ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 خرداد 1394     |     کد : 90350

تشكيل اجلاس فوق‌العاده يمن در عربستان با حضور ايران

حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقايي وزير خارجه کشورمان براي شرکت در اجلاس فوق العاده وزيران خارجه سازمان همکاري‌هاي اسلامي در مورد يمن عازم عربستان شد. اين اجلاس يک روزه در جده برگزار شد.

تشكيل اجلاس فوق‌العاده يمن در عربستان با حضور ايران

حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقايي وزير خارجه کشورمان براي شرکت در اجلاس فوق العاده وزيران خارجه سازمان همکاري‌هاي اسلامي در مورد يمن عازم عربستان شد. اين اجلاس يک روزه در جده برگزار شد.

خبر ديگر اينکه، مذاکرات اوليه صلح يمن در ژنو در حالي آغاز شد که به علت کارشکني عربستان و مصر در پرواز هواپيماي حامل نمايندگان انصارالله، مذاکرات روز اول اين نشست بدون حضور انصارالله برگزار شد.

يک منبع مطلع در صنعا اعلام کرد، هواپيماي حامل هيات انصارالله با توقف طولاني در فرودگاه جيبوتي به موقع به مقصد ژنو حرکت نکرده است. در چنين شرايطي، مذاکرات ژنو با حضور هيات دولت مستعفي و بدون حضور انصارالله برگزار شد.

در همين حال، بان کي مون، دبيرکل سازمان ملل که ژنو را بدون ديدار با هيات انصارالله ترک کرد،در جمع خبرنگاران با طرح درخواست برقراري آتش بس در يمن طي ماه رمضان اعلام کرد، يمن در حال حاضر به بمبي ساعتي شبيه است که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد و ما تلاش مي‌کنيم تا آتش‌بس کامل و فراگير در ماه مبارک رمضان در يمن برقرار شود.

در اين رابطه عبدالعزيز جباري، عضو هيات اعزامي دولت مستعفي يمن گفت: تا پيش از خروج انصارالله از شهرهاي يمن برقراري آتش بس ممکن نيست.

رياض ياسين، وزيرخارجه دولت مستعفي يمن و رئيس هيات اعزامي اين دولت نيز با بيان اينکه براي حل واقعي بحران يمن تلاش مي‌کنيم افزود، هر گونه مذاکراتي بايد بر اساس قطعنامه 2216 باشد و ما براي رايزني براي آتش بس موقت حاضريم. وي همچنين ادامه داد، انصارالله بايد هرچه سريعتر از شهرهاي اين کشور عقب‌نشيني کند و به آتش‌بس پايبند باشد.

تحولات ميداني

جنگنده هاي عربستان در حالي که نشست ژنو براي برقراري صلح دريمن در حال برگزاري است، مناطق مسکوني منطقه «الحوبان» در شهر تعز را بمباران کردند. اين حمله 17 کشته و دهها زخمي برجا گذاشت.از سويي، دهها تن از مردم يمن در حمله جنگنده‌هاي سعودي به بازاري در شهر «الحزم» استان «الجوف» کشته و زخمي شدند.

همچنين به گفته منابع محلي، جنگنده هاي متجاوز عربستان در پنج نوبت مناطق مسکوني محله «فج عطان» در صنعا پايتخت يمن را به شدت بمباران کردند به طوري که شدت انفجارهاي پي درپي اين شهر را به لرزه در آورد. در چنين شرايطي، خبرگزاري رسمي يمن از کشته شدن 35 غيرنظامي در نتيجه تازه ترين حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي به استان هاي مختلف يمن خبر داد. در اين حال، نيروهاي مقاومت مردمي يمن توانستند از تروريست هاي القاعده و داعش و نيروهاي منصور هادي، رئيس جمهوري فراري، چندين تانک ومهمات تيپ 33 زرهي ارتش را در مناطق نظامي استان ضالع به غنيمت بگيرند.

در اين حال، هزاران يمني در اعتراض به حملات عربستان سعودي در صنعا دست به تظاهرات زدند و خواستار رفع محاصره کشورشان شدند. اين تظاهرات که در آن گروه‌هاي مختلف مردم از جمله نيروهاي ارتش يمن و کميته‌هاي مردمي شرکت داشتند، با شعار «محاصره يمن مشروع نيست» برگزار شد. معترضان يمني با سر دادن شعارهايي ضمن محکوميت مجدد تجاوزات عربستان سعودي، ممانعت عربستان در رسيدن کمک‌هاي انسان‌دوستانه به دست مردم يمن را محکوم کردند.

در تحولي ديگر، قبايل «يام» و «ولد عبدالله» در منطقه نجران عربستان با صدور بيانيه اي در قبال تجاوز عربستان سعودي به يمن موضعگيري کردند.در اين بيانيه آمده است، رژيم آل سعود تمامي معاهداتي که با اجداد ما امضا کرده بودند را نقض کرده است.در ادامه بيانيه خاطرنشان شده است، هدف عربستان از حمله به يمن درگير کردن منطقه نجران به جنگ و درگيري با برادرانمان است. در اين بيانيه خطاب به مردم يمن گفته شده است که تجاوز عربستان به شما دخالت در امور داخلي تان است و صرفا با اهداف سياسي صورت مي گيرد.قبايل نجران اعلام کردند، ما همه برادر هستيم و با تکفيري ها و فتنه افکنان که خون و مال و آبرو و ناموس مردم را مباح مي دانند مخالف هستيم. ما با حملات عربستان به يمن مخالفيم و حق مشروع يمن در دفاع از خود را مشروع مي دانيم.

خبر ديگر اينکه، يک منبع آگاه عربستاني از ابعاد و زواياي پنهان شليک موشک اسکاد يمن به پايگاه نظامي «ملک خالد» در عربستان پرده برداشت. اين منبع سعودي که خواست نامش فاش نشود افزود، موشک اسکاد شليک شده از سوي ارتش يمن دقيقا به هدف اصابت کرد و منفجر شد و سيستم دفاع موشکي عربستان به رغم اطلاعات کذب منتشر شده، نتوانسته آن را رهگيري و منفجر کند. به اين ترتيب ارتش يمن توانست سامانه دفاع پيشرفته و خودکار پدافندهوايي عربستان را عملا ناکارآمد کند.در تحولي ديگر، مدير دفترعلي عبدالله صالح، ديکتاتور پيشين يمن اعلام کرد، وي به دليل فشارهاي زياد در دوره گذشته، در تکلم دچار مشکلات بسياري شده است و همچنين تا پايان عمر نمي‌تواند حرکت کند.

*عربستان

«جيمز کلاپر» رئيس سازمان سيا در سفر به عربستان با «محمد بن سلمان بن عبدالعزيز» جانشين وليعهد عربستان و وزير دفاع اين کشور ديدار کرد. «خالد بن علي الحميدان» رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان نيز در اين ديدار حضور داشت. بررسي مسائل مشترک ميان دو کشور و همکاري هاي دوجانبه موضوع گفتگوهاي کلاپر با محمد بن سلمان بود.

*بحرين

دستگاه قضايي رژيم آل خليفه 57 تن از شهروندان بحريني را در مجموع به 748 سال زندان محکوم و تابعيت 56 شهروند ديگر را لغو کرد.

اداره آزادي ها و حقوق بشر جمعيت ملي اسلامي الوفاق محاکمه همزمان اين 57 تن را بزرگ‌ترين محاکمه در تاريخ بحرين از نظر شمار افراد متهم و مجموع سنوات محکوميت دانست و با صدور بيانيه اي اعلام کرد، افراد متهم همچنين به پرداخت هزاران دينار بحريني محکوم شده‌اند.

بحرين تاکنون تابعيت 186 شهروند خود را لغو کرده است. بيانيه افزود، از افراد ياد شده زير شکنجه اعتراف گرفته شده است و به همين دليل بر اساس معيارهاي بين الملل اعتراف آنها باطل و بي ارزش است.

خبر ديگر اينکه، با نزديک شدن به موعدصدور حکم دادگاه شيخ علي سلمان، دبيرکل جمعيت اسلامي مردم بحرين تظاهرات با شکوهي را برگزار کردند و خواستار آزادي فوري وي شدند.تظاهرکنندگان تاکيد کردند، رژيم آل خليفه با هدف قرار دادن شيخ علي سلمان اکثريت ملت بحرين و حقوق از دست رفته شان را هدف قرار داده است.


نوشته شده در   سه شنبه 26 خرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode