ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 شهريور 1393     |     کد : 77867

بررسي مهمترين مسائل منطقه در اجلاس شانگهاي

امروز با حضور دكتر روحاني در پايتخت تاجيكستان انجام مي‌شود...


امروز با حضور دكتر روحاني در پايتخت تاجيكستان انجام مي‌شود
بررسي مهمترين مسائل منطقه در اجلاس شانگهاي


سرويس سياسي ـ‌ اجتماعي: اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي شانگهاي باعنوان همكاري، هم‌رشدي و هم‌شكوفايي امروز با حضور دكتر روحاني رئيس‌جمهوري كشورمان در شهر دوشنبه، پايتخت تاجيكستان آغاز به كار مي‌كند.

در اين اجلاس دو روزه سران 10 رئيس دولت، دو وزيرخارجه و مديران هفت سازمان بين‌المللي و منطقه‌اي شركت خواهند كرد.

مراسم افتتاح اجلاس سران كشورهاي عضو شانگهاي در مجتمع كاخ نوروز با حضور رؤساي جمهوري كشورهاي روسيه، چين، تاجيكستان، ازبكستان، قرقيزستان و قزاقستان برگزار مي‌شود.

بررسي همكاري كشورهاي عضو شانگهاي به‌‌ويژه همكاري‌هاي امنيتي، اقتصادي، علمي و ترانزيتي برخي از محورهاي اين دوره از اجلاس شانگهاي است.رئيس‌جمهوري كشورمان علاوه‌برسخنراني در اجلاس شانگهاي و بيان ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي‌ ايران درباره مسائل بين‌المللي، در حاشيه اين اجلاس با برخي سران كشورهاي شركت‌كننده در اجلاس از جمله ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه ديدار و گفتگو مي‌كند.

به نظر مي‌رسد كه با توجه به مسائل امنيتي منطقه مانند بحران اوكراين و اقدامات تروريستي گروه‌هاي تكفيري مانند داعش در سوريه و عراق، اين موضوعات در اجلاس شانگهاي مورد بحث و گفتگو قرار گيرد.

در پايان اجلاس شانگهاي چند سند همكاري ميان كشورهاي عضو سازمان امضا مي‌شود.

عزم ایران و تاجیکستان برای گسترش روابط دو کشور

رئیس جمهوری روز گذشته در نشست خبری با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و تاجیکستان تصریح کرد: دو کشور را بخش‌های یک بنای رفیع و بزرگ در این منطقه می‌دانیم و از گسترش و تحکیم روابط تهران – دوشنبه استقبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست مشترک مطبوعاتی و خبری که امامعلی رحمان هم حضور داشت، گفت: دولت‌های ایران و تاجیکستان مصمم هستند روابط دو کشور را بیش از پیش مستحکم کنند.رئیس‌ جمهوری با اشاره به امکانات و توانمندی‌های ایران و تاجیکستان، گفت: باید تلاش کنیم از این امکانات و توانمندی‌های خویش برای ارتقاء همه‌جانبه سطح روابط استفاده کنیم .

دکتر روحانی در ادامه به همکاری مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان اشاره کرد و اظهار داشت: افتتاح سد و نیروگاهی که توسط مهندسین ایرانی در تاجیکستان ساخته شده نشان داد که دو کشور می‌توانند به توسعه یکدیگر کمک کنند.

رئیس‌ جمهوری افزود: ایران همواره آمادگی دارد در همه عرصه‌ها به دولت و ملت تاجیکستان کمک کند.

دکتر روحانی به روابط دو کشور در زمینه فرهنگی اشاره کرد و گفت: در زمینه فرهنگی و علمی توافق کردیم که روابط و همکاری دانشگاه‌ها و بخش‌های گردشگری دو کشور را تقویت کنیم و با توجه به برخورداری از زبان مشترک ،گردشگران دو کشور حتماً می‌توانند ارتباط صمیمی و نزدیکی با یکدیگر برقرار کنند.

رئیس‌ جمهوری تاجیکستان هم در این نشست مطبوعاتی آمادگی کشورش را برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور اعلام کرد.

دیدار دکتر روحانی با نخست‌وزیر و رئیس مجلس تاجیکستان

رئیس جمهوری کشورمان در ادامه سفر به تاجیکستان با نخست وزیر و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهوری عصر دیروز در دیدار نخست وزیر تاجیکستان با اعلام آمادگی ایران برای توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی به ویژه در رشته های فنی و مهندسی با تاجیکستان گفت که توافقات و دستاوردهای این سفر می‌تواند شرایط را برای روابط فرهنگی، اقتصادی و علمی گسترده تر دو کشور فراهم کند .

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی اظهارداشت: ایران و تاجیکستان در تمامی مسائل منطقه ای و جهانی مثل دو یار در کنار هم بوده و هستند.رئیس جمهوری همچنین در دیدار رئیس مجلس تاجیکستان با اشاره به نقش پارلمان‌ها در تقویت روابط کشورها تأکید کرد: استحکام روابط دوملت و دو دولت مورد تأکید و موجب تقویت منافع مشترک است.

دکتر روحانی اظهار داشت: حضور تفکرهای مختلف در پارلمان، یکی از مؤلفه‌های قدرت یک ملت است و قومیت‌ها و اقوام و تفکرهای متعدد که در جهت منافع ملی باشند، هر تهدیدی را برطرف می‌کند.

تاکید بر گسترش همکاری‌های تهران - دوشنبه

هیات های عالی رتبه ایران و تاجیکستان به ریاست روسای جمهوری دو کشور روز گذشته گرد هم آمدند تا درباره راه‌های گسترش همکاری‌های بیشتر تهران – دوشنبه گفتگو و تبادل نظر کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری در ابتدای این نشست که در کاخ ریاست جمهوری تاجیکستان برگزار شد، با اشاره به امکانات و توانمندی‌های ایران و تاجیکستان خواهان همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه در بخش اقتصادی شد و اظهار داشت: شرکت‌های فنی مهندسی ایران در تاجیکستان فعالند و سرمایه گذاری های مشترک می تواند افزایش یابد.

دکتر روحانی با تأکید بر این که ایران و تاجیکستان می توانند در همه زمینه‌ها به ویژه در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همکاری‌های خود را گسترش دهند، گفت: امیدواریم در این سفر، علاوه بر اسنادی که امضا می شود ، مسیر پرشتابی را برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور طراحی کنیم.

رئیس جمهوری نظرات ایران و تاجیکستان را در زمینه های فرهنگی ، سیاسی ، منطقه ای و بین المللی نزدیک به هم خواند و اظهارداشت: ایران صلح و ثبات تاجیکستان را صلح و ثبات خود می داند.دکتر روحانی تصریح کرد: ایران کاملا برای توسعه روابط دوجانبه آماده است وبه دلیل همزبانی و ریشه های مشترک، در حوزه گردشگری ، فرهنگ و هنر هیچ مشکلی نیست.

رئیس جمهوری با اشاره به شرایط خاورمیانه و برخی کشورهای اطراف آن، گفت: این وضع، همکاری و همفکری بیشتر دو کشور را برای توسعه ثبات در منطقه ضروری می سازد.

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به ضرورت تقویت همکاری های علمی و دانشگاهی میان دو کشور گفت: ایران تلاش می کند در زمینه بورسیه های دانشگاهی ، نیازمندی های شما را در حوزه علم و تکنولوژی در نظر بگیرد.

امامعلی رحمان، رئیس‌ جمهوری تاجیکستان هم در ابتدای این دیدار خطاب به دکتر روحانی گفت: به خانه خود خوش‌آمدید و ما از حضور شما در تاجیکستان خرسندیم.

رحمان ، خواهان گسترش روابط تهران – دوشنبه شد و گفت: اندیشه‌های شما بی‌تردید برای گسترش و رونق کشور ما بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی با اشاره به این که ایران نخستین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت، افزود: تاجیکستان گسترش همکاری های دوجانبه و چندجانبه با ایران را در صدر سیاست خارجی خود قرار داده است.

بهره برداری از سد و نیروگاه سنگ توده- 2

سد و نیروگاه ۲۲۰مگاواتی سنگ ‌توده دو که با استفاده از توان و ظرفیت متخصصان ایرانی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است، روز گذشته با پیام ویدئویی روسای جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان به طور رسمی به بهره برداری رسید.

دکتر حسن روحانی و آقای امامعلی رحمان پس از شرکت در مراسم امضای ۹سند همکاری میان دو کشور ، از طریق ویدئو کنفرانس دستور آغاز بهره برداری رسمی این نیروگاه را صادر کردند.

رئیس جمهوری تاجیکستان در این مراسم گفت که بهره برداری از این سد نماد همکاری های مشترک دو کشور است .

این نیروگاه برق آبی از ظرفیت تولید ۲۲۰مگاوات برق پاک برخوردار بوده که با استفاده از توان و ظرفیت مهندسان و متخصصان ایرانی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.

سد و نیروگاه ۲۲۰مگاواتی سنگ ‌توده با توجه به مشکلات ناشی از کمبود شدید برق تاجیکستان در فصل سرما، می‌تواند منبع مطمئنی برای تامین انرژی برق در این كشور باشد و از این رو از این طرح به‌عنوان برگ زرینی در صادرات خدمات فنی و مهندسی متخصصان توانمند شركت فراب یاد می‌شود.

امضای 9 سند همکاری

9 سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان با حضور روسای جمهوری دو کشور در محل کاخ ملت در شهر دوشنبه امضا شد.به گزاش پایگاه اطلاع رسانی دولت، موافقتنامه امنیتی و انتظامی، تفاهم نامه همکاری در مبارزه با موادمخدر، همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و کمیته کار و زنان سرپرست خانوار تاجیکستان و همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با وزارت کار تاجیکستان از جمله اسنادی بود که به امضای طرفین رسید.همچنین یادداشت تفاهم میان مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان و مرکز مطالعات سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی جمهوری اسلامی ایران با کمیته زبان و اصطلاحات جمهوری تاجیکستان، تفاهم نامه همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با وزارت بهداشت تاجیکستان و تفاهم نامه کمیته امداد امام خمینی(ره) با کمیته جوانان، ورزش و گردشگری تاجیکستان به امضای اعضای هیات همراه دو کشور رسید.

همچنین پس از برگزاری مذاکرات روسای جمهور ایران و تاجیکستان به همراه هیات همراه، بیانیه مشترک دو کشور صادر شد.

***

هيات عالي آکادمي علوم تاجيکستان شامگاه چهارشنبه حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري ايران را به عنوان عضو خارجي اين آکادمي اعلام کرد.

آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني و رضا داوري اردکاني دو ايراني هستند که پيش از اين براي عضويت اين آکادمي انتخاب شده اند .رئيس آکادمي علوم تاجيکستان در اين مراسم همچنين لباس زرين ويژه اعضاي رسمي اين آکادمي را به دکتر روحاني اهدا کرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 20 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode