ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 4 آبان 1393     |     کد : 79825

ايران حتي يك تحريم را در توافق نهايي نخواهد پذيرفت

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي ايران با بيان اين که از حقوق هسته‌اي کشور قدمي به عقب نخواهيم رفت اما براي شفاف‌سازي و اعتمادسازي آمادگي کامل داريم، تصريح کرد: ايران باقي ماندن حتي يک تحريم را در چارچوب توافق جامع هسته‌اي نخواهد پذيرفت.

عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي:
ايران حتي يك تحريم را در توافق نهايي نخواهد پذيرفت

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي ايران با بيان اين که از حقوق هسته‌اي کشور قدمي به عقب نخواهيم رفت اما براي شفاف‌سازي و اعتمادسازي آمادگي کامل داريم، تصريح کرد: ايران باقي ماندن حتي يک تحريم را در چارچوب توافق جامع هسته‌اي نخواهد پذيرفت.

سيدعباس عراقچي، معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزير خارجه ايران در ارتباط با اظهارات وندي شرمن، معاون وزير خارجه آمريکا و مسئول هيات مذاکراتي اين کشور در1+5 گفت: مذاکرات ايران با کشورهاي 1+5 در مسير سخت و پرفراز و نشيبي پيش مي‌رود و اتمام آن در مهلت مقرر از چشم‌انداز روشني برخوردار نيست و بدون ترديد تلاش براي مذاکره از طريق رسانه‌ها به جاي ميز مذاکره و بيان علني مطالبات سياسي به‌ ويژه چنانچه با زياده‌خواهي‌هاي غيرمنطقي همراه باشد نه تنها کمکي به پيشبرد مذاکرات و رسيدن به توافق نهايي تا قبل از موعد مقرر نمي‌کند بلکه مسير دشوار فعلي را هرچه سخت‌تر و ناپيمودني مي‌کند.

او اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران بر اساس سياست اصولي خود که مبتني بر رد تمامي سلاح‌هاي کشتار جمعي از جمله سلاح‌هاي هسته‌اي بر اساس فتواي مقام معظم رهبري است، وارد مذاکرات هسته‌اي شده است و با حسن نيت اين مذاکرات را تا حصول نتيجه نهايي دنبال خواهد کرد. ما نيز معتقديم که فرصت موجود مغتنم است که تکرار آن شايد به آساني براي هيچ‌کدام از طرف‌ها مقدور نباشد. ما اطمينان داريم چنانچه طرف مقابل بر هدف ادعايي خود در مذاکرات يعني کسب اطمينان از صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران صادق و پايبند باشد، رسيدن به اين هدف کار چندان مشکلي نيست .

عراقچي اضافه کرد: هيات مذاکره کننده ايراني تاکنون ايده‌ها و پيشنهادهاي متعددي که داراي قابليت عملياتي و اجرايي بود و هرگونه نگراني احتمالي از برنامه هسته‌اي ايران را از بين مي‌برد ارائه کرده است و چنانچه لازم باشد افکار عمومي جهانيان در زمان مقتضي از جزئيات اين پيشنهادها مطلع خواهند شد و آنگاه همگان قضاوت خواهند کرد که چنانچه فرصت موجود از دست برود کدام طرف مقصر بوده و مسئوليت به‌عهده کيست؟ کما اين که حتي مسئولان سياسي کنوني غربي هم علنا تاسف خود را براي از دست رفتن فرصت‌هاي مشابه پيشين به دليل زياده‌خواهي دولت بوش اعلام کرده‌اند.

اين مذاکره‌ کننده ارشد ايراني خاطرنشان کرد: موضع جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات کاملا مشخص و روشن است؛ از حقوق هسته‌اي کشور قدمي به عقب نخواهيم رفت، اما براي شفاف‌سازي و اعتمادسازي آمادگي کامل داريم و اين بدان معني است که هيچ عقب‌گردي در کار نخواهد بود. تمامي قابليت‌هاي هسته‌اي ايران حفظ خواهد شد و هيچ تاسيساتي تعطيل يا حتي متوقف نخواهد شد؛ هيچ دستگاهي يا تجهيزاتي از بين نخواهد رفت؛ هيچ خدشه‌اي به تحقيق و توسعه علمي کشور وارد نخواهد شد و از همه مهم‌تر غني‌سازي صنعتي با قوت و در چارچوب نيازهاي کشور محقق خواهد شد و همزمان تمامي تحريم‌ها ‌بايد بر چيده شوند و جمهوري اسلامي ايران باقي ماندن حتي يک تحريم را در چارچوب توافق جامع هسته‌اي نخواهد پذيرفت.

وي همچنين درباره مسائل منطقه اي اضافه کرد: امروز ثابت شده است که سياست‌هاي آمريکا و همپيمانانش موجب بي‌ثباتي منطقه شده و به ظهور و تحرک و جنايات داعش کمک کرده است و شرايط خطير منطقه مبارزه با تروريست‌هاي تکفيري در عراق، سوريه و لبنان را اجتناب‌ناپذير کرده است. جمهوري اسلامي ايران هم‌ مانند گذشته به مسئوليت خود براي مبارزه با اين گروه‌ها و حفظ امنيت و ثبات منطقه عمل خواهد کرد .

عراقچي تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران به هيچ کشوري اجازه دخالت در امور داخلي خود از جمله در موضوع حقوق بشر را نخواهد داد؛ کساني که بدترين سابقه و عملکرد را در نقض فاحش حقوق بشر در سراسر دنيا و حتي در داخل خاک خود و نيز حمايت از جنايت‌هاي جنگي عليه مردم مظلوم فلسطين دارند.

ابراز اميدواري لاوروف و کري نسبت به حصول توافق هسته‌اي

وزراي امور خارجه آمريکا و روسيه نسبت به حصول توافق نهايي ميان ايران و گروه 1+5 تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر ابراز اميدواري کردند.

به گزارش ايسنا به نقل از ريانووستي، وزارت امور خارجه روسيه در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه و جان کري، همتاي آمريکايي‌اش در ديدار با يکديگر تأکيد کردند مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 در خصوص برنامه هسته‌اي ايران شانس واقعي براي موفقيت را دارد.در اين اطلاعيه آمده است: وزراي امور خارجه هر دو کشور در اين گفتگوي تلفني تأکيد کردند که وضع کنوني حول مذاکرات هسته‌اي ايران شانس واقعي براي حصول توافقات را دارد اما بايد تلاش‌هاي بيشتري صورت گيرد

نشست 1+ 5 در لندن

معاون وزير امور خارجه آمريکا هم به منظور ديدار با کشورهاي عضو گروه 1+5 و گفتگو در خصوص برنامه هسته‌اي ايران به لندن سفر مي‌کند.

وندي شرمن قرار است فردا براي ديدار با اعضاي 1+5 و گفتگو درباره مذاکرات هسته‌اي ايران به لندن پايتخت انگليس سفر کند.اين سفر در حالي انجام مي‌شود که پنج هفته تا پايان ضرب‌الأجل 24 نوامبر براي حصول توافق نهايي ميان ايران و گروه 1+5 فرصت باقي است.خبرگزاري فرانسه گزارش داد: هنوز مشخص نيست که مقامات ايراني در لندن حضور داشته باشند.شرمن از مقامات ايراني خواست تا با توجه به فرصت کم باقيمانده تصميم درست را اتخاذ کنند.

معاون وزير امور خارجه آمريکا همچنين مسئوليت عدم حصول توافق را متوجه ايران دانست و گفت :اگر ايران به معناي واقعي خواهان حل اختلافات با جامعه جهاني و هموار کردن مسير لغو تحريم‌هاي اقتصادي است، هيچ فرصتي بهتر از زمان باقيمانده تا 24 نوامبر ندارد.وي تأکيد کرد: اکنون زمان آن است که به اين کار پايان داده شود.


نوشته شده در   يکشنبه 4 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode