ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 فروردين 1394     |     کد : 87959

سازمان ملل: عربستان در يمن مشغول كشتار غيرنظاميان است

:ديد‌بان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد،جنگنده‌هاي ارتش سعودي با «نقض قوانين جنگي»، شمار زيادي از شهروندان بي‌گناه يمني را به قتل رسانده‌اند.اين سازمان همچنين خواستار انجام تحقيقات درباره کشته و زخمي شدن هزاران نفر از غيرنظاميان يمني در تجاوزات ائتلاف عليه يمن به سرکردگي عربستان سعودي شده است.



ديد‌بان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد،جنگنده‌هاي ارتش سعودي با «نقض قوانين جنگي»، شمار زيادي از شهروندان بي‌گناه يمني را به قتل رسانده‌اند.اين سازمان همچنين خواستار انجام تحقيقات درباره کشته و زخمي شدن هزاران نفر از غيرنظاميان يمني در تجاوزات ائتلاف عليه يمن به سرکردگي عربستان سعودي شده است.

«جو استورک» معاون مدير اجرايي بخش خاورميانه و شمال آفريقا ديدبان حقوق بشر سازمان ملل افزود، حملات مکرر هوايي به کارخانه‌‌ها در نزديکي پايگاه نظامي، يک نوع اهانت و بي‌رحمي به غيرنظاميان محسوب مي‌شود. در همين حال، سخنگوي بان‌کي‌مون اعلام کرد، آژانس‌هاي کمک‌رساني سازمان ملل اعلام کرده‌اند که حدود 11 ميليون تن در يمن به علت بحرا‌ن‌هاي کنوني در اين کشور با مشکل امنيت غذايي مواجه هستند.استفان دوجاريک، سخنگوي سازمان ملل گفت:سازمان غذا و کشاورزي (فائو) اعلام کرده که حدود 6/10ميليون تن در يمن با مشکل امنيت غذايي مواجه هستند که 8/4 ميليون تن از آنان در شرايط «اضطراري» هستند و از کمبود مواد غذايي شديد و سوءتغذيه شديد رنج مي‌برند. وي تاکيد کرد: تعليق پروژه‌هاي تجاري به يمن همچنان دسترسي کارکنان امور بشردوستانه بين‌المللي را در داخل و خارج از يمن محدود مي‌کند. عمليات در بنادر درياها نيز دچار محدوديت‌هايي شده است. درگيري‌هاي مسلحانه در جنوب يمن نيز تحويل محموله‌ها به مناطق نيازمند را دچار مشکلات فراوان کرده است.در چنين شرايطي،دبيرکل سازمان ملل با بيان اينکه برقراري فوري آتش‌بس در يمن و از سرگيري مذاکرات در اين کشور بحران‌زده ضروري است، گفت: کمک‌هاي حياتي بايد سريعا براي اين کشور فقير خاورميانه ارسال شود. وي که در مرکز موسوم به باشگاه ملي رسانه واشنگتن صحبت مي‌کرد، در اين مورد گفت: من از همه طرف‌ها مي‌خواهم فورا آتش‌بس برقرار کنند. در اين حال، «جمال بن‌ عمر» فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن در بحبوحه حملات هوايي عربستان به يمن استعفا داد و احتمال مي‌رود يک ديپلمات موريتانيايي جانشين وي شود. اين در حالي است که،وزير خارجه روسيه با انتقاد از حمايت آمريکا از حمله کشورهاي عربي به يمن اين اقدام واشنگتن را پرسش برانگيز توصيف کرد. «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه اعلام کرد ، جانبداري آمريکا از عمليات «توفان قاطع» براي حمله به يمن پرسش برانگيز است.در همين رابطه،وزير دفاع آمريکا و رئيس ستاد مشترک ارتش اين کشور در کنفرانس خبري مشترکي بر حمايت واشنگتن از عربستان و ادامه حملات اين کشور عليه القاعده تاکيد کردند. از ديگر سو،نخست وزير عراق با غيرمنطقي توصيف کردن حملات هوايي به يمن گفت: هدف از اين حمله چيست؟ آنها مي‌خواهند چه کاري در يمن انجام دهند؟ مسئله اصلي يک مشکل سياسي در درون يمن است.حيدر العبادي نخست وزير عراق در حاشيه ديدارش با مقامات آمريکايي در واشنگتن با انتقاد از حمله عربستان سعودي به يمن تاکيد کرد که رياض دست به اقدامي غير منطقي زده است.وي با اشاره به غير منطقي بودن حمله عربستان به يمن خواستار توقف فوري حملات رژيم سعودي به يمن شده است .

اظهارات اميرعبداللهيان

معاون وزير خارجه در ديدار همتاي آلماني‌اش گفت: حملات عربستان سعودي و برخي ديگر از کشورها به يمن اقدام خطايي است که نتيجه‌اي براي متجاوزان به همراه نخواهد داشت.حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه کشومان با مارکوس ادرر معاون وزير خارجه آلمان ديدار و در خصوص آخرين تحولات منطقه بويژه يمن، بحرين، عراق و سوريه گفتگو کرد.وي با اشاره به تحولات اخير در يمن و حملات نيروهاي نظامي خارجي اظهار داشت: حملات عربستان سعودي و برخي ديگر از کشورها به يمن اقدام خطايي است که نتيجه‌اي براي متجاوزان به همراه نخواهد داشت. در همين حال،معاون وزير خارجه ايران و معاون امور انساندوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌هاي اضطراري دبيرکل سازمان ملل در خصوص ارسال کمک‌هاي فوري انسان‌دوستانه به مردم آسيب‌ديده از بمباران‌هاي هوايي عربستان در يمن به صورت تلفني گفتگو کردند. اميرعبداللهيان در تماس تلفني خود اظهار داشت، متاسفانه مردم مناطق مختلف يمن به دليل تداوم حملات نظامي و عدم امکان ارسال کمک‌هاي انساندوستانه، از فقدان ضروري‌ترين نيازهاي روزانه حياتي خود از جمله آب، نان و دارو شديدا رنج مي‌برند. وي افزود، جمهوري اسلامي ايران تلاش‌هاي زيادي را انجام داده تا کمک‌هاي دارويي و غذايي از طريق صليب سرخ جهاني براي مردم يمن ارسال شود، اما به دليل عدم همکاري عربستان سعودي چنين امکاني تاکنون ميسر نشده و در صورت ادامه اين وضعيت، فاجعه انساني و بشري در يمن تشديد مي‌شود.

اعتراف آمريکا

قائم‌مقام وزارت خارجه آمريکا اعتراف کرد ، ايران درگيري‌ها در يمن را فرماندهي نمي‌کند. وي همچنين گفت در صورتي که نتيجه توافق هسته‌اي، تغيير رفتار ايران باشد، واشنگتن از تعامل گسترده‌تر با ايران استقبال مي‌کند.در همين رابطه،مقام‌هاي اطلاعاتي آمريکا و اروپا با شرط عدم افشاي نام، ادعاهاي عربستان و همچنين اظهارات علني مقامات غربي درباره نقش ايران در يمن را رد مي‌کنند. مقامات غربي در گفتگو با بلومبرگ به شرط عدم افشاي نام درباره ادعاهاي عربستان سعودي درباره نقش ايران در يمن ابراز ترديد کرده‌اند.

از سويي،حزب‌الله لبنان با صدور بيانيه‌اي شديداللحن و بي‌سابقه عليه رياض، مقايسه عربستان با ايران را مقايسه رژيمي عقب‌مانده، جاهل، صادرکننده تروريسم و افکار منحرف با نظامي همراه با دستاوردهاي علمي دانست که مقابل دنياي ظلم ايستاده است. روابط عمومي حزب الله لبنان با صدور بيانيه‌اي، اعلام کرد،گفتگوي نمايندگانش با حزب «المستقبل» (متحد عربستان) سبب نمي‌شود که حزب‌الله از عربستان به دليل حمله و تجاوز به يمن انتقاد نکند. حزب‌الله در اين بيانيه ضمن اعلام اينکه رژيم آل سعود براي اجاره کردن ديگران، خريد وجدان آنان و واردات ارتش و سربازان ديگر کشورها تلاش مي‌کند افزود،عربستان به دنبال فتنه‌انگيزي واختلاف‌افکني براي کشتن بيگناهان است.در همين حال، رئيس جريان «المرده» لبنان تاکيد کرد، در موضعگيري درباره جنگ عربستان سعودي عليه يمن، با موضع دبير کل حزب الله هم‌رأي هستم.«سليمان فرنجيه» رئيس جريان المرده و سياستمدار مسيحي لبنان تاکيد کرد، در موضعي که «سيد حسن نصرالله» دبير کل حزب‌الله لبنان درباره حملات عربستان سعودي عليه يمن اتخاذ کرد، تا آخر با سيد نصرالله هم‌رأي هستم. از طرفي، روزنامه الاخبار با اشاره به اين ادبيات حزب‌الله نوشت: حزب‌الله تعارف را با عربستان کنار گذاشت. ديگر وقت شوخي تمام شد. مرحله ما بعد تجاوز به يمن، مانند مرحله ماقبل آن نيست. تابوهايي که مدت‌ها مورد احترام بود ديگر شکسته شد. از سوي ديگر، معاون دبيرکل حزب الله لبنان عمليات توفان قاطع عربستان سعودي را در راستاي منافع رژيم صهيونيستي توصيف کرد.در تحولي ديگر، پادشاه بحرين که براي ديدار با همتاي سعودي خود به عربستان سفر کرده، از اقدامات اخير رياض در منطقه تقدير کرد. خبر ديگري حاکيست، نماينده ويژه نخست وزير پاکستان وارد رياض شد و با برخي شخصيت‌هاي مهم سعودي ديدار و گفتگو کرد. وزير دفاع مالزي نيز در ديدار با جانشين وليعهد عربستان به صورت تلويحي از حملات عربستان به يمن حمايت کرد. از ديگر سو،عبدالفتاح السيسي گفت: صرفا نيروي هوايي و دريايي به عمليات توفان قاطع اعزام کرده‌ايم. وي ادامه داد: ما براي حل سياسي و مسالمت‌آميز بحران يمن اصرار داريم. در چنين شرايطي،جميل چيچک، رئيس پارلمان ترکيه ضمن تاکيد بر ضرورت عقب‌نشيني حوثي‌ها از مناطق تحت تسلط خود اعلام کرد ، کشورش خواهان برگزاري يک کنفرانس بين‌المللي صلح در استانبول يا رياض است که تمامي طرف‌هاي درگير يمن در آن حضور داشته باشند. در همين حال،نخست‌وزير مستعفي يمن با استقبال از قطعنامه شوراي امنيت عليه جنبش‌ انصارالله يمن، بدون اشاره به حملات هوايي عربستان، اجراي هر طرح سياسي براي حل بحران يمن را مشروط به چيزي خواند که آن را «ماشين جنگي در يمن» ناميد .در همين رابطه، علي عبدالله صالح رئيس‌جمهوري برکنار شده يمن، پيشنهاد داده تا تحت طرح موسوم به «ابتکار خليجي» با سعودي‌ها به گفتگو بنشيند.

تحولات ميداني

نظاميان سعودي پس از پاتک‌هاي نيروهاي مردمي در شمال يمن وادار به فرار از اين مناطق شدند و امکانات خود را جا گذاشتند.نيروهاي مردمي در يمن توانسته‌اند با فراري دادن نظاميان سعودي از مناطق مرزي به دو دستگاه خودرو و مقاديري سلاح دست پيدا کنند.از طرفي، حملات هوايي جنگنده‌هاي ائتلاف عربي که به رهبري عربستان عليه يمن در جريان است، به شدت ادامه يافت و گفته مي‌شود يکي از فرماندهان نظامي انصارالله با نام ماجد جنيد در اين عمليات کشته شده است. مواضع انصارالله در نوار مرزي عربستان و يمن به ويژه در استان شمالي صعده نيز به شدت از سوي توپخانه و يگان‌هاي موشکي ارتش عربستان زير آتش قرار گرفت. با ادامه حملات عربستان به يمن هرج‌ومرج و از هم گسيختگي فراواني در ميان نيروهاي نظامي اين کشور به وجود آمده و باعث شده که القاعده فرودگاه شهر مکلا، مرکز استان حضرالموت را به کنترل خود در آورد.

تظاهرات عليه حملات رژيم سعودي

شمار زيادي از مردم براي تاکيد بر پايداري و مقاومت خود در برابر ماشين کشتار يمني‌ها، به خيابان‌ها آمدند و قطعنامه جانبدارانه شوراي امنيت را نيز که از متجاوزات حمايت مي‌کند، محکوم کردند. هزاران نفر از اهالي صنعا براي محکوم کردن حملات تجاوزکارانه آمريکايي ـ سعودي به يمن تظاهرات کردند. يمني‌ها با سر دادن شعارهايي اين قعطنامه را که عليه انصارالله صادر شده است، به شدت محکوم کردند. صدها تن از يمني‌هاي ساکن استان «حجه» نيز در تظاهراتي، تصويب طرح شوراي امنيت عليه انصارالله را محکوم کردند.

* عربستان

درگيري شديدي بين گروه‌هاي مسلح با نيروهاي عربستان سعودي در منطقه النظيم واقع در شهر رياض پايتخت عربستان رخ داد. طبق گفته شاهدان شماري از شبه نظاميان مسلح در درگيري با نيروهاي امنيتي عربستان کشته و زخمي شدند. نيروهاي امنيتي عربستان بعد از درگيري شديد منطقه النظيم را بطور کامل محاصره کردند.

* بحرين

15 سازمان بين المللي مدافع حقوق بشر در بيانيه مشترکي بازداشت خودسرانه «نبيل رجب»، فعال حقوقي بحريني توسط رژيم حاکم بر اين کشور را محکوم کردند و خواستار آزادي فوري و بي‌قيد و شرط و لغو تمام اتهامات وارده به وي شدند. اين سازمان‌هاي بين المللي حقوق بشري در اين بيانيه پيگرد مستمر نبيل رجب و اتهامات وارده به وي را نقض آشکار حق وي در آزادي بيان عنوان کردند.


نوشته شده در   شنبه 29 فروردين 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode