ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 دي 1393     |     کد : 82972

مدعایان دروغین دفاع از اهلبیت(ع)، عاملان اصلی قتل‌عام‌های‌شیعه در پاکستان

با گرامی‌داشت آغاز هفته وحدت، توجه خوانندگان عزیز اعتدال را به گفتگوی خواندنی «کاچو نوازش علی خان» روحانی شیعه از اهالی منطقه‌ای در شمال پاکستان نزدیک مرز چین، جلب می‌کنیم امید که مراقب رفتارهای خود باشیم و به آتش افروزان اختلاف کمک نکنیم.

مدعایان دروغین دفاع از اهلبیت(ع) عاملان اصلی قتل‌عام‌های‌شیعه در پاکستان

* سبب اصلی در کشتار شیعیان مسئله سب و لعن است

* تا به حال افرادی که لعن خلفا می‌کنند کشته نشده‌اند


* به دلیل پدیده سب و لعن، عده‌ای از شیعیان سنی شده‌اند
* جریان سب و لعن کار ترویج تشیّع را سخت کرده است
* با روش امام و رهبری، چهل میلیون نفر در نیجریه شیعه شده‌اند
اعتدال: با گرامی‌داشت آغاز هفته وحدت، توجه خوانندگان عزیز اعتدال را به گفتگوی خواندنی «کاچو نوازش علی خان» روحانی شیعه از اهالی منطقه‌ای در شمال پاکستان نزدیک مرز چین، جلب می‌کنیم امید که مراقب رفتارهای خود باشیم و به آتش افروزان اختلاف کمک نکنیم.
*  صوتی از رئیس لشکر جهنگوی که جایگزین سپاه صحابه شده است وجود دارد که در آن می‌گوید اگر روزی شیعیان بزرگان ما را لعن نکنند ما هم کاری به آنها نداریم.
*  من یک حرف در دلم مانده هست که می‌خواهم آن را بیان کنم. و آن این است که این همه درگیری و کشتار در پاکستان ریشه در قم دارد. آنهائی که لعن می‌کنند می‌گویند که از عالمی در قم فتوا داریم.
*  یک نکته جالب هم بگویم و آن اینکه من اطلاع ندارم که تا به حال کسی از این افرادی که لعن می‌کنند کشته شده باشد و فقط از مردم بیگناه کشته می‌شوند.
*  ابتدا خودتان را اجمالا معرفی بفرمایید.
بنده کاچو نوازش علی خان هستم از منطقه‌ای در شمال پاکستان نزدیک مرز چین. نزدیک ده سال است که طلبه شده‌ام. در ابتدا دو سال در پاکستان درس خواندم و بعد از آن به نجف رفتم. یک سال در نجف بودم و سال 84 به ایران آمدم. هم اکنون در مدرسه آل البیت در رشته فقه و معارف گرایش فلسفه درس می‌خوانم. تحصیلات دانشگاهی‌ام نیز فوق لیسانس رشته جغرافیا است.



* فضای دینی و مذهبی پاکستان و تقسم بندی‌های آن چگونه است؟
پاکستان بعد از‌اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی است و حدود 180 میلیون نفر جمعیت دارد. اکثر مردم پاکستان یعنی نزدیک 75 درصد سنی و 20 درصد شیعه هستند و ما بقی هم از ادیان دیگر مثل مسیحیت و هندویسم. اهل سنت هم دو دسته هستند: حنفی و حنبلی. حنبلی‌ها همان اهل حدیث هستند که ده درصد جمعیت پاکستان هستند و اکثریت اهل سنت حنفی هستند. حنفی‌ها هم دو گروه هستند: بریلوئی‌ها و دیوبندی‌ها. بریلوئی‌ها از لحاظ فقهی حنفی هستند ولی از لحاظ عقاید و تفکر صوفی هستند. سلسله‌های صوفیه مثل قادریه و نقش بندیه به آنها بر می‌گردد. دیوبندی‌ها هم از لحاظ فقهی حنفی ولی از لحاظ عقاید سلفی هستند. حنفی‌ها اکثراً بریلوئی هستند و کمتر دیوبندی هستند. بریلوئی‌ها 60 درصد جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند یعنی بزگترین جمعیت مذهبی را بریلوئی‌ها دارا هستند و بعد از آنها شیعیان قرار دارند. بریلوئی‌ها نزدیک‌ترین گروه به شیعه هستند به طوری که محب اهل بیت علیهم السلام هستند و در مجالس عزاداری شیعیان و محافل آنها شرکت می‌کنند و حتی با شیعیان ازدواج می‌کنند. دیوبندی‌ها که سلفی می‌باشند هم سه قسم هستند: سلفی تبلیغی، سلفی جهادی و سلفی تکفیری. در همه ایالت‌های پاکستان شیعیان و اهل سنت به صورت‌ترکیبی حضور دارند.
* در پاکستان مشکل از بیشتر مداحانی است که سواد درست و حسابی ندارند
* نحوه تعامل شیعیان و اهل سنت پاکستان در گذشته و حال چگونه بوده است؟
در هنگامه تشکیل کشور پاکستان و جدا شدن آن از هند در سال 1947 شیعیان و بریلوئی‌ها با هم متحد و موافق استقلال بودند ولی دیوبندی‌ها به دلائلی با این کار مخالف بودند. با این حال بعد از تأسیس پاکستان تا چندین سال در آنجا هیچ مسئله طایفه‌ای وجود نداشت. البته این مطلب را بگویم که متأسفانه در پاکستان بیشتر مداحان سواد درست و حسابی ندارند و در صحبتهایشان خرافات و بدعت‌های زیادی را مطرح می‌کنند و سب و لعن صحابه توسط مداحان در پاکستان امری شایع و عادی بوده است.
* یعنی با اینکه سب و لعن امر عادی بوده است اختلافات مذهبی وجود نداشته است؟
خیر، وجود نداشته است. دلائل آن هم این بوده است که اولاً، دیوبندی‌ها که در مجالس شیعیان شرکت نمی‌کردند و خبر نداشتند که در این جلسات چه می‌گذرد. بریلوئی‌ها هم که شرکت می‌کردند به دلیل ارادت زیادی که به اهل بیت داشتند از کنار این توهین‌ها می‌گذشتند و چشم پوشی می‌کردند و موجب عدم حضورشان در این جلسات نمی‌شد. ثانیاً، ارتباطات رسانه‌ای مثل امروز گسترده نبود و اگر حرفی زده می‌شد در همان جا دفن می‌شد و ثالثاً، بر فرض وجود ارتباطات رسانه‌ای، انگیزه‌ای برای‌ترویج و توزیع این سب و لعن‌ها و تحریک اهل سنت وجود نداشته است.
* پس اختلافات مذهبی از چه زمانی و چگونه شروع شد؟
قبل از انقلاب[اسلامی ایران]، شیعیان پاکستان فعالیت سیاسی خاصی نداشتند. این وضعیت ادامه داشت تا هنگامی که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد. با وقوع انقلاب اسلامی و به واسطه سیاست حضرت امام مبنی بر صدور انقلاب به جهان، استکبار جهانی از بیداری ملت‌ها احساس خطر کرد. آنها پیش بینی می‌کردند که کشورهائی مثل عراق، پاکستان و لبنان می‌توانند پذیرای این انقلاب استکبار ستیز باشند.
* شکل‌گیری اولین گروه تروریستی تکفیری
در زمان وقوع انقلاب، رئیس جمهور پاکستان شخصی بود به نام ژنرال ضیاء الحق. او از لحاظ فکری دیوبندی بود. ضیاء الحق به تحریک عوامل خارجی خبر از اجرای برنامه‌ای داد به نام‌ترویج نظام مصطفی در پاکستان. و همانطور که خودش توضیح داد منظورش از‌ترویج نظام مصطفی رسمیت بخشیدن به فقه حنفی در پاکستان و به عبارت دیگر، همان اعلام مذهب حنفی به عنوان مذهب رسمی کشور بود. بعد از اعلام این برنامه شیعیان به طور یکپارچه اعتراضات گسترده‌ای را شروع کردند که در نهایت با تصرف پایتخت، قدرت خود را به رخ حکومت کشیدند و دولت مجبور به مصالحه با شیعیان شد. بعد از این قدرت نمائی، حکومت و پشتیبانان خارجی آن از ناحیه این قدرت بالقوه شیعیان به شدت احساس خطر کردند و به فکر مهار شیعیان و تضعیف و ضربه زدن به آنها افتادند. در این راستا اقدام به راه‌اندازی گروهی به نام سپاه صحابه کردند.
* رئیس و شیوه کار
سپاه صحابه
رئیس سپاه صحابه یک عالم دیوبندی به نام حق نواز جهنگوی بود که توسط ضیاء الحق خریده شده بود تا این گروه را راه بیندازد.
شیوه کار آنها هم این بود که با جذب جوانان دیوبندی و پخش صوت سب و لعن صحابه توسط شیعیان برای آنان، آنان را برای کشتن شیعیان توجیه و تهییج می‌کردند. پدیده سلفی تکفیری از این زمان شروع به شکل گرفتن کرد. پیش از این پدیده تکفیر وجود نداشت و اگر هم بود محدود به حوزه نظر بود و نه عمل. از آن زمان بود که کشتار شیعیان در پاکستان شروع شد.
* سبب اصلی در کشتار شیعیان مسئله سب و لعن است
* یعنی عامل اصلی در کشتار شیعیان توسط این گروه‌ها همین سب و لعن‌ها است؟
بله. البته عوامل دیگری هم وجود دارد ولی سبب اصلی در کشتار شیعیان همین مسئله سب و لعن است. متأسفانه بعضا کار به جائی رسیده است که یکی از بریلوئی‌ها- که خیلی با شیعیان خوب هستند- رئیس سپاه صحابه در کراچی شده است. تکفیری شدن او و عده‌ای از بریلوئی‌ها هم بعد از این بود که فهمیدند عده‌ای از شیعیان به‌ام المومنین عایشه توهین می‌کنند.
صوتی از رئیس لشکر جهنگوی که جایگزین سپاه صحابه شده است وجود دارد که در آن می‌گوید اگر روزی شیعیان بزرگان ما را لعن نکنند ما هم کاری به آنها نداریم.
* وضعیت کنونی جریان سب و لعن چگونه است؟
بعد از این درگیری‌ها از حیث کمیت رو به کاهش است ولی همان عده قلیل شدت کار خود را افزایش داده‌اند. و اگر کارهای این عده قلیل نبود کشتار شیعیان به شدت کم می‌شد. افراطی‌ها- چه شیعه و چه سنی- واقعا در اقلیت هستند. مثلا تکفیری‌ها شاید ده درصد هم نباشند ولی چون ابزار رسانه‌ای قوی دارند کارهایشان را بزرگ جلوه می‌دهند و طوری وانمود می‌شود که گوئی اکثر سنی‌ها در پاکستان تکفیری هستند.
* تا به حال کسی از افرادی که لعن می‌کنند کشته نشده!!!!!
یک نکته جالب هم بگویم و آن اینکه من اطلاع ندارم که تا به حال کسی از این افرادی که لعن می‌کنند کشته شده باشد و فقط از مردم بیگناه کشته می‌شوند.
* ‌ سران افراطیون شیعه و سنی از علمای مطرح نیستند
* در سطح علمای شیعه و سنی مسئله به چه صورتی است؟
اکثر علمای طراز اول با هم خوب هستند. مثلا آقای سید ساجد نقوی رهبر نهضت جعفریه با علمای دیوبندی رابطه خوبی دارد و به طور مثال کنفرانس وحدت اسلامی که در تهران برگزار می‌شود سران دیوبندی را دعوت می‌کند و به کنفرانس می‌آورد. از آن طرف هم سران دیوبندی و بریلوئی و حتی اهل حدیث- حنبلی‌ها- شیعیان را تکفیر نمی‌کنند و حرفی بر خلاف وحدت نمی‌زنند. تشکّلی وجود دارد به نام شورای مذاهب پاکستان که در آن از همه سران مذاهب مختلف حضور دارند. نکته جالب هم این است که سران افراطیون شیعه و سنی از علمای طراز بالا نیستند و طرفداران زیادی هم ندارند.
* به دلیل پدیده سب و لعن، عده‌ای از شیعیان سنی شده‌اند
* آیا پدیده سب و لعن در گرایش مذاهب دیگر به تشیع تأثیری داشته است؟
در اوایل تشکیل کشور پاکستان شیعیان حدود 15 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دادند ولی بعد از گذشت بیست سال به واسطه تبلیغاتی که می‌شد این رقم به بیست درصد رسید. ولی متأسفانه بعد از شروع درگیریهائی که ذکر آن گذشت این روند متوقف شد و بدتر آنکه حتی عده‌ای از شیعیان سنی شده‌اند!
* به چه علت؟
اکثر این افراد اساتید و دانشجویان- قشر نخبه- شیعیان بوده‌اند. آنها با تصویری که از شیعه در اطراف خود می‌دیدند به این نتیجه رسیدند که تشیع چیزی جز عزاداری و قمه زنی و خلاصه یک سری وحشیگری نیست و چنین مذهبی به درد زندگی نمی‌خورد و آن را رها کردند.
* جریان سب و لعن،
کار ترویج تشیّع را
 سخت کرده است
اما با این حال اگر تشیع به طور صحیحی برای اهل تسنن تبیین شود زمینه گرایش به تشیع وجود دارد گرچه با این جریان سب و لعن کار سخت شده است.
* در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
من یک حرف در دلم مانده است که می‌خواهم آن را بیان کنم. و آن این است که این همه درگیری و کشتار در پاکستان ریشه در قم دارد. آنهائی که لعن می‌کنند می‌گویند که از عالمی در قم فتوا داریم.
* با روش امام و رهبری، چهل میلیون نفر در کشور نیجریه شیعه شده‌اند
آنها که قمه می‌زنند همین طور. اگر این علما از آنها پشتیبانی فکری نمی‌کردند اینگونه کارها خیلی کم می‌شد. البته این علما نیت شان خوب است و قصد دارند که تشیع را گسترش بدهند ولی مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌اند. مسیر صحیح همان مسیری است که امام و رهبری در پیش گرفته‌اند. از همین مسیر است که می‌بینیم در کشور نیجریه چهل میلیون نفر شیعه شده‌اند و یا در خود پاکستان کسانی که شیعه می‌شوند اکثرا به خاطر افکار امام و رهبری و حزب الله است.
منبع: دوهفته نامه عهد


نوشته شده در   يکشنبه 14 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode