ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 بهمن 1393     |     کد : 84085

جهش در صادرات غير نفتي

صادرات غيرنفتي در 10 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با 24 درصد افزايش به 42 ميليارد دلار رسيد...



وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد
 
جهش در صادرات غير نفتي

نعمت‌زاده: صادرات غيرنفتي در 10 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با 24 درصد افزايش به 42 ميليارد دلار رسيد





 



رشد توليد در بخش صنعت و معدن در پايان شش ماهه نخست امسال به 6 درصد رسيد.

مهندس محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت عصر ديروز در يک نشست خبري با بيان اين مطلب به خبرنگاران گفت : ظرف 9 ماهه گذشته توليد خودرو سواري 64 درصد، وانت 58 درصد، کاميون و کشنده 144 درصد، تجهيزات کشاورزي 148 درصد، لاستيک خودرو 7/6 درصد، لوازم خانگي 30 درصد، فولاد خام 1/6 درصد، مس 3/5 درصد، کاشي و سراميک 29 درصد، ظروف چيني 6/8 درصد و مواد پتروشيمي بين 4 تا 12 درصد رشد داشته اند.

وي با بيان اينکه در 10 ماهه نخست امسال کل توليد خودرو سواري 930 هزار دستگاه بوده است، اظهار داشت: اين ميزان توليد نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/63 درصد رشد داشته ضمن آنکه برنامه ما توليد يک ميليون و 200 هزار دستگاه است که اميدواريم تا پايان امسال به آن دست يابيم.

به گفته نعمت زاده، در 10ماهه نخست امسال صادرات غيرنفتي کشور 42 ميليارد دلار بوده که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 24 درصدي برخوردار بوده است.

وي با بيان اينکه پيش بيني مي شود تا آخر امسال حجم صادرات غيرنفتي کشور به 50 ميليارد دلار برسد، گفت: با توجه به اين موضوع صادرات کشور نسبت به کل واردات رسمي کشور پيشي خواهد گرفت.

اين عضو کابينه دولت به وضع واردات کشور اشاره کرد و گفت: ظرف ده ماهه نخست امسال 6/43 ميليارد دلار انواع کالاي واسطه اي، اوليه و اساسي وارد کشور شده که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/15 درصد رشد داشته است.

وي با اشاره به انتقادات مبني بر اينکه واردات کشور افزايش يافته است، گفت: کالاهاي واسطه اي بخش اعظم اين واردات را به خود اختصاص داده، ضمن اينکه در بحث کالاهاي سرمايه اي هم واردات از رشد بالايي برخوردار بوده که شامل ماشين آلات و تجهيزات صنعتي بوده است.

نعمت زاده با بيان اينکه زمان ثبت سفارش براي واردات کالاها درکشور هم اکنون به حدود صفر رسيده است، افزود: تلاش مي شود تا دو ماه آينده مرکز اطلاع رساني ملي درخصوص اطلاعات معادن شکل بگيرد تا هرگونه اطلاعات مورد نياز سرمايه گذاران معدني بصورت شفاف در اختيار آنها قرار گيرد.

وزير صنعت گفت: رتبه ايران در تسهيل فضاي کسب و کار که قبلاً از ميان 168 کشور حدود 152 بوده، اکنون به 130 رسيده وتلاش مي شود تا پايان امسال جايگاه کشور در اين رتبه بندي 10 پله بهبود يابد.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگارما در مورد آخرين وضع اختصاص منابع درآمدي حاصل از فاز دوم هدفمندي يارانه ها به توليد گفت: ابتداي امسال در دولت مصوب شد 1200 ميليارد تومان براي حمايت توليد با ارزش افزوده و همچنين 100 ميليارد تومان به منظور تشويق صادرات از درآمدهاي يارانه ها به بخش صنعت، معدن اختصاص پيدا کند و اگر چه سازمان مديريت و برنامه ريزي قول تخصيص اين ميزان يارانه را به بخش توليد داده است، ولي همچنان منتظريم که اين يارانه را دريافت کنيم.

نعمت زاده اظهار اميدواري کرد که يارانه توليد هرچه سريع تر به بخش صنعت و معدن اختصاص پيدا کند وگفت: براي سال آينده پنج هزار و 400 ميليارد تومان از درآمد يارانه ها براي کل توليد پيش بيني شده است که هنوز مشخص نيست چه ميزان از آن به توليد صنعتي و چه ميزان به توليد کشاورزي و توليد بخش مسکن اختصاص مي يابد.

وي از طرح دولت براي جايگزيني ريال به جاي دلار در پروژه‌هاي عمراني و صنعتي کشور خبر داد و گفت: با کاهش قيمت جهاني نفت، درآمد ارزي دولت کاهش مي يابد و البته اين موضوع، کاهش درآمد ريالي دولت را هم به همراه دارد.

نامبرده تصريح کرد:موضوع جابجا کردن قراردادهاي ريالي به جاي ارزي ربطي به کاهش نرخ نفت ندارد، بلکه با هماهنگي دولت سعي مي‌شود از امکانات داخلي کشور بيشتر استفاده کنيم.

وي با اشاره به اينکه کاهش حجم نقدينگي دولت بر اجراي طرح هاي ساختماني، مصالح ساختماني و پروژه ها اثر مي‌گذارد، ادامه داد: اميدواريم شاهد اين نوع اتفاقات نباشيم ولي در طول يک زمان مشخص، اثر اين موضوع را خواهيم ديد که دولت در حال بررسي راه هاي مختلف در اين بخش است.

وزير صنعت در مورد تکليف واردات کالاهاي اساسي و تنظيم بازار کالاهايي مانند شکر گفت: امسال با وجود آنکه شرکت بازرگاني دولتي ابلاغيه دارد تا مقداري شکر و برنج وارد شود ، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اين کار را نکرد و واردات شکر امسال 45 درصد و برنج 50 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

وي تاکيد کرد: با دستور وزير جهاد کشاورزي اکنون ثبت سفارش واردات برنج و شکر متوقف شده است، اما يک سري ثبت سفارش‌ها مربوط به قبل است که همچنان واردات آنها ادامه دارد.

نعمت‌زاده در پاسخ به اينکه بالاخره تکليف شرکت بازرگاني دولتي چه مي‌شود و آيا اين شرکت در زيرمجموعه وزارت صنعت قرار دارد يا وزارت جهاد کشاورزي، گفت: اين موضوع در کميسيون صنعت مجلس مطرح است که پس از کار کارشناسي به دولت مي‌آيد و در مورد آن تصميم‌گيري مي‌شود، چرا که معتقديم بازرگاني دولتي کار بازرگاني انجام مي‌دهد.

وي با اظهار تاسف از اينکه درهاي کشور هنوز به‌روي قاچاق باز است، گفت: رشد واردات رسمي کالاهاي مصرفي به کشور کمتر شده ولي هنوز درهاي قاچاق به‌روي جامعه باز است و بيشتر انتقادات هم اين است که به‌صورت غيررسمي و از مناطق آزاد کالاي مصرفي وارد کشور مي‌شود.

اين مقام مسئول با انتقاد از برخي افراد که مي گويند براي تامين هزينه هاي کشور در سال آينده ، دولت بايد ماليات را افزايش دهد، گفت: اين طرز تفکرغلط است، به جاي اين کار بايد پهناي دريافت ماليات را افزايش دهيم و ماليات دهندگان را اضافه کنيم. براي ايجاد اشتغال و رونق نه تنها نبايد ماليات را افزايش دهيم بلکه بايد ماليات را کاهش هم دهيم.

وي گفت: در هيات دولت هنوز هيچ بحثي در مورد آغاز فاز سوم هدفمندي يارانه ها صورت نگرفته است و رئيس جمهوري هم تاکيد دارند تازماني که نتايج اجراي فاز دوم مشخص نشده، فاز سوم عملياتي نشود.

مجتبي خسروتاج قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت هم در اين نشست از برگزاري نمايشگاه هاي بهاره در اسفند خبر داد و گفت: اين نمايشگاه ها در سراسر کشور از پنجم تا بيست و پنجم اسفند با توجه به شرايط شهرستان ها و مراکز استان ها در يک دوره 10 روزه برگزار خواهد شد.

وي با بيان اينکه در اين نمايشگاه ها اقلام اساسي اعم از پوشاک، کيف، کفش و مواد خوراکي عرضه مي شود، اظهار داشت: در تهران هم اين نمايشگاه در سه محل برگزار خواهد شد و بازديدکنندگان مي توانند ضمن بازديد از اين مراکز، کالاهاي مورد نياز خود را خريداري کنند.

به گفته وي برپايي اين نمايشگاه در تهران و در محل مصلي بزرگ پايتخت قطعي شده و احتمالا در دو نقطه ديگر هم اين نمايشگاه ها برپا خواهند شد.
 


نوشته شده در   يکشنبه 5 بهمن 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode