ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393     |     کد : 80260

جهان تشيع سوگوار شهادت اسوه آزادگي

عزاداران حسيني در سراسر كشور به ياد آخرين نماز سيد و سالار شهيدان، نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه كردند...

عزاداران حسيني در سراسر كشور به ياد آخرين نماز سيد و سالار شهيدان، نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه كردند


مراسم عزاداري شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و اصحاب باوفاي ايشان امسال با حضور پرشور شيفتگان و دلباختگان آن حضرت همزمان در ايران اسلامي، در ساير كشورها برگزار شد. ‏

عزاداري رئيس جمهوري در جوار حرم عبدالعظيم حسني (ع)رئيس جمهوري ديروز و همزمان با عاشوراي حسيني با حضور در جمع سوگواران حسيني در جوار بارگاه مطهر حضرت عبدالعظيم حسني(ع)، در مراسم عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفاي آن حضرت شركت كرد.

حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني پيش از ظهر ديروز در بدو ورود به آستان مقدس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) ، در محل مصلاي حرم از سوي آيت الله ري شهري توليت اين آستان مورد استقبال قرار گرفت.

دكتر روحاني به زيارت حرم مطهر حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ، حضرت حمزه ابن موسي الكاظم(ع) و حضرت طاهرابن زين العابدين(ع) مشرف شد و همچنين بر سر مزار آيت الله محمدرضا مهدوي كني رئيس فقيد مجلس خبرگان رهبري حضور يافت و به قرائت فاتحه پرداخت.

رئيس جمهوري پس از زيارت حرم مطهر حضرت عبدالعظيم حسني(ع)، در اجتماع باشكوه سوگواران عاشوراي حسيني حضور يافت و همراه با آنان به عزاداري پرداخت.

رئيس جمهوري همچنين از برخي خادمان و پيرغلامان هيات هاي مذهبي با اهداي تابلوهايي که بر روي آن ها جمله ' مظلوم حسينم' نقش بسته بود، تجليل کرد.

دكتر محمدنهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهوري ، حسين فريدون دستيار ويژه رئيس جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر علوي وزير اطلاعات و سيدحسين هاشمي استاندار تهران، رئيس جمهوري را در اين آيين عزاداري همراهي مي كردند.

عزاداران اباعبدالله الحسين (ع) ديروز همچنين نماز جماعت ظهر و عصر عاشورا را به امامت حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني در حرم عبدالعظيم حسني(ع) اقامه کردند.

همراهي رئيس‌جمهوري بانوباوگان سياهپوش و خيرين شيرخوارگاه آمنه

رئيس‌جمهوري روز دوشنبه همزمان با تاسوعاي حسيني هم، با حضور در شيرخوارگاه و خانه نوباوگان آمنه، همراه سياه‌پوشان اين مرکز به عزاداري حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) و ياران باوفاي آن حضرت پرداخت.

دکتر روحاني همزمان با تاسوعاي حسيني، به قديمي‌ترين و بزرگترين شيرخوارگاه کشور رفت تا ديدار با دختران و پسران نوباوه و خردسالي که نيازمند کمک و همدلي هستند را فرصتي براي همنوايي و تواضع به محضر شهيد شيرخواره کربلا حضرت علي اصغر (ع) قرار دهد.علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و حسين فريدون دستيار ويژه رييس جمهوري، دکتر روحاني را در اين ديدار همراهي مي‌کردند.

نوباوگان اين مرکز، کودکان چهار تا شش ساله‌اي بودند که براي عزاي امام حسين (ع) سياهپوش شده و سربندهاي سبز و مشکي «يا حسين مظلوم» و «يا حضرت ابوالفضل العباس» بر پيشاني داشته و به سبک خود براي امام‌ شهيدشان عزاداري مي‌کردند.

اين نوباوگان در حضور رئيس‌جمهوري، اشعاري مذهبي و در سوگ امام حسين (ع) و ياران باوفاي آن حضرت آماده کرده بودند و همنوا با يکديگر اين سوگ سرودها را مي‌خواندند.يکي از صحنه‌هاي به يادماندني از حضور رئيس جمهوري در جمع اين نوباوگان، صحنه‌اي بود که يکي از دختران خردسال که با شيرين زباني، خود را «فرزند شيرخوارگاه آمنه» مي‌ناميد، دکتر روحاني را به عنوان «پدر» خطاب کرد.دکتر روحاني در حالي که دست نوازش بر سر يکايک اين نوباوگان مي‌کشيد، زحمات و صبوري مربيان آنها را ارج ‌نهاد و براي آنها آرزوي توفيق ‌کرد. همچنين رئيس‌جمهوري، هدايايي را به اين کودکان صميمي و معصوم تقديم کرد.در ادامه اين حضور صميمي در شيرخوارگاه و خانه نوباوگان آمنه، دکتر روحاني با حضور در حسينيه اين مجتمع خدمات بهزيستي، در مراسم عزاداري سرور و سالار شهيدان و ياران باوفاي آن حضرت شرکت کرد.

در اين مراسم که با نوحه‌سرايي مداح اهل بيت عليه‌السلام و ذکر مصيبت حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) و ياران آن حضرت توسط حجت‌الاسلام نقويان همراه بود، علاوه بر نوباوگان و کارکنان اين مرکز، خيريني که تاسوعاي حسيني را زمان کمک به اين شيرخواران و نوباوگان ديده بودند نيز حضور داشتند.

دکتر روحاني در حاشيه ديدار با اين نوباوگان، در گفتگو با واحد مرکزي خبر گفت: اين روزها که به نام امام حسين(ع) و ياران با وفاي آن حضرت است، بايد بيشتر به سمت اقدامات خداپسندانه برويم که مورد رضاي حق و اساس قيام امام حسين (ع) براي اصلاح امور است.

رئيس‌جمهوري با اشاره به اين که بهزيستي کار بزرگي براي خدمت به کودکان بي سرپرست انجام مي دهد، افزود:مردم ما به عنوان عاشقان خاندان رسالت و امام حسين (ع)، همه روزهايشان بايد با عمل صالح و خير و برکت باشد اما اين روزها بيشتر به دستگيري از نيازمندان بپردازند.



دکتر روحاني با بيان اين که «کودکان بي‌سرپرست، فرزندان ملت بزرگ ايران هستند»، خاطرنشان کرد: از جمع کودکان بي‌سرپرست، افرادي فرهيخته بار آمده، به دانشگاه رفته و اکنون در حال خدمت به جامعه هستند و حتي برخي از آنها به همين مراکز بهزيستي بازگشته و به بچه‌هاي ديگر خدمت مي‌کنند.

رئيس‌جمهوري، کمک به کودکان بي‌سرپرست و بد سرپرست را نيازمند مشارکت ، حضور و کمک مردم در سراسر ايران دانست و براي همه خيريني که به کودکان بي‌سرپرست کمک مي‌کنند، آرزوي موفقيت کرد.

عاشوراييان به حرمت خون خدا نماز اقامه کردند

پس از گذشت 1375 سال از واقعه دهم محرم سال 61 هجري قمري در دشت نينوا، عاشوراييان در سراسر ايران اسلامي نماز ظهر ديروز را به حرمت شهيدان کربلا در گذرگاه هاي شهرشان اقامه کردند.

به گزارش خبرنگاران ايرنا، دسته‌هاي عزاداري سيد الشهدا(ع) مصادف با عاشورا سال 1436 هجري قمري و بنا به سنتي پسنديده در راستاي تکريم نماز به عنوان مهمترين پيام عاشواري حسيني ،نماز ظهر را اول وقت به جماعت اقامه کردند.حضور خيل عظيم عزاداران ابا عبدالله الحسين(ع) در سراسر ايران که اقشار مختلف مردم را در بر مي گيرد، جلوه هاي معنوي شور حسيني را در قالب دسته ها و هيات هاي سوگوار در نماز ظهر عاشورا متجلي ساخت.

عزاداران نمازگزار در صفوف منظم سطوح خيابان و ميدان هاي اصلي شهرها و روستاها، بقاع متبرکه، امامزادگان و مساجد را با حضور خود مزين کردند.

به گزارش خبرنگاران از استان هاي مختلف کشور، همزمان با طنين انداز شدن نواي ملکوتي اذان ظهر، سوگواران عاشورا و عزاداران حسيني به ياد آخرين نماز سيد و سالار شهيدان نماز را به جماعت اقامه کردند و سپس آيين سوگواري را ادامه دادند .

همچنين نماز ظهر عاشورا همزمان در بارگاه منور علي ابن موسي الرضا (ع) در مشهد، حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم و احمد بن موسي شاهچراغ (ع) در شيراز با حضور زائران و مجاوران اين حضرات باشکوه برگزار شد.

نماز ظهر عاشورا در تهران هم به امامت حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتي مقابل دراصلي لانه جاسوسي امريکا اقامه شد.

حضورروساي قواي مقننه و قضائيه در آيين عزاداري بيت آيت الله العظمي وحيد خراساني

روساي قواي مقننه و قضائيه ديروزهمزمان با عاشوراي حسيني با حضور در بيت آيت الله العظمي حسين وحيد خراساني از مراجع تقليد، در آيين عزاداري و سوگواري سيد و سالار شهيدان شرکت کردند.

به گزارش ايرنا، اين آيين با حضور گسترده سوگواران و عزاداران حسيني برگزار شد.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين با حضور در دفتر حضرات آيات حسين نوري همداني و جعفر سبحاني، در آيين سوگواري امام حسين (ع) و ياران باوفاي ايشان شرکت کرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي دوشنبه شب هم علاوه بر شرکت در آيين سوگواري سيد و سالار شهيدان در بيت پدري (ميرزا هاشم آملي) در آيين عزاداري هيات رزمندگان اسلام، حسينيه مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنکراني و برخي مساجد قم شرکت کرد.

مراسم عزاداري سيدالشهدا در شهرستان‌ها ‏

رئيس مجلس شوراي اسلامي با شرکت در مراسم باشکوه عزاداراي حسينيه اعظم زنجان، گفت: قيام امام حسين‌(ع) براي همه بشريت و آزاديخواهان جهان پيام ايستادگي در مقابل ظلم را داشت.

دکتر علي لاريجاني افزود: قيام امام حسين‌(ع) براي همه بشريت و همه انسان‌هاي آزاديخواه جهان پيام مقابله با ظلم را دارد. رئيس مجلس ادامه داد: قيام امام حسين‌(ع) چند وجهي بود، هم روحيه آزادي و عدالت را زنده کرد، هم زمينه‌ساز ايجاد سعادت براي مردم بود.

لاريجاني افزود: اجتماعاتي مانند مراسم عزاداري امام حسين‌(ع) نداي عمومي و همبستگي بين مردم را افزايش داده و روابط عاطفي و اجتماعي را ارتقاء مي‌دهد. وي يادآور شد: مراسم عزاداري امام حسين‌(ع) در زنجان يک کار ارزشمند است و نشاني از اراده ملت در مقابله با استکبار و ظلم جهاني است.

هزينه بيماران سرطاني ‏

رئيس مجلس در سفر به زنجان همچنين در بازديد از بخش‌هاي مختلف کلينيک تخصصي درمان سرطان و مرکز راديوتراپي مهرانه زنجان با حضور در جلسه اداري اين مرکز با تاکيد بر رفع مشکلات مالي بيماران سرطاني گفت: کلينيک تخصصي درمان بيماران سرطاني مهرانه در صورت تقويت مي‌تواند به کل منطقه خدمات پزشکي ارائه کند.

لاريجاني افزود: اقدام‌هاي انجام شده در مرکز خيريه حمايت از بيماران سرطاني مهرانه زنجان بسيار با دقت انجام شده و انجام اين مهم سبب ارائه خدمات مفيد به بيماران نيازمند شده است.

رئيس نهاد قانونگذاري كشور گفت: بيماران علاوه بر درد بيماري، درد بي‌پولي را هم دارند که اين موضوع اعصابشان را تحت فشار قرار مي‌دهد و در ملاقات‌هاي مردمي اين موضوع را کاملا لمس کرده ام بنابراين خدمات شما به بيماران رضاي خدا را به همراه خواهد داشت. رئيس مجلس در جمع خبرنگاران هم گفت: با اقدام‌هاي جديد انجام شده براي فضاي بهداشت و درمان کشور، اين عرصه در آرامش به سر مي‌برد.

لاريجاني افزود: اقدام‌هايي که در اين مجموعه انجام شده اعجاب‌آور است. ‏او يادآور شد: چون زمان مداواي بيماران صعب العلاج طولاني و هزينه‌هاي زيادي دارد، تصميم گرفته شد درصدي از ماليات بر ارزش افزوده و بخشي از درآمدهاي حاصل از هدفمندسازي يارانه به وزارت بهداشت اختصاص يابد که در مجموع رقم قابل توجهي براي اين موضوع محسوب مي‌شود که اين وزارتخانه با اين دو منبع مي‌تواند بيماران زيادي را زير پوشش قرار دهد.

رفع مشکلات بخش اقتصادي ‏

‏ رئيس مجلس در جلسه شوراي تامين و ديدار با شماري از مسئولان استان زنجان هم گفت: تمام هم و غم مسئولان کشور بايد رفع مشکلات بخش اقتصادي و فعال سازي حوزه توليد باشد. وي يادآورشد: نخستين ويژگي يک حکومت خوب، وجود همگرايي و همسويي ميان بخش‌هاي مختلف است. ‏

او با بيان اين که وحدت و همسويي نيازمند لوازمي است که بايد به آن مقيد بود، افزود: در صورتي که ريشه اين همدلي و همسويي قصد تداوم باشد، بايد آراي مختلف را به رسميت شناخت و به آن احترام گذاشت.

رئيس مجلس گفت: بحث هسته‌اي يک موضوع مهم براي کشور هست و به هر حال از طريق مذاکرات در يک مسير روشني افتاده است و دربسياري از بخش‌ها در مذاکرات نگرش‌ها به يکديگر نزديک‌تر شده است. وي اضافه کرد: ممکن است به حل نهايي نرسيده باشد ولي نگرش‌ها به هم نزديک شده است و اگر عقلانيتي در 1+5 باشد مي‌تواند به تفاهم برسند. ‏

لاريجاني تاکيد کرد: مديريت اقتصادي دروني کشور بايد علاج شود. وي خواستار تصحيح مقررات مربوط به بخش سرمايه گذاري شد و افزود: بايد پذيرفت که بسترهاي سرمايه گذاري را هرچه بيشتر فراهم کرد. ‏

حضور در مراسم عزاداري قم

رئيس مجلس شوراي اسلامي دوشنبه شب در مراسم عزاداري هيات رزمندگان اسلام قم شرکت کرد و در جمع مردم متدين و انقلابي قم به سوگواري پرداخت. علي لاريجاني با حضور در مجتمع فرهنگي امام خميني(ره) در جمع رزمندگان دوران دفاع مقدس در سوگ سيد و سالار شهيدان عزاداري کرد. ‏

وي همچنين در مراسم عزاداري سالار شهيدان در حسينيه زنجاني‌هاي مقيم قم حضور يافت. حضور در حسينيه آذري زبانان قم، مسجد حضرت قمر بني‌هاشم(ع) و حسينيه ارک از جمله برنامه‌هاي لاريجاني براي شرکت در عزاداري حسيني در تاسوعا و شب عاشوراي حسيني بود. ‏

وحشت در دل دشمنان

پياده‌سازي سبک زندگي امام حسين‌(ع) در ابعاد مختلف زندگي لازمه جلوگيري‏‎ ‎از انحرافات و کج‌روي‌هاست‎. ‎سردار احمدرضا رادان رئيس مرکز مطالعات راهبردي ناجا‎ ‎در جمع عزاداران زنجاني در حسينيه اعظم زنجان با بيان اين مطلب و با اشاره به اين که دشمنان همواره در صدد ضربه‎ ‎زدن به نظام اسلامي هستند، افزود‎:‌ عزاداري‌هاي مردم ايران در اين ايام‎ ‎به خصوص مراسم عزاداري حسينيه اعظم زنجان در هشتم محرم رعب و وحشت در‎ ميان دشمنان ايجاد کرده است‎.

پيام عاشورا؛ راه نجات انسان ‏

« پيام امام حسين‌(ع) در روز عاشورا، بيان راه نجات انسان براي داشتن حيات نوراني و ملکوتي است».

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي دادستان کل کشور دوشنبه شب در مراسم ويژه شب عاشورا که در رواق امام خميني‌(ره) حرم مطهر رضوي برگزار شد، افزود: عاشورا دو پيام عقلاني و ظاهري دارد.

وي افزود: پيام ظاهري عاشورا غلبه خون بر شمشير و پيام عقلاني آن آزادگي است به اين معنا که هيچ انساني حق ندارد انسانيت خود را به ذلت بکشاند.

برپايي نماز ظهر عاشورا

عاشوراييان در سراسر ايران اسلامي و دانش آموزان كشورمان ديروز با برپايي مراسم روز عاشورا، نماز ظهررا به حرمت شهيدان کربلا در گذرگاه‌هاي شهرشان اقامه کردند. جلوه ويژه اين نمازها حضور دانش آموزان در صفوف نمازگزاران بود. آيين‌هاي عزاداري سرور و سالار شهيدان در شهرهاي كشورمان امسال با بارش پربركت باران همراه بود اما اين امر مانع حضور گسترده عزاداران در خيابان‌ها نشد. ديروز هم عزاداران حسيني با دانش آموزان در راهپيمايي 13 آبان شركت كردند و نداي مرگ بر آمريكا و اسرائيل سردادند و بيزاري خود از شياطين زمانه را فرياد زدند.

دسته‌هاي عزاداري سيدالشهدا(ع) بنا به سنتي پسنديده در راستاي تکريم نماز به عنوان مهمترين پيام عاشوراي حسيني نماز ظهر را اول وقت به جماعت اقامه کردند. عزاداران نمازگزار در صفوف منظم سطوح خيابان و ميدان‌هاي اصلي شهرها و روستاها، بقاع متبرکه، امامزادگان و مساجد را با حضور خود مزين کردند. ‏انبوه عزاداران ابا عبدالله الحسين‌(ع)ديروز در سراسر ايران جلوه‌هاي معنوي شور حسيني را در قالب دسته‌ها و هيات‌هاي سوگوار در نماز ظهر عاشورا متجلي كردند. همزمان با طنين انداز شدن نواي ملکوتي اذان ظهر، زائران سوگواران عاشورا و عزاداران حسيني در بارگاه منور علي‌بن موسي الرضا‌(ع) در مشهد، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه‌(س) در قم و احمد بن موسي شاهچراغ‌(ع) در شيراز نمازظهر را به جا آوردند. دسته‌هاي عزاداري و هيات‌هاي مذهبي در حرم مطهر رضوي در صفوف منظم در تمام رواق‌ها و صحن‌هاي متبرک حرم قدسي حضرت امام رضا‌(ع) به نماز ايستادند و صحنه‌اي از همبستگي اسلامي را رقم زدند.

پس از اقامه نماز ظهر عاشورا عزاداري با نوحه خواني، مرثيه سرايي و سخنراني همراه با سينه زني و زنجيرزني سوگواران اهل بيت عصمت و طهارت‌(ع) در حرم مطهر رضوي ادامه يافت. مراسم شام غريبان و مقتل خواني از ديگر ويژه برنامه‌هاي عاشورا در حرم مطهر رضوي بود. ‏

نماز ظهر عاشوراي حسيني به تأسي از سرور و سالار شهيدان به امامت آيت‌الله ‌العظمي مکارم شيرازي در شبستان امام خميني‌(ره) حرم حضرت معصومه‌(س) اقامه شد. در اين مراسم که انبوه عظيم عزاداران حسيني حضور داشتند معظم‌له نماز ظهر عاشورا را در شبستان امام و صحن‌هاي حرم مطهر اقامه کردند. همچنين نماز ظهر وعصر عاشور در تکايا، مسجد مقدس جمکران و ديگر مساجد قم به جماعت اقامه شد. مسلمانان غير ايراني مقيم قم هم با برگزاري آييـن‌هاي سوگواري به شيوه سنتي عشق و علاقه خود را به آن امام همام نشان دادند.

همزمان با عاشوراي حسيني، مراسم سوگواري در بيوت مراجع عظام برگزار شد. اين مراسم در بيوت آيات عظام وحيد خراساني، شبيري زنجاني، مکارم شيرازي، نوري همداني و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با حضور آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه و لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي و گروه‌هاي مختلف مردم مومن و عزادار برگزار شد.

عزاداري ارامنه جلفا اصفهان

همزمان با عاشوراي حسيني ارامنه اصفهان همنوا با عزاداران حسيني در آيين عزاداري امام حسين‌(ع) شرکت کردند.جمعي از ارامنه اصفهان در محله جلفا در سوگ حضرت اباعبدالله‌الحسين‌(ع) وقمربني‌هاشم(ع) به سينه زدند و اشک ماتم ريختند.

حضور گردشگران خارجي ‏

گردشگران خارجي درجمع عزاداران حسيني در ميدان امام(ره) اصفهان سربند ياحسين بستند.

اين توريست‌ها ازکشورهاي ايتاليا، ترکيه، چين، هلند، اسپانيا و آلمان دراين مراسم شرکت کردند. براي بيش از 500 گردشگر خارجي در مسجد شيخ لطف‌الله اصفهان به زبان انگليسي آيين تعزيه‌خواني و سوگواري امام حسين اجرا شد.

پخت 30 تن آش نذري

‏ همزمان با عاشوراي حسيني يکي از هيات‌هاي عزاداري شيراز با پخت و توزيع 30 تن آش نذري از عزاداران حسيني پذيرايي کرد. پخت آش نذري در مسجد توکليان قدمتي 50 ساله دارد و از سال 42 با همياري مردمي پخت مي‌شود. آش نذري ‌ديروز‌ ميان 200 هزار نفر توزيع شد.‌


نوشته شده در   چهارشنبه 14 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode