ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 11 دي 1393     |     کد : 82844

تأكيد رهبر معظم انقلاب بر شناساندن روح و جوهر نماز به جوانان

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به بيست و سومين اجلاس سراسري نماز، با اشاره به تلاش‌هاي ارزشمند در زمينه ترويج اين فريضه‌ بي‌همتاي اسلامي، بر سنجش واقع‌بينانه آثار اين تلاش‌ها در رفتار نمازگزاران بويژه جوانان و همچنين ارزيابي اقدامات مسئولان در فراهم آوردن فرصت براي نمازگزار و ترويج نماز تأکيد كردند.

اجلاس سراسري نماز در اهواز گشايش يافت
تأكيد رهبر معظم انقلاب بر شناساندن روح و جوهر نماز به جوانان


 خبرنگاراطلاعات: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به بيست و سومين اجلاس سراسري نماز، با اشاره به تلاش‌هاي ارزشمند در زمينه ترويج اين فريضه‌ بي‌همتاي اسلامي، بر سنجش واقع‌بينانه آثار اين تلاش‌ها در رفتار نمازگزاران بويژه جوانان و همچنين ارزيابي اقدامات مسئولان در فراهم آوردن فرصت براي نمازگزار و ترويج نماز تأکيد كردند.

ايشان خاطرنشان کردند: براي نزديک شدن اجلاس ارزشمند نماز به نقطه کمال کارايي خود، بايد به اين محاسبه واقع‌بين و خردمندانه همت گماشت.

متن پيام رهبرفرزانه انقلاب اسلامي که صبح ديروز در اجلاس سراسري نماز در اهواز توسط حجت‌الاسلام و‌المسلمين قرائتي رئيس ستاد اقامه نماز قرائت شد، به اين شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

ساليان درازي است كه همت و انگيزه‌‌اي مبارك‌، همه ساله، دلها و ذهن‌ها را در سراسر كشور با اين اجلاس، به انديشيدن درباره نماز برمي‌انگيزد و نكته‌ها و يادآوري‌ها و هشدارهايي درباره اين فريضه بي‌همتاي اسلامي و اين استوانه استوار دين و دينداري، در فضاي جامعه مي‌پراكند. اين،‌ توفيقي بزرگ براي شما برگزاركنندگان و موهبتي از سوي خداوند براي ما شنوندگان و نيوشندگان است.

اكنون نوبت آن است كه محصول اين تلاش ارزشمند، در ترازوي نگاهي واقع‌بين، سنجيده شود؛ چه در رفتار مخاطبان كه به گزاردن نماز و سبك نشمردن آن فراخوانده شده‌اند، بويژه جوانان و نو رسيدگان؛ و چه در مواظبت بر كيفيت نماز و خشوع و حضوري كه روح و جوهر اين عمل صالح رحماني به شمار مي‌رود؛ و چه در مسئوليت‌شناسي كساني كه به وظائفي در اين راه موظف گشته‌اند، همچون ساختن و پرداختن مساجد، يا ترتيب دادن نماز در مدارس و دانشگاه‌ها، يا فراهم آوردن فرصت براي نمازگزار در سفرهاي زميني و هوايي، يا در بهره‌گيري از شيوه‌هاي هنري در ترويج نماز در رسانه‌هاي تصويري و صوتي، يا در توليد مقاله و كتاب در تبيين زيبايي‌هاي اين عمل كوتاه و پر مغز...؛ و چه در زمينه‌هاي ديگري كه وظايفي در آنها بر عهده مسئولاني نهاده شده است.

اجلاس نماز، اقدامي مبارك و كارساز و بيشك، مأجور است، ليكن براي اين‌كه اين كار ارزشمند،‌ هر چه بيشتر به نقطه كمالِ كارايي نزديك شود، بايد به اين سنجش و محاسبه واقع‌بين و خردمندانه، همت گماشت و پيگيري نتائج را بخش مهمي از اين ابتكار دانست.

توفيق همه شما بويژه روحاني عزيز و گرانقدر حجت‌الاسلام جناب آقاي قرائتي را از خداوند بزرگ مسألت ميكنم.

سيدعلي خامنه‌اي‏

‏* فرزندان ما بايد با فرهنگ نماز آشنا شوند

نماينده ولي فقيه در خوزستان و امام جمعه اهواز هم در آيين گشايش بيست و سومين اجلاس سراسري نماز و تعالي فرهنگي در تالار امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز گفت: فرزندان و نسل جوان جامعه ما بايد هر چه بيشتر با فرهنگ نماز آشنا شوند تا اين فرهنگ در کشور اسلامي ما نهادينه شود.

آيت الله سيد محمد علي موسوي جزايري افزود: نماز تنها يک مسئوليت نيست بلکه پناهگاه و حلال مشکلات جامعه ماست که بايد به آن روي آوريم.

وي با بيان اين‌که هيچ فريضه‌اي بالاتر از نماز و اقامه نماز نيست اضافه کرد: اگر فرهنگ نماز در جامعه ما به جايگاه شايسته خود برسد شاهد ريشه کن شدن ناهنجاري‌هاي اجتماعي خواهيم بود.

آيت الله موسوي جزايري با اشاره به بيانات امام راحل مبني بر اينکه نماز بالاترين فريادهاست ادامه داد: نماز مي‌تواند ما را هرچه بيشتر به خداوند که خالق ما و هستي است نزديک و نزديک‌تر کند و اين بالاترين ارزش نماز است.‏

نماينده ولي فقيه در خوزستان با بيان اينکه پيامبر عظيم الشان اسلام(ص)در زمان ناراحتي و حزن و اندوه به نماز پناه مي‌آوردند، افزود: ما هرچه به نماز نزديک و نزديک‌تر شويم حزن و اندوه ما کمترشده و در جامعه نشاط ايجاد مي‌شود.‏

وي ضرورت گسترش فرهنگ نماز در بخش‌هاي مختلف جامعه به ويژه مدارس را يادآور شد و اظهار داشت: اگر بخواهيم نماز در جامعه ما ريشه بدواند و فراگير شود بايد کار را از مدارس آغاز كنيم و در اين ارتباط مديران مدارس و دستگاههاي فرهنگي مي‌توانند نقش آفريني کنند.

آيت الله موسوي جزايري با بيان اين‌که نماز نبايد با حالت رخوت و سستي اقامه شود افزود: بر اساس آيات قرآن کريم، نماز بايد به دور از سستي و در حالت نشاط اقامه شود تا اثر خود را در روح و جان بر جاي گذارد.

* جايگاه نماز را بايد در جامعه برجسته کرد

رئيس ستاد اقامه نماز کشور هم دراين اجلاس گفت: با تبيين جايگاه نماز از ديدگاه قرآن و روايات رسيده، بايد جايگاه نماز را در جامعه برجسته کرد.

حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتي افزود: خداوند بالاترين درجات را در نماز قرار داده، و از همه عبادات نيز برتر و افضل شمرده شده است.

وي با بيان اينکه اگر نماز ضايع شود شهوات ظهور پيدا مي‌کند، افزود: بهترين راه جلوگيري از فساد و فحشا بر اساس قرآن، پناه بردن به نماز و اقامه نماز است.

رئيس ستاد اقامه نماز کشور با بيان اين‌که بايد نماز را در جامعه بويژه در مدارس جدي گرفت و به آن پرداخت افزود: صدا و سيما در اين خصوص مي‌تواند نقش برجسته‌اي در تبيين و ترويج نماز داشته باشد.

قرائتي با بيان اينکه هنوز تا رسيدن به وضع مطلوب در اقامه و فرهنگ نماز فاصله داريم افزود: کارهاي خوبي در دانشگاه‌ها و مدارس انجام شده که قابل تقدير است اما کافي نيست و بايد بيشتر پرداخت شود.‏

وي به نقش اجرايي اجلاسيه‌هاي نماز در گسترش فرهنگ نماز در جامعه اشاره کرد و افزود: اين اجلاسيه‌ها مي‌تواند در تعاليم و احياي فرهنگ نماز در جامعه بسيار موثر باشد ولي در هر حال بايد به وظايف خوددر زمينه دعوت به نماز و اقامه نماز تلاش کنيم.

قرائتي با بيان اينکه 95 درصد از جبهه رفته‌ها اهل مساجد بودند، افزود: حقيقت نماز و اقامه آن مي‌تواند کشور را در همه ابعاد به جلو رهنمون سازد و مشکلات جامعه را به حداقل برساند.

* نماز مانعي براي فساد ‏

‏ قطعاً نماز با فساد سازمان يافته، ترجيح منافع کوتاه جناحي بر منافع ملي، قانون گريزي و قانون ستيزي،‌تضييع حقوق مردم، فريب و ريا و دروغ سازگار نيست والبته نماز مي‌تواند به سلامت و ارتقاي اجتماع کمک کند.

دكتراسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهوري در بيست و سومين اجلاس سراسري نماز در شهر اهواز با بيان اين مطلب و اشاره به اين‌که جامعه ما امروز بيش از هر روز ديگر به فريضه نماز نيازمند است، افزود: برگزاري منظم نشست سالانه نماز اين مزيت را دارد که از سه زاويه علماء،‌مسئولان و جامعه به فريضه نماز پرداخته شود.

وي اضافه کرد: نماز تسليم انسان عصيانگر است. اگر انسان در معرض فساد، هوس و منفعت پرستي قرار گيرد چون بي‌نهايت طلب است به هيچ امکان مادي محدود نمي‌شود، بنابراين نماز مي‌تواند به سلامت و ارتقاي اجتماع کمک کرده و وسيله پرورش و رشد انسان باشد. نماز سد ايستادگي انسان و جامعه در برابر زياده خواهي و زياده طلبي است.

معاون اول رئيس‌جمهوري با بيان اين‌که همه دستگاه‌ها بايد به تناسب صلاحيت‌ها و اختياراتشان در اشاعه فرهنگ نماز تلاش کنند اظهار داشت: دولت هم پشتيبان اين حرکت‌ها خواهد بود و آيين نامه‌اي هم که به منظور سازماندهي بهتر مشارکت دستگاه‌هاي اجرايي به دولت ارائه شده بود را به تصويب رسانده است.

* عبادت و نمازدستوري نيست

وي ادامه داد: البته دولت براي کمک به ارتقاي شهروندانش زمينه ساز است نه مداخله گر. دولت براي ارتقاي اخلاقي و معنوي جامعه طبق قانون اساسي وظيفه دارد اما اين به معناي ظاهر‌گرايي و دستوري کردن عبادات و نماز نيست. کار دولت در انجام وظيفه الهي انساني و قانوني، صدور بخشنامه و ترويج فرهنگ ترس و ريا نيست، بلکه کار دولت فراهم کردن زمينه‌ها،‌تسهيلات و امکاناتي است که در آن‌ها هر شهروندي بتواند با نماز، خود و جامعه را رشد دهد.

جهانگيري با اشاره به آثار مثبت نماز گفت: در جامعه‌اي که مناسبات آن ايماني است پيوندها بر اساس محبت و فداکاري شکل گرفته و براي خارج کردن رقيب از ميدان حق پوشي نمي‌کنند. ترويج ياس و نااميدي و انهدام سرمايه‌هاي اجتماعي در چنين جامعه‌اي وجود نداشته و همه از وحدت استقبال کرده و به اموال عمومي دست درازي نمي‌کنند. بذر دوستي مي‌نشانند و نهال دشمني بر مي‌کنند.‏

به گفته وي بيش از آنکه کلام بتواند به اقامه نماز کمک کند، رفتار ايماني و منطبق بر ارزش‌هاي قرآني است که به توسعه و تقويت اقامه نماز کمک مي‌کند.‏

‏ معاون اول رئيس‌جمهوري با اشاره به فعاليت‌هاي دولت در زمينه ترويج اقامه نماز گفت: دولت براي اقامه نماز از گذشته آيين‌نامه داشته که اصلاحيه اين آيين نامه در کنار حرم ثامن الائمه (ع) مصوب شده است، دولت همچنين در ماده 17 آيين نامه به بودجه براي اقامه نماز عنايت کرده و در بحث نماز نيز نماينده رئيس‌جمهوري تعيين شده است. يقينا استانداران و ائمه جمعه و جماعات و ستادهاي نماز مرکز و استان‌ها با همدلي و مشارکت خود مي‌توانند به تقويت نماز کمک کنند.‏

جهانگيري تاکيد کرد که مسأله ساخت مساجد و همچنين ساماندهي مراکز فرهنگي در روستا در مساجد از سوي دولت پيگيري مي‌شود.‏

وي با اشاره به فعاليت گروه‌هاي تروريستي در منطقه اضافه کرد: در چنين شرايطي ايران کانون ثبات منطقه است، البته دشمنان با توطئه‌هاي مختلف سعي مي‌کنند براي کشور ما مشکل ايجاد کنند که نمونه‌هاي آن کاهش قيمت نفت و همچنين تلاش براي کاهش صادرات نفت ايران است. در اين شرايط اداره دولت کار دشواري است اما دولت کارهاي بزرگي انجام داده و موانع جدي را برطرف کرده است. به طور مثال اکنون تورم کاهش يافته ثبات و آرامش به بازار بازگشته و مردم اميدوارتر ازقبل شده‌اند.‏

جهانگيري با اشاره به اين‌که بايد از دستاوردهاي دولت دفاع کرد، گفت:‌اين اصلا خوب نيست که رئيس‌جمهوري مي‌گويد همه انتقاد مي‌کنند، ولي زبان براي دفاع از دستاوردها نمي‌چرخد بايد قاطعانه از عملکرد‌هاي دولت دفاع و از اميدواري مردم پاسداري کرد.‏همچنين رئيس سازمان تبليغات كشور در اين اجلاس گفت: دنياي امروز در بحث ولايت به چالش جدي افتاده است و وهابيت براي مخالفت با نسل نماز ايستادگي مي‌كند.‏

حجت‌الاسلام سيد مهدي خاموشي، موضوع اجلاس را نماز و تعالي فرهنگي دانست و افزود: نماز يك روش شرعي براي مديريت انگيزه تربيت نسل‌ها در جامعه است. ‏


نوشته شده در   پنجشنبه 11 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode