ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 28 ارديبهشت 1394     |     کد : 89142

معادلات تغيير مي‌كند كابوس شكست عربستان در برابر انصارالله

انصارالله پس از 53 روز مقاومت مقابل ائتلاف عربي به رهبري عربستان دست به تحركات تازه نظامي زده و تلاش سعودي‌ها براي نابودي اين جنبش مردمي ناكام مانده است.


 انصارالله پس از 53 روز مقاومت مقابل ائتلاف عربي به رهبري عربستان دست به تحركات تازه نظامي زده و تلاش سعودي‌ها براي نابودي اين جنبش مردمي ناكام مانده است.

در همين رابطه، رسانه‌هاي يمن از استقرار سکوي‌هاي موشکي اسکاد متعلق به جنبش انصار الله در صعده و شهر «خمر» در شمال عمران واقع در مرزهاي مشترک با عربستان خبر دادند.

اهالي خمر نيز ورود اين تجهيزات انصارالله و نيروهاي عبدالله صالح به اين شهر و صعده را تاييد کردند.

از سويي، منابع محلي از استقرار سکوي‌هاي موشکي به روستاي «بيت الوداعي» در نزديکي صنعا - صعده خبر دادند.در اين حال، سرتيپ «يحيي محمد عبدالله صالح» رئيس سابق دستگاه امنيت مرکزي ارتش يمن و فرزند برادرعلي عبدالله صالح، ديکتاتور سابق يمن گفت: درصورت آغاز تجاوز زميني عربستان به يمن، آماده پاسخ به اين حملات هستيم. وي افزود، متجاوزان در صورت رويارويي با قبايل و ارتش احساس درد نخواهند کرد زيرا سريعا به هلاکت مي‌رسند. محمد صالح خاطرنشان کرد، عربستان به يمن تجاوز کرده است و مردم يمن به مداخله جويي خارجي به ويژه عربستان حساسيت دارند.

تحولات ميداني

جنگنده‌هاي متجاوز عربستان پيش از پايان زمان آتش بس پنج روزه مناطق مسکوني استان صعده را که در نزديکي مرز عربستان قرار دارد، بمباران کردند. جنگنده هاي سعودي همچنين با نقض آتش بس موقت شهر تعز را هدف حملات خود قرار دادند. براثر اين حمله شماري از شهروندان يمني کشته و زخمي شدند. از سويي،هواپيماي جاسوسي آمريکا بر فراز شهرهاي عدن، صعده و استان شبوه يمن به پرواز درآمدند. در اين حال، نيروهاي ارتش و کميته هاي مردمي يمن اخيرا يک محموله سلاح را که توسط هواپيماهاي عربستان براي تروريست‌هاي القاعده يمن به زمين انداخته شده بود، غنيمت گرفتند.اين محموله 30 صندوق حامل خمپاره‌انداز و «آر پي‌جي» بود که در شهر «عتق» در استان شبوه پيدا کشف شد.

درهمين حال، منابع رسانه‌اي خبر دادند، نيروهاي کميته‌هاي مردمي کنترل شرق عدن را در اختيار دارند و شبه نظاميان طرفدار رئيس جمهوري فراري يمن به مناطق غربي شهر عقب نشيني کردند. درچنين شرايطي، هياتي از ديد‌بان حقوق بشر از استان صعده و تعدادي از مناطق و بيمارستان‌ها بازديد و با تعدادي از افرادي که به دليل تجاوزات ائتلاف عربي زخمي شده اند، گفتگو کردند.

از سوي ديگر، سه هواپيماي حامل کمک هاي بشردوستانه کميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل، سازمان پزشکان بدون مرز و صليب سرخ جهاني ديشب وارد فرودگاه صنعا پايتخت يمن شد. به گفته يک مقام مسئول در فرودگاه بين المللي صنعا، دو هواپيما وابسته به کميسارياي عالي سازمان ملل و حامل 48 تن کمک هاي بشردوستانه بودند. يک هواپيماي باري نيز متعلق به پزشکان بدون مرز و صليب سرخ جهاني و حامل پزشکان و مقادير زيادي کمک هاي دارويي و غذايي بود که در اين فرودگاه به زمين نشست.

در اين حال، کاپيتان «کشتي نجات» ايران نيز اعلام کرد، اين کشتي با عبور از شمال غرب اقيانوس هند، وارد خليج عدن شد و به اين ترتيب 1000 مايل از مسافت 1785 مايلي مسير بندرعباس تا بندر حديده يمن را پيموديم.مسعود قاضي افزود، مسير کشتي در کريدور بين‌المللي به سمت باب المندب است و اين مسير به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.وي تصريح کرد، اگر همه چيز طبق پيش بيني ها و برنامه‌ريزي قبلي انجام شود اواخر روز 31 ارديبهشت به محدوده بندر حديده خواهيم رسيد.

در اين راستا، سازمان ملل از ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان خواست بازرسي از کشتي ها و هواپيماهاي حامل کمک به يمن را براي رسيدن هرچه سريعتر کمک‌ها به دست مردم يمن، کاهش دهد. هماهنگ کننده امور انساني سازمان ملل در يمن گفت: ادامه نبرد و درگيري ها در مناطقي از عدن و تعز، با وجود آتش بس اعلام شده، مانع دسترسي به شهروندان و امدادرساني به آنان است. با اين حال، کارکنان سازمان ملل که براي کمک رساني و توزيع غذا در يمن حضور يافته‌اند، از پايان آتش بس و آغاز مجدد عمليات نظامي به شدت نگران هستند زيرا در آن صورت امداد رساني بسيار دشوار خواهد شد.

در تحولي ديگر، منابع نزديک به ائتلاف عربي در حالي از احتمال تمديد آتش بس موقت خبر دادند که مشاور رئيس جمهوري فراري يمن اعلام کرد، آتش بس ديگر تمديد نمي شود.«خالد البحاح» نخست‌وزير دولت مستعفي يمن هم به خبرگزاري رويترز گفت: تمديد آتش‌بس در يمن، به اوضاع تحولات ميداني در اين کشور بستگي دارد. از سويي، فرستاده سازمان ملل به يمن ابراز اميدواري کرد که اين وقفه به آتش بسي دائمي در اين کشور منجر شود.

در چنين شرايطي، نشريه اکونوميست با انتشار گزارشي تحليلي در مورد احتمال پايان آتش بس ميان عربستان و يمن، پادشاه سعودي را محتاج ادامه جنگ در يمن براي تثبيت قدرتش دانست.به نوشته اکونوميست، ملک سلمان زير فشار است تا آتش بس موقت پنج روزه ميان عربستان و يمن را تمديد کند اما به نظر مي رسد وي براي تثبيت قدرت خود به ادامه جنگ در يمن نياز دارد زيرا او به تازگي برادرش يعني پادشاه سابق عربستان را از دست داده و قدرت را در دست گرفته و هنوز پايه هاي قدرتش قوي نشده است.

برگزاري کنفرانس رياض

کنفرانس رياض با حضور منصورهادي، رئيس جمهوري فراري يمن، فرستاده سازمان ملل به اين کشور، نمايندگاني از کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس و برخي گروه‌هاي سياسي يمن آغاز به کار کرد. اين در حالي است که جنبش انصارالله يمن در اين کنفرانس حضور نداشت.

در اين کنفرانس که تحت عنوان "نجات يمن و ساخت کشوري فدرال" و به خواست منصور هادي برگزار شده بود، عبدالعزيز الجباري، رئيس هيات مشورتي کنفرانس رياض با طرح اين ادعا که انصارالله يمن را به بن بست کشانده است، اين کنفرانس را نقطه عطفي در تاريخ معاصر يمن خواند و مدعي شد، هدف از اين کنفرانس بازگشت ثبات و امنيت به يمن و پايان دادن به بحران اين کشور است .

از سويي، دبيرکل شوراي همکاري خليج فارس در افتتاحيه اين نشست بر حمايت قاطع اين شورا از منصورهادي و گروه‌هاي همپيمان با وي تاکيد کرد. عبداللطيف الزياني تاکيد کرد، شوراي همکاري خليج فارس در مرحله دوم عمليات در يمن که تحت عنوان عمليات "احياي اميد" انجام مي‌شود نيز به حمايت خود از دولت قانوني يمن ادامه مي‌دهد و از تمامي تلاش خود براي بازسازي و امدادرساني به اين کشور استفاده خواهد کرد.

رئيس‌جمهوري فراري يمن نيز در اين کنفرانس بار ديگر انصارالله را به انجام کودتا عليه دولت متهم کرد و مدعي شد، انصارالله و همپيمانان آنها عليه ملت يمن دست به سلاح برده‌اند. منصورهادي، عبدالله صالح، ديکتاتور پيشين اين کشور را نيز متهم کرد که در طول دولت وي کارشکني کرد و تلاش داشته تا مانع بهبود شرايط سياسي و اقتصادي يمن شود. وي افزود، برخي طرف‌هاي داخلي با حمايت نيروهاي خارجي تلاش دارند تا ثبات و امنيت يمن را دچار تنش کنند. وي با تشکر از عربستان و ديگر کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس گفت: يمن با کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس از يک تار و پود است. در همين راستا، «ولد شيخ احمد» فرستاده سازمان ملل به يمن در سخنراني خود خواهان تمديد زمان آتش بس در يمن شد.

* عربستان

مجله آمريکايي فارين ‌پاليسي در مطلبي با اشاره به نشست رئيس‌جمهوري آمريکا با مقامات کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس در کمپ ديويد و پيشنهاد واشنگتن براي فروش سلاح‌هاي پيشرفته به آنها نوشت، اين ديپلماسي نبود، نمايشگاه تسليحات بود. خبر ديگر اينکه، پايتخت آلمان صحنه تظاهرات مردم در اعتراض به حکم اعدام شيخ نمر، روحاني برجسته شيعه عربستان بود. از سوي ديگر، درپي ادامه اعتراض‌هاي مردمي به صدور حکم اعدام شيخ نمر شهرهاي العواميه و القطيف در عربستان به صحنه اعتراضات مردمي بدل شده است. در اين راستا، شماري از اهالي شهر العواميه تظاهراتي را با شعار "روح و جانمان را فداي شما مي‌کنيم اي نمر" برگزار کردند. در تحولي ديگر،روزنامه ساندي تايمز انگليس نوشت،عربستان قصد خريد تسليحات هسته‌اي از پاکستان را دارد.


نوشته شده در   دوشنبه 28 ارديبهشت 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode