ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 آذر 1393     |     کد : 82124

اتحاديه اروپا: براي حل بحران سوريه با ايران و روسيه همكاري مي‌كنيم

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: وزيران اين اتحاديه توافق کرده اند که بحران سوريه را با همراهي کشورهاي منطقه به ويژه ايران و روسيه حل وفصل کنند.



 مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: وزيران اين اتحاديه توافق کرده اند که بحران سوريه را با همراهي کشورهاي منطقه به ويژه ايران و روسيه حل وفصل کنند.

فدريکا موگريني افزود: ما با همه بازيگراني که جزئي از راه حل در سوريه باشند از جمله ايران و روسيه کار خواهيم کرد.

وي با بيان اينکه تصميم گرفته ايم رويکردهاي ديپلماتيک را در قبال اين بازيگران تغيير دهيم تصريح کرد، برخي کشورهاي غربي در ابتدا ايران را نه به عنوان بخشي از راه حل بحران سوريه بلکه جزئي از خود بحران مي دانستند، بنابراين تغيير در نگاه اتحاديه اروپا مي تواند گامي به جلو براي حل منازعه سوريه از طريق سياسي باشد.

موگريني افزود: بشار اسد براي اتحاديه اروپا شريک گفتگو نيست اما جزئي از واقعيت سوريه است و ما بايد اين واقعيت را ببينيم اگر خواهان تغيير آن هستيم.

در اين حال وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا از طرح سازمان ملل براي برقراري آتش‌بس در حلب حمايت کردند. وزراي خارجه اروپا معتقدند که پس از سه سال و نيم درگيري در سوريه، اين‌ طرح مي‌تواند به يافتن راه‌حل سياسي در اين کشور کمک کند. «استفان دي‌ميستورا» نماينده سازمان ملل در سوريه يکشنبه شب گذشته در جمع وزراي اروپايي اقدام به ارائه توضيح درباره طرح خود کرد و آن را طرحي در راستاي توقف درگيري‌‌ها در حلب به منظور کمک به ساکنان اين شهر دانست.

در چنين شرايطي علي حيدر وزير آشتي ملي سوريه گفت: در مذاکرات احتمالي ميان طرف‌هاي سوري در مسکو آمريکا نقشي نخواهد داشت و اين امر مهم در کارشکني نکردن واشنگتن در مسير اجراي اين طرح نمايان مي شود. ازسويي «ماتيو سبنس» معاون وزير دفاع آمريکا در ديدار با برخي مقامات لبناني تاکيد کرد که مخالفت واشنگتن با بشار اسد رييس جمهوري سوريه به معناي تلاش براي سرنگوني وي و نظام اين کشور نيست. وي در عين حال تاکيد کرد که واشنگتن نمي خواهد آتش بحران سوريه، لبنان را هم بسوزاند.

آموزش صدها کودک توسط داعش

رئيس دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: صدها کودک که برخي از آنها حتي پنج ساله هستند توسط تروريست‌هاي داعش در يک اردوگاه نظامي در پايگاه رقه سوريه براي جنگ در حال آموزش هستند. والري آموس افزود: حدود 350 کودک در کمپ نظامي داعش در پايگاه رقه تحت آموزش قرار دارند و برخي گزارش‌ها نيز در مورد قتل کودکان يا اعدام علني، به صليب کشيدن، سر بريدن و سنگسار آنها به ويژه توسط داعش در ماه‌هاي اخير افزايش يافته‌ است.

خبر ديگر اينکه برخي رسانه‌ها اعلام کردند جبهه النصره به دنبال اعلام موجوديتي گسترده به موازات داعش در شمال سوريه است. گفته مي شود جبهه النصره پس از تسلط بر دو پادگان مهم وابسته به نيروهاي اسد در ريف جنوبي ادلب توانسته است ريف جنوبي ادلب را به ريف شمالي متصل کند و حدود 800 تن را به عضويت خود درآورد. از طرفي روزنامه الوطن سوريه گزارش داد سرويس اطلاعاتي ترکيه با تروريست‌ها در استانبول نشست‌هايي را برگزار کرد و در جريان آن، گروهک تروريستي جبهةالنصره مسئول گسترش عمليات نظامي در ريف جنوبي ادلب شد. بر اساس اين گزارش، هفته گذشته نشست‌هايي ميان سرويس اطلاعاتي ترکيه و تروريست‌هاي النصره، أحرار الشام، الجبهه الاسلاميه و فيلق الشام برگزار شد تا براي تصاحب کامل ريف جنوبي ادلب برنامه‌ريزي کنند.

روزنامه لبناني الاخبار هم اعلام کرد، حدود 85 درصد مدارس اتباع سوري در ترکيه با رويکردهاي مذهبي هستند که به کودکان انديشه‌هاي تندروي را تلقين مي‌کنند و اين مدارس همه چيز را نشانه کفر مي‌دانند. گفته مي‌شود نيروهاي مخالف دولت سوريه بر اين مدارس نظارت دارند.


در چنين شرايطي سخنگوي دفتر هيات امدادرساني انساني ترکيه اعلام کرد: سرما و بيماري جان 150 هزار کودک سوري را که در بيش از 100 اردوگاه آوارگان در داخل سوريه هستند، تهديد مي‌کند. در تحولي ديگر آژانس اطلاعات سوئد (ساپو) اعلام کرد، بررسي‌هاي اوليه خود را درخصوص 40 مظنون فعاليت‌هاي تروريستي که از سوريه بازگشته‌اند، آغاز کرده است. بر اساس گزارش ها حدود 110 تبعه سوئدي از سال 2012 براي پيوستن به گروههاي تروريستي از جمله داعش به سوريه رفته‌اند.


نوشته شده در   چهارشنبه 26 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode