ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 22 آبان 1393     |     کد : 80586

رئيس جمهوري در جلسه هيات دولت: دسترسي آزاد مردم به اطلاعات راه مبارزه با فساد است

رئیس جمهوری با اشاره به تصویب نهایی آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در جلسه دولت، گفت: این موضوع وعده دولت یازدهم در انتخابات ریاست جمهوری بوده که محقق شده و خبر خوشی برای مردم عزیز و بزرگوار است.

رئيس جمهوري در جلسه هيات دولت:
دسترسي آزاد مردم به اطلاعات راه مبارزه با فساد است

رئیس جمهوری با اشاره به تصویب نهایی آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در جلسه دولت، گفت: این موضوع وعده دولت یازدهم در انتخابات ریاست جمهوری بوده که محقق شده و خبر خوشی برای مردم عزیز و بزرگوار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح دیروز در جلسه هیأت دولت با یادآوری سابقه تصویب این قانون در سال ۸۸گفت: 5 سال از تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، می‌گذرد اما اجرا نشده است. دولت یازدهم یکی از قول‌هایش به مردم این بوده که آنها بتوانند به اطلاعات همه دستگاه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند دسترسی آزاد داشته باشند که این امکان از امروز محقق شد.

رئیس شورای عالی اداری تأکید کرد: مردم باید بدانند که دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت چه اموری را بر عهده دارند، توسط چه مدیری اداره می‌شوند، چگونه می‌توانند با آنها تماس بگیرند و حتی بتوانند نظرات خود، اطلاعات و انتقاداتشان را به آن دستگاه از طرق مختلف منتقل کنند.

رئیس جمهوری قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را از لوازم مردمسالاری دانست و گفت: مردم در یک نظام مردمسالار باید بتوانند از عملکرد همه دستگاه‌های دولتی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند، مطلع شوند. ضمن این که این دسترسی آزاد به اطلاعات، جزو حقوق شهروندی و یک روش مبارزه با فساد است.

دکتر روحانی گفت: باید هر مقدار که می‌توانیم به سمت دولت الکترونیک و دور شدن از دولت کاغذی حرکت کنیم تا مردم راحت‌تر به اطلاعات دسترسی داشته باشند و قضاوت درست انجام دهند. حرکت در این مسیر می‌تواند مانع شایعه‌‌سازی و شایعه‌تراشی شود.

رئیس جمهوری لزوم پاسخگویی دولت در برابر حرف و نقد مردم را خاطر نشان ساخت و گفت: مردم باید از همه امور آگاه باشند و انتقادات سازنده خود را بدون دغدغه بیان کنند تا مطمئن شویم مردم‌سالاری ما دینی و در چارچوب قانون اساسی است.

رئیس جمهوری همچنين با اشاره به پایان مذاکرات ایران با 1+5در مسقط عمان گفت: اگر یکی از کشورهای عضو گروه 1+5مشکلاتی در داخل دارد و در انتخاباتی برنده یا بازنده شده است، به ما ربطی ندارد و هر کشوری باید مشکلات داخلی‌اش را خود حل کند .

روحانی ‌ با بیان این که مذاکرات هسته‌ای تا سوم آذر در سطوح دیگر ادامه خواهد یافت، گفت: به ملت شریف ایران عرض می‌کنم که تیم مذاکره‌کننده کشورمان مانند گذشته بر مبنای مصالح و حقوق مردم بر سر میز مذاکرات حاضر شده و البته نگرانی‌های منطقی را مد نظر قرار داده و با آژانس همکاری شفاف داشته است.

رئیس جمهوری اظهارداشت: اگر 1+5و برخی کشورها هدفشان این است که ایران از توسعه بازبماند

و به دنبال بهانه‌جویی هستند، این امر امکانپذیر نیست و ملت ما از مسیر توسعه و حقوق خود دست برنخواهد داشت. ما حق داریم در چارچوب معاهدات آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و پادمان‌های نظارتی، از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شویم.

دکتر روحانی در عین حال تأکید کرد: ایران علاوه بر این که پایبند به همه مقررات بین‌المللی است، ملزم به اجرای فتوای رهبر معظم انقلاب است که بالاترین تضمین‌ برای حرکت ایران در مسیر صلح‌آمیز خواهد بود.

رئیس جمهوری با بیان این که کشورها نباید مشکلات داخلی خود را در مذاکرات وارد کنند، گفت: این موضوع قانونی و منطقی نیست و اعضای 1+5باید به مصالح بلندمدت کشورها و منطقه توجه کنند.

دکتر روحانی افزود: توافق با 1+5به نفع ایران و همه کشورها و به نفع اقتصاد، توسعه، علم و جهان خواهد بود. این توافق می‌تواند، معاهدات بین‌المللی را مستحکم‌تر کند و باعث اتکای کشورها به معاهدات بین‌المللی شود و درست نیست اگر کشوری به همه تعهدات بین‌المللی پایبند است، پاسخگوی شکاک بودن برخی کشورها باشد.

رئیس جمهوری با اعلام آمادگی ایران برای حرکت شفاف‌تر در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی، اظهار امیدوار ی کرد که توافق برد – برد برای طرفین مذاکره‌کننده ایجاد شود، چرا که نفع یکجانبه هیچ توافقی را مستحکم‌ و پایدار نمی‌کند.

دکتر روحانی ادامه داد: ایران تمامی مساعی خود را در این زمینه به کار بسته است و تعدیل‌های لازم را در درخواست‌هایش انجام داده و امیدواریم کشورهای 1+5به ویژه آمریکا که گاهی در مذاکرات به دنبال زیاده‌خواهی‌ است، متوجه شرایط باشد.

احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی

دکتر روحانی سپس به تحقق یکی دیگر از قول‌های داده شده به مردم در انتخابات ریاست جمهوری یعنی احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشار ه کرد و گفت: پیش از پیروزی در انتخابات خواسته کارشناسان، اساتید و مردم، احیای این سازمان بود که می‌تواند نقش هماهنگ‌کننده‌ای در انجام کار دقیق و برنامه‌های توسعه داشته باشد‌.

دکتر روحانی گفت: اصل و چارچوب کلی احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب شده و جزئیات آن به زودی ابلاغ خواهد شد که منافع کشور را در بر خواهد داشت.

رئیس جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که دولت در آستانه تدوین بودجه سال ۱۳۹۴است، گفت: دولت و دستگاه‌های مختلف تلاش می‌کنند بودجه سال آینده بموقع تنظیم و در زمان مقرر ، تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

دکتر روحانی ادامه داد: مشکل امروز تنزل قیمت نفت است که این کاهش خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌های ما بوده است. سال گذشته در هنگام تدوین بودجه، قیمت نفت بشکه‌ای ۱۱۰تا ۱۱۲دلار بود و امروز به پایین‌تر از ۸۰دلار رسیده است .

رئیس جمهوری با اشاره به کاهش ۳۰درصدی درآمد کشور از محل فروش نفت گفت: دولت بر مبنای شرایط جدید، بودجه را تهیه خواهد کرد و به موقع آن را تحویل مجلس می دهد. روسای جمهوری ایران و آذربایجان بر گسترش همکاری ها در همه عرصه ها تاکید کردند.

سفر دكتر روحاني به جمهوري آذربايجان

روسای جمهوری ایران و آذربایجان در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه دو کشور بر گسترش بیش از پیش روابط تهران – باکو در تمامی عرصه ها تاکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در این نشست که عصردیروزدرباکوانجام شد، با اشاره به چهارمین دیدار خود با رئیس جمهور آذربایجان، گفت: در این دیدارها گام هایی را در راستای افزایش بیش از پیش مناسبات و همکاری های تهران – باکو برداشته ایم و مصمم هستیم از ظرفیت های دو کشور به نفع دو ملت استفاده کنیم.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ظرفیت های فراوانی برای افزایش سطح همکاری های دوجانبه دارند، اظهارداشت: دو کشور در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و مسایل سیاسی و بین المللی از ظرفیت های بی شماری برخوردار هستند که باید آنها را به فعلیت در آوریم. روحانی اظهار امیدواری کرد در جریان این سفر دو کشور در تمامی زمینه ها به بحث و تبادل نظر پرداخته و مناسبات خود را هر چه بیشتر ارتقا دهند.

رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این نشست با اشاره به اشتراکات دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان گفت: دولت جمهوری آذربایجان اهتمام ویژه دارد که روابط دو کشور و دو ملت را در تمامی عرصه‌ها به هم نزدیک‌تر کند.

روابط نزدیکتر با همسایگان از سیاست های دولت یازدهم است

رئیس جمهوری گسترش روابط ایران و جمهوری آذربایجان و ارتقاء سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی میان دو کشور را از مهم‌ترین اهداف سفر خود به جمهوری آذربایجان برشمرد و اظهار امیدواری کرد این سفر روابط دو ملت و دولت را مستحکم تر سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر دیروز در فرودگاه مهرآباد و پیش از ترک تهران به خبرنگاران گفت: یکی از سیاست‌های مهم دولت یازدهم که از ابتدا آن را اعلام کرده است، ایجاد روابط بسیار نزدیک‌تر با کشورهای همسایه است‌.

رئیس جمهوری اضافه کرد: علاوه بر همسایگی دارای فرهنگ، تمدن و مذهب مشترک با جمهوری آذربایجان هستیم و روابط نزدیک‌تر با این کشور برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر روحانی با اشاره به سه دیدار گذشته خود با رئیس‌ جمهوری آذربایجان اظهار داشت: در دیدارهای سه گانه گذشته درباره گسترش روابط دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده‌ایم و در این سفر هم این مباحث را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهوری با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های بسیار فراوان دو کشور برای گسترش همکاری ها و ایجاد روابط نزدیک‌تر به نفع دو ملت، گفت: مسائل مرتبط با انرژی و رژیم حقوقی دریای خزر و منابع زیربستر این دریا، محیط زیست، شیلات، همکاری های مرزی، توریسم و تجارت و بازرگانی زمینه‌های مناسبی است که می‌توانیم آنها را به نفع منافع دو کشور فعال کنیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در جریان این سفر تفاهم‌نامه و قراردادهای متعددی در زمینه ارتقاء همکاری دوجانبه به امضاء خواهد رسید.

رئیس جمهوری همچنین به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه مسائل منطقه‌ای هم دو کشور ظرفیت‌های فراوانی دارند و در این چارچوب قفقاز پلی برای ایران به شمال و شرق اروپا محسوب می‌شود و ایران هم پل ارتباطی مناسبی برای منطقه قفقاز است که باید این پل ارتباطی را با ایجاد روابط چندجانبه هر چه بیشتر مستحکم‌ کنیم.

دکتر روحانی بحث و تبادل نظر در باره مسائل و معضلات منطقه‌ای از جمله تروریسم را از دیگر مباحث مورد بررسی در جریان این سفر دانست و گفت: در جریان این سفر همچنین در باره معضلات منطقه‌ای از جمله تروریسم بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: دو کشور در باره مسائل بین‌المللی از جمله قیمت نفت هم با یکدیگر مذاکراتی خواهند داشت. در مراسم بدرقه رسمی رئیس جمهوری در فرودگاه مهرآباد ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و معاون اول رئیس‌ جمهوری حضور داشتند.

دیدار و مذاکره با الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان، دیدار و گفتگو با رئیس و اعضای پارلمان جمهوری آذربایجان، سخنرانی در نشست بازرگانان و تجار دو کشور، امضای اسناد همکاری و شرکت در نشست خبری از جمله برنامه‌های سفر دو روزه دکتر روحانی به باکو خواهد بود. هیأت بلند پایه‌ای از بازرگانان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی رئیس جمهوری را در این سفر همراهی می‌کنند.


نوشته شده در   پنجشنبه 22 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode