ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393     |     کد : 85247

دنيا چاره‌اي جزكنار آمدن با پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران ندارد

دكتر علي‌اكبر صالحي معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي در گفتگو با روزنامه اطلاعات با بيان اين كه طرف‌هاي مذاكرات هسته‌اي با ايران چاره‌اي جز كنار آمدن با واقعيت پيشرفت‌هاي هسته‌اي كشورمان ندارند، حضور قدرتمندانه كارشناسان سازمان انرژي اتمي را در عرصه ارائه استدلال‌هاي فني عاملي براي دشوارشدن ادامه بهانه‌جويي‌هاي غرب به ويژه آمريكا دانست.

رئيس سازمان انرژي اتمي در گفتگو با روزنامه اطلاعات:
دنيا چاره‌اي جزكنار آمدن با پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران ندارد

 دكتر علي‌اكبر صالحي معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي در گفتگو با روزنامه اطلاعات با بيان اين كه طرف‌هاي مذاكرات هسته‌اي با ايران چاره‌اي جز كنار آمدن با واقعيت پيشرفت‌هاي هسته‌اي كشورمان ندارند، حضور قدرتمندانه كارشناسان سازمان انرژي اتمي را در عرصه ارائه استدلال‌هاي فني عاملي براي دشوارشدن ادامه بهانه‌جويي‌هاي غرب به ويژه آمريكا دانست.

وي افزود: ما براي بسياري از نگراني‌هاي البته بي‌مورد طرف مقابل، راه‌حل‌هاي فني را كه همزمان متضمن حفظ حقوق كشورمان باشد، يافته‌ايم و اين زمينه خوبي براي موفقيت در مذاكرات ايجاد مي‌كند.

دكتر صالحي با اعلام اين كه در موضوع هسته‌اي مباحث فني به انتهاي خود رسيده است، گفت: وقت آن كه طرف مقابل در صورت وجود اراده لازم يا تصميم سياسي، منطق و استدلال محكم حقوقي ـ فني كشورمان را بپذيرد.

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اين موضوع كه اعضاي منتقد آژانس به ويژه كشورهاي غربي گروه 1+5 بر آژانس انرژي اتمي تأثير مي‌گذارند، ادامه داد: اين يك واقعيت تلخ است كه بايد كشورهاي همفكر ايران در آژانس كه تعداد آن‌ها كم هم نيست تلاش كنند در ساختار و روش كار آژانس تغييراتي ايجاد كنند.وي افزود: ما تاكنون ديپلماسي و روش كار موفقي براي كار با آژانس داشته‌ايم به طوري كه علاوه بر همكاري نزديك با آژانس و پاسخگويي به سئوالات و ابهامات متعدد مطرح شده و گرفتن بهانه براي وارد آوردن فشارهاي بيشتر سياسي، در مواردي با علني كردن تناقضات و اشتباهات آژانس، اشكالات قانوني و حقوقي پيگيري موضوعات ارائه‌شده توسط سرويس‌هاي امنيتي كشورهاي غربي به‌ويژه رژيم صهيونيستي را برجسته و نمايان كرده‌ايم. البته موفقيت بيشتر در اين راستا مستلزم بسيج كشورهاي همفكر براي اعمال تغييرات لازم در روش‌هاي رسيدگي آژانس به‌ويژه در حوزة اتهامات بي‌پايه و اساس اين سرويس‌هاست كه با اهداف سياسي دنبال مي‌شود.

صالحي در پاسخ به اين كه ايران در مذاكرات هسته‌اي جاري تا چه حد توانسته است موضوع بازگشت پرونده از شوراي امنيت به آژانس، لغو قطعنامه‌ها و حذف تحريم‌ها به سود خود پيش ببرد افزود: هنوز زمان نتيجه‌گيري در اين باره فرا نرسيده است. مذاكرات به مراحل پاياني خود نزديك مي‌شود و طرف مقابل در طول اين مذاكرات متوجه شده است كه ادامه فشارها در قالب‌هاي مختلف از جمله اعمال تحريم راه به جايي نخواهد برد. به عبارت ديگر، ارجاع به ناحق پروندة هسته‌اي كشورمان به شوراي حكام و شوراي امنيت با اهداف سياسي و به منظور ايجاد فشار بر ايران دنبال مي‌شد. ناموفق بودن اين تجربه براي تغيير در روش چند سال گذشته آنان به نظر ما كفايت مي‌كند.

وي درباره مشكلات ايران با آژانس در درز اطلاعات ارائه‌شده هم گفت: آژانس در قراردادهاي پادماني خود با آژانس متعهد مي‌شود كه اطلاعات طبقه‌بندي دريافت شده از آنان را محفوظ نگاه دارد. در عين حال بخش‌هاي مهمي از اين اطلاعات را در مراحل مختلف بويژه قبل از جمع‌بندي نهايي مديركل در اختيار اعضاء قرار مي‌دهد و به نظر مي‌رسد بخش مهمي از اطلاعات از طريق همين اعضاء به بيرون راه پيدا مي‌كند. متأسفانه آژانس در چنين مواقعي، حساسيت لازم را از خود نشان مي‌دهد و به‌‌گونه‌اي رفتار مي‌كند كه جسارت برخي از اعضا در عدم رعايت موازين حقوقي، بيشترمي‌شود. اين در حالي است كه آژانس حاضر نيست مدارك اتهامي را در اختيار كشوري كه به آن اتهام وارد كرده است.معاون رئيس جمهوري در پاسخ به اين كه چرا دستاوردها و طرح‌هاي سازمان انرژي اتمي براي استفاده صلح‌آميز چندان بازتاب داخلي نداشته است گفت: ضروري است در زمينه كاربردهاي مختلف اين صنعت علاوه بر حوزه انرژي و برق به‌ويژه در بخش‌هاي پزشكي و بهداشت، كشاورزي و دامداري و نيز صنعت اطلاعات بيشتري به ملت شريف داده شود، در عين حال فكر مي‌كنيم كار فشرده و گسترده‌اي نيز مي‌بايست براي اطلاع‌رساني به خارج از مرزها به‌ويژه در منطقه صورت گيرد چه اين كه طرف مقابل در راستاي طرح‌هاي ايران‌هراسي خود تلاش كرده است اطلاعات غلطي درباره پيشرفت‌هاي كشورمان در حوزه صنعت هسته‌اي منتشر كند.وي در پايان اعلام كرد كه در بيستم فروردين ماه 1394 چندين دستاورد جديد صنعت هسته‌اي رونمايي خواهد شد و اميدواريم با رونمايي از اين پيشرفت‌ها باعث خوشحالي ملت و مقام معظم رهبري و شادي ارواح شهدا به ويژه شهداي هسته‌اي كشورمان شويم.


نوشته شده در   سه شنبه 28 بهمن 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode