ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393     |     کد : 81112

توافق ايران و 1+5 براي ادامه مذاكرات

وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون دیروز در پایان گفتگوها ی خود،توافقنامه ژنو را برای 10 تیر ماه سال آینده تمدید کردند.



وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون دیروز در پایان گفتگوها ی خود،توافقنامه ژنو را برای 10 تیر ماه سال آینده تمدید کردند.

براساس توافق صورت گرفته مذاکرات به زودی آغاز و در هفته‌های آینده برای دستیابی به توافق ادامه می‌یابد.

به گزارش ایسنا ،یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان از بررسی ترتیبات آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک (دوره شش ماهه) خبر داد.

وی افزود: برخی جزئیات زمانبندی در دست تنظیم است.

ایران و 1+5 پس از ده ماه تلاش برای رسیدن به راه حل جامع نتوانستند در تاریخ تعیین شده به توافق یا تفاهمی سیاسی دست یابند و برخلاف انتظار مذاکرات در وین در یک هفته گذشته با توجه به مواضع سرسختانه و زیاده‌خواهانه آمریکا از پیشرفت قابل توجه برخوردار نشد.

در عین حال دو طرف بر ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل جامع توافق کردند، از این رو مذاکرات برای هفت ماه دیگر تا 10 تیرماه 1394 تمدید شد. همزمان با تمدید مذاکرات به طور طبیعی برنامه اقدام مشترک که سوم آذر سال گذشته به دست آمد هم تمدید شد.

بر اساس توافق ژنو در دوره شش ماه اولیه، ایران اقداماتی هسته‌ای را در قبال برداشتن برخی تحریم‌های یکجانبه انجام داد که به نظر می‌آید همان شرایط در دوره زمانی هفت ماه جدید تمدید استمرار یابد.

در ازای اقدامات هسته‌ای ایران در توافق ژنو 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شد.

هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در 7 روز گذشته در وین برای دستیابی به توافق جامع تلاش کرد لیکن طرف مقابل به دلیل فشارهای داخلی به ویژه پس از انتخابات اخیر کنگره آمریکا، آمادگی رسیدن به توافق را در این مهلت قانونی نداشت. دیپلمات‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران که تاکنون بر خط قرمزهای تهران تاکید و پافشاری کرده اند برای حفظ حقوق و منافع ملت ایران و نیز اتمام حجت با طرف غربی با تمدید این دوره از مذاکرات موافقت کردند.یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هم به ایرناگفت: آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران طبق توافق ژنو همچنان ادامه خواهد یافت.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران در دوره تمدید جدید توافق ژنو یعنی تا 10 تیر 94/اول جولای 2015 ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس مذاکرات جامع نیز تا این زمان ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است زودتر به اتمام برسد.

دیدار 30 دقیقه ای ظریف و کری

«محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای سومین بار به صورت دو جانبه برای مدت30 دقیقه با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش ایرنا ، این دیدار پس از نشست رسمی وزیران امور خارجه ایران و 1+5 و قبل از حضور دو وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران انجام شد.

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران طی 7 روز مذاکرات سخت و فشرده، تسلیم زیاده خواهی‌های غرب نشد و از خطوط قرمز خود و حقوق حقه ملت ایران عقب‌نشینی نکرد.

به گفته دکتر ظریف در آغاز سفرش به وین، امروز سوم آذر ماه «روز ملی پیروزی ایرانیان» است چرا که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در برابر زیاده خواهی های طرف مقابل ایستادگی کرد و از خط قرمزها و حقوق حقه ملت ایران عقب نشینی نکرد. ایران و 1+5 با تمدید مذاکرات و نیز تمدید توافق ژنو تا 10 تیرماه 94/ اول جولای 2015 میلادی توافق کرده اند و گفته می شود در طول مدت تمدید هر بار مبلغ 700 میلیون دلار از دارایی‌هایی ایران آزاد شود.

مصاحبه وزير خارجه آمريكا

 وزیر خارجه آمریکا در پایان مذاکرات هسته ای وین در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران حاضر شد و به توضیح روند مذاکرات و دلایل تمدید گفتگوها پرداخت.

به گزارش فارس، «جان کری» در ابتدای این نشست به تمجید و تقدیر از دیگر وزرای خارجه، «کاترین اشتون» نماینده اتحادیه اروپا تقدیر کرد. وی همچنین گفت محمد جواد ظریف سخت و با حسن نیت کار کرد تا این مذاکرات به نتیجه برسد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکرات بسیار زمان‌بر و پیچیده است، گفت 1+5 در تلاش است تا به یک توافق خوب دست یابد. وی افزود: «بسیار سخت و طولانی کار کردیم تا بتوانیم به توافق جامع برسیم، توافقی که بتواند جامعه بین‌المللی را راضی کند.»

وی افزود: «در روزهای اخیر در وین، ما پیشرفت واقعی و چشم‌گیری داشتیم و دیدیم که ایده‌های جدیدی ظهور کرد، به همین جهت هم بود که ایران و گروه 1+5 مشترکا مذاکرات را 7 ماه تمدید کردیم تا ظرف 4 ماه به چارچوب توافق سیاسی دست یابیم... در پایان چهار ماه، اگر به توافقی نرسیدیم، آنگاه بررسی می‌کنیم که باید چطور ادامه داد .»

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به وضع برنامه هسته‌ای ایران پیش از توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو به دست آمد، گفت در آن زمان «برنامه هسته‌ای ایران با تمام سرعت در حال پیشرفت بود»، اما برنامه مشترک اقدام توانست ذخایر اورانیوم 20درصد این کشور را به صفر برساند، ساخت نیروگاه اراک را متوقف کرده و بخشی از برنامه این کشور را به عقب بازگردانده است.

وی با بیان اینکه «قرار نیست برای همیشه پشت میز مذاکره باشیم»، گفت «اکنون زمانی نبود که بخواهیم مذاکرات را رها کنیم.ما به زودی، در دسامبر بار دیگر دیدار و سخت تلاش می‌کنیم تا این روند را پیش ببریم.»

کری افزود: «هدف ما در این مذاکرات محرمانه نیست، هدف ما سیاسی نیست، ایدئولوژیک نیست، بلکه یک هدف عملی و دست یافتنی است. گروه 1+5 که البته همیشه در همه موارد هم نظر نبوده‌اند، در این مساله هم عقیده‌اند که یک توافق پایدار، توافقی است که تمام مسیرهای ایران برای رسیدن به مواد ساخت بمب را مسدود کند، توافق پایدار توافقی است که امکان شفافیت و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را بدهد. در مقابل، توافق تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با هسته‌ای ایران را لغو می‌کند .»

وی با تصریح بر اینکه قطعا مذاکرات شاهد پیشرفت بوده است، گفت اطمینان دارد طرفین در مسیری قرار دارند که می‌توانند به یک توافق دست یابند. کری افزود: «این توافق، مانند هر توافق دیگری، به خصوص آن‌هایی که مرتبط با مسائل امنیتی است، در توافق، بحث اعتماد مطرح نیست، بلکه بحث راستی‌آزمایی است.»

وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه «جهان هنوز سئوالات جدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارد»، گفت تنها راه حل این است که ایران گام‌هایی بردارد که نشان دهد برنامه این کشور صرفا صلح‌آمیز است.

وی سپس خطاب به «بدبین‌ها به مذاکرات»، گفت: «یک سال قبل هم بسیاری می‌گفتند که توافق نقض می‌شود و ایران به توافق پایبند نمی‌ماند و رژیم تحریم‌ها از میان می‌رود، اما حالا چه اتفاقی افتاد؟ توافق نقض نشد، ایران به تعهدات خود پایبند ماند و رژیم تحریم‌ها نیز نقض نشد.»

وی در پاسخ به این سئوال که چرا مذاکرات ادامه یافت و اینکه آیا اخبار منتشر شده مبنی بر پرداخت ماهانه 700 میلیون دلار به ایران صحیح است یا نه، گفت: «می‌خواهم بگویم که ما پیشرفت کرده‌ایم و می‌خواهیم مذاکرات ادامه پیدا کند. در ماه‌های آتی توافق سال گذشته ادامه می‌یابد و تعهدات نیز بر اساس آن خواهد بود و چیزی فراتر از آن توافق صورت نمی‌گیرد.»

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هم با اعلام این که ایران و ۱+۵ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در دور جدید از مذاکرات هسته‌ای داشته اند، خبرداد که طبق توافق صورت گرفته ایران هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود را دریافت می‌کند.همچنین آسوشیتدپرس خبر داد طبق توافق قرار شده است تا ۱۰ اسفند امسال ، طرفین به یک توافق سیاسی نیز دست یابند.

فرانک اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان هم در پایان مذاکرات وین و هنگام خروج از هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات بسیار سازنده بود و دو طرف در چند ماه آینده سعی می‌کنند به یک تفاهم برای چارچوب همکاری برسند و سپس جزییاتی را به آن اضافه کنند.

او ادامه داد: از نظر ما پیشرفت در مذاکرات حاصل شده است. ''سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرد که پیشرفت واقعی در مذاکرات هسته‌ای در وین حاصل شده است.

وی در سخنانی که از تلویزیون 'روسیه 24' پخش شد، اضافه کرد که انتظار دارد طرفین ظرف سه یا چهار ماه در زمینه 'اصول اساسی' یک سند نهایی به توافق دست یابند.ازسوی دیگر،آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران در ماه جاری کاهش یافته است.


نوشته شده در   سه شنبه 4 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode