ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 15 آذر 1393     |     کد : 81640

شهرهاي آمريكا صحنه اعتراض به خشونت نژادي عليه سياهپوستان

شهرهاي مختلف آمريکا از جمله، نيويورک، واشنگتن، شيکاگو و بوستونپس از کشته شدن يک سياهپوست ديگر به دست پليس شاهد تظاهرات‌ دهها هزار تن از معترضان به نژادپرستي و برخوردهاي خشن نيروهاي پليس بود.

شهرهاي مختلف آمريکا از جمله، نيويورک، واشنگتن، شيکاگو و بوستونپس از کشته شدن يک سياهپوست ديگر به دست پليس شاهد تظاهرات‌ دهها هزار تن از معترضان به نژادپرستي و برخوردهاي خشن نيروهاي پليس بود. اين اعتراضات که از زمان تبرئه «دارن ويلسون»، پليس سفيد پوست قاتل «مايکل براون» آغاز شده بود، اکنون با تبرئه يک پليس سفيدپوست در پرونده اي تازه و همچنين کشته شدن يک سياهپوست ديگر به دست پليس ابعاد تازه اي پيدا کرده است. بر اساس گزارش‌ها، «گارنر»، دستفروش سياهپوستي بود که اواخر اوت به دليل برخورد خشن يک افسر سفيدپوست هنگام بازداشت، خفه شد و هفته گذشته، دادگاه راي به بي گناهي افسر قاتل داد. اين در حالي است که،«رومين بريسبون»، جوان 34 ساله سياهپوست، در شهر فينيکس، مرکز ايالت آريزونا به دست يک افسر سفيدپوست آمريکايي کشته شد. افسر آمريکايي به تصور اين که بريسبون قصد بيرون کشيدن سلاح از جيب خود را دارد، با دو بار شليک به سينه وي، او را از پاي در آورد، اما بعد از آن مشخص شد که وي فقط در جيب خود تعدادي قرص داشت .

بر اساس گزارش ها، معترضان در سراسر شهر نيويورک به خيابان‌ها آمدند و چندين منطقه از جمله بزرگراه «وست سايد» را مسدود کردند. آنها سپس به سمت ميدان «تايمز» حرکت کردند. معترضان محدوده مرکز «راکفلر» که هرساله مراسم کريسمس در آنجا برگزار مي‌شود را نيز تحت کنترل خود درآوردند. خيابان‌ها و پياده‌روهاي اطراف اين محل نيز مسدود شد. در «منهتن»، معترضان در منطقه «برادوي» مانع از حرکت تاکسي‌ها و اتوبوس‌ها شدند. در اين شهر، نيروهاي امنيتي دست کم 200 تن را بازداشت کردند. در شيکاگو معترضان با حضور در اتوبان «دان رايان»، براي مدت کوتاهي رفت و آمد را مختل کردند. در واشنگتن دي سي نيز معترضان فرياد مي‌زدند: هيچ عدالت و صلحي وجود ندارد. معترضان همچنين خيابان‌ها را در مرکز شهر «آتلانتا» بستند و سعي در مسدود کردن موقت يک بزرگراه در «دالاس» داشتند. حمل تابوت هاي سياه توسط معترضين آمريکايي به نشان قتل سياهپوستان در اين کشور از ديگر حرکات نمادين معترضان بود. در اين حال، حضور اعضاي گروه «ناشناس‌ها» در تظاهرات عليه بي‌عدالتي اجتماعي در آمريکا نيز به چشم مي‌خورد. همچنين، شرکت‌کنندگان دست نوشته‌هايي با شعارهايي چون «دست‌هايمان بالاست، شليک نکنيد»، «جان سياهان هم ارزش دارد» و «نمي‌توانيم نفس بکشيم» به دست داشتند. اشاره شعارها به آخرين گفته هاي دو سياهپوستي است که قاتلان آنها تبرئه شدند.معترضان همچنين با تحصن و راهپيمايي‌هاي گسترده خواستار بررسي پرونده ها از سوي دادگاه فدرال شدند.در همين حال، شبکه سي‌ان‌ان در مورد اعتراضات اخير نيويورک، نوشت، معترضان تهديد کردند، با روند کنوني، اعتراضات دهه 60 ميلادي بار ديگر شکل مي‌گيرد. در جريان اعتراضات دهه 60 ميلادي در آمريکا، ميليون‌ها سياهپوست براي رسيدن به حقوق خود و پايان دادن به قوانين نژادپرستانه، به خيابان‌ها آمدند.

در اين حال، ائتلافي از معترضان موسوم به «ائتلاف شليک نکنيد»، با صدور بيانيه‌اي به شدت از عدم تعقيب قضايي نيروهاي پليس آمريکا انتقاد کرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «تصميم تبرئه افسران قاتل و تصميمات اين چنيني در سراسر کشور، نشان مي‌دهد که نيروهاي پليس مي‌توانند بدون نگراني از تنبيه و مجازات، به صورت نابجا از نيروي مرگ‌آور استفاده کنند. چندين تن از رهبران معترضان آمريکايي هم اعلام کردند، اعتراضات سراسري در کشور عليه تصميم دادگاه در تبرئه ماموران سفيد پوست قاتل تداوم خواهد يافت چرا که معترضان شاهد هيچ اصلاح هدفمندي در امور مختلف نيستند. اوباما نيز در واکنش به اين احکام گفت: قانوني که در اين کشور با همه افراد برخوردي يکسان نداشته باشد، مشکل آفرين است و اين وظيفه من به عنوان رئيس جمهوري است که به حل آن کمک کنم.

در خبري ديگر، مجلس نمايندگان آمريکا عليه اقدام يکجانبه اوباما در تصويب اصلاحيه قانون مهاجرت، رأي داد. اوباما چندي پيش با تکيه بر بند قانوني اقدامات اجرايي رئيس‌جمهوري، قوانين مهاجرت را تصويب کرد تا سدي در برابر سيل روزافزون ورود غيرقانوني کودکان از مرزهاي جنوبي ايجاد کند. با موفقيت جمهوريخواهان در انتخابات کنگره، اوباما تصميم گرفت راساً و با توسل به اقدامات اجرائي و بدون مشورت با کنگره اصلاحات لازم را در قانون مهاجرت اعمال کند.


نوشته شده در   شنبه 15 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode