ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 دي 1393     |     کد : 82418

رايزني منطقه‌‌اي لاريجاني درباره تحركات تروريست‌ها

دکترعلي لاريجاني در سفرچهار روزه به عراق، لبنان و سوريه ضمن ديدار با همتايان خود، با ساير مقام هاي ارشد سياسي اين کشورها ديدار و پيرامون مسائل مربوط به روابط دوجانبه ميان طرفين گفتگو کرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با مقامات سوريه، لبنان و عراق ديدار كرد
رايزني منطقه‌‌اي لاريجاني درباره تحركات تروريست‌ها


دکترعلي لاريجاني در سفرچهار روزه به عراق، لبنان و سوريه ضمن ديدار با همتايان خود، با ساير مقام هاي ارشد سياسي اين کشورها ديدار و پيرامون مسائل مربوط به روابط دوجانبه ميان طرفين گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاري خانه ملت، دکترعلي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز درعراق پس از ديدار با آيت‌الله العظمي سيستاني از مراجع تقليد با حضور در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي، گفت: سعادتي بود که خدمت آيت الله العظمي سيستاني برسيم و با جويا شدن نظرات ايشان در خصوص مسائل مختلف، از اين نظرات بهره‌مند شويم. رئيس مجلس گفت: آيت‌الله العظمي سيستاني براي کليت مسلمانان، اهل سنت، شيعه، ترک و کرد، زندگي مسالمت‌آميز مي‌خواهند و اميدوارند شرايط امني براي آن‌ها فراهم شود.

و ي ادامه داد: بنده و آيت‌الله العظمي سيستاني درباره مسائل مختلف از جمله موضوع تروريست‌ها در منطقه سوريه، عراق و ديگر نقاط، صحبت کرديم.وي تاکيد کرد: ايران به دنبال آرامش و ايجاد صلح پايدار در منطقه است. رئيس مجلس افزود: گسترش روابط تجاري با عراق يکي از اقدام هايي است که ايران آن را پيگيري مي‌کند و اين مساله را هم خدمت ايشان گفتيم و ايشان راهنمايي‌هاي موثري داشتند؛ البته ما هر بار که خدمت ايشان مشرف مي‌شويم، نظرات خردمندانه دقيقي را مطرح مي‌كنند و ما هم از آن‌ها استفاده مي‌کنيم.رئيس مجلس ادامه داد: انشاالله تدابير ايشان را دنبال خواهيم کرد و در مذاکرات آينده با مسئولان عراقي پيگير اين مساله هستيم و از خداوند براي ايشان عمر با عزت طلب داريم زيرا وجود ايشان براي همه مسلمانان مخصوصاً مردم عراق پر برکت است.وي افزود: آيت الله العظمي سيستاني هم خواستار انجام تلاش‌هاي موثري براي ايجاد فضاي امن براي مردم منطقه بودند و نگاه دقيقي به مسائل منطقه داشتند. لاريجاني همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره احتمال تجزيه عراق، گفت: بحث مربوط به اقليم کردستان عراق يک مساله داخلي عراق است.رئيس مجلس ادامه داد: ايران از ابتداي بحران عراق کنار ملت و مردم اين کشور بوده و ما از تلاش‌هايمان در اين راستا کم نمي‌کنيم.

وي همچنين درباره موضوع کاهش قيمت نفت، گفت: اين کاهش قيمت يک اقدام توطئه آميز بود. لاريجاني پس از ديدار با آيت الله العظمي سيستاني با آيات عظام فياض، سيد محمد سعيد حکيم و بشير نجفي مراجع تقليد نجف اشرف هم ملاقات کرد. لاريجاني قراراست صبح امروز با رئيس جمهوري، نخست وزير، رئيس پارلمان و جمعي از شخصيت‌ها و رهبران جريان هاي سياسي عراق گفتگو كند .

*ديدارهاي لاريجاني درسوريه

براساس اين گزارش،رئيس جمهوري سوريه هم در ديدار لاريجاني با بيان اين که ايران و سوريه در مراحل مختلف در کنارهم بوده ومقابل مشکلات ايستادگي کرده اند، تاکيد کرد: سوريه پايمردي خودرا درمقابل تروريست ها مديون کمک هاي ايران مي داند .ايران و سوريه توانسته اند برنامه هاي دشمنان و تروريست ها را با شکست مواجه کنند. بشاراسد گفت که دولت و مردم سوريه از مواضع حمايتي جمهوري اسلامي ايران قدرداني مي کنند. رئيس مجلس هم در اين ديدار گفت: بايد اقدام‌هاي دولت سوريه براي حفظ کشور و تماميت ارضي آن و مقابله با تروريست را ستود.

لاريجاني همچنين رئيس جمهوري سوريه را رهبري شجاع و مصمم براي اين کشور توصيف و تصريح کرد: از ابتدا تشخيص ايران اين بود حوادثي که در سوريه در جريان است يک حرکت براي گسترش تروريسم، خشونت و بي ثباتي در منطقه است؛ از اين رو بايد خود را در کنار مردم و دولت سوريه قرار داد.رئيس مجلس افزود: آمادگي ايران براي همکاري همه جانبه با دولت سوريه در راستاي استقرار، ثبات و امنيت در منطقه است. لاريجاني از نقش حساس سوريه در محور مقاومت تقدير کرد و گفت: دولت و ملت ايران در کنار مردم سوريه ايستاده اند و آماده توسعه همکاري همه جانبه با دولت سوريه به منظور استقرار، ثبات و امنيت منطقه است.

« وليد المعلم » معاون نخست وزير و وزير امور خارجه سوريه هم تاکيد کرد که نقش ايران در منطقه سازنده و تاثيرگذار است.

وي با تشکر از حمايت هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي ، دولت و مردم ايران از نظام و مردم سوريه، ازرئيس مجلس و هيات همراه که در اين مقطع خاص به سوريه سفر کرده اند ، قدرداني کرد. وزيرامورخارجه سوريه خاطرنشان کرد: ايران در تمام ادوار دوست وفادار سوريه بوده است و سفر هيات ايراني به دمشق داراي اهميت بسياري است زيرا رويدادهاي پي در پي و سريع در منطقه در حال خ دادن است.

لاريجاني در ديدار با « وائل الحلقي» نخست وزير سوريه هم خاطرنشان کرد: از گذشته مساله سوريه را يک موضوع حياتي براي همه منطقه مي دانستيم و امروز و با گذشت زمان درستي آن بيشتر مشهود شده است.

وي توطئه بحران در سوريه و عراق را داراي « ماهيتي اسراييلي» خواند و اظهارداشت : ايران از همان ابتدا به تروريسم در منطقه يک نگاه راهبردي داشته است. نخست وزير سوريه هم با تشريح اوضاع کشورمتبوعش، از حمايت هاي ايران از ملت و دولت سوريه قدرداني کرد.

لاريجاني همچنين در ديدار با سران گروه هاي مبارز فلسطيني مقيم دمشق که مخالف روند سازش با رژيم صهيونيستي هستند، خاطرنشان کرد:ما به سوريه و فلسطين کمک مي کنيم و اين مساله را پنهان نمي کنيم. رئيس مجلس ،ائتلاف آمريکايي ضد داعش را تحرکي ظاهري خواند و تاکيد کرد: ايران از راه حل سياسي که از ادامه کشتارهاي تروريست ها در سوريه جلوگيري کند و بر مبناي دموکراسي و راي مردم باشد، حمايت مي کند.

رئيس مجلس در گفتگويي کوتاه با خبرنگاران در فرودگاه بين المللي دمشق هم تاکيد کرد: ايران از راه حل سياسي که از ادامه کشتارهاي تروريستي در سوريه جلوگيري کند و بر مبناي دموکراسي و راي مردم باشد ، حمايت مي کند.

وي در باره طرح روسيه براي گفتگوي سوري - سوري هم خاطرنشان کرد: مسکو به دنبال يک گفتگوي جدي است که هم نمايندگان دولت و هم مخالفان سياسي در آن حضور داشته باشند که البته تهران هم در جريان اين تلاش ها قرارگرفته است.

ديدارهاي رئيس مجلس درلبنان

علي لاريجاني در دومين ايستگاه از سفر منطقه اي خود روزدوشنبه ، در راس يک هيات سياسي و پارلماني به لبنان سفر کرد . رئيس مجلس و « تمام سلام» نخست وزير لبنان ديدار و در باره روابط دو کشور و مسائل مهم منطقه گفتگو کردند.

روساي مجالس ايران و لبنان هم تاکيد کردند که بحران سوريه راه حل دارد و با مذاکرات سياسي حل خواهد شد. لاريجاني به«نبيه بري» گفت: ارتش سوريه از نظر ميداني به پيشرفت خوبي دست يافته و درعراق هم ارتش راه داعش را سد کرده و در برخي نقاط پيشرفت کرده است.وي ادامه داد: در شرايط کنوني تقريبا اکثر کشورها درباره بحران سوريه تغيير نگرش داده و يگانه راه‌حل اين بحران را مذاکرات سياسي مي‌دانند، از اين رو ايران نسبت به پيشنهادات کشورها براي پيگيري گفتگو‌هاي سياسي در سوريه نگاه منفي ندارد. رئيس مجلس لبنان هم گفت: ما با ايران درباره موضوع سوريه هم نظريم و معتقد هستيم که مشکل سوريه راه‌حل سياسي دارد. رئيس مجلس گفت: ارتش لبنان ظرفيت خوبي براي مقابله با تروريسم دارد.

ديدارنصرالله بالاريجاني

رئيس مجلس و هيات همراه در جريان سفر به بيروت با سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان ديدار و گفتگو کردند.

در اين ديدار درباره وضع منطقه و روابط ايران و لبنان و همچنين موضوع سوريه بحث و بررسي صورت گرفت.

لاريجاني در اين ديدارگفت: اکنون روشن شده است موضع ايران و حزب الله در مقابل جريان تروريستي از ابتدا درست بود. دبيرکل حزب الله لبنان هم در اين ديدار اظهار داشت: تلاش دشمنان براي اين که درگيري‌هاي اخير را جنگ شيعه و سني قلمداد کنند با شکست مواجه شد.وي اضافه کرد: درگيري‌هاي اخير نبرد ميان گروه‌هاي تروريستي با نيروهاي اسلامي و مردمي است.رئيس مجلس همچنين با « رمضان عبدالله» دبيرکل جنبش جهاد اسلامي فلسطين در محل سفارت ايران در بيروت ديدار و در جمع اساتيد و دانشجويان دانشگاه لبنان هم سخنراني کرد. اين گزارش مي افزايد:رئيس مجلس و هيات همراه برسرمزارعماد مغنيه حضور يافتند و با نثار گل اداي احترام کردند.

codex01x

page01


نوشته شده در   چهارشنبه 3 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode