|
وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی با اعلام این که مرحله چهارم طرح تحول سلامت از امروز آغاز می شود ، تاکید کرد:نیازمند تجدیدنظر جدی در آموزش پزشکی هستیم چراکه در این سالها درمان، پژوهش و آموزش از روند کنونی آسیب دیدهاند.
وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی با اعلام این که مرحله چهارم طرح تحول سلامت از امروز آغاز می شود ، تاکید کرد:نیازمند تجدیدنظر جدی در آموزش پزشکی هستیم چراکه در این سالها درمان، پژوهش و آموزش از روند کنونی آسیب دیدهاند. دکتر سیدحسن هاشمی دیروزدر شانزدهمین همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری با اشاره به مشکلاتی که آموزش پزشکی هماکنون با آن دست به گریبان است، یادآور شد: اگر صریح درباره آموزش پزشکی صحبت کنیم به این نتیجه میرسیم که نمیتوانیم ادعا کنیم شرایطمان رو به تعالی بوده است. وی با اعلام این که سه دهه قبل اساتید ما برای خدمات آموزش نمیدادند، آموزش عالی و آموزش پزشکی از هم جدا بود. اما پس از ادغام و خودگردانی بیمارستانها مسائل زیادی به وجود آمد، یادآور شد: اشتباهی که صورت گرفته این است که در فرآیند ادغام مردم فراموش شدند و آموزش محور اصلی شد و بهداشت و درمان پس از آن قرار گرفت. هاشمی یادآور شد: ما برای انتخاب متولی امر سلامت در استان بهترین فرد و استاد را به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب کردیم و پس از آن، آن را به بیمارستانها هم تسری دادیم تا جایی که حتی معاون بیمارستان را هم عضو هیات علمی انتخاب کردیم. به همین سبب هم درمان مردم معطل ماند و هم استاد دانشگاه و رئیس دانشگاه مجبور بودند برای کوچکترین امور اجرایی هم برنامهریزی کنند. این مشکل آن زمان آسیب جدی وارد کرد که قرار شد بیمارستانها خودشان را اداره کنند. طبیعی بود که هر بیمارستانی برای اداره خود مجبور بود فشار بیشتری را برای درمان وارد کند و از طرف دیگر رئیس دانشگاه هم به توسعه دانشکدههای مختلف سوق پیدا کرد. وی تاکید کرد: با این عنوان که عضو هیات علمی باید ارتقا پیدا کند و با شعارتولید علم ضربه بدتری به آموزش زدیم و همان مانده آموزش هم در پژوهش وتولید مقاله صرف شد. وزیر بهداشت افزود شد: نقش روسای دانشگاهها در حوزه آموزش حمایتی است نباید توقع داشت که بقیه کارها را رها کنند و به سراغ آموزش بیایند، نمیتوان یک معاونی داشت که دست و پا شکسته وقت بگذارد و سایر وقتش را در بخشهای دیگر صرف کندو شاهد عدم حضور اساتید و فراگیران در بخشهای آموزشی، بستری و سرپایی و به خصوص در کشیکهای شب و برنامه روزانه باشیم. وی با اشاره به تصویب سند آمایش سرزمین سلامت گفت: این سند مهمترین راهکار برای جلوگیری از گسترش بیرویه آموزش عالی در حوزه پزشکی است و اگر برای همین یک اتفاق آمده باشیم بسیار میارزد چراکه هم عدالت آموزشی را در نقاط مختلف فراهم میکند و هم دانشگاهها در قالب قطبها و مراکز استانی ماموریتمحور میشوند. وی گفت: ما بر حضور دانشجویان پزشکی در سال آخر آموزش خودشان تاکید داریم به همین منظور این تغییر را ایجاد کردیم که فارغ التحصیلان پزشکی یکسال پس از پایان تحصیل در امتحان دستیاری شرکت کنند چراکه متاسفانه دانشجویان پزشکی در سال آخر که بسیاردرآموزش آنان مهم است در بخشها حضور نداشتند و کشیکفروشی صورت میگرفت که مسئولیت اخلاقی و حرفهای همه اینها برعهده دانشگاه است و به همین دلیل ما این تغییر را در روند آزمون دستیاری ایجاد کردیم. وی با اشاره به این که فردی که میخواهد استادی یا کار در بخش خصوصی را انتخاب کند باید تنها در یکی از این دوبخش فعال باشد ، افزود: نمیشود که استادی داشته باشیم که فکر و ذکرش جایی غیر از آموزش باشد. این پروسه طولانی باید اجرایی شود اما نه همچون گذشته با زور. چراکه دیدیم بازخورد مثبتی نداشت. ما باید به این سمت پیش برویم که مجهزترین، بهترین و زیباترین بیمارستانهای ما بیمارستانهای آموزشی باشد. دانشگاههای ماموریتگرا دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت هم در این مراسم ماموریت گرا شدن دانشگاهها، گسترش رشتههای بین رشتهای، ایجاد پارکهای علم و فناوری را مهمترین عناصر در تغییرات آموزش عالی برشمرد و گفت: دانشگاهها باید آزمایشگاه نوآوری باشند. وی با اشاره به وضعیت آموزش پزشکی در ایران و دنیا، گفت: ما در سال ۲۰۱۰در دنیا رکورد دار توسعه نیروی انسانی در تحصیلات دانشگاهی بودهایم و رشد تندی را در سالهای ۲۰۰۵تا ۲۰۱۰تجربه کردیم. البته در اقتصاد دانش بنیان و علم و فناوری باید تحصیلات تکمیلی را ارتقاء بدهیم. ضمن اینکه رشته پزشکی نیز رشته پر هزینهای است اما در مقابل در حوزه اقتصاد دانش بنیان سود زیادی خواهد رساند. وی گفت: کشورهای توسعه یافته محصل را به گونهای آموزش میدهند که خود به یک نوآور بدل میشود. بسیار ناپسند است که فردی در تحصیلات تکمیلی باشد و پس از آن به دنبال شغل برای وی بگردیم. وی یادآور شد: ۱۰۰سال پیش وقتی اولین گزارش آموزش پزشکی در آمریکا منتشر شد، چندین دانشگاه و کالج پزشکی تعطیل شدند تا فرآیندهای آموزشی اصلاح شد. بنابراین باید دانشجو محوری، افزایش کیفیت آموزش، اخلاق پزشکی در فرآیندهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد. وی رویکرد میان رشتهای را از مهمترین رویکردهای جهانی دانست و گفت: متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده ایم ودر زمینه آموزش سنتی هم تنها ۲۵درصد آموزش را در دنیا تشکیل میدهد و بخش عمده ای از آموزش برپایه الکترونیک است و ما در این زمینه باید حرکت جدی داشته باشیم. لاریجانی اظهار داشت: هنوز نسبت به برنامه عقب هستیم و ادغام بستر مناسبی را برای آمایش سرزمین طراحی کرده است که تحول مهمی در آن رخ میدهد. همین طور راهکارهای بالینی و پزشک خانواده نیز باید متحول شوند.
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
نوشته شده
در
يکشنبه 20 ارديبهشت 1394
توسط
مدیر پرتال
|
|
PDF
چاپ
بازگشت
|
|
|
|
|