ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 آبان 1393     |     کد : 80154

مذاكرات سه جانبه ايران، آمريكا و اروپا در پايتخت عمان

يک مقام وزارت خارجه اعلام کرد: محمد جواد ظريف و جان کري وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده آمريکا و کاترين اشتون روزهاي 18 و 19 آبان ماه در مسقط پايتخت عمان با يکديگر ديدار و گفتگو مي کنند.

هفته آينده با حضور ظريف، كري و اشتون برگزار مي‌شود
مذاكرات سه جانبه ايران، آمريكا و اروپا در پايتخت عمان

يک مقام وزارت خارجه اعلام کرد: محمد جواد ظريف و جان کري وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده آمريکا و کاترين اشتون روزهاي 18 و 19 آبان ماه در مسقط پايتخت عمان با يکديگر ديدار و گفتگو مي کنند.

اين مقام نزديک به تيم مذاکره کننده هسته اي که خواست نامش بيان نشود روز شنبه در گفتگو با ايرنا افزود: در اين ديدار، کاترين اشتون به عنوان نماينده اتحاديه اروپا در مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 حضور خواهد داشت.

وي تصريح کرد: ظريف، کري و اشتون در نشست دو روزه مسقط درباره همه موضوعات به ويژه غني سازي و تحريم ها با يکديگر مذاکره مي کنند.

اين مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالي مبني بر اين که آيا قرار است دور بعدي مذاکرات گروه 1+و5ايران 27 آبان ماه و چند روز قبل از ضرب الاجل تعيين شده (24 نوامبر / 3 آذر ماه) در وين برگزار شود گفت: نمي توانيم اين تاريخ را تائيد کنيم ،زيرا زمان مذاکرات با 1+5 هنوز قطعي نيست.

وي در پاسخ به پرسش ديگر ايرنا مبني بر اين که آيا ظريف، کري و اشتون تا قبل از دور بعدي مذاکرات ايران با 1+5 ديدار سه جانبه ديگري خواهند داشت؟ گفت: اين امر بستگي به مذاکرات مسقط دارد.

پيش از اين ظريف، کري و اشتون در روزهاي 22 تا 24 مهرماه با يکديگر ديدار سه جانبه داشتند و درباره موضوعات اختلافي يعني ميزان غني سازي اورانيوم ايران، نحوه لغو (برداشتن) تحريم ها و مدت زمان توافق مذاکره کردند.

اين درحالي است که اتحاديه اروپا اعلام کرد ه است دور بعدي مذاکرات 1+5وايران، 27 آبان در وين برگزار مي‌شود.

همچنين قرار است کاترين اشتون 16 آبان با مديران سياسي 1+5 در وين ديدار کند. اتحاديه اروپا هدف از اين نشست را آمادگي براي ديدارهاي آتي با نمايندگان ايران اعلام کرده است.مايکل مان، سخنگوي اتحاديه اروپا هم اعلام کرده است تا قبل از 27 آبان، ديدارهاي چندجانبه در چارچوب گروه 1+5، بين دو طرف انجام خواهد شد

ادعاي آمانو درباره روند همکاري ايران با آژانس

ازسوي ديگر،مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت که ايران و آژانس مايلند مساله رسيدگي به فعاليت‌هاي هسته‌اي اين کشور که آژانس آن را وجود ابعاد نظامي احتمالي مي‌خواند، زودتر حل شود.

يوکيا آمانو در سخنراني‌اش در مؤسسه بروکينگز در آمريکا گفت که با توجه به ورود مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 به مرحله حساس خود از روند کند همکاري‌هاي ايران با آژانس متعجب نيست.آمانو با اشاره به تحقيقات آژانس، به آنچه فعاليت‌هاي هسته‌اي گذشته ايران که آژانس آن را وجود ابعاد نظامي احتمالي مي‌خواند اشاره و ادعاي خود را تکرار کرد.

مديرکل آژانس در گفتگو با المانيتور هم ابراز عقيده کرد: روند کند اين همکاري‌ها در باره توضيح فعاليت‌هاي احتمالي مرتبط با سلاح هسته‌اي موجب خروج مذاکرات هسته‌اي از مسير خود نخوهد شد.

تکذيب توافق درباره تعداد سانتريفيوژها

يک عضو تيم مذاکره کننده هسته اي ايران اخبار منتشره مبني بر توافق درباره تعداد سانتريفيوژها را تکذيب کرد و گفت: تاکنون درباره تعداد سانتريفيوژها هيچ توافقي نشده است.

اين عضو تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان در گفتگو با ايرنا ادعاي برخي رسانه هاي غربي مبني بر توافق ميانه ايران و آمريکا بر سر 4 هزار سانتريفيوژ براي 3 تا 5 سال و اينکه تهران از 22هزار به 9400 سانتريفيوژ کوتاه آمده است راتکذيب کرد.

وي تصريح کرد: تيم مذاکره کننده هسته اي از حقوق هسته‌اي ملت ايران عقب نشيني نخواهد کرد.

در همين حال، اداره کل ديپلماسي رسانه اي وزارت امور خارجه هم به نقل از يک مقام مسئول نزديک به تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان درباره مطالب منتشره در روزنامه واشنگتن‌پست پيرامون تعداد سانتريفيوژها اظهار داشت : مطالب منتشره درخصوص تـوافق در زمينه تعداد سانتريفيوژهـا مورد تأئيد نيست و تکذيب مي شود .

وي افـزود : جمهوري اسلامي ايران همواره بـر حقوق کامل هسته اي خود در بهره گيري از فن آوري صلح آميز هسته‌اي و همزمان هرگونه اقدام در زمينه شفاف سازي تأکيد کرده است . به گزارش ايرنا، پيش از اين نيز، مجيد تخت روانچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان اعلام کرده بود که ايران لغو پله به پله تحريم ها و غني سازي «دکوري» را نمي پذيرد.


نوشته شده در   يکشنبه 11 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode