ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 21 فروردين 1394     |     کد : 87589

رهبر معظم انقلاب: از توافق عزتمندانه صددرصد حمايت مي‌كنم

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح پنجشنبه در ديدار جمعي از بانوان، شاعران و ذاکران اهل بيت عليهم السلام ضمن تبريک سالروز ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، مطالب بسيار مهمي را درخصوص مذاکرات هسته اي و همچنين تحولات يمن بيان کردند.


در ديدار جمعي از بانوان، شاعران و ذاكران اهل بيت(ع)
رهبر معظم انقلاب: از توافق عزتمندانه صددرصد حمايت مي‌كنم


حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح پنجشنبه در ديدار جمعي از بانوان، شاعران و ذاکران اهل بيت عليهم السلام ضمن تبريک سالروز ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، مطالب بسيار مهمي را درخصوص مذاکرات هسته اي و همچنين تحولات يمن بيان کردند.

ايشان سخنان خود را با اين مقدمه شروع کردند که «برخي سؤال مي کنند چرا رهبري درباره مذاکرات اخير هسته‌اي موضعگيري نکرده است؟»

رهبرانقلاب اسلامي تأکيد کردند: علت موضعگيري نکردن رهبري اين است که جايي براي موضعگيري وجود ندارد زيرا مسئولان کشور و مسئولان هسته اي مي گويند هنوز کاري انجام نگرفته و هيچ موضوع الزام آوري ميان دو طرف بوجود نيامده است.

حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: چنين وضعيتي نياز به موضعگيري ندارد.

ايشان گفتند: اگر از من سئوال شود که «شما موافق مذاکرات اخير هسته اي هستيد يا مخالف»، مي گويم نه موافق هستم و نه مخالف، چون هنوز اتفاقي نيفتاده است.

رهبرانقلاب اسلامي افزودند: همه مشکل بعد از اين است که بايد درباره جزئيات بحث و گفتگو شود زيرا طرف مقابل، لجوج، بدعهد، بد معامله و اهل از پشت خنجر زدن است و ممکن است در دوره ي بحث درباره جزئيات، کشور و ملت و مذاکره کنندگان را در حصار قرار دهند.

ايشان گفتند: آنچه که تاکنون اتفاق افتاده نه اصل توافق، نه مذاکره منتهي به توافق و نه محتواي توافق را تضمين نمي کند و حتي اين موضوع را هم تضمين نمي کند که اين مذاکرات به توافق منتهي شود، بنابراين تبريک گفتن معنايي ندارد.

رهبرانقلاب اسلامي در ادامه چند نکته را متذکر شدند و گفتند: من هيچگاه درخصوص مذاکره با آمريکا خوشبين نبودم و اين موضوع هم به واسطه يک توهم نيست بلکه به دليل تجربه‌اي است که در اين باره وجود دارد.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اگر در آينده جزئيات مسائل و حوادث و يادداشت‌هاي مذاکرات هسته اي اين روزها منتشر شود، همه متوجه خواهند شد که اين تجربه ما از کجا نشأت مي گيرد.

ايشان خاطرنشان کردند: با اين‌که به مذاکره با آمريکا خوشبين نبودم اما ازاين مذاکرات موردي با تمام وجود حمايت کردم و اکنون نيز حمايت مي کنم.

رهبرانقلاب اسلامي گفتند: من از توافقي که عزت ملت ايران را تأمين کند، صددرصد حمايت مي کنم و اگر کسي بگويد که رهبري با رسيدن به توافق مخالف است، سخن خلاف واقع گفته است.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر اين‌که ايشان با توافقي که منافع ملت و کشور را تأمين کند، کاملاً موافق هستند، افزودند: البته اين را هم گفته ام که «توافق نکردن بهتر از توافق بد است»، زيرا قبول نکردن توافقي که بخواهد منافع ملت ايران را پايمال کند و عزت ملت را از بين ببرد، شرف دارد بر توافقي که بخواهد ملت ايران را تحقير کند.

رهبرانقلاب اسلامي سپس به يک ابهام صراحتاً پاسخ دادند و گفتند: برخي اوقات گفته مي شود که جزئيات اين مذاکرات، زير نظر رهبري است در حالي‌که اين سخن دقيق نيست.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: من نسبت به مذاکرات بي تفاوت نيستم اما تا به حال در جزئيات مذاکرات دخالت نکرده ام و از اين پس هم دخالت نخواهم کرد.

ايشان خاطرنشان کردند: من مسائل کلان، خطوط اصلي، چارچوب‌ها و خط قرمزها را عمدتاً به رئيس جمهور و در برخي موارد محدود به وزير امور خارجه گفته ام اما جزئيات در اختيارآن‌ها است.

رهبرانقلاب اسلامي تأکيد کردند: بنده به مجريان مذاکرات هسته اي اعتماد دارم و تاکنون ترديدي نسبت به آن‌ها نداشته ام و ان شاءالله که در آينده هم، اين‌چنين باشد اما درخصوص مذاکرات هسته اي، دغدغه جدي دارم.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به طرف مقابل که اهل فريب و دروغ و عهد شکني و حرکت درخلاف مسير صحيح است، علت دغدغه جدي را اين موضوع دانستند و گفتند: يک نمونه از چنين رفتارهاي طرف مقابل در مذاکرات اخير اتفاق افتاد و کاخ سفيد بعد از گذشت حدود دو ساعت از پايان مذاکرات، بيانيه چند صفحه اي را در تبيين مذاکرات منتشر کرد که در اغلب موارد خلاف واقع بود.

ايشان افزودند: نگارش چنين بيانيه اي در مدت دو ساعت امکان پذير نيست بنابراين آن‌ها در همان زماني که در حال مذاکره با ما بودند، مشغول تدوين بيانيه اي مخدوش، غلط و برخلاف محتواي مذاکرات بودند.

رهبرانقلاب اسلامي با تأکيد بر اين‌که طرف مقابل ما، طرف بد عهد و متقلبي است، خاطرنشان کردند: نمونه ديگر اين است که آن‌ها بعد از هر دور مذاکرات، سخنان علني بيان مي کنند و سپس خصوصي مي گويند، اين سخنان براي آبروداري در داخل و براي مقابله با مخالفان است در حالي‌که اين مسائل به ما ربطي ندارد.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: آن‌ها براساس همان ضرب المثل معروف که «کافر همه را به کيش خود پندارد» مي گويند اگر رهبري ايران هم مخالفتي با مذاکرات کند، سخن واقعي آن‌ها نيست بلکه براي آبروداري داخلي است در حالي‌که آن‌ها واقعيات داخل ايران را نمي فهمند.

ايشان تأکيد کردند: سخنان رهبري با مردم براساس اعتماد متقابل است و همان‌طور که مردم به بنده حقير اعتماد دارند، من هم نسبت به مردم اعتماد کامل دارم و معتقدم که همواره دست خدا با اين مردم است.

رهبرانقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: حضور مردم در سرماي 22 بهمن و درگرماي ماه رمضان در روز قدس، همه نشانه هاي دست خدا است و ما هم بر همين اساس به مردم اعتماد کامل داريم و سخن ما با آنان در چارچوب اين احساس و صدق و بصيرت مردم است.

حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: من نسبت به نحوه رفتار طرف مقابل در ادامه مذاکرات دغدغه دارم.

ايشان با اشاره به برخي موافقت ها و مخالفت ها با مذاکرات هسته اي خاطرنشان کردند: نبايد در اين خصوص مبالغه و عجله شود بلکه بايد صبر کرد و ديد که چه اتفاقي خواهد افتاد.

رهبرانقلاب اسلامي در عين حال به مسئولان تأکيد کردند که بايد مردم و به خصوص نخبگان را در جريان جزئيات قرار دهند و آن‌ها را از واقعيات مطلع کنند زيرا هيچ چيز محرمانه اي وجود ندارد.حضرت آيت الله خامنه اي در جريان قرار دادن مردم و نخبگان را از جزئيات مذاکرات هسته اي، مصداق همدلي مسئولان با مردم خواندند و تأکيد کردند: همدلي يک موضوع دستوري نيست بلکه بايد آن را بوجود آورد و رشد داد که شرايط کنوني فرصت مناسبي براي بوجود آمدن همدلي با مردم است.

ايشان در ادامه يک پيشنهاد را به مسئولان مطرح کردند و گفتند: مسئولان که افراد صادق و علاقه مند به منافع ملي هستند بايد منتقدين شاخص مذاکرات را دعوت کنند و با آنان صحبت کنند؛ اگر در مطالب آنان، نکته اي بود، از آن براي پيشبرد بهتر مذاکرات، استفاده کنند و اگر نکته اي هم نبود، آنان را قانع کنند.

رهبرانقلاب اسلامي تأکيد کردند: اين مصداق همدلي و يکسان سازي دل‌ها و عمل ها است.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: ممکن است مسئولان بگويند به علت فرصت سه ماهه براي رسيدن توافق، زمان زيادي به منظور بحث و شنيدن سخنان منتقدين وجود ندارد که در پاسخ بايد گفت اين فرصت سه ماهه يک موضوع غيرقابل تغيير نيست و اگر اين مدت زمان افزايش يابد هيچ اشکالي ندارد همان‌گونه که طرف مقابل در برهه اي از مذاکرات، زمان را هفت ماه عقب انداختند.

رهبرانقلاب اسلامي در ادامه بار ديگر با تأکيد بر اين‌که مذاکره با آمريکايي‌ها فقط در مورد موضوع هسته اي است و نه هيچ موضوع ديگري خاطرنشان کردند: البته مذاکرات درخصوص موضوع هسته اي يک تجربه است. اگر طرف مقابل از کج تابي هاي خود دست بردارد، اين تجربه را مي‌توان در مسائل ديگر ادامه داد اما اگر طرف مقابل به کج‌تابي هاي خود ادامه دهد، تجربه قبلي ما در بي اعتمادي به آمريکا تقويت خواهد شد.

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اظهار گلايه از برخي موضعگيري‌ها که طرف مقابل را جامعه بين المللي مي‌داند افزودند: طرف مقابل ملت ايران که بدعهدي مي کند، آمريکا و سه کشور اروپايي است و نه جامعه بين المللي. جامعه بين المللي همان 150 کشوري هستند که رؤسا و نمايندگان ارشد آن‌ها چند سال پيش در اجلاس غيرمتعهدها در تهران شرکت کردند و اين‌که گفته مي شود طرف مقابل ما جامعه بين المللي است که بايد به ما اعتماد کند، سخن بي‌موردي است.رهبرانقلاب اسلامي سپس به مواردي که ايشان در جلسات خصوصي از مسئولان در موضوع هسته اي مطالبه کرده اند، اشاره کردند و گفتند: من اصرار دارم که مسئولان، دستاوردهاي کنوني هسته اي را بسيار با اهميت تلقي کنند و آن‌ها را کم ارزش و سبک نشمارند.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر اين‌که صنعت هسته اي يک ضرورت براي کشور است، افزودند: اين‌که برخي روشنفکرنماها بگويند «صنعت هسته اي را براي چه مي خواهيم؟»، يک فريب است.

ايشان با اشاره به نياز کشور به صنعت پيشرفته هسته‌اي در عرصه هاي انرژي، توليد راديودارو، شيرين کردن آب دريا و کشاورزي خاطرنشان کردند: مهمترين ويژگي صنعت هسته اي کشور اين است که دستيابي به اين صنعت بسيار مهم، نتيجه انفجار استعدادهاي ذاتي جوانان ايراني بوده است، بنابراين روند پيشرفت در صنعت هسته اي بايد ادامه يابد.

رهبرانقلاب اسلامي با اشاره به ادعاهاي چند کشور جنايتکارهمچون آمريکا که از بمب اتمي استفاده کرده و يا فرانسه که آزمايش‌هاي هسته اي خطرناک انجام داده است، گفتند: آن‌ها ما را متهم به تلاش براي ساخت بمب اتمي مي‌کنند، در حالي‌که نظام اسلامي ايران بر مبناي فتواي شرعي و همچنين بر مبناي عقلاني، هيچگاه به دنبال سلاح هسته اي نبوده و نخواهد بود و آن را مايه دردسر مي داند.

حضرت آيت الله خامنه اي مطالبه بعدي از مسئولان را اعتماد نکردن به طرف مقابل خواندند و افزودند: اخيراً يکي از مسئولان صريحاً گفت که ما به طرف مقابل اعتماد نداريم که اين‌گونه موضعگيري‌ها خوب است.

ايشان با تاکيد بر اين‌که نبايد فريب لبخند طرف مقابل را خورد و نبايد به وعده هاي نقد او اعتماد کرد، گفتند: نمونه بارز اين مساله، مواضع و سخنان رئيس جمهور آمريکا بعد از بيانيه اخير است.

رهبرانقلاب، لغو يکجاي تحريم‌ها را يکي ديگر از مطالبات از مسئولان بيان کردند و افزودند: اين موضوع بسيار مهم است و تحريم‌ها بايد در همان روز توافق به طور کامل لغو شوند.

حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: اگر قرار باشد لغو تحريم‌ها به يک فرآيند جديد مرتبط شود، اساس مذاکرات بي‌معنا خواهد بود، زيرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحريم‌هاست.

حضرت آيت الله خامنه اي در بيان مطالبه بعدي به بحث بازرسي‌ها اشاره و تأکيد کردند: مطلقاً نبايد اجازه داده شود که به بهانه نظارت، به حريم امنيتي و دفاعي کشور نفوذ کنند و مسئولين نظامي کشور نيز به هيچ وجه اجازه ندارند که به بهانه نظارت و بازرسي، بيگانگان را به اين حريم راه دهند و يا توسعه دفاعي کشور را متوقف کنند.

ايشان افزودند: لازم است توانايي دفاعي کشور و مشت محکم ملت در عرصه نظامي همچنان محکم بماند و روز به روز نيز محکم‌تر شود. همچنين به هيچ وجه نبايد در مذاکرات، حمايت از برادران مقاوممان در نقاط مختلف مورد خدشه قرار گيرد.

رهبرانقلاب اسلامي در خصوص شيوه نظارت بر برنامه هسته اي ايران نيز تاکيد کردند: هيچگونه شيوه نظارت غيرمتعارف که ايران را به يک کشور اختصاصي از لحاظ نظارت‌ها تبديل کند، مورد قبول نيست و نظارت‌ها بايد تنها در محدوده همان نظارت‌هاي متعارفي که در همه دنيا انجام مي‌شود اعمال شود، نه بيشتر.

تذکر آخر رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت تداوم توسعه فني برنامه هسته اي کشورمان بود.

ايشان تاکيد کردند: توسعه علمي و فني در ابعاد گوناگون بايد ادامه يابد البته تيم مذاکره کننده ممکن است لازم بداند که برخي محدوديت‌ها را قبول کند که در اين زمينه حرفي نداريم اما توسعه فني بايد حتماً ادامه يابد و با قدرت پيش رود.

حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: تأمين اين خواسته ها برعهده مذاکره کنندگان است و بايد با بهره‌گيري از نظرات افراد مطلع و امين و همچنين نظرات منتقدان، شيوه‌هاي درست مذاکراتي را پيدا و دنبال کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي سپس در بخش ديگري از سخنان خود به تحولات بسيار مهم يمن اشاره و تأکيد کردند: سعودي‌ها با تجاوز به يمن، خطا و اشتباه کردند و بدعت بدي را در منطقه بنيان گذاشتند.

رهبرانقلاب کار اين روزهاي دولت سعودي در يمن را مشابه جنايت صهيونيست‌ها در غزه خواندند و به دو جنبه مهم اين موضوع پرداختند.

ايشان اقدام عليه ملت يمن را «جنايت، نسل کشي و قابل تعقيب بين المللي» دانستند و افزودند: کشتن کودکان، تخريب خانه ها و نابود کردن زير بناها و ثروت‌هاي ملي يک کشور، جنايتي بزرگ است.

رهبرانقلاب تأکيد کردند: يقيناً سعودي‌ها در اين مساله خسارت و ضرر خواهند کرد و به هيچ وجه پيروز نخواهند شد.حضرت آيت الله خامنه اي درخصوص دليل پيش بيني شکست سعودي‌ها گفتند: دليل اين پيش بيني واضح است، زيرا توانايي نظامي صهيونيست‌ها چندين برابر سعودي‌ها و منطقه غزه نيز يک منطقه کوچک بود، اما آن‌ها نتوانستند موفق شوند، در حالي‌که يمن، کشوري پهناور و با جمعيت ده‌ها ميليوني است.رهبرانقلاب تأکيد کردند: سعودي‌ها در اين ماجرا قطعاً ضربه خواهند خورد و بيني آن‌ها به خاک ماليده خواهد شد.

ايشان با اشاره به سوابق سعودي‌ها در مسائل سياست خارجي گفتند: ما با سعودي‌ها در مسائل گوناگون سياسي اختلافات متعددي داريم اما هميشه مي گفتيم که آن‌ها در سياست خارجي متانت و وقار نشان مي دهند، اما چند جوان بي تجربه امورآن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازي غلبه مي دهند که اين کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد.

رهبرانقلاب اسلامي خطاب به دولت سعودي تأکيد کردند: اين حرکت در منطقه قابل قبول نيست و من هشدار مي‌دهم که بايد دست از حرکت جنايت آميز در يمن بردارند.

حضرت آيت الله خامنه اي سپس به حمايت و دفاع آمريکا از دولت سعودي اشاره کردند و افزودند: اين طبيعت آمريکاست که در همه قضايا به جاي اين‌که از مظلوم حمايت کند، طرف ظالم را مي گيرد، اما آن‌ها هم در اين موضوع ضربه خواهند ديد و شکست خواهند خورد.

ايشان با اشاره به ادعاي دخالت ايران در يمن گفتند: هواپيماهاي جنايتکارشان آسمان يمن را ناامن کرده و بهانه‌هاي ابلهانه اي که از نظر خداوند، ملت‌ها و منطق بين المللي مردود است براي دخالت در يمن جور مي کنند، اما اين کارها را دخالت نمي دانند و در مقابل، ايران را متهم مي کنند.

رهبرانقلاب، ملت يمن را ملتي کهن و با سابقه ديرين که ظرفيت و توانايي تعيين دولت خود را دارد خواندند و مجدداً تأکيد کردند: لازم است دولت سعودي هرچه زودتر دست از اين جنايت هاي فاجعه بار بردارد.

حضرت آيت الله خامنه اي نقشه اوليه طراحي شده توسط بدخواهان ملت يمن را ايجاد خلأ قدرت و بوجود آوردن شرايطي مشابه وضعيت بسيار بد و رقت بار ليبي خواندند و گفتند: خوشبختانه در تحقق چنين هدفي ناکام ماندند زيرا جوانان مؤمن، علاقه مند و معتقد به راه و روش حضرت اميرالمؤمنين (ع) اعم از شيعه، سني، زيدي و حنفي مقابل آنان ايستادند و از اين به بعد نيز ايستادگي کرده و پيروز خواهند شد.

حضرت آيت الله خامنه اي در ابتداي بيانات خود ضمن گراميداشت ياد مرحوم آهي، به عنوان مداحي متعهد، پايبند، خيرخواه و پر تلاش نکاتي را خطاب به مداحان متذکر شدند.«قدر دانستن فرصت حضور جمعيت انبوه به ويژه جوانان در مجالس اهل بيت(ع)» و «لزوم ترويج معارف دين و سبک زندگي اسلامي و سوق دادن مخاطبان براي عمل به مسئوليت‌هاي بزرگ اين دوران»، اولين نکته اي بود که رهبر انقلاب خطاب به مداحان بيان کردند.

«پرهيز از انحراف و خرافه گرايي و ايجاد گره در اعتقادات جوانان» نيز از ديگر نکاتي بود که رهبرانقلاب اسلامي به آن اشاره کردند.

بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب در رسانه هاي خارجي

رسانه هاي خبري صوتي و تصويري و خبرگزاري‌هاي فارسي زبان کشورهاي غربي سخنان روز پنجشنبه مقام معظم رهبري را به طور گسترده بازتاب داده و اعلام کردند که آيت‌الله خامنه اي در جمع مردم درباره مذاکرت هسته اي و حمله عربستان به يمن سخناني ايراد کردند.

به گزارش ايرنا، پايگاه اينترنتي بخش فارسي راديو فرانسه نوشت: آيت الله خامنه اي، در واکنش به اين پرسش مطرح شده در روزهاي اخير که چرا رهبر جمهوري اسلامي ايران درباره موضوع هسته اي و تفاهم لوزان موضع نگرفته، پاسخ داد: "جائي براي موضعگيري وجود نداشته، مسئولان مي گويند هنوز کاري انجام نشده و چيز الزام آوري نيست."

شبکه تلويزيوني بي بي سي فارسي هم نوشت : روز پنجشنبه ، آيت الله علي خامنه اي در نخستين سخنراني پس از صدور بيانيه هسته اي لوزان گفت با آنچه که روي داده «نه موافقم نه مخالف.»

شبکه خبري اسکاي نيوز، بخش هايي از سخنان صبح پنجشنبه مقام معظم رهبري را پوشش داد و نوشت: آنچه تاکنون به دست آمده است، نه اصل توافق و نه محتواي توافق و نه ادامه مذاکره براي رسيدن به توافق را تضمين مي کند.

اسکاي نيوز در ادامه نوشت: رهبر ايران با بيان اين‌که در خصوص مذاکره با آمريکا خوشبين نيست و اين موضوع به دليل تجربه اي است که پيشتر به دست آمده است، گفتند که از مذاکره کنندگان ايراني حمايت مي کند. دويچه وله فارسي پنجشنبه شب در گزارشي نوشت: آيت الله خامنه اي رهبر ايران مي گويد به اين علت تا کنون سکوت کرده که جايي براي موضعگيري وجود نداشته است.

شبکه اينترنتي صداي آمريکا با اشاره به آن بخش از سخنان آيت الله خامنه اي که گفته اند اگر در اين مذاکرات به جايي برسيم، آنگاه تجربه آن را در مذاکرات بعدي دنبال خواهيم کرد، اين اظهارات را نشانه بسيار مثبتي دانست.


نوشته شده در   جمعه 21 فروردين 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode