌های فنی و تدابیر فنی انجام می‌شود و توافق جداگانه درخصوص پارچین انجام خواهد شد.
وی افزود: تدابیر و جلسات فنی بین دو طرف انجام خواهد شد و ایران باید در مورد مسایل پاسخ داده نشده توضیحات ارائه دهد.
به گفته وی تسلسلی از یک سری فعالیت‌های آینده مشخص شد.
وی اعلام کرد: قرار است برآورد نهائی در مورد جنبه‌های احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در دسامبر 2015 به شورای حکام ارائه دهم تا آن‌ها نیز به روز شوند.
* ظریف: آنچه به دست آمد کامل و جامع نیست ولی بهترین است
دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست پایانی وزیران خارجه ایران و 1+5 بعد از صحبت‌های فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اجازه بدهید که در این‌جا از همه عزیزان و وزیران که این پروسه را آغاز کردند و ادامه دادند تا بتوانیم به یک راه‌حل برد – برد دست پیدا کنیم، تشکر و قدردانی کنم. به نظر ما آن چه که امروز رخ داد پایان یک بحران غیرضروری است و افق تازه‌ای برای برخورد با مسائل جاری است.
رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: اکنون به یک لحظه تاریخی رسیده‌ایم. آن چیزی که امروز به دست آمد برای همه یک توافق کامل و جامع نیست ولی بهترین چیزی است که می‌توانست به دست آید و این یک دستاورد برای همه است. امروز می‌توانست فصل پایان امید باشد اما ما فصل جدیدی از امید را آغاز کردیم و این دستاورد متعلق به همه است و ان‌شاءالله بر اساس آن آینده را بنا می‌کنیم.
ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در اینجا لازم می‌دانم از همه همکاران، دبیران سیاسی و وزیران که بیش‌ترین کار را انجام دادند تشکر کنم. از دولت‌های دیگر که به این روند کمک کردند تشکر می‌کنم. از نمایندگان عالی پیشین اتحادیه اروپا آقای خاویر سولانا، خانم کاترین اشتون و موگرینی و همکاران دیگرشان که به رهبری خود در این روند مؤثر بودند، تشکر می‌کنم.


* موگرینی: فصل جدیدی
در دیپلماسی باز شده است
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز نشست مشترک ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران گفت: نشان دادیم با همکاری می‌توانیم بر مسائل فائق شویم.
وی افزود: تصمیماتی که ما امروز می‌گیریم فقط مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نیست و خیلی بیشتر از آن است که می‌تواند راه را برای فصل جدیدی در روابط بین‌الملل باز کند و نشان دهد دیپلماسی همکاری و هماهنگی می‌تواند بر دهه‌ها تنش و رودرروئی فایق شود که این نشانه امید برای همه جهانیان است.
موگرینی در پایان از همه خبرنگاران و مذاکره‌کنندگانی که در محل مذاکرات حضور داشتند بابت پیگیری و حمایت‌هایشان قدردانی کرد.
*صالحی: ترتیبات مقرر برای موضوع پارچین با رعایت کامل خطوط قرمز خواهد بود
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز پس از امضای توافقی با آژانس که نقشه راه نامگذاری شده در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که در این توافق با انجام اقداماتی توسط ایران و آژانس تمام مسائل گذشته به طور کامل حل و فصل خواهد شد.  وی گفت: انجام تمام توافقات از جمله ترتیبات مقرر برای موضوع پارچین با رعایت کامل خطوط قرمز کشور خواهد بود.
*اهم موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5
جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های عضو گروه 1+5 (شامل آمریکا، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپائی) پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام در روز 23 تیر 1394 برای رفع سوء تفاهم‌ها در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای
جمهوری اسلامی ایران و هم‌زمان لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تفاهم نمودند.
* متن کامل این بیانیه «برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5» به این شرح است:
امروز یک روز تاریخی است. برای ما افتخار بزرگی است که اعلام کنیم که به
یک توافق درمورد موضوع برنامه هسته‌ای ایران دست یافته ایم.
با شجاعت، اراده سیاسی، احترام متقابل و مدیریت عالی، ما آنچه را که دنیا بدان امید بسته بود به سرانجام رساندیم: یک تعهد مشترک به صلح، تلاش مشترک برای امن‌تر کردن دنیایمان. امروز همچنین یک روز تاریخی است، بدان جهت که ما در حال ساخت شرائط لازم برای اعتماد و ایجاد فصل جدیدی در روابطمان هستیم.
*این دستاورد محصول
یک تلاش جمعی است
هیچ کس تصور نمی‌کرد که این کار آسانی باشد. تصمیمات تاریخ ساز هرگز آسان نیستند. ولی به رغم همه فراز و فرودهای این مذاکرات و تمدیدهای مکرر، امید و اراده، ما را قادر ساخت تا بر همه لحظات دشوار فائق آئیم. ما همواره واقف بوده‌ایم که در قبال نسل حاضر و نسل‌های آینده مسئولیت داریم.
به یمن تعامل سازنده همه طرف‌ها و تعهد و توانائی هیات‌هایمان، ما با موفقیت مذاکرات را به انجام رسانده و اختلافی را که بیش از 10 سال به درازا کشیده بود، حل و فصل کردیم.
طی دهه گذشته، افراد بسیاری در پیشبرد این مذاکرات دشوار نقش داشته اند و ما از همه آنها تشکر می‌کنیم، همانطور که مایلیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نقش اساسی و همکاری نزدیک آن، و نیز از دولت اتریش برای حمایت و مهمان نوازی اش سپاسگزاری کنیم.
ما، نماینده عالی اتحادیه اروپا در
امور سیاست خارجی و امنیتی و وزیر
امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همراه با وزرای امور خارجه جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا، پس از ماه‌ها کار فشرده در سطوح و اشکال مختلف، در اینجا در وین گرد هم آمدیم تا متن «برنامه جامع اقدام مشترک» را بر مبنای مؤلفه‌های اساسی که در 13 فروردین ماه در لوزان سوئیس مورد موافقت واقع گردید، مذاکره کنیم.
امروز، ما متن نهائی «برنامه جامع اقدام مشترک» را مورد توافق قرار دادیم.
گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران از این «برنامه جامع اقدام مشترک» تاریخی که ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کرده و نشانگر تغییر بنیادین در رویکرد آنها نسبت به این موضوع می‌باشد، استقبال می‌کنند.
 آنها انتظار دارند که اجرای کامل این برجام نقشی مثبت در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی ایفاء نماید. ایران مجدداً تأکید می‌نماید که تحت هیچ شرائطی در پی سلاح‌های هسته ای، ساخت یا تحصیل آنها نخواهد بود.
برجام دربرگیرنده برنامه‏ بلندمدت ایران مشتمل بر محدودیت‌های توافق شده در مورد برنامه هسته ای ایران بوده، و لغو جامع همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های چندجانبه و یک‌جانبه مرتبط با برنامه هسته ای ایران، شامل گام‌هائی برای دسترسی در زمینه‌های تجارت، فن آوری، تأمین مالی و انرژی، را موجب خواهد شد.
برنامه جامع اقدام مشترک، مشتمل بر یک متن اصلی و 5 پیوست فنی در مورد موضوعات هسته ای، تحریم‌ها، همکاری در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز،
تأسیس کمیسیون مشترک و برنامه اجرائی می‌باشد. این اسناد با ذکر جزئیات و بسیار دقیق و پیچیده هستند بنابراین نمی توان خلاصه کاملی از آنها در اینجا ارائه کرد.
متن کامل و پیوست‌های آن همین امروز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و ظرف چند روز آینده توسط گروه 1+5 برای تأیید توسط شورای امنیت به آن شورا تسلیم خواهد شد.
ما می‌دانیم که این توافق مورد موشکافی و تأمل ژرف قرار خواهد گرفت. اما آنچه که ما امروز اعلام می‌کنیم تنها یک توافق نیست، بلکه یک توافق خوب است. توافقی خوب برای همه طرف‌ها و برای کل جامعه بین الملل.
این توافق فرصت‌های جدیدی را خواهد گشود و گامی است رو به جلو برای پایان دادن به بحرانی که بیش از 10 سال به طول انجامیده است.
ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که این برنامه اقدام به طور کامل اجرا شود و روی کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی، حساب می‌کنیم.
این پایان مذاکرات ماست اما پایان کار مشترک ما نیست. ما همچنان این وظیفه خطیر را مشترکا دنبال خواهیم نمود و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که از اجرای این تلاش تاریخی حمایت کند.
* نشست عمومی و پایانی وزیران خارجه ایران و 1+5
ایران و 1+5 از شهریور 1392 تاکنون دور تازه مذاکرات هسته‌ای را برای پایان دادن به بحرانی غیر ضروری آغاز کردند.
این مذاکرات دو مرحله مقدماتی و نهائی داشت که با توافق ژنو مرحله مقدماتی انجام شد و تا به سرانجام رسیدن مرحله نهائی مذاکرات سه بار تمدید شد.
تا اینکه در نهایت روز سه‌شنبه 22 تیرماه به جمع‌بندی نهائی رسیدند و برنامه جامع اقدام مشترک شامل اقداماتی از سوی ایران برای اعتماد سازی و رفع نگرانی‌هاست و از سوی دیگر ضمن استمرار برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های همه جانبه علیه ایران در
یک پروسه زمانی رفع خواهد شد.
این توافق که روز سه‌شنبه به دست آمد باید به پایتخت‌ها برده شده و پس از بررسی و تأیید نهائی، رسمیت یابد.


نوشته شده در   چهارشنبه 24 تير 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode