ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 اسفند 1393     |     کد : 86499

رمزگشائی البرادعی از یک بیانیه‌ غیرمنصفانه

در ادامه هجمه علیه بسیج مردمی؛ در هفته گذشته، الازهر مصر که همواره مواضع ضد و نقیضی علیه شیعیان اتخاذ می‌کند، این بار با صدور پیامی به هجمه علیه نیروهای بسیج مردمی پرداخت و این مجاهدان را به ارتکاب جنایت علیه شهروندان سنی متهم کرد.

در ادامه هجمه علیه بسیج مردمی؛ در هفته گذشته، الازهر مصر که همواره مواضع ضد و نقیضی علیه شیعیان اتخاذ می‌کند، این بار با صدور پیامی به هجمه علیه نیروهای بسیج مردمی پرداخت و این مجاهدان را به ارتکاب جنایت علیه شهروندان سنی متهم کرد.
«دکتر احمد الطیب»؛ شیخ الازهر همچنین در گفت و گو با «دکتر نجیب جبرییل»، رییس سازمان « اتحادیه حقوق بشر مصر» ضمن ابراز نگرانی از اوضاع عراق؛ مدعی شد: نیروهای بسیجی مردمی شیعه با هجوم به تکریت و الانبار قصد دارند اهل تسنن ساکن این مناطق را نابود کنند.
پایگاه المصریون خبر داد، احمد الطیب در ادامه ادعایش افزود: نیروهای مردمی با هجوم به تکریت، شهروندان اهل تسنن را اعدام کرده، خانه‌هایشان را آتش زدند، و کودکان و زنان شان را با خونسردی هر چه تمام تر به دار آویختند.
درپی این ادعاها واکنش‌های گوناگونی از سوی شخصیت‌ها و محافل علمی و مذهبی و سیاسی دیده شد که مهمترین آن‌ها رمزگشائی البرادعی از این اظهارات غیرمنصفانه بود.
* رمزگشائی البرادعی از بیانیه‌ای شوک‌برانگیز
البرادعی اعلام کرد که دانشگاه الازهر مصر در مقابل دریافت سه میلیارد دلار بیانیه‌ای را در محکومیت حضور گروهها و نیروهای شبه نظامی شیعه در نبرد با داعش صادر کرده است.
به گزارش الحدث نیوز، به دنبال صدور بیاینه‌ای از سوی دانشگاه الازهر مصر در محکومیت حضور گروههای شبه نظامی شیعی در نبرد ضد داعش در عراق، «محمد البرادعی» سیاستمدار کهنه کار مصری دست به افشاگری زده و اعلام کرده است که عربستان سعودی حدود سه میلیارد دلار برای صدور چنین بیانیه‌ای پرداخت کرده است.
وی اعلام کرد که وزارت اقتصاد مصر در قبال دریافت سه میلیارد دلار از عربستان سعودی از شیوخ الازهر خواسته است که بیانیه‌ای درخصوص محکوم کردن حضور گروههای شبه نظامی شیعی در جنگ علیه داعش در کنار نیروهای مردمی عراق صادر کند.
البرادعی این اقدام الازهر را چنین توجیه کرد که مصر از بحران اقتصادی رنج می‌برد و گاهی مجبور به اتخاذ چنین اقداماتی می‌شود!
* رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق بیانیه الازهر را محکوم کرد
یک شخصیت برجسته اهل سنت عراق در پی اهانت آشکار شیخ الازهر به نیروهای داوطلب مردمی که در حال نبرد تمام عیار با تروریست‌های تکفیری داعش هستند، دولت عراق را به اتخاذ موضع قاطعانه علیه الازهر فرا خواند.
به گزارش المدی پرس، «خالد الملا» رئیس جماعت علمای عراق (اهل سنت)، از ادارات اوقاف شیعه و اهل سنت و دولت عراق خواست تصمیم قاطعانه و مستحکمی علیه بیانیه‌ای صادره از شیخ الازهر در خصوص نیروهای دفاع مردمی عراق اتخاذ کنند.
الملا در سخنانی که در جریان مراسم همبستگی با نیروهای امنیتی و مردمی در دفتر اوقاف شیعه عراق در کاظمین بیان کرد، اظهار داشت عراق با دو جنگ عملی روبرو است، یکی جنگ با داعشی‌ها و دیگر جنگ رسانه‌ای که سازمان‌های اطلاعاتی بین المللی در آن شرکت دارند.
وی خواستار موضع قاطعانه وقف شیعی و سنی و دولت عراق علیه الازهر و اهانت‌های برخی طرف‌ها به عراق و ملت آن شد.
الملا از همه قشرهای مردم عراق خواست در یک صف واحد در کنار نیروهای مسلح و نیروهای داوطلب مردمی در نبرد شرافتمندانه ضد داعشی‌ها و حامیانشان قرار گیرند.
علاء‌الموسوی رئیس اداره اوقاف شیعیان هم بر ضرورت وحدت همه عراقی‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در کنار نیروهای امنیتی و داوطلب مردمی در جنگ با تروریست‌های تکفیری شد و گفت جهاد تنها به جنگ منحصر نمی شود، بلکه هر یک از شهروندان عراق باید در جایگاهی که قرار دارد، بجنگد، یک روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای از موضع کار رسانه‌ای و با قلم خود باید بجنگد و از نیروهای امنیتی حمایت کند.

الموسوی از بیانیه خصمانه الازهر علیه نیروهای داوطلب مردمی عراق انتقاد کرد و از این تشکل مصری خواست از صحت اخبار و اطلاعاتی که به آن می‌رسد، ابراز اطمینان کند. 
محمود الصمیدعی رئیس اداره اوقاف اهل سنت هم گفت نبرد ما با داعش، یکی است و مسئله ما یکی است و همگی در برابر تروریسمی که سازمان‌های اطلاعاتی بین المللی مدیریت می‌کنند و خواهان خیر و صلاح عراق نیستند، در یک سنگر واحد قرار داریم. 
وی از همه عراقی‌ها اعم از ارتش، پلیس و نیروهای داوطلب مردمی و عشایر خواست در راه بیرون راندن داعشی‌های شرور از عراق با همدیگر همبستگی داشته باشند. 
فراکسیون پارلمانی الحل هم با بی اساس خواندن اتهامات الازهر به نیروهای داوطلب مردمی تأکید کرد الازهر بر اساس اطلاعات غلطی که دریافت کرده، این اتهامات ناروا را علیه نیروهای داوطلب مردمی مطرح کرده است. 
محمد الکربولی رئیس فراکسیون الحل در پارلمان عراق گفت اتهامات اخیر الازهر علیه نیروهای داوطلب مردمی، نادرست و بی اساس است. 
وی افزود طرح‌ها و توطئه‌هایی در جریان است تا ملت عراق از شر باندهای داعش خلاص نشوند و اطلاعات اشتباهی به خارج منتقل می‌شود. 
الکربولی تأکید کرد اطلاعات اشتباهی از سوی افراد مغرضی که نمی خواهند ملت عراق از تروریسم باندهای تروریستی داعش خلاص شوند، به الازهر رسیده است. 
وی گفت نیروهای داوطلب مردمی، برادران ما هستند و هر کس به آن‌ها اهانت کند، به همه ملت عراق توهین کرده است. 
الکربولی خاطر نشان کرد ما مردم عراق، با آگاهی از پیروزی‌های بزرگ نیروهای داوطلب مردمی، اعلام می‌کنیم که همگی فرزندان یک کشور هستیم و اظهارات طرف‌های خارجی که به نیروهای داوطلب مردمی، عشایر و نیروهای امنیتی اهانت می‌کنند،‌برای ما ارزشی ندارد، در نتیجه همبستگی عراقی‌ها با یکدیگر واضح و آشکار است و خون شیعه و سنی در سرزمین نبرد با هم آمیخته شده و این دلیل واضحی بر نبود طایفه گری در عراق است. 
احمد الجبوری از نماینده تشکل موسوم به اتحاد القوی العراقیه از تشکل‌های سیاسی اهل سنت هم تأکید کرد هر کس به نیروهای داوطلب مردمی دست درازی و اهانت کند، با طرح‌های بیگانگان در ارتباط است. 
الجبوری تأکید کرد کسانی که به نیروهای  امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی اهانت می‌کنند، خواهان خیر عراق نیستند و با طرح‌های خارجی که هدف از آن خدشه وارد کردن به امنیت عراق است، ارتباط دارند. 
وی اظهار داشت در تمام نبردها، مشکلاتی رخ می‌دهد، اما نباید پیروزی و فداکاری‌های بزرگ نیروهای داوطلب مردمی را با اشکالات فردی که بیانگر نیروهای داوطلب مردمی نیست، مخدوش کرد. 
وی تأکید کرد عشایر صلاح الدین همبستگی و انسجام خود را با نیروهای داوطلب مردمی و ارتش در نبرد با داعش اثبات کرده‌اند. 
وی از افزایش تعداد عشایری که به نیروهای داوطلب مردمی می‌پیوندند، خبر داد و گفت بیش از هفت هزار نفر در نبرد آزادسازی صلاح الدین در کنار نیروهای امنیتی و داوطلب مردمی قرار دارند و برادرانشان از استان‌های نینوا،
 کرکوک و استان‌های دیگر هم در حال پیوستن به میادین نبرد برای آزادسازی مناطق خود از 
لوث داعش هستند. 
شیخ الازهر در بیانیه‌ای طایفه‌ای و خصمانه علیه نیروهای داوطلب مردمی عراق، اتهامات بی اساسی را علیه آن‌ها مطرح کرده و مدعی شده بود این نیروها به قتل شهروندانی که وابسته به داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی نیستند، دست می‌زنند. 
صدور این بیانیه مداخله جویانه و در عین توهین آمیز از سوی الازهر مصر در حالی است که نیروهای داوطلب مردمی عراق در کنار نیروهای ارتش طی روزهای  اخیر به موفقیت‌های چشمگیری در نبرد با تروریست‌های تکفیری دست یافته‌اند و این نیروها از همان ابتدای عملیات بزرگ پاکسازی صلاح الدین و دیگر مناطق، همواره توصیه‌های مرجعیت عالی دینی مبنی بر ضرورت حفظ جان غیر نظامیان و اموال آن‌ها را نصب العین خود قرار داده‌اند. 
صدور بیانیه از سوی الازهر که البرادعی آن را ناشی از فشار عربستان بر مقامات مصری برای صدور چنین بیانیه‌ای دانسته با هدف تخریب وجهه نیروهای داوطلب مردمی عراق و تحریک اهل سنت علیه این نیروها قلمداد می‌شود.
* توصیه نوری مالکی به الازهر مصر
معاون رئیس جمهوری عراق با اشاره به بیانیه مؤسسه الازهر مصر در محکوم کردن حضور نیروهای مردمی عراق در نبرد علیه داعش، تأکید کرد که الازهر در دام داعش افتاده است.
به گزارش جهان به نقل از العالم، «نوری مالکی» تأکید کرد: شایسته بود که الازهر در صدور بیانیه خود به اطلاعات موثق تکیه می‌کرد، نه شایعات مغرضانه برخی چهره‌های ناشایست دینی.
نوری مالکی خاطرنشان کرد: از بیانیه الازهر که دربرگیرنده اتهام‌های خطرناک علیه نیروهای مردمی است که دوشادوش نیروهای امنیتی برای دفاع از حاکمیت، مقدسات و همه مؤلفه‌های ملت عراق در حال نبردند، شگفت زده و شوکه شدیم.
وی افزود: شایسته بود که الازهر در صدور چنین بیانیه‌ای به اطلاعات موثق و مستند تکیه می‌کرد نه شایعات مغرضانه برخی چهره‌های ناشایست دینی که شب و روز برای ایجاد فتنه طایفه‌ای تلاش و در همان حال درباره جنایت‌های تروریستی داعش سکوت اختیار می‌کنند.
معاون رئیس جمهور عراق اظهار داشت: مبارزان نیروهای مردمی از داوطلبان شیعه و سنی هستند، که امروز در حال حماسه سازی بی نظیری در عراق هستند؛ حماسه‌ای که شایسته است همه غیورمردان و دلسوزان دین اسلام در عراق و خارج آن این تلاش آنها را ارج نهند و از آن قدردانی کنند نه اینکه به طرف آنها تیر کینه و نفرت پرتاب و جامعه بین الملل را علیه آنها تحریک کنند.
الازهر نیک می‌داند که چگونه جامعه بین الملل بر جنایت‌های وحشیانیه داعش که سبب ساز مرگ و ویرانی در کشورهای عربی می‌شود چشم بسته است.
نخست وزیر سابق عراق تأکید کرد:‌ای کاش الازهر به یاد می‌آورد که جامعه بین الملل با فلسطینی‌ها که طی قرن‌های گذشته همه روزه با سرکوبگری صهیونیست‌ها مواجه بودند چه کرد؟
با تأسف شدید باید گفت که الازهر در دام داعش افتاد. الازهر به جای اینکه برای وحدت و یکپارگی صفوف مسلمانان در رویارویی تاریخی علیه تروریسم تلاش کند در معرکه تحریک طایفه‌ای افتاد.
 * پاسخ محکم یکی از مراجع به الازهر
الازهر نیز به جای اتهام پراکنی براساس اطلاعات غلط، کمیته‌ای برای تحقیق به عراق بفرستد.
به گزارش خبرگزاری اهل بیت،آیت الله العظمی شیخ بشیر النجفی از مراجع تقلید حوزه علمیه نجف با ارسال نامه‌ای به شیخ الازهر، به بیانیه صادر شده این نهاد مذهبی مصر بر ضد نیروهای مردمی عراق واکنش نشان دادند و از «شیخ احمد الطیب» خواستند که برای تحقیق در خصوص ادعاهای داعش مبنی بر جنایتکار بودن نیروهای مردمی، یک کمیته حقیقت یاب را به عراق اعزام کند.
در ابتدای این نامه آمده است: فتوای جهاد کفایی از سوی مرجعیت نجف برای کم کردن شر داعش از سر مردم عراق صادر شده است؛ در حالی که داعش بیش از آنکه به شیعیان عراق ضرر برساند، به اهل سنت این کشور زیان رسانده است.
این مرجع تقلید افزودند: دولت عراق پس از تصمیم به آزادسازی استان صلاح الدین و استان‌های دیگر عراق از دست داعش که به دلیل تقاضای ساکنان این مناطق سنی نشین و برای رهایی آنان از دست تروریست‌ها صورت گرفت، از نیروهای مردمی کمک خواست.
آیت الله نجفی در ادامه نامه خود، نیروهای مردمی عراق را نماینده تمام طیف‌های عراق دانستند و نوشتند: همه نیروهای مردمی عراق شیعه نیستند؛ بلکه شامل تمام عراقی‌ها اهم از شیعه، سنی، مسیحی و ایزدی می‌شوند. هم کنون ارتش عراق این فضا را برای اهل سنت این کشور فراهم کرده است که در قالب نیروهای مردمی در کنار شیعیان عراق قرار بگیرند و شهرهای این کشور را از دست داعش آزاد کنند.
ایشان در نامه خود با اشاره به حساسیت دولت عراق در قبال جان مردم این کشور تأکید کردند: بیان مطالب کذب و دروغین در خصوص نیروهای مردمی با هدف پوشاندن جنایت‌های داعش صورت می‌گیرد. 
ما از طریق مراقبت عملیات نظامی ارتش و نیروهای مردمی عراق به این نتیجه رسیدیم که دولت عراق بر حفظ جان مردم حریص است و راه‌های ممکن برای خارج شدن مردم از مناطق تحت سیطره داعش را فراهم کرده است.
در بخش پایانی نامه این مرجع تقلید شیعیان عراق آمده است: رفتارهای فرقه‌ای تنها از داعش و امثال آن برمی آید و این گروه تروریستی است که اهل سنت و اشاعره عراق را به قتل می‌رساند. الازهر نیز به جای اتهام پراکنی براساس اطلاعات غلط، کمیته‌ای برای تحقیق به عراق بفرستد.
شایان ذکر است در پی پیروزیهای نیروهای مردمی و ارتش عراق در تکریت، دانشگاه الازهر با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای مردمی عراق در مناطق سنی نشین این کشور به اعدام و قتل مردم غیر نظامی می‌پردازند و مساجد را به آتش می‌کشند.
الازهر در این بیانیه از ارتش عراق درخواست کرده بود که مانع مشارکت نیروهای مردمی عراق در آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش شود!
پس از عقب راندن تروریستهای داعش از مناطق اشغالی آنان، تبلیغات وسیعی علیه ارتش و بسیج مردمی عراق آغاز شده است.
*  تجمع علمای مسلمان لبنان
* مطالب الازهر در مورد عراق ما را‌اندوهگین کرد
سخنان الازهر در شرایط کنونی در راستای اقدام برخی کشورها برای تشکیل محوری منطقه‌ای علیه ایران در منطقه به رهبری عربستان می‌باشد و ما از الازهر و شیخ آن بعید می‌دانیم که در چنین فتنه‌ای سهیم شوند.
به گزارش«شیعه نیوز»، تجمع علمای مسلمان در بیانیه‌ای در مورد سخنان و ادعاهای اخیر الازهر در مورد بسیج مردمی عراق گفت: سخنان دکتر احمد الطیب شیخ الازهر در مورد ادعای کشتار اهل سنت توسط بسیج مردمی عراق در جریان آزادسازی مناطق اشغال شده از دست داعش ما را‌ اندوهگین ساخت. ما با پیگیری‌های دقیق خود به این نتیجه رسیدیم که این اخبار به طور کلی نادرست است و امیدواریم شیخ الازهر که احترام زیادی برای ایشان قائل هستیم متوجه این نکته باشد که اگر هم اشتباهاتی صورت گرفته باشد باید این اشتباهات با مسئولان عراق در میان گذاشته شود و اگر آنها اقدامی نکردند آنگاه به 
سراغ رسانه‌ها بروند.
 اما مراجعه فوری به رسانه‌ها در چنین مسائلی موجب پرتنش شدن اوضاع و ایجاد فتنه‌ای می‌شود که به عراق محدود نخواهد ماند؛ چرا که الازهر در میان مسلمانان جهان اسلام احترام ویژه‌ای دارد.
در بیانیه تجمع علمای مسلمان لبنان آمده که سخنان الازهر در شرایط کنونی در راستای اقدام برخی کشورها برای تشکیل محوری منطقه‌ای علیه ایران در منطقه به رهبری عربستان می‌باشد و ما از الازهر و شیخ آن بعید می‌دانیم که در چنین فتنه‌ای سهیم شوند.
علمای مسلمان لبنان در این بیانیه از شیخ الازهر خواستند به دعوت مرجعیت دینی عراق لبیک گفته و گروهی را برای تحقیق در مورد این مسئله به عراق بفرستد که مقتضای شرع الهی نیز همین است.
در ادامه بیانیه آمده است که توصیه‌های مرجعیت دینی عراق به نیروهای امنیتی به ویژه نیروهای بسیج مردمی در مورد حرمت تعرّض به شهروندان موجب شد نیروهای بسیج رفتار شایسته‌ای با مردم داشته باشند و حتی به آنها کمک نیز بکنند و این نشان دهنده نادرستی مستندات الازهر در ادعاهای اخیر خود می‌باشد.
  رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:
الازهر به بسیج مردمی ظلم کرد 
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، اتهام زنی الازهر مصر به نیروهای بسیج مردمی را ظلم به این نیروها توصیف کرد.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بیمارستان شهید محمد الماجد سامرا حضور یافت و از مجروحان بسیج مردمی و نیروهای امنیتی عیادت کرد.
وی در حاشیه این مراسم از هجمه الازهر مصر به بسیج مردمی به شدت انتقاد کرد و گفت: الازهر بهتر بود ابتدا کمیته‌ای را ارسال می‌کرد تا به صورت میدانی با واقعیت‌ها آشنا شود یا اینکه با دولت عراق یا گروه‌های حاضر در صحنه در این باره گفت وگو می‌کرد تا چنین ظلم بزرگی را علیه نیروهای بسیج مردمی که در حال فداکاری در راه عراق هستند، مرتکب نشود.
حکیم افزود: الازهر در این پیام به سخنان کینه توزان و گروه‌هایی که با برانگیختن فتنه مذهبی زندگی می‌کنند، اعتماد کرده است. نقشه داعش برای ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی امروز به عاملی برای وحدت عراق مبدل شده است.
رئیس مجلس اعلای اسلامی با اشاره به توصیه‌های حضرت آیت الله سیستانی به مجاهدان، تصریح کرد: مرجعیت دینی اعلا که عراق را با فتوای جهاد کفایی حفظ کرده و عراقی‌ها را به پیروزی رساند، تنها به دعوت از مردم برای جنگ و جهاد بسنده نکرد بلکه توصیه‌های مستمری برای کنترل نفس، پایبندی به نظم و انضباط، عدم تعرض به شهروندان و مشارکت ساکنان در آزادی مناطقشان ارائه می‌کند.
وی ادامه داد: مجاهدان به این توصیه‌های اساسی پایبند بوده و نتائج آن را مشاهده می‌کنیم. فرزندان عشایر واقعی صلاح الدین در کنار برادران مجاهد به جنگ با دشمنان می‌پردازند.
گفتنی است الازهر مصر روز گذشته پیامی را همصدا با تروریست‌های داعش منتشر کرد و نیروهای بسیج مردمی را به قتل شهروندان اهل تسنن و تخریب و سوزندان منازل و مساجد مناطق آزاد شده از لوث داعش متهم ساخت.
 * یادآوری می‌شود: 
در ادامه هجمه علیه بسیج مردمی؛ در هفته گذشته، الازهر مصر که همواره مواضع ضد و نقیضی علیه شیعیان اتخاذ می‌کند، این بار با صدور پیامی به هجمه علیه نیروهای بسیج مردمی پرداخت و این مجاهدان را به ارتکاب جنایت علیه شهروندان سنی متهم کرد.
این مرکز اسلامی که در برابر هرگونه فعالیت شیعیان در مصر ایستادگی می‌کند، ادامه داد که گروه‌های مسلح بسیج مردمی شیعه که با ارتش عراق هم پیمان شده است به ذبح و جنایت علیه شهروندان صلح طلب که هیچ وابستگی به داعش و سایر گروه‌های تروریستی 
ندارند، می‌پردازند.
الازهر که در این مسئله با تروریست‌های داعش همصدا شده است، در قبال نیروهای بسیج مردمی که در حال جنگ با داعش برای آزادسازی استان صلاح الدین هستند، خاطر نشان ساخت که این نیروها می‌خواهند بر مناطق سنی نشین تسلط یابند.
بزرگترین مرکز اسلامی اهل تسنن، در ادامه این پیام، اتهاماتی که داعش و حامیان آن نظیر قتل و اعدام‌های میدانی، سوزاندن مساجد، کشتار کودکان و زنان به بسیج مردمی منتسب می‌کنند را تکرار کرد و از جامعه جهانی، مراجع تقلید و دولت عراق خواست به سرعت واکنش نشان دهد. الازهر مصر در بخش پایانی از ارتش عراق خواست در شیوه نبرد نیروهای خود دقت کرده و از جنگ آنان با داعش اطمینان یابد.
گفتنی است الازهر در حالی نیروهای بسیج مردمی را به کشتار اهل تسنن متهم می‌کند، که از زمان اشغال بخش‌هایی از عراق از سوی داعش هیچ عکس العملی نداشته و پس از اینکه خلبان اردنی از سوی تروریست‌ها به آتش کشیده شد، محکومیت این گروه را آغاز کرد.



نوشته شده در   يکشنبه 24 اسفند 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode