ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 آبان 1393     |     کد : 80468

رفع تحريم‌ها و ظرفيت غني‌سازي محور مذاكرات ايران و 1+5

دودور مذاکرات «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه، «جان کري» وزيرخارجه آمريکا و «کاترين اشتون» هماهنگ کننده کشورهاي عضوگروه 1+ ديروز5درمسقط پايتخت عمان پايان يافت.

مذاكرات ايران، آمريكا و اتحاديه اروپا در مسقط
رفع تحريم‌ها و ظرفيت غني‌سازي محور مذاكرات ايران و 1+5


دودور مذاکرات «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه، «جان کري» وزيرخارجه آمريکا و «کاترين اشتون» هماهنگ کننده کشورهاي عضوگروه 1+ ديروز5درمسقط پايتخت عمان پايان يافت.

به گزارش ايرنا، نخستين دور مذاکرات حدود ساعت 12 يکشنبه به وقت محلي درمسقط(عمان) آغازشد و در ساعت 14 و 30 دقيقه پايان يافت و مذاکره‌کنندگان دومين دور گفتگوهاي خودرا ساعاتي پس ازآن پيرامون موارد اختلافي که عمدتا بر سر ميزان غني سازي اورانيوم و جدول زمانبندي لغو تحريم ها عليه ايران است انجام دا دند.قراراست امروز هم اين مذاکرات سه جانبه ادامه يابد.

مذاکره کنندگان تلاش مي کنند تا پيش از پايان مهلت تعيين شده براي مذاکرات هسته اي به منظور دستيابي به توافق جامع، به اين هدف دست يابند؛ هر چند، طبق توافقات قبلي، دو طرف مي توانند در موعد مقرر (24 نوامبر برابر 3 آذر) مذاکرات را به مدت 2 ماه ديگر تمديد کنند اما تاکنون طرف هاي مذاکره تمايلي براي اين کار نشان نداده اند و اراده خود را بر رسيدن به توافق در زمان تعيين شده متمرکز کرده اند.

يوسف بن علوي وزير خارجه عمان در ابتداي ملاقات سه جانبه ظريف، اشتون و کري درمسقط حضور يافت و پس از ديدار و گفتگوي چهارجانبه، نشست سه‌جانبه ادامه ‌يافت.

گفته هاي ظريف

وزير خارجه ايران هم به شبکه «پرس تي وي» گفت: تحريم‌ها عليه ايران بخشي از راه‌حل نيست و نتيجه‌اي در برنداشته است.

محمد جواد ظريف تأکيد کرد که تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران نتوانسته اهدافي که کشورهاي تحميل کننده تحريم‌ها در نظر داشتند را محقق کند.مهم است که غرب اين مساله را بفهمد که تحريم‌ها هرگز به راه‌حلي براي اين موضوع ختم نمي‌شود. تحريم‌ها بخشي از راه‌حل نيست. تحريم‌ها مهم‌ترين بخش مشکل به حساب مي‌آيد. ماهيت تحريم‌ها غيرقانوني است. اين تحريم‌ها بايد لغو شود. اين تحريم‌ها هيچ نتيجه مثبتي به همراه نداشته است. تنها چيزي که اين تحريم‌ها براي غرب به همراه داشت، حدود 19 هزار سانتريفيوژايران بوده است .»

رئيس دستگاه ديپلماسي ايران تأکيد کرد که لغو تحريم‌ها، موضوع اصلي و مهم مذاکرات است و ادامه داد که ميزان فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران، يکي ديگر از موضوعات کليدي اين گفتگوها به شمارمي رود .

ظريف ادامه داد که ايران معتقد است توافق نهايي درباره برنامه هسته‌اي ايران تنها زماني محقق خواهد شد که طرف ديگر مذاکره‌کننده تمايل سياسي براي انجام چنين توافقي داشته باشد.

وي تأکيد کرد که مذاکرات روز يکشنبه وي با کري و اشتون بر نزديک کردن نقطه‌نظر طرفين به يکديگر متمرکزبوده است .

ظريف دربدو ورود به پايتخت عمان و گفتگوي کوتاه با 'يوسف بن علوي' همتاي عماني خود، افزود: برنامه هسته اي ايران هيچگاه هدف نظامي نداشته و نخواهد داشت .

ويتاکيد کرد: اگر غرب علاقه و اميد به راه حلي داشته باشد اين امکان هست که در فاصله باقيمانده تا سوم آذرماه، به آن برسيم و تفاهم کنيم.

ايران توافق هسته‌اي ژنو را نقض نکرده است

دراين حال ،برخلاف ادعاهاي موسسه امنيت و علوم بين‌الملل، انجمن کنترل تسليحات واشنگتن اعلام کرد که ايران تعهدات خود در قبال توافق ژنو را نقض نکرده است.

به گزارش فارس، انديشکده علوم و امنيت بين‌الملل آمريکا (ISIS) بعد از انتشار گزارش جمعه گذشته آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران مدعي شد که تهران احتمالاً از طريق افزايش تلاش‌ها براي توليد دستگاهي که بتواند اورانيوم را سريع‌تر غني‌سازي کند، توافق موقت ژنو را نقض کرده است.

اين انديشکده آمريکايي مدعي شده بود که ايران از زمان گزارش قبلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ماه سپتامبر به طور مداوم در تأسيسات تحقيقاتي، سانتريفيوژهاي5-IR را با گاز اورانيوم طبيعي تغذيه مي‌کند.

با اين حال انجمن کنترل تسليحات واشنگتن ضمن رد اين ادعاها گفت که هيچ نقضي مشاهده نمي‌کند و ادامه داد: هيچ اورانيوم غني‌شده‌اي از اين دستگاه خارج نشده است.

کمالوندي: تزريق گاز به سانتريفيوژ 5-IR نقض تعهدات نيست

سخنگوي سازمان انرژي اتمي هم در مصاحبه با فارس ادعاي يک انديشکده آمريکايي مبني بر نقض توافق ژنو را رد کرد و گفت: ايران هيچ تعهدي براي توقف فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه خود نداده است.

بهروز کمالوندي در مورد اين ادعا که تزريق گاز به دستگاه سانتريفيوژ5-IR نقض توافق بوده گفت: ايران با اين کار نه تعهدات پادماني و نه برنامه مشترک اقدام را که سال گذشته در ژنو به دست آمد را نقض نکرده است چرا که ايران مي‌تواند نه فقط در يک دستگاه بلکه در يک آبشار هم به کرات گاز تزريق کند و فعاليت تحقيق و توسعه را ادامه دهد.کمالوندي همچنين درباره روند مذاکرات با آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: آژانس نامه‌اي به ايران ارسال کرد و تاريخ جديدي را براي برگزاري نشست بين ايران و آژانس پيشنهاد داد که تهران در حال بررسي اين تاريخ است.

ليبراسيون: توافق ، پيروزي همزمان ايران و آمريکاست

درچارچوبي ديگر،روزنامه فرانسوي 'ليبراسيون' در مقاله اي با اشاره به نزديک شدن ضرب الاجل تعيين شده براي مذاکرات هسته اي ايران و غرب، تاکيد کرد که توافق در مذاکرات هسته اي ، پيروزي همزمان براي آمريکا و ايران است.

'ژان بردمر' نويسنده اين مقاله، نوشتار خود را با اين پرسش آغاز کرد که آيا دولت باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا زمينه را براي توافق هسته اي با ايران، که در صورت تحقق، پيروزي براي هر دو کشور قلمداد خواهد شد، فراهم کرده است؟

پايگاه اينترنتي ليبراسيون به نقل از بردمر ادامه داد: وندي شرمن مذاکره کننده ارشد آمريکا بيست و سوم اکتبر در سخناني که برخلاف هميشه با جزئيات بيشتر و خوشبينانه بود، براي نخستين بار گفت که بخش هايي از توافق آماده شده است.

شرمن ادامه داد : همه اجزاي توافقي که دو طرف با آن موافق باشند روي ميز است و درباره موضوع هايي که به نظر غير قابل حل مي آمد پيشرفت هاي بسياري داشته ايم. بسياري از سوء تفاهم ها حل و بحث هاي مفصلي نيز درباره موضوعاتي شده است که بايد در متن توافق نوشته شود.

شرمن با اشاره به خط قرمزي (فتواي ممنوعيت ساخت و به کارگيري سلاح هسته‌اي) که رهبر معظم انقلاب تابستان امسال درباره برنامه هسته اي اين کشور ترسيم کرده اند، افزود: ايران هيچ يک از 19 هزار دستگاه سانتريفيوژ خود را از رده خارج نخواهد کردو از اين تعداد 9 هزار سانتريفيوژ اکنون فعال ا ست.

از طرف ديگر به نظر مي رسد اسرائيل و ديگر حاميان آمريکا تا حدودي از پافشاري درباره اين که نبايد به ايران اجازه داد اورانيوم غني سازي کند، عقب نشيني کرده اند .

يووال استينتز وزير اطلاعات اسرائيل و يکي از افراد مورد اعتماد نتانياهو در سياست خارجي و ايران، ديگر به صراحت پايان غني سازي اورانيوم را خواستار نشده است.

نکته قابل توجه اين که کميته امور عمومي آمريکا و اسرائيل در جديدترين اظهارنظر درباره ايران از موضع آشکارش مبني بر توقف غني سازي در ايران عقب نشيني کرد.

*سايرتحولات

سخنگوي وزارت امور خارجه اقدام اخير اتحاديه اروپا در تحريم مجدد برخي نهادهاي ايراني را پافشاري غيرمتعارف خواند.

مرضيه افخم اضافه کرد: در شرايطي که مذاکرات هسته اي ادامه دارد و تلاش براي رسيدن به يک توافق قابل قبول از سوي طرف هاي مذاکرات در جريان است اين اقدام اتحاديه اروپا سئوال برانگيز و خلاف روند مذاکرات و تعهدات طرف مقابل است.

سفارت کشورمان در بروکسل نيز مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران را نسبت به اين اقدام اتحاديه اروپا به مقامات ذيربط اروپايي اعلام کرده است.

اتحاديه اروپا در تصميم جديد خود که مورد تائيد وزراي خزانه داري و دارايي کشورهاي اين اتحاديه در نشستي در بروکسل قرار گرفت بار ديگر سه موسسه و يک سرمايه دار ايراني را وارد فهرست تحريم هاي اروپايي و توقيف حساب هاي مالي آنها و ممنوعيت ورودشان به کشورهاي عضو اتحاديه اروپا کرد.

*رئيس سازمان انرژي اتمي فردا براي ديدار و گفتگو با سرگئي کرينکو مدير عامل سازمان دولتي انرژي اتمي روسيه به مسکو مي رود.

به گزارش ايرنا، «مهدي سنايي» سفير کشورمان در روسيه در صفحه خود در شبکه اجتماعي فيس بوک نوشت: در اين سفر يکروزه، اسنادي در زمينه گسترش همکاري‌هاي ايران و روسيه در زمينه انرژي هسته اي صلح آميز به امضاء خواهد رسيد.

ايران و روسيه بنا دارند همکاري هاي خود را در عرصه هسته اي و همچنين نيروگاه هاي حرارتي افزايش دهند.

*رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين که ايران در توافق با کشورها از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد، گفت: رابطه خوب با عمان دليل برگزاري مذاکرات در اين کشور است، ولي لزوماً اين رابطه خوب تاثيري در محتواي مذاکرات نخواهد داشت.

علاءالدين بروجردي روز گذشته در حاشيه جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران گفت: تا الان اتفاقي جز اينکه زمان در حال به انتها رسيدن است، نيفتاده،‌ احتمال اينکه خروجي مذاکرات عمان نوعي توافق باشد، منتفي نيست اما به هيچ وجه نمي‌توان پيش‌بيني خوشبينانه‌اي از آن ارائه کرد که همه چيز در عمان به پايان خواهد رسيد، بنابراين با توجه مواضع جمهوري اسلامي ايران بسيار شفاف است و بارها اعلام شده، به هيچ وجه از مواضع اعلام شده عقب‌نشيني نخواهيم کرد.

او ادامه داد: ايران در توافق با کشورها از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد و اگر توافق حاصل نشود، صورتحساب آن را بايد حتما به حساب آمريکا نوشت که احتمال دارد چارچوب منطقي توافق را نپذيرد.

بروجردي ميانجي‌گري عمان در مذاکرات را رد کرد و گفت: ميانجي‌گري زماني مطرح است که ارتباطي بين دو طرف نباشد و طرف ثالثي بخواهد وساطت کند، اما سالها است که در سطح وزير خارجه با آمريکا ارتباط داريم.

رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي همچنين درباره گزارش اخير آمانو گفت: مثل هميشه فرازي از اينکه ما از مجموعه مواضع انحرافي نداشته‌ايم، آورده و سهمي هم براي آمريکايي‌ها مي‌گذارد که همان روش هميشگي و شناخته شده آقاي آمانو است. انصاف حکم مي‌کرد با توجه به همکاري‌هاي ايران با آژانس اين گزارش فرازهاي مثبت‌تري مي‌داشت.

او ادامه داد: اين جمله که معلوم نيست در آينده چه اتفاقي بيفتد درباره هر کشور ديگري هم قابل طرح است، بنابراين ذکر آن جز اينکه حرکتي در جهت خوشايند آمريکايي‌ها هست، تصوير ديگري ندارد.


نوشته شده در   دوشنبه 19 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode