ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 دي 1393     |     کد : 82554

یا محمد رسول‌الله(ص)

رزمایش بزرگ ارتش با حضور نیروهای چهارگانه (زمینی، دریایی،‌ هوائی و پدافند) با نام «محمد رسول‌ الله(ص)» و با رمز «یارسول‌الله» از صبح روز چهارشنبه (۴ دی) در وسعت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از مدار ۱۰ درجه شمال اقیانوس هند ...

گزارش اعتدال از آغاز، تا بازتاب‌های رزمایش بزرگ محمد رسول الله:
یا محمد رسول‌الله(ص)

اعتدال: رزمایش بزرگ ارتش با حضور نیروهای چهارگانه (زمینی، دریایی،‌ هوائی و پدافند) با نام «محمد رسول‌ الله(ص)» و با رمز «یارسول‌الله» از صبح روز چهارشنبه (۴ دی) در وسعت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از مدار ۱۰ درجه شمال اقیانوس هند تا شرق تنگه هرمز و سواحل مکران و بخش اعظم استان‌های سیستان و هرمزگان در خشکی، با حضور یگان‌هائی از نیروی زمینی، دریائی، هوائی و پدافند هوائی در منطقه عمومی جنوب و جنوب شرق کشور، آغاز شد و  تا روز چهارشنبه هفته آینده (10 دی) ادامه خواهد داشت.
رزمایش بزرگ و مشترک ارتش با نام «محمد رسول‌الله(ص)» و با رمز «یارسول‌الله» توسط امیر عبدالرحیم موسوی فرمانده رزمایش از صبح روز چهارشنبه (4 دی) با حضور یگان‌هائی از نیروی زمینی، دریایی، هوائی و پدافند هوائی در منطقه عمومی جنوب و جنوب شرق کشور آغاز شد.
وسعت این رزمایش 2 میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع از مدار 10 درجه شمال اقیانوس هند تا شرق تنگه هرمز و سواحل مکران و بخش اعظم استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان در خشکی عنوان شده است.
محوریت دو روز اول رزمایش با نیروی زمینی ارتش خواهد بود که در آن یگان‌های نزاجا در قالب طرح‌های چابک‌سازی سرعت عمل خود را در جابه‌جایی، آماده‌سازی و ایجاد استحکامات مهندسی در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان ارزیابی می‌کنند.
* اخطار پدافند هوائی به چند  هواپیمای جاسوسی بیگانه در روز نخست رزمایش بزرگ ارتش
فرمانده قرارگاه پدافند هوائی ارتش از شناسائی و اخطار به چند فروند هواپیمای جاسوسی متعلق به کشورهای فرامنطقه‌ای در روز نخست برگزاری رزمایش بزرگ ارتش خبر داد.
اخطار پدافند هوائی به چند هواپیمای جاسوسی بیگانه در روز نخست رزمایش بزرگ ارتش
امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوائی خاتم‌الانبیاء، درخصوص اخطارهای جدید به هواپیماهای فرامنطقه‌ای نزدیک مرزهای جمهوری اسلامی ایران به تسنیم گفت: نیروهای ما اشراف کامل و دقیق به محیط رزمایش بزرگ محمدرسول‌الله(ص) دارند و حریم هوائی منطقه عمومی رزمایش را رصد لحظه‌ای می‌کنیم.
وی افزود: کار پدافند هوائی ارتش به این صورت است که اگر در رصدهای‌مان متوجه شویم که هواپیماهای فرامنطقه‌ای از مسیر خودشان منحرف شده‌ و یا قصد جاسوسی دارند، همه اقدامات لازم را اعم از اخطار، هشدار و روشن کردن سامانه‌ها و حتی پرواز جنگنده‌ها و پهپادها را انجام می‌دهیم تا پروازهائی که قصد جاسوسی را دارند، در اجرای ماموریت‌شان ناکام بگذاریم.
فرمانده قرارگاه پدافند هوائی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: با رصدهائی که انجام می‌دهیم، هواپیماهای جاسوسی علی‌رغم خاصیت پنهان‌کاری، کشف می‌شوند و بلافاصله به آنها اخطار داده می‌شود و این هواپیماها به ناچار از منطقه اعلام شده، دور می‌شوند؛ در همین زمینه در روزهای قبل از رزمایش نیز هواپیماهای جاسوسی و پیشرفته یو۲ را با رادارهای بومی خودمان شناسائی و رهگیری کرده و به آنها اخطار دادیم و این هواپیماها هم ضمن عذرخواهی، از منطقه اعلام شده دور شدند.
امیر اسماعیلی با بیان اینکه در راستای پوشش پدافندی حریم هوائی کشورمان، امروز و دیروز نیز چند فروند هواپیمای جاسوسی متعلق به کشورهای بیگانه را شناسائی و به آنها اخطار دادیم، خاطرنشان کرد: متناسب با اخطارهائی که می‌دهیم و با روشن کردن سامانه های موشکی ارتفاع متوسط و به بالا علیه هواپیماهائی که قصد نزدیک شدن به مرزهای کشورمان را دارند اجرا و عملیاتی می‌کنیم و آنها هم به موقع پاسخ می‌دهند و به موقع عذرخواهی و از منطقه دور می‌شوند.

* آغاز آتش سنگین یگان‌های رزم زمینی
دیروز، در روز دوم رزمایش با محوریت نیروی زمینی ارتش و با آتش سنگین توپخانه، بالگردهای هوانیروز و بکارگیری سامانه‌های رزم زمینی آغاز شد.
روز دوم رزمایش با محوریت نیروی زمینی ارتش و با آتش سنگین توپخانه، بالگردهای هوانیروز و بکارگیری سامانه‌های رزم زمینی آغاز شد.
از جمله سلاح‌های انفرادی و زرهی مانند تفنگ شاهر، اخگر، تانک‌های ذوالفقار و صمصام به اجرای مأموریت پرداختند.
در این مرحله از رزمایش از نیروهای احتیاط بسیج در آفند و پدافند با پشتیبانی جنگنده بمب‌افکن های نیروی هوائی حضور داشتند که 
زیر نظر مقامات و ناظران عالی رتبه قرارگاه خاتم‌الأنبیا(ص) ستاد کل نیروهای مسلح و داوران ستاد ارتش انجام شد.
* طوفان کبری در آسمان ایران
دیروز در دومین روز از رزمایش بزرگ «محمد رسول‌الله»، نیروی زمینی از انواع سامانه‌ها و ادوات خود در جهت نمایش قدرت نیروهای مسلح بهره برد که برخی از آنها برای اولین بار  در صحنه عملیاتی به نمایش در آمده بودند.
دومین روز از این رزمایش با محوریت یگان‌های رزم زمینی ارتش برگزار شد که در آن انواع سامانه‌ها و یگان‌های نیروی زمینی ارتش به اجرای مأموریت پرداختند.
در همین راستا بالگردهای کبری هوانیروز در منطقه رزمایش حضور پیدا کردند و به پشتیبانی از یگان‌های زمینی پرداختند.
این بالگردها همچنین با سلاح‌های کالیبر سبک و راکتی خود اهداف مورد نظر را منهدم کردند.
* پهپادهای شناسائی مهاجر۲N و ۴ در منطقه رزمایش ارتش به پرواز درآمدند
در روز نخست این رزمایش گسترده، یگان‌های مختلفی از نزاجا و نهاجا به اجرای مأموریت‌ها و عملیات‌های مختلف پرداختند. در دو روز نخست این رزمایش، محوریت با نیروی زمینی است و طبق برنامه، در این دو روز بیشترین مأموریت‌ها توسط نزاجا انجام خواهد شد.
در همین راستا در روز نخست این رزمایش، پهپادهائی از نیروی زمینی با مدیریت یگان پهپادی نزاجا در منطقه عمومی این رزمایش بزرگ به پرواز درآمدند تا یگان‌های زمینی و زرهی ارتش در اجرای تمرینات نظامی خود، از پشتیبانی پهپادی نیز برخوردار باشند.
یکی از این پهپادها، پهپاد مهاجر ۲ نوین(M۲N) است یک پهپاد شناسائی و جاسوسی با قابلیت اجرای مأموریت‌های رزمی است.
* ویژگی‌های پهپاد مهاجر ۲ نوین
پهپاد بدنه طول بال طول پرنده وزن هنگام برخاست برد عملیاتی مداومت پروازی حداکثر ارتفاع پرواز 
نوع بازیابی حداکثر سرعت قابلیت 
حمل موشک 
 شناسائی هوائی و جاسوسی از نقاطی که درگیری نظامی دارند، گشت مرزی، 
کنترل ترافیک، عکسبرداری و تصویربرداری هوائی به صورت «سطح وسیع»، نظارت هوائی بر حوادث و بلایای طبیعی، تحقیقات روی زمین، کنترل امنیتی بر مراکز و نقاط حساس و راهبری، قابلیت ضبط و انتقال تصاویر به صورت زنده 
(لینک داده)، نظارت بر شبکه‌های انتقال برق، قابلیت تشخیص میزان آلودگی هوا و آلودگی‌ نفتی سطوح دریائی و غیره از جمله مهمترین ویژگی‌های این پهپاد مدرن است.
مهاجر ۲ نوین همچنین با در اختیار داشتن دوربین‌های حساسی که قابلیت گردش ۳۶۰ درجه نیز دارند، می‌توانند تصاویری با کیفیت بالا ضبط و به ایستگاه زمینی به طور زنده ارسال کنند.
* ‌مهاجر ۴ در رزمایش بزرگ ارتش
مهاجر ۴ نیز، دیگر پهپادی است که در این رزمایش به پرواز درآمده است. 
این پهپاد نیز با مداومت پروازی حدود ۵-۷ ساعته و همچنین بهره‌گیری از دوربین‌های جلونگر و زیربدنه، قابلیت زیادی در رصد تحرکات دشمن و البته جاسوسی دارد.
این پهپاد از هدایت جی‌پی‌اس برخوردار بوده و می‌تواند تصاویر را به صورت آنلاین به ایستگاه زمینی و ناوبری خود ارسال کند.
مهاجر ۴ همچون دیگر اعضای خانواده پهپادهای مهاجر، قابلیت رزم با حمل موشک را نیز داراست و نمونه‌های رزمی آن نیز اخیراً با قابلیت حمل موشک‌های هوا به هوا رونمائی شده است.
* بازتاب رزمایش بزرگ ارتش ایران در رسانه‌های جهانی
رسانه‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای به پوشش خبری رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام محمد رسول‌الله(ص) پرداختند.
همزمان با برگزاری رزمایش بزرگ و مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «محمد رسول‌الله(ص)» و با رمز «یارسول‌الله» از صبح روز چهارشنبه(۴ دی) با حضور یگان‌هائی از نیروی زمینی، دریایی، هوائی و پدافند هوائی در منطقه عمومی جنوب و جنوب شرق کشور، رسانه‌های خارجی نیز به پوشش خبری آن پرداختند.
خبرگزاری آمریکائی آسوشیتدپرس نوشت: «ارتش ملی ایران یک رزمایش بزرگ نظامی نزدیک تنگه استراتژیک هرمز در مدخل خلیج فارس آغاز کرده است... . هفته گذشته ایران اعلام کرد که یگان‌هائی از سپاه پاسداران قدرتمند ایران نیز در این رزمایش شرکت کرده تسلیحات جدیدی در آن امتحان خواهد شد».
شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز اعلام کرد: «ارتش ایران یک رزمایش بزرگ نظامی را نزدیک تنگه هرمز آغاز کرده است... این رزمایش به‌مدت یک هفته در ۵۲۷ هزار کیلومتر‌مربع در بخش‌های شمالی اقیانوس هند، دریای عمان و نیز بخش‌های شرقی گذرگاهی که یک‌پنجم نفت جهان را تأمین می‌کند برگزار خواهد شد».
خبرگزاری روسی ایتارتاس نیز در خبری با تیتر «ایران تسلیحات جدیدی آزمایش می‌کند» نوشت: «نیروهای نظامی ایران رزمایش محمد رسول‌الله(ص) را با حضور همه نیروهای رزمی آغاز کرده است.»
روزنامه جروزالم پست اسرائیل با بیان «ایران در رزمایش شش‌روزه و گسترده قدرت نظامی خود را به رخ می‌کشد» نوشت: «فرمانده ارتش ایران اعلام کرد که ایران می‌خواهد از طریق این رزمایش پیام صلح و دوستی به همسایه‌های خود بفرستد».
روزنامه یدیعوت‌آحارانوت دیگر روزنامه اسرائیلی بود که ضمن پوشش خبری این رزمایش نوشت: «ایران تمرین نظامی گسترده‌ای را آغاز کرده است».
روزنامه تایمز آو اسرائیل نوشت: «در این رزمایش گسترده نیروهای زمینی، دریایی، هوائی به‌مدت یک هفته و نزدیک تنگه هرمز حضور خواهند داشت».
شبکه خبری العربیه نیز در پوشش خبری رزمایش محمد رسول‌الله(ص) به اظهارات امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که گفته بود این رزمایش برای
 انتقال تجربیات به نسل‌های  جوان‌تر انجام می‌گیرد.
خبرگزاری جهان ترکیه نوشت: 
«ارتش ایران یک رزمایش بزرگ نظامی را از صبح ۲۵ دسامبر نزدیک تنگه هرمز که یک‌پنجم از نفت جهان از آن عبور می‌کند آغاز کرده است».



نوشته شده در   جمعه 5 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode