ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394     |     کد : 88961

اوباما با درخواست رهبران شوراي همكاري خليج‌فارس براي امضاي پيمان دفاعي با آمريکا مخالفت كرد

هماهنگ‌کننده کاخ سفيد در امور خاورميانه و منطقه خليج فارس گفت: باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا درخواست کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس براي امضاي پيمان دفاعي با آمريکا را رد کرده است.

دست رد آمريكا بر سينه اعراب خليج فارس

 هماهنگ‌کننده کاخ سفيد در امور خاورميانه و منطقه خليج فارس گفت: باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا درخواست کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس براي امضاي پيمان دفاعي با آمريکا را رد کرده است.

«رابرت مالي» خاطرنشان کرد، آمريکا از چند هفته پيش اين موضوع را به اطلاع متحدان عربي خود رساند که امضاي اين پيمان با آنها امکان‌پذير نيست .

به گفته وي، با وجود اين مخالفت، متحدان عربي آمريکا بعد از بازگشت از نشستي در پاريس که وزراي خارجه شش کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس و جان کري، وزير خارجه آمريکا در آن حضور داشتند، بار ديگر خواستار امضاي چنين پيماني شدند.

وي افزود: پس از اين مسئله، ملک سلمان با اوباما تماس گرفت تا به اطلاع وي برساند که نمي‌تواند اين هفته به واشنگتن سفر کند.

در اين حال و در واکنش به خبر لغو سفر رهبران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس به نشست کمپ ديويد، کاخ سفيد اعلام کرد اين اقدام تاثيري در سياست هاي واشنگتن نخواهد داشت. در اين رابطه فاکس نيوز در گزارشي نوشت، کاخ سفيد بسيار تلاش کرد عصبانيت خود را از نيامدن افرادي چون ملک سلمان به نشست کمپ ديويد پنهان کند.

سي ان ان نيز اعلام کرد، آمريکا لغو سفر شاه عربستان به واشنگتن را کم اهميت مي داند. نيويورک‌تايمز هم در گزارشي با اشاره به اينکه غيبت پادشاه عربستان در کمپ‌ديويد نمايانگر تزلزل پيوند رياض- واشنگتن است، نوشت: غيبت پادشاه عربستان در نشست کمپ ديويد نشان مي دهد دو کشوري که براي چندين نسل اهداف مشترکي در خاورميانه داشتند، در حال حاضر به صورت اساسي دچار اختلاف شده اند. با اين حال نمي‌توان چهار عامل محکمي که به افزايش تنش‌ها بين واشنگتن و رياض منجر شده است را ناديده گرفت.

در چنين شرايطي، «عادل جبير» وزير خارجه عربستان گفت: لغو سفر ملک سلمان ربطي به اختلاف دو کشور ندارد! اين در حالي است که «عبدالخالق عبدالله» مشاور سياسي وليعهد ابوظبي، عدم حضور پادشاه عربستان در نشست کمپ‌ديويد را بي‌احترامي به رئيس‌جمهوري آمريکا دانست و تصريح کرد، به نظر مي‌رسد اختلافات درباره ايران ميان دو کشور عميق‌تر شده است. در همين حال، وليعهد عربستان در مسير سفر به واشنگتن، براي رايزني با مقامات فرانسوي در سفري از پيش اعلام‌ نشده، وارد پاريس شد

* بحرين

پاکستان در پاسخ به درخواست رژيم آل خليفه نيروهاي ويژه امنيتي خود را براي همکاري در سرنگوني انقلابيون بحرين به اين کشور اعزام کرد.

* عربستان

نيروهاي امنيتي سعودي دهها تن از شهروندان القطيف، العواميه و الاحساء را از ترس شرکت در تظاهرات حمايت از شيخ نمر روحاني برجسته شيعه عربستان و اعتراض به حکم اعدام وي بازداشت کردند.


نوشته شده در   چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode