ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 فروردين 1394     |     کد : 87330

ظريف: بازگشت به دوران تحريم محال است

وزير امور خارجه ايران با بيان اينكه بازگشت به دوران تحريم محال است، از اعتراض رسمي اتحاديه اروپا به وزير خارجه امريکا به دليل بيان مواضع خلاف بيانيه سوييس خبر داد.

ظريف: بازگشت به دوران تحريم محال است
منتقدان به مذاكره كنندگان اعتماد كنند


وزير امور خارجه ايران با بيان اينكه بازگشت به دوران تحريم محال است، از اعتراض رسمي اتحاديه اروپا به وزير خارجه امريکا به دليل بيان مواضع خلاف بيانيه سوييس خبر داد.

به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف وزير امورخارجه ايران در برنامه نگاه يک سيما ضمن تبريک سال نو که به نام مبارک حضرت زهرا(س) شروع شده و تاکيد براين که امسال شعار همدلي، همزباني دولت و ملت توسط مقام معظم رهبري انتخاب شد، افزود: اين شعار با فعاليت‌هايي در اين ايام همراه شد که اميدوارم خير و برکت براي مردم کشورمان به همراه داشته باشد.

وي گفت: بايد از مردم تشکر کنيم و اگر مي توانيم در مقابل شش قدرت جهان قرار بگيريم و همچنين اجماعي که آن ها از آن حرف مي زنند در مقابل آنها بايستيم و با صلابت از حقوق ملت دفاع کنيم تنها به اين دليل است که مردم اين فشار و تحريم را به زانو درآورده و اميد آن ها را نااميد کرده اند.

وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه آنها به دليل وجود مردم پشت ميز مذاکره آمدند البته هنوز هم تلاش دارند زورگويي کنند اما در عمل به خواسته‌هايشان نمي‌رسند و فقط در بياناتشان زورگويي مي‌کنند افزود: ما توانستيم خواسته هاي کوچک مردم را به پيش ببريم و نشان دادند اين مردم از نظام و حکومت جدا نيستند. رئيس دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: آن ها متوجه شدند که با مردم کشورمان نمي‌توانند با زبان تهديد و فشار رفتار کنند و بايد با زبان تکريم صحبت کنند.

وي بيان‌داشت: از همه تشکر مي کنم حتي از کساني که خرده به ما مي گيرند و دلواپس ما هستند زيرا آن ها هم براي ما دعا مي کنند و هميشه مي خواهند عزت کشور حفظ شود و خون شهداي ما پايمال نشود.

وزير امور خارجه گفت: اگر بخواهيد مانع از اين شويد که حقوق مردم پايمال نشود ممکن است يک موضوع را مجبور باشيد بيش از صدها بار تکرار کنيد ،اما از زماني که توافق ژنو در آذرماه 92 را به تصويب رسانديم 16 ماه است که مشغول رايزني هستيم و در اين مدت مسائل عوض نشده چرا که چند موضوع مشخص است و مواضع آنها به ويژه قبل از توافق ژنو کاملاً روشن و مشخص بود، به خاطر اين که خواستار تخريب تاسيسات اراک با بلدوزر و گل گرفتن در فوردو بودند و تاکيد مي کردند که ايران نمي تواند بيش از 200 يا 300 سانتريفيوژ داشته باشد. همچنين خواستار محدوديتهاي چند دهه اي بودند. اين مواضع را در خرداد سال گذشته که تازه پيشرفت کرده بودند شاهد بوديم اما آن‌ها فهميدند که نمي‌توانند برنامه هسته‌اي ايران را تعطيل کنند.

ظريف با اشاره به اظهارات رئيس جمهوري مبني بر اين که تحريم‌ها براي کشاندن ايران به پاي مذاکره نبود چرا که ما از ابتدا پاي ميز مذاکره بوديم گفت: ما قبل از تحريم‌ها نيز پاي ميز مذاکره بوديم. زماني که در دولت هشتم آقاي روحاني به عنوان دبير شوراي امنيت ملي مسئول رسيدگي به پرونده هسته اي ايران بودند و بنده نيز سرپرستي تيم مذاکره کننده را بر عهده داشتم ، در پاي ميز مذاکره قرار بوديم و تحريم نيز وجود نداشت و فقط حرف زور را قبول نمي کرديم.

وي به اظهارات مطرح شده از سوي مقام هاي آمريکايي مبني بر اينکه «معماري تحريم ها عليه همچنان پابرجاست» نيز گفت: معماري تحريم هاي آمريکا عليه ايران همين الان فرو ريخته است؛ بيانيه وزارت خارجه آمريکا مبني بر اينکه تحريم ها فرو نريخته، فقط مصرف داخلي دارد؛ ما بايد آنقدر هوشيار باشيم که بدانيم آنها براي مصرف داخلي و درگيري با کنگره، سخناني را مطرح مي کنند.ظريف با تاکيد بر اينکه نبايد در ذهن مردم کشورمان تشويش ايجاد کنيم، افزود: مردم ما بدانند حرف‌هايي که در داخل آمريکا از ادامه تحريم ها زده مي شود براي آن است تا مانع از تحريم‌هاي کنگره شوند؛ در واقع معماري تحريم ها فرو ريخته است.

سخت‌ترين تحريم هاعليه ايران

رئيس دستگاه ديپلماسي ايران اضافه کرد: سخت‌ترين تحريم هايي که در طول تاريخ سازمان ملل متحد منهاي تحريم‌هايي که عليه دولت صدام اعمال شد ،عليه دولت ايران بود. همچنين سنگين‌ترين تحريم‌هايي که عليه کشور ايران صورت داد و تحريم‌هاي اتحاديه اروپا همگي عليه کشورمان بود و اين مجموعه اقدامات براي اين نبود که ايران را پاي ميز مذاکرات بکشانند بلکه براي اين بود که ايران را به تسليم وادار کنند .

وي با اشاره به اظهارات جان کري پس از بيانيه لوزان گفت: وزير امور خارجه آمريکا به نکته بسيار مهمي اشاره کرد و آن اين بود که ما نمي توانيم مردم ايران را وادار به تسليم کنيم و اين گونه گفت :شايد براي تبليغات قشنگ باشد که بگوييم مردم ايران را به زانو درآورديم اما در واقع اين گونه نيست "و همين که اين واقعيت توسط مردم و بزرگ‌ترين کشورهاي قدرتمند ظاهري دنيا مشخص شد بسيار مهم است.وزير امور خارجه ضمن تبريک به ملت ايران براي اين که وزير امور خارجه آمريکا اذعان داشت که نمي توانيم مردم ايران را به زانو درآوريم گفت: پيام و آرمان‌هاي امام که بايد در مقابل تسليم، ايستادگي کرد اکنون در مذاکرات حاصل شده است و اميدواريم اين مذاکرات به کمک و حول و قوه الهي و حمايت مردم به نتيجه برسد و اگر طرف مقابل در مرحله نگارش زياده خواهي کند ، مقاومت خواهيم کرد.

مساله همسايگان

ظريف افزود: ما هيچگاه مشکلات خودمان را به هزينه همسايگانمان حل نخواهيم کرد و همچنين هيچگاه امنيت همسايگانمان را با کسي معامله نمي کنيم. امنيت همسايگان ما امنيت ماست و قابل معامله نيست.

رئيس دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: اين گونه نيست که ما در مذاکرات چيزي بگوييم و سپس بياييم چيز ديگري را بگوييم. ما همان چيزي را که بوده است مطرح کرديم مخصوصا با مردم خودمان چرا که تاکيد کرديم بايد با مردم خود روراست باشيم زيرا مذاکره يعني بده بستان و افتخار ما اين است در مقابل شش کشور قدرتمند جهان ايستاديم و خودشان گفتند که ما نتوانستيم ايران را تسليم کنيم . وي با اشاره به صحبت هايي که باراک اوباما در گذشته درباره پرونده هسته‌اي ايران گفته بود اظهار داشت: وي گفته بود اگر در اختيار من بود نمي‌گذاشتم از برنامه هسته اي ايران پيچ و مهره اي باقي بماند اما مجبورم با اينها مذاکره کنم به همين جهت مي توانيم مطمئن شويم که اين برنامه هسته‌اي صلح‌آميز و اين بزرگترين سند افتخار مردم است و من از رسانه ها مي خواهم که اين سندهاي افتخار را به مردم بگويند.

خصومت آمريکا با ايران

ظريف تاکيد کرد: خصومت آمريکا با کشور ما حرف جديدي نيست. آمريکا براي مصارف داخلي خود و خوشحالي همپيمانانش و راي جمع شدن در انتخاباتشان حرف هايي مي‌زند و نگرانند و چهره نگراني در هنگام صحبت کردنشان وجود دارد در صورتي که ما يک نعمت بزرگي داريم که مديون خون شهدا هستيم و راحت حرف مي‌زنيم و از گروه فشار يا دولتي نمي ترسيم و مي توانيم سر خود را بالا ببريم و هراسي نداشته باشيم.

وزير امور خارجه تصريح کرد: زورگويي آمريکا نشانه قدرت نيست، دنيا تغيير کرده است.رئيس دستگاه ديپلماسي درباره "فکت شيت" و متن توافقنامه اظهار داشت: وزارت امور خارجه چيزي را منتشر نکرده بلکه يک رشته از دستاوردها نوشته شده است. آمريکايي‌ها مي گويند مذاکره اين است .در متني که موگريني و بنده خواندم متاسفانه در صدا و سيما حرفي زدند که خوب نبودو از شخصي که مصاحبه شده بود در اين باره انتقاد کردم که چرا گفتيد که متن بنده و خانم موگريني فرق مي‌کند و ايشان گفتند که من صحبت‌هاي موگريني که به زبان انگليسي بود را گوش نکردم و مترجم همزمان وقتي که ترجمه مي کرد حرف شما و مترجم فرق مي‌کرد. متن بنده و موگريني حدود يک ساعت و نيم قبل از مصاحبه مطبوعاتي آماده شده بود که خودمان در اين باره مذاکره کرده بوديم.

وي افزود: البته اين متن حقوقي نيست بلکه بيانيه مطبوعاتي است .چون ما از ابتدا گفته بوديم يک توافق داريم که حداکثر در تير ماه انجام شود.

وزير امور خارجه گريزي هم به سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه آمريکا زد و اظهار داشت: حتي او هم نگفت که ترجمه شما غلط است اما برخي دوستان ما گفتند غلط است.

توافق نهايي تا 10 تير

رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان با تاکيد براينکه بيانيه مطبوعاتي الزام آور نيست تصريح کرد: اگر چه چک نويس مهم است و تدوين آن را هم شروع کرديم اما يک سند حقوقي نيست ولي در نهايت تا 10 تير توافق نهايي مي کنيم.

وي افزود: البته هنوز تصميم نگرفتيم که توافق را امضا کنيم يا اين که صادر کنيم ولي همه در اين توافق کرديم که يک قطعنامه تحت ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد در شوراي امنيت صادر شود که تمام قطعنامه‌هاي قبلي را نقض و اين توافق را تاييد مي‌کند.ظريف تاکيد کرد: با طي اين مراحل ، اين يک توافق بين المللي مي شود و ما الان در حال بررسي رسيدن به آن راه حل‌ها هستيم تا توافق بين‌المللي را نهايي کنيم . وي با اشاره به اين که ما تعهد داريم چيزي خلاف واقع نگوييم بيان داشت: ممکن است ما روزي براي تنظيم افکار عمومي متن تعيين شده را انتشار دهيم.

وي خاطر نشان کرد: چون طرف مقابل به صراحت گفته است که ما انتخاب ديگري نداريم مي توان به آينده اين توافق اميدوار بود و انتخاب ديگر انتخاب نامناسب‌تري است و در حالي که 8 کشور بيشتر در دنيا غني سازي نمي‌کنند پذيرفته‌اند ايران غني سازي کند نشان دهنده آينده روشن است و ما بايد اين مذاکرات را با بزرگ منشي ايراني پيگيري کنيم و در مذاکراتمان اهل دروغ و دورويي نيستيم. ظريف گفت: اگر توافق انجام شود و در شوراي امنيت به تصويب برسد ديگر آن بحثي که جمهوريخواهان در کنگره مطرح کرده بودند مبني بر اين که هر توافقي با اوباما تنها تا پايان دوره رياست جمهوري وي اعتبار خواهد داشت منتفي خواهد شد. وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: شوراي امنيت 6 قطعنامه عليه ايران تصويب کرده ودراين ميان قطعنامه 1929 شوراي امنيت يک فاجعه بزرگ بين‌المللي است و در توافقنامه ژنو در بحث تعليق يا حذف تحريم‌ها سوء تفاهم هايي وجود داشت که دليل آن نيز برداشت متفاوت از يک لغت بود، اما در بيانيه اخير از کلمه اي استفاده کرده ايم که در نظر غربي‌ها نيز به معناي "لغو" است و بر اساس آن تحريم ها لغو شوند. وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به مطلبي در "آسوشيتدپرس" مبني بر اين که اکنون مي دانيم غني سازي تنها در نطنز صورت مي گيرد و اگر بخواهيم به ايران حمله کنيم کار براي ما آسان خواهد بود، گفت: هنگامي که ما هزار سانتريفيوژ در فوردو داريم يعني فوردو پابرجاست و حتماً گروهي دلشان پر مي زند براي اين که به ايران حمله کنند اما نه جراتش را دارند و نه توان آن را.همچنين در فوردو هزار سانتريفيوژ وجود دارد که هر زمان مي‌تواند به کار بيفتد و کسي نبايد فکر کند که مي تواند ان رابا حمله نظامي از پاي دربياورد. اگر آمريکا ابرقدرت بود پاي ميز مذاکره با ايران نمي نشست و اين را به صراحت گفتند که چون نمي‌توانيم ،به پاي مذاکره با ايران آمده ايم.

وي افزود: مبناي ما مالکيت در فناوري است و اين سياست دولت و نظام است و مي دانيم که کشورهاي صنعتي بارها ما را در وسط کار گذاشتند و همه موارد را ما خودمان تمام کرديم و من فکر مي‌کنم ما وارد عرصه يک بالندگي هسته‌اي و فناوري خواهيم شد و آن چيزي که رئيس جمهور تاکيد کردند که بايد سانتريفيوژ بچرخد و چرخ زندگي مردم نيز بچرخد انشاءالله تحقق پيدا خواهد کرد.

رئيس دستگاه ديپلماسي کشور گفت: مي‌دانيم زماني پروتکل الحاقي براي کشور دائمي و الزام آور خواهد بود که مجلس شوراي اسلامي آن را تصويب کند و ما يقيناً به مکانيسم‌هاي داخلي خودمان متعهد هستيم چرا که اين دولت دولتي قانون‌مدار است و دو سال است که بودجه خود را سر وقت داده و موارد نقض مقررات ندارد. وزير امور خارجه کشورمان در ادامه با بيان اين که پرونده ما بعد از 10 سال به حالت عادي برمي گردد تصريح کرد: محدوديتهاي غني سازي ما ده ساله خواهد شد و بعد از آن روند خود را طي مي کند.بعضي اقدامات را براي 15 سال قبول کرديم بدين جهت که اعتمادسازي کنيم زيرا براي ما ضرري ايجاد نمي کند.

تعهد اضافي نمي دهيم

ظريف تاکيد کرد: من با اطمينان مي گويم ما هيچ تعهد اضافي به کشور وارد نخواهيم کرد و برنامه ما در يک بازه زماني کاملا عادي خواهد شد.من با خيال راحت به همه دوستان مي گويم نگران نباشند. نقد خوب است ولي ما در مذاکره هستيم .اگر بيش از اين وارد جزييات شويم دست خود را باز کرده ايم لذا منتقدان به مذاکره کنندگان اعتماد کنند .وي افزود: 3 ماه به ما اجازه دهيد تا مذاکره کنيم .اين 8، 9 روز آخر از سخت ترين روزهاي زندگي من بوده است. البته بسيار شيرين است زيرا از حقوق مردم دفاع کرده ايم من نمي گويم که ما اشتباه نمي کنيم. ما هم چند انسان ناتوان و محکوم به قدرت خداونديم اما يک چيزي را باور داريم. باور داريم که آمريکا ابرقدرت نيست و قابل اعتماد نيست.ظريف با اشاره به سخني از آيت الله جوادي آملي گفت: مردم ما ضمن اين که عزت و استقامت دارند مردمي بزرگوار و نجيب هستند اگر نجيب نبوديم پاي ميز مذاکره نمي‌نشستيم. توانمندي‌هاي دفاعي ايران خارج از هر گونه بحث و مذاکره است و ما در اين باره به هيچ وجه مذاکره نخواهيم کرد. ظريف افزود: ما اولين کشوري نيستيم که پروتکل الحاقي را پذيرفته‌ايم و روش‌هايي وجود دارد که ما بتوانيم اطلاعات سياسي خود را حفظ کنيم و اطمينان مي دهم که ايران هيچيک از اطلاعات محرمانه خود را در اختيار غربي‌ها نخواهد گذاشت .وزير امور خارجه تصريح کرد: از هفته آينده مذاکرات ايران و 1+5 ادامه پيدا خواهد کرد و مذاکرات هسته اي ديگر دور بعدي نخواهد داشت.

پيام تبريك سرلشگر دكتر فيروزآبادي به محضر فرماندهي معظم كل قوا

سرلشگر بسيجي دكتر سيد حسن فيروزآبادي ـ رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در پيام تبريكي به محضر فرماندهي كل قوا ضمن تبريك موفقيت تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي از تلاش مقام محترم رياست جمهوري و كارگزاران و تلاشگران اين عرصه به ويژه آقاي دكتر ظريف وزير امور خارجه سپاسگزاري كرد.

به گزارش دفتر ويژه رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح،‌متن پيام چنين است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

محضر مبارك مقام معظم رهبري و فرماندهي معظم كل قوا حضرت آيت‌الله العظمي امام خامنه‌اي عزيز (مدظله العالي)

با عرض سلام و تحيات الهي

خداي بزرگ را شاكريم كه در پناه اولياء‌ الهي و ادعيه خاص حضرت بقيه‌الله الاعظم «سلام‌الله عليه» و تدابير مقام معظم رهبري، حركت رو به جلوي انقلاب اسلامي با صلابت و موفقيت ادامه دارد و هر روز كه مي‌گذرد اميدواري حق‌طلبان و عدالت‌خواهان جهان به آموزه‌هاي اسلام عزيز و ارتقاء موقعيت نظام مقدس ج.ا.ا در جهان و منطقه در دلهاي مسلمانان و مستضعفان بيشتر مي‌شود.

اكنون كه در سايه هدايت‌هاي آن رهبر فرزانه و همت دولت خدمتگزار جناب آقاي دكتر روحاني و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي به‌ويژه جناب آقاي دكتر ظريف وزير محترم امور خارجه گام ديگري در جهت احقاق حقوق مسلم نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات مربوط به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي برداشته شده است. ضمن تبريك به ملت بزرگ ايران اسلامي و قدرداني از جناب آقاي رئيس جمهور محترم و كارگزاران و تلاش‌گران اين عرصه مهم و حساس، با كمال افتخار از عنايات و راهنمائيهاي حضرت مستطاب‌عالي كه موجب سربلندي و پايداري هر چه بيشتر ملت بزرگوار ايران اسلامي شد، سپاسگزاري كرده، رجاء واثق دارد با استمرار رهنمودهاي آن رهبر عظم‌الشأن مراحل آتي مذاكرات نيز در مسير سلامت و صلاح دولت و ملت تداوم خواهد يافت.

والامراليكم

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح

سرلشكر بسيجي دكتر سيد حسن فيروز آبادي


نوشته شده در   يکشنبه 16 فروردين 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode