ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 آذر 1393     |     کد : 82057

رئيس ‌جمهوري: تحريم‌ها را به ياري خدا از پيش‌ پاي مردم بر مي‌داريم

دنیا چاره ای جز آنکه با جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره بنشیند، ندارد. چرا که راههای دیگر غلط است و آن را هم تجربه کرده و اگر بخواهد باز تجربه کند، ضرر می بیند.



دنیا چاره ای جز آنکه با جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره بنشیند، ندارد. چرا که راههای دیگر غلط است و آن را هم تجربه کرده و اگر بخواهد باز تجربه کند، ضرر می بیند.

حفظ و کاهش تورم ضرورت دارد و ما باید بتوانیم این کاهش تورم را قدم به قدم پیش برده و برنامه ریزی ما به گونه ای باشد که تورم سال آینده کمتر از امسال بشود و تا سال ۹۵ تورم تک رقمی شود.

_کشور قدم های اولیه را در زمینه خروج از رکود برداشته است و همه آثار و علائم به ما نشان می دهد که رشد اقتصادی ما تا پایان سال مثبت خواهد بود.

این مطالب را حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در پنجاه و چهارمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی که با حضور اعضای مجمع این بانک در ساختمان میرداماد برگزار شد،اعلام کرد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی ضمن گرامیداشت روزهای متبرک و مقدس این هفته و هفته پیش رو، یکی از مسئولیت های بانک مرکزی را کنترل تورم نامید و گفت: ما در یک سال و نیم گذشته امتحان کردیم و متوجه شدیم که یکی از مسائل اساسی در تورم، پایه پولی است و خطرناک ‌ترین وسیله برای افزایش تورم، پول پرفشار در مبادلات پولی است.

وی افزود: وقتی دولت شروع به بی انضباطی پولی کند، بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول می‌کند. اما این کار از لحاظ شرعی و قانونی مجاز نیست. چرا که بلافاصله بر جیب مردم اثرگذار است و قدرت خرید آنها را پایین می آورد.

روحانی یادآور شد: دیدید که یک تصمیم گیری برای مسکن مهر چه بلایی بر سر کشور آورد، چه طور پول چاپ کردند، هر پولی که در تاریخ ایران چاپ شده بود، چهل و چند درصد آن توسط بانک مرکزی چاپ شد. یعنی بانک مرکزی 45 هزار میلیارد تومان چاپ کرد و در اختیار بانک مسکن قرار داد.ما هم مجبور شدیم این راه را ادامه دهیم و ناچاریم آن را تکمیل کنیم، به خاطر اینکه مردم به دولت اعتماد کردند و این اعتماد نباید از بین می رفت.

وی با بیان اینکه بی انضباطی مالی کشور را به هم می ریزد، ادامه داد: اثر آن پول چه شد؟ اثر آن پول تورم 40 درصدی و 45 درصدی نقطه به نقطه شد و ما کشور را در این شرایط تحویل گرفتیم.

رئیس دولت یازدهم در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه بانکها باید بنگاه داری را کنار بگذارند، گفت: قرار این است که بانک واسطه بین مردم و تولید باشد و تسهیلات را به صورت عادلانه در اختیار کارآفرینان قرار دهد.

وی با بیان اینکه رقابت ناسالم موجب انحصار شده و عدم رقابت، مشکل آفرین است، گفت: ما باید راه درست و سالم را برای رقابت پیدا کنیم. مثلا می‌بینیم برای آنکه یک درصد نرخ سود را بالا ببرند، کلاه شرعی روی سرشان می گذارند. اما باید ما برای کاهش نرخ تسهیلات یک رقابت سالم ایجاد کنیم.

رئیس جمهوری افزود: در گذشته یک فرقی میان بانک ها وجود داشت و ما امروز هم باید یک رقابت سالم بین بانک ها درست کنیم تا بانک‌ها وظیفه خود را در مهار تورم و بحث پولی و مالی درست انجام دهند.

وی نظارت را یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی نامید و گفت: مردم به پشتوانه بانک مرکزی در بانکها سرمایه گذاری می کنند و بانک مرکزی باید بداند که بار اصلی بر دوش اوست. بنابراین باید با نظارت دقیق تر، اعتماد مردم را کسب کند.

دکتر روحانی همچنین نظارت بانک مرکزی و دیگر بانک ها را ضروری و لازم دانست و گفت: از سوی دیگر بانک مرکزی نباید سخت‌گیری های بی جا بکند. چرا که افراط و تفریط غلط است. یک نظارت دقیق و عادلانه بر بانک ها باید صورت بگیرد که به نفع مردم باشد، چرا که این دولت، دولت اعتدال است. وی همچنین با تاکید بر اینکه ما تحریم ها را از پیش پای مردم برمی‌داریم، گفت: ممکن است عده‌ای خوششان نیاید. چرا که تعداد کمی هستند که از این آب گل آلود ماهی می گیرند. اما اکثریت قاطع ملت ما فرهیختگان، علما، رهبری و بزرگان ما همه به دنبال این هستیم که این زنجیر ظالمانه تحریم ها را بگسلیم.این مقام مسئول فعالیت های هسته‌ای ایران را شفاف، قانونی و صلح آمیز نامید و گفت: ما مذاکره منطقی، شفاف و حساب شده می‌کنیم و کل مذاکرات ما روزی پخش خواهد شد و دنیا خواهد دید که مذاکره کننده ما با چه سختی مذاکره کرده است.

وی مذاکرات هسته ای را پیچیده خواند و گفت: ما به مذاکره کنندگان خودمان صد در صد اعتماد فنی و حقوقی داریم و کارکشته هستند، مردم هم کاملا اعتماد داشته باشند راهی را که انتخاب کرده ایم، درست است و آن را پیش خواهیم برد و در عین حال حواسمان باید جمع باشد که چگونه این مسیر را طی کنیم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: بعضی ها می گویند مذاکرات را رها کنید و بعضی ها می گویند زود باشید و آن را به نتیجه برسانید. ما حرف هیچ کدام را گوش نمی کنیم و آرام آرام سنگ گنده ای که 12 سال پیش در چاه عمیق افتاده است را بیرون می آوریم .چرا که هم طنابش را داریم و هم زورش را و قادریم این سنگ بزرگ را بیرون بیاوریم تا مردم به حقوق خود دست یابند.

وی همچنین خطاب به مدیران بانک‌ها گفت: شما خودتان را برای تعامل با دنیا آماده کنید چرا که در آینده ای نزدیک سرمایه گذاران زیادی وارد کشور می شوند و امروز توریست‌ها در برخی زمینه‌ها به دو برابر تا سه برابر رسیده‌اند.

دکتر روحانی همچنین با بیان اینکه بانک‌ها را باید توانمند کنیم، گفت: بانک‌های ما می‌خواهند فعالیت کنند اما دستشان پر نیست، ما باید بانک‌ها را تقویت کنیم تا آنها هم بتوانند صنعت و تولید را تقویت کنند.

وی معوقات بانکی را یکی از مشکلات بانک‌ها نامید و گفت: کسی آمده وامی گرفته، با شرایط تحریم مواجه شده و نتوانسته فعالیت اقتصادی خود را انجام دهد و معوقاتش عقب افتاده است، ما باید به او کمک کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: از سویی دیگر ممکن است یکی هم تسهیلاتی گرفته باشد با یک نامی. برخی از بانک ها یا شبه بانک ها با یک نام مقدس می آیند، تسهیلات می گیرند. شرکت یا صندوق راه می اندازند، اما معلوم نیست این تسهیلات در چه راهی خرج می‌شود. پس همه یکی نیستند، هر کسی که تخلف کرده باید با او برخورد شود و آن کسی هم که مقصر نیست باید راه حلی پیدا کنیم تا بتواند فعالیت اقتصادی خود را انجام دهد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وظایف بانک مرکزی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی در قدم اول کنترل تورم است و خیلی مهم است که چگونه با این افراد رفتار کنیم. رئیس جمهوری افزود: بانک ها اصولا هدف نهایی شان خدمت به مردم است و می خواهند خدماتی را در زمینه مسائل اقتصادی به ویژه پولی به مردم ارائه کنند و این خدمات اگر در زمینه تولید باشد، منفعت بیشتری به مردم خواهد رسید.

وی یکی از ابزارهای محقق شدن دولت الکترونیک را بانک مرکزی نامید و گفت: در جلسه هیات دولت، بانک مرکزی گزارشی داد که امیدوارکننده بود. این گزارش نشان می دهد بانک مرکزی تلاش می کند همپای دنیا از تکنولوژی روز و قابل اتصال به سایر کشورها استفاده کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز بانک مرکزی مورد اعتماد مردم است، گفت: مردم سرمایه و زندگی و پس‌اندازشان را جایی نمی گذارند که مورد دستبرد قرار گیرد؛ چراکه دارایی مردم جزء اسرار زندگی شان است و شما در بانک ها مانند پزشک می مانید که باید اطلاعات مردم را نگه دارید که اگر این اطلاعات افشا شود، راحتی و امنیت را از مردم سلب کرده اید.

وی همچنین در کنار اعتماد، دقت عمل و سرعت عمل را برای بانک ها ضروری دانست و گفت: کاری کنید مردم از لحاظ دینی از هر مذهب مختلفی که هستند بتوانند به راحتی سرمایه شان را در بانک‌ها بگذارند و از آن بهره برند و هم این اعتماد را داشته باشند که فعالیت‌های بانکی، اسلامی و در چارچوب مقررات دینی صورت می گیرد.

رئیس جمهوری با اشاره به سفرش به ترکیه یادآور شد: در سفرم به ترکیه یکی از مقامات بلندپایه این کشور گفت که بزرگترین بانک ما اسلامی است و حدود ۴۰ میلیارد دلار سرمایه دارد؛ چراکه مردم می گویند پولی که از این بانک می گیرند، حلال است و برکت دارد و فعالان اقتصادی هم با این بانک قرارداد می بندند.

وی با بیان اینکه بانک‌های ما هم بر طبق قواعد اسلامی کار می کنند، گفت: اگر می‌خواهید برای تاسیس بانک‌ها مجوز بدهید، بانک اسلامی تاسیس کنید که به صورت دقیق تر و شفاف تر سود و زیان در آن مشخص باشد؛ چراکه ربا در اسلام کیفر بالایی دارد؛ ما باید از پول در اقتصاد استفاده کنیم، نه از پول با پول.

نامبرده همچنین با انتقاد از تعدد بانک‌ها و شعب آن در کشور گفت: بانک ها بجای آنکه پول ها را صرف تاسیس شعبه‌های مجلل کنند، پول آن را در تولید بیاورند و بانک های دولتی هم سرمایه های خود را در اختیار کارآفرینان مولد قرار دهند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در آغاز دولت یازدهم گفت: ما کشور را در شرایط تورم ۴۰ درصدی تحویل گرفتیم و در اولین قدم باید ثبات اقتصادی ایجاد می کردیم که لازمه آن جلوگیری از تورم بود، بنابراین ناچار بودیم تورم را مهار و حرکت پایه پولی را کند کنیم.

دکتر روحانی افزود: خیلی از اقتصاددانان موافق نبودند و گفتند پول و نقدینگی را باید آزاد بگذارید تا اقتصاد از رکود خارج شود؛ چراکه اگر از رکود خارج شدیم ،به رونق اقتصادی می رسیم. اما ما دیدیم که بی ثباتی رونق نمی آورد و اول باید ثبات ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: الحمدلله تورم ما از 4/40 در صدپارسال به تورم 2/18 درصدرسیده است و ۲۲ واحد درصد تورم پایین آمده که این کار در طول یکسال در تاریخ ایران بی نظیر است.رئیس جمهوری با بیان اینکه بانک مرکزی در کنترل تورم به دولت کمک فراوانی کرده است، گفت: وقتی تورم پایین می آید، نرخ بهره هم باید پایین بیاید. رقم سودی که امروز گرفته می شود، نادرست است و باید آن را قدم به قدم اصلاح کنیم.البته من اقتصاد دستوری و فرمانی را قبول ندارم و نمی گویم که نرخ بهره را یک شبه اصلاح کنید؛ چراکه اقتصاد با آچار اقتصاد درست می شود.


وی خلق پول را از دیگر وظایف بانک مرکزی نام برد و گفت: خلق پول خطرناک است و باید حساب شده باشد و باید بانک مرکزی در این زمینه دقت لازم را انجام دهد.البته ما از رشد نقدینگی و پایه پولی راضی نیستیم و باید پایه پولی ما بر مبنای کاهش تورم باشد.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گفت: این دولت نه به بانک مرکزی و نه به مرکز آمار هیچ دستوری برای چگونگی محاسبه نداده است و نگفته ایم که آن را چه زمانی اعلام کنید، بلکه تاکید ما این بوده است که آمارها را به‌روز، سریع، روشن و شفاف اعلام کنید و در اختیار مردم قرار دهید تا مردم به آمار مراجع رسمی اعتماد داشته باشند.

وی با اشاره به نقش بانک ها در ایجاد رونق اقتصادی ادامه داد: خبر خوشی که برای مردم داشته ایم این بود که اعتباری که برای بودجه عمرانی اختصاص دادیم و عمل کردیم بی سابقه بوده است و تاکنون ۲۱ هزار میلیارد تومان برای بخش عمرانی اختصاص دادیم که این رقم تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

رئیس دولت یازدهم همچنین با بیان اینکه رقم بودجه عمرانی در سال آینده بیشتر از امسال خواهد شد، گفت: این یک حرکت بسیار مهمی است. هر چه بتوانیم بودجه جاری را محدود کنیم به معنی حرکت در مسیر رونق است.وی همچنین با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام در کشور گفت: برای اتمام پروژه های نیمه تمام بانک مرکزی و بخش خصوصی باید به میدان بیایند که ما بخشی از آنها را بفروشیم و با اقساط بلندمدت واگذار کنیم.تسهیلات بانک ها باید عمدتا سرمایه در گردش باشد و ۶۰ درصد تسهیلات برای گردش مالی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی و در کل تولید اختصاص یابد که این روند را باید ادامه دهیم.همچنین ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه با تشریح بخشی از دستاوردهای دولت در حوزه پولی و ارزی گفت: توقف رکود اقتصادی پس از چند فصل متوالی، ثبات در بازارهای مالی و اعتماد میان فعالان اقتصادی از علایم خروج از رکود محسوب می‌شود و بانک مرکزی بر این اصول بیش از پیش متمرکز خواهد شد.وی با اشاره به بدهی دولت، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و بانک‌ها به بانک مرکزی، خواستار افزایش سرمایه بانک مرکزی، تسریع در پرداخت بدهی‌ها و تعدیل سقف تسهیلات تکلیفی ابلاغی شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری همواره استفاده از منابع این بانک را خط قرمز سیاست‌های خود می‌داند، گفت: این امر نشان از پایبندی دولت به رعایت اصول علمی و حمایت قاطع از بانک مرکزی است.وی گفت: دولت یازدهم اقتصاد را در شرایطی تحویل گرفت که نرخ تورم فزاینده و شتابان، فرصت هرگونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی سلب کرده بود.

نامبرده افزود: فعالیت‌های تولیدی و مولد از رکود عمیق و افت شدید نرخ سرمایه‌گذاری رنج می‌برد و بنگاه‌های مالی دچار تلاطم بودند؛ اما خوشبختانه امروز می‌توانم اعلام کنم پس از قریب به 15 ماه تلاش و فعالیت، بانک مرکزی در سایه‌ سیاست‌های دولت تدبیر و امید و همچنین دستاوردهای روشن قانون در تبیین تعاملات بین‌المللی توانسته متغیرهای کلیدی اقتصاد را در مسیر صحیح خود قرار دهد و در برنامه‌های خروج از رکود هم نقش موثری ایفا کند.

وی با اشاره به دستاوردهای بانک مرکزی در دولت یازدهم گفت: کاهش نرخ تورم و تداوم کاهش نرخ ارز و کنترل دامنه نوسانات آن، اصلاح ترکیب رشد نقدینگی و هدایت منابع بانکی به سوی تغییر سرمایه در گردش با اثربخشی بالا از دستاوردهای بانک مرکزی بوده که در راستای بهبود وضع اقتصادی و خروج از رکود است.

سیف ،بانک مرکزی را پیشتاز مقابله با تحریم‌های ظالمانه دانست و گفت: بانک مرکزی با محدودیت جدی در دسترسی به روابط بانکداری بین‌المللی و محدودیت منابع ارزی قابل انتقال مواجه بوده است و مدت‌ها است که کاهش شکنندگی‌ها و آسیب‌پذیری‌های اقتصاد و حفاظت از آن در مقابل عوامل ریسک و خطر را به طور اصولی دنبال کرده است و از این منظر حفظ ثبات و پایداری کلان، هدف عملیاتی بلند مدت این بانک است که در چارچوب وظایف محول شده در سند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود.

وی بانک مرکزی را یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد کلان کشور نامید و گفت: بانک مرکزی به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد کشور همچنان آمادگی دارد از همه توان و ظرفیت‌های خود برای تحقق اهداف اقتصادی دولت تدبیر و امید بهره گیرد و امیدوارم با الطاف الهی شاهد بهبود جایگاه اقتصادی ایران اسلامی در عرصه رقابت‌های اقتصاد جهانی باشیم.سپس محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری گفت: گزارش رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که جهت‌گیری اقتصادی دولت و سیاست‌گذاری‌های سنجیده موجب شده تا تورم تا حد زیادی مهار و قدرت خرید خانوارها حفظ شود.

وی با تأکید بر اینکه برای دولت یازدهم حفظ موفقیت‌های ماه های گذشته در خصوص کنترل نرخ تورم و ثبات بر بازار ارز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: تیم اقتصادی دولت تمام مساعی خود را در این زمینه بکار خواهد بست و بانک مرکزی باید از تمام ابزارهایش در این مورد استفاده کند.


نوشته شده در   سه شنبه 25 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode