ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 5 آبان 1393     |     کد : 79891

شكست سنگين داعش در عراق و لبنان

ابوبكر البغدادي سركرده داعش دستور عقب‌نشيني تروريست‌ها از كوباني و لبنان را صادر كرد...

ابوبكر البغدادي سركرده داعش دستور عقب‌نشيني تروريست‌ها از كوباني و لبنان را صادر كرد


سرویس خارجی: رسانه‌ها از شكست سنگين تروريست‌هاي داعش در عراق، سوريه و لبنان خبر دادند. در همين رابطه ارتش عراق و نيروهاي مردمي اين كشور موفق شدند منطقه راهبردي جرف‌الصخر را از داعش پس بگيرند. از طرفي عمليات گسترده نيروهاي حزب‌الله و ارتش لبنان در مناطق مرزي با سوريه نيز موجب شد تا ابوبكرالبغدادي، سركرده داعش به نيروهاي خود دستور عقب‌نشيني دهد. اين در حالي است كه مبارزان كرد كوباني نيز ضربات مهلكي به داعش وارد كردند.

* عراق

ارتش و نیروهای مردمی عراق در عملیات «عاشورا» که منجر به آزادسازی دروازه‌های بغداد، نجف و کربلا شد، ۴۰نفر از نیروهای ویژه داعش و ۲۰۰شبه‌نظامی عضو این گروهک تکفیری تروریستی را به هلاکت رساندند.

در عملیات آزادسازی منطقه جرف‌الصخر نیروهای مقاومت و ارتش عراق نسبت به پاکسازی منطقه وسیعی از خاک عراق اقدام کردند که در نتیجه بسیاری از مناطق از اشغال نیروهای داعش خارج شد. منطقه جرف الصخر دروازه بغداد، کربلا و نجف محسوب می‌شود و ماشین‌های بمب‌گذاری از این منطقه راهی دیگر نقاط کشور عراق می‌شدند و در منطقه جرف الصخر به خاطر بافت قبیله‌ای و حضور قومیت‌های مختلف، داعش توانسته بود در برخی عشایر نفوذ و فعالیت‌های خود را ساماندهی کند.

جرف الصخر نقطه اتصال بین مناطق اشغال شده توسط داعش و نقاط دیگر عراق بود و اگر عملیاتی انجام می‌شد که بدون تحقق 100 درصد پیروزی بود و یک روزنه جدید برای داعش باز می‌شد، خطر سقوط برخی استان‌ها قوت می‌گرفت و این عملیات به اطلاعات بسیار دقیق احتیاج داشت .به گفته مقامات نظامی عراق عملیات جرف الصخر از کلید خوردن میدانی تا پیروزی کامل کمتر ازیک روز به طول انجامید. بر این اساس اگر هواپیمایی در منطقه جرف الصخر پرواز می‌کرد به مثابه دشمن به حساب می‌آمد و مورد اصابت قرار می‌گرفت و اجازه هیچ‌گونه پرواز بر فراز منطقه عملیات به گروه‌های ائتلاف داده نشد.

این عملیات با همکاری و هماهنگی تمامی گروه‌های مقاومت و مردمی انجام شد و سپاه بدر به فرماندهی سردار «هادی عامری» که شخصاً در میدان حضور داشت حمایت و پشتیانی نیروها را بر عهده داشت .

از طرفی فعالیت توپخانه ارتش عراق و پدافند عامل آن فرصت هرگونه واکنش را از نیروهای داعش گرفت.همچنین در این هیچ یک از نیروهای مقاومت و ارتش کشته یا مجروح نشدند و این مسئله نمایان‌گر برتری اطلاعاتی نیروهای مقاومت بود .

از طرفی،اسناد کشف شده از مناطق آزاد شده راه‌های جدیدی که داعش برای بمب‌گذاری و حمله به حسینیه‌ها را انتخاب کرده بود و تا قبل از این برای نیروهای مقاومت ناشناخته بود، مشخص شد و همچنین بیشتر از 230 کارت شناسایی‌های مهم که با آنها امکان نفوذ در سخت‌ترین لایه‌های امنیتی نیز وجود داشت، ضبط شد.همچنین در این عملیات، اسامی رابط‌های داعش در مناطق هدف برای بمب‌گذاری مشخص شد و به صراحت می‌توان گفت که این عملیات 169 بمب‌گذاری را خنثی کرد.در همین حال،در عملیات آزادسازی جرف الصخر 40 نفر از نیروهای آموزش دیده گروه تروریستی داعش که بیشتر وظیفه طراحی در عملیات‌ها و بمب گذاری‌ها را بر عهده داشتند، به هلاکت رسیدند.

این در حالی است که،«عقیل الطریحی» استاندار کربلا ضمن تأکید بر ادامه مشارکت خود در عملیات مبارزه با تروریسم در این استان گفت: ما در کنار برادران مبارز خود تا آزادسازی سرزمینمان از گروه‌های تروریستی می‌مانیم.

از طرفی،نخست‌وزیر عراق در پی پاکسازی منطقه «جرف الصخر» استان بابل ضمن بازدید از یگان‌های ارتش و نیروهای مردمی با فرماندهان میدانی دیدار کرد .جیدر العبادی گفت: بازپس‌گیری جرف الصخر ثابت کرد که نیروهای عراقی با کمک نیروهای مردمی می‌توانند کنترل هر منطقه‌ای را که به اشغال داعش درآمده را پس بگیرند.العبادی ضمن بازدید از یگان‎های نظامی در جرف الصخر با فرماندهان میدانی در این منطقه دیدار کرد و در جریان دستاوردهای ارتش و نیروهای داوطلب مردمی در ماه محرم قرار گرفت.در همین رابطه،نخست‌وزیر عراق در پی آزادسازی منطقه راهبردی «جرف‌الصخر» در شمال بابل و بازدید از این منطقه گفت که پس از این پیروزی نوبت آزادسازی استان «الانبار» است.نخست وزیر عراق در ادامه با بیان اینکه منطقه جرف الصخر تجربه همکاری همه یگان‌های نظامی عراق و نیروهای مردمی را نشان داده است، گفت: ما می‌خواهیم این تجربه در مناطق دیگر نیز تکرار شود .

از دیگر سو،نیروهای پیشمرگه در شمال عراق شهر زمار را از شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش پس گرفتند. منابع خاطرنشان کردند: پس از اینکه کردها با حمایت هوایی جنگنده‌های ائتلاف وارد درگیری‌هایی با داعش شدند توانستند منطقه زمار و روستاهای اطراف آن را تحت کنترل خود درآورند.از سوی دیگر، شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد که نیروهای پیشمرگ پس از درگیری با داعشی‌ها توانستند میدان‌های نفتی استراتژیک در منطقه عین زاله در شمال غرب موصل را تحت کنترل خود درآوردند.

بعضی گزارش‌ها حاکی است درگیری‌های سنگین همچنان در حومه شهر در جریان است.زمار در نزدیکی سد موصل از اولین مناطق کردنشین شمال عراق بود که حدود سه ماه پیش به همراه شهر سنجار به اشغال داعش در آمد.

در این حال،وزارت دفاع عراق اعلام کرد که در عملیات نظامی در مسیر آزادسازی بیجی 300 عضو داعش به هلاکت رسیدند.وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای عراقی با فرماندهی عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عملیات صلاح‌الدین توانستند روستای البوطعمه و الحجاج را پاکسازی کنند و بیش از 300 تروریست را به هلاکت برسانند و 112 بمب را خنثی کنند که در این عملیات شمار زیادی از سرکرده‌های تروریست‌ها نیز به هلاکت رسیدند. در همین رابطه،وزارت دفاع عراق در بیانیه ای اعلام کرد نیروهای امنیتی عراق، یکی از سرکردگان داعش را که فرمانده پلیس این گروه تروریستی در بیجی خوانده می شد، در جریان عملیات پاکسازی صلاح الدین به هلاکت رساندند.از سوی دیگر،نیروهای هوایی عراق 24 چچنی را که برای داعش در نزدیکی بغداد، پایتخت عراق می‌جنگیدند، از پای درآوردند .این افراد در حالی که تلاش می‌کردند تا خط لوله‌ای را که به بغداد آب می‌رساند، منفجر کنند، کشته شدند.

در تحولی دیگر،یک منبع امنیتی در استان الانبار از آزادسازی 14 روستا در این استان از دست‌ تکفیری‌های داعش خبر داد. یک مقام امنیتی عراق در استان دیاله نیز از کشته شدن مهمترین کارشناس مواد منفجره گروه تروریستی داعش در یک عملیات ویژه امنیتی در شرق بعقوبه خبر داد.از سویی،داعش فیلم جدیدی از جان کانتلی گروگان انگلیسی خود را منتشر کرده که در آن وی طی 6 دقیقه به انتقاد از دولت انگلیس و سیاست‌های این کشور در قبال مسائل خاورمیانه می‌پردازد .

سایر تحولات

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان اینکه پیروزی‌های نیروهای امنیتی این کشور بر داعش در راستای اجرای سفارشات مرجعیت دینی صورت گرفته، تاکید کرد: روش ما در مقابله با دشمنان همان روش امام حسین (ع) در مقابله با طغیانگران و ظالمان است.سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در سخنانی بر لزوم حمایت از حق و یکپارچی و وحدت با مظلومان در مقابل ظالمان تاکید کرد و گفت: امتی که فرهنگ پیروزی حق و روش ایستادگی کامل در برابر ظالمان را در پیش گرفته، امتی است که هیچ‌ گاه شکست نمی‌خورد و تضعیف نمی‌شود و در واقع روش ما همان روش امام حسین(ع) و روش انقلاب و ایستادگی در برابر طغیانگران و ظالمان و در راستای پیروزی امام حسین (ع) در دفاع از وطن و اجرای سفارشات مرجعیت دینی برای مقابله با دشمنان است.وی افزود: نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای امنیتی پیروزی‌های زیادی را در «جرف الصخر»، «بیجی»، صلاح‌الدین و مناطقی دیگر با توانایی و شجاعت کامل به دست آوردند. پس این پیروزی‌ها گوارای آنها باد.در تحولی دیگر،نخست‌وزیر عراق در سفری یک روزه به اردن با عبدالله دوم، پادشاه و عبدالله النسور، نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.العبادی در سفر خود، با مقامات اردنی درخصوص پیشرفت روابط میان دو کشور و لزوم تقویت این روابط در تمامی زمینه‌ها به ویژه همکاری امنیتی در زمینه مقابله با تروریسم و مقابله با خطر داعش که تهدیدی برای امنیت دو کشور و تمامی منطقه است، بحث و گفتگو کرد.

در این حال،حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عبدالله النسور، نخست‌وزیر اردن در امان تاکید کرد: عراق با خطر بزرگ گروه داعش مواجه است که خطر این گروه بر تمامی کشورهای منطقه تاثیر می‌گذارد.وی تاکید کرد: منافع اقتصادی، تجاری،‌ سیاسی و آموزشی، اختلافات میان کشورهای همجوار را از بین می‌برد.

العبادی خاطرنشان کرد: گروه داعش با کمک برخی از کشورها برای ضربه زدن به همزیستی مسالمت‌آمیز تلاش می‌کند.وی افزود:هدف داعش ضربه زدن به جامعه عراق و ایجاد دودستگی در این کشور و از بین بردن آن است. همچنین عبدالله النسور در این دیدار تاکید کرد: اردن با تمامی امکانات خود از عراق برای از بین بردن گروه تروریستی داعش حمایت می‌کند.

اظهارات ژنرال آلن

نماینده آمریکا در ائتلاف موسوم به «ائتلاف بین‌المللی ضدداعش» ضمن اعلام اینکه ایران به دقت اقدامات آمریکا در سوریه و عراق را دنبال می‌کند، گفت: اعتراف می‌کنیم ایران نفوذی مهم در سوریه، عراق و منطقه دارد. جان آلن ایران را کشوری مهم دانست و در پاسخ به این سوال که آیا با ایران در عراق و سوریه هماهنگی می‌کنید؟ گفت: خیر. ما ایران را به ائتلاف دعوت نکردیم، اما از نقش سازنده ایران در عراق استقبال می‌کنیم. البته ایران خیلی توجه دارد به آنچه می‌گویم و در سوریه انجام می‌دهیم.

* لبنان و سوريه

سرکرده گروهک تروریستی داعش با ارسال نامه‌ای به عناصر خود در لبنان و سوریه، از آنها خواست از مناطق «بقاع» و «عرسال» در لبنان و «کوبانی» در سوریه عقب‌نشینی کنند. ابوبکر البغدادی نامه‌ای به عناصر خود در لبنان فرستاده و فحوای این نامه، سرزنش شدیداللحن خطاب به هسته‌های این گروهک در لبنان است چرا که هسته‌های داعش در لبنان بسیار زودتر از موعد با ارتش لبنان درگیر شده اند. سرکرده گروهک داعش همچنین از بر ملا شدن شمار تروریست‌های این گروهک در لبنان ابراز ناراحتی کرده است. در نامه البغدادی آمده است که فعالیت هسته‌های گروهک تکفیری داعش در لبنان به ویژه عرسال و منطقه بقاع با واکنش سریع ارتش لبنان روبرو و این مسئله باعث شد که میزان نفوذ داعش در عرسال و بقاع مشخص شود و تروریست‌ها در موقعیت دشواری قرار گیرند. از طرفی گفته می شود فرماندهان داعش، نشستی برای عقب‌نشینی از کوبانی برگزار کردند.

در چنین شرایطی دیدبان حقوق بشر سوریه از شکست داعش برای چهارمین بار برای به دست گرفتن کنترل محله گمرک شمال شهر کوبانی خبر داد. دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه ای اعلام کرد گروه تروریستی داعش تلاش می کرد یگان های نیروهای کرد این شهر را محاصره وخطوط امداد رسانی به آنها را قطع ومجروحان خود را به خاک ترکیه انتقال دهد اما نتوانست هیچ یک از این اهداف را عملی سازد.

در تحولی دیگر ارتش سوریه تروریست‌ها را در حمص زمین‌‌گیر کرد. نیروهای ارتش سوریه در تداوم نبرد شهر حمص مانع فرار تروریست‌های مسلحی شدند که قصد فرار از منطقه الوعر و نفوذ به مناطق امن را داشتند. درگیری نیروهای ارتش سوریه با عناصر مسلح در مناطقی از حمص و به خصوص در حومه شمالی این استان ادامه دارد. از سویی یگان‌های ارتش سوریه در عملیاتی گسترده در شهر حلب و ریف آن، ضمن آزادسازی تعدادی دیگر از روستاها و شهرک‌های ریف حلب، موفق شدند محاصره شهر حلب را کامل کنند. ارتش سوریه با منهدم کردن مواضع و استحکامات گروه‌های تروریستی و به هلاکت رساندن ده‌ها تروریست تکفیری و انهدام خودروهای حامل تجهیزات نظامی و سلاح آنها، ضربات مهلکی را به این گروه‌ها وارد کرد. این درحالی است که گروه های تروریستی تکفیری مناطقی را در دمشق، حلب و حمص را با خمپاره هدف قرار دادند که به کشته و زخمی شدن 39 تن منجر شد.

خبر دیگر اینکه در حالی که ارتش لبنان توانست افراد مسلح را از مرکز طرابلس در شمال این کشور بیرون براند، درگیری‌های مجددی میان افراد مسلح و ارتش لبنان در منطقه باب التبانه در شهر طرابلس رخ داد. درگیری‌ها میان ارتش لبنان و تروریست‌ها در اطراف مسجد هارون و مدرسه‌ای در مجاور این مسجد در منطقه المنیه در شمال لبنان شدت گرفت.

همچنین بالگردهای ارتش لبنان پروازهایی را بر فراز مناطقی در طرابلس انجام دادند و صدای چندین انفجار به گوش رسید. در همین راستا ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد توانسته است افراد مسلحی را که در مرکز طرابلس در شمال لبنان متمرکز شده بودند، پس از درگیری‌های شدید که موجب ویرانی بخشی از بازار تاریخی این شهر شد از طرابلس بیرون کند. این درحالی است که چهار نظامی لبنانی در حمله به یک ایست بازرسی در منطقه «بحنین» در شمال این کشور کشته شدند.

از طرفی گروهک تروریستی جبهه النصره در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر ساخت، به ارتش لبنان نسبت به تشدید عملیات نظامی در طرابلس هشدار داد و خواستار پایان محاصره این شهر و آغاز تلاش‌ها برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز برای این بحران شد. این گروهک تروریستی تاکید کرد، در صورتی که خواسته‌های آن اجرایی نشود، سربازان لبنانی گروگان گرفته شده را به قتل می رساند.


نوشته شده در   دوشنبه 5 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode